Dagelijkse kosten op de Filippijnen

Gestart door Joerie, zondag 18 december 2011, 20:44:11

Vorige topic - Volgende topic

yepyep

Ik ben benieuwd naar jouw lijstje OB Bommel en Tom Poes en wil hem ook graag updaten.

huisman45

Eerstens zal persoonlijk zijn wat en hoe,
maar als de inflatie 7% blijft of hoger de komende jaren heb je al steeds meer nodig,
rijd je een auto zal ook niet goedkoper worden of je gaat op een vrouwenbike rijden scheeld wel,
dan een flinke buffer, je word ouder en hoop dan maar dat je gezond blijft,voor de ziekenhuisrekeningen etc,
een hart of andere operatie reken dan maar op ongv 5 milj komen daarna nog medicatie bij elke maand.
dus om te gaan rekenen wat en hoe nu en of later,spaar je de moeite,zorg voor genoeg buffer,want
met een AOW alleen zou ik het niet doen,maar voor een ander zal het niets uitmaken.
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

gosternokke

Citaat van: Bulldozer op woensdag 16 januari 2013, 11:41:19
VVjoris kan van 50.000 peso comfortabel leven?!? Nou dat wil ik wel eens zien. Dat een filippijnse familie 10.000 of minder inkomen verdienen maakt niets uit. Je wilt namelijk niet als een filippijnse familie leven...

Hier dan even wat kosten voor een gezin van 3 (2 volwassene en een kind)

Ziektekosten verzekering P20.000 per maand.
Schoolgeld P10.000 per maand.
Boodschappen P20.000 per maand.
Internet P1.000 per maand
Telefoon P2.000 per maand
TV P800 per maand
Immigratie P800 per maand
Electriciteit P5000 per maand
Water P1500 per maand

Totaal: 61100
En dan heb je dus nog helemaal niets gedaan en nog niet eens onderdak. Wat ik expres buiten wegen laat omdat het zeer persoonsafhankelijk is. En dan ook geen auto en geen maid en niet uit eten en geen vriendin die graag kleren koopt en dan mag er ook aljeblieft niets stuk in huis gaan en kan je leuke uitstapjes of vakantie om wat te bekijken ook wel vergeten. Hoe bedoel je comfortabel leven van P50.000???


 Het lijstje van Bulldozer laat goed zien dat alles niet zo goedkoop is in   :smiley-philippines:   Sterker nog  als je de eerste 2 zaken neemt, die hij opnoemt , die zijn fors duurder dan in  :nederlandsevlag:

Ziekktekosten betaald hij 20000=400 euro  Ter vergelijking ik betaal  in :nederlandsevlag:  200 euro bij Zilverenkruis voor 2 volwassenen +2 kids

Dan schoolgeld 10000 per maand =200 euro.  Ter vergelijking ik betaal 100 euro per JAAR per kind ( beiden nog op basisschool )

O.B.Bommel

Ik heb het er eens bijgepakt (yes ik heb hem nog!) en dit geeft de volgende info:

De maandelijkse bestedingen liepen toen uiteen van 15000 per maand tot 72000. Dit even los van de omstandigheden.
Alles daarin meegenomen wat ik zelf wel en niet zou doen en welke kosten enz. kwam ik toen op een overlevingsberekening van 42000 en een normaal/ruim levenspatroon van 63000.

Als ik dat nu weer zo doe schat ik dat die berekening nu neerkomt op 49000 en 77000. Toen was de rekenkoers 62 en nu zeg 52.

In peso zijn de prijzen dus 17% gestegen bij de minimale berekeningen en 22% bij de luxere berekeningen.
Ga ik er de koers bij betrekken dan had ik het toen over 677 euro minimaal tegenover nu 942 en bij de luxere variant van 1016 naar nu 1480. In ruim 4 jaar tijd.

In die periode is mijn salaris nauwelijks gestegen en de pensioenverwachtingen gedaald. Dus de waarde van die berekeningen waren uiterst beperkt. Of het moet de waarde zijn van de vaststelling van de onzinnigheid ervan.

Nu hoef ik nog niet zo nodig, eens per halfjaar maak ik een wat-als berekening en dat gaat nog steeds goed door het verminderen van het aantal te overbruggen maanden, maar dan moet het wel eens wat langzamer gaan.
En ik had toen in Dumaguete nog geen baby-ceres die ik nu ook niet meereken.

Allemaal los van de discussies van wie wat doet. Ik rook en drink bier, ga b.v. weinig uit eten maar drink wel veel melk en zo, en hoe het met ziektekostenverzekering zit, verschillen in huur en zo.

De meeste berekeningen zijn van buiten Manila, Jasper van jou had ik toen geen berekening. De berekening die ik van Manila had was excl. woning, ik kan het bijna niet schatten omdat je uitgavenpatroon er heel anders is.

En natuurlijk exclusief nieuwjaarsgiften en visumverlengingskosten.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Kano

Ziektekostenverzekering van P 20.000 per maand = P 240.000 per jaar?  Oei, ik doe het met Philhealth = P 200 per maand = P 2.400 per jaar (voor het gezin)  en spaar voor onverzekerde calamiteiten. Het maakt ook wel uit of je een (al dan niet luxe) woning huurt of dat je een eigen woning hebt.
Maar inderdaad, het ligt er helemaal aan wat men wil en welk budget men heeft. Het budget wordt wel minder door de alsmaar stijgende prijzen in de Filipijnen, de lage wisselkoers en het mogelijk afstempelen van pensioenen.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

yepyep

Ok, bedankt OB Bommel en Tom Poes

Het blijft moeilijk om een eenduidig antwoord te geven..

Zoveel mensen, zoveel wensen..

vvjoris

Citaat van: Bulldozer op woensdag 16 januari 2013, 11:41:19
VVjoris kan van 50.000 peso comfortabel leven?!? Nou dat wil ik wel eens zien. Dat een filippijnse familie 10.000 of minder inkomen verdienen maakt niets uit. Je wilt namelijk niet als een filippijnse familie leven...

Hier dan even wat kosten voor een gezin van 3 (2 volwassene en een kind)

Ziektekosten verzekering P20.000 per maand.
Schoolgeld P10.000 per maand.
Boodschappen P20.000 per maand.
Internet P1.000 per maand
Telefoon P2.000 per maand
TV P800 per maand
Immigratie P800 per maand
Electriciteit P5000 per maand
Water P1500 per maand

Totaal: 61100
En dan heb je dus nog helemaal niets gedaan en nog niet eens onderdak. Wat ik expres buiten wegen laat omdat het zeer persoonsafhankelijk is. En dan ook geen auto en geen maid en niet uit eten en geen vriendin die graag kleren koopt en dan mag er ook aljeblieft niets stuk in huis gaan en kan je leuke uitstapjes of vakantie om wat te bekijken ook wel vergeten. Hoe bedoel je comfortabel leven van P50.000???

Ja, en als ik mijn jacht meebreng lopen de kosten voor onderhoud ook hoger op.

Ziektekostenverzekering ongeveer 75 euro per jaar, ik hou immers mijn adres in België.
Electriciteit 5000 pesos, heb je in elke kamer 3 airco's of zo?
Water 1500 pesos, Janice betaalt 200 pesos, familie van 4 !!!! Nemen ze bij u 10 douches per dag of zo?
Telefoon 2000 pesos? Ik heb voldoende aan 500 ....


enz enz enz ...wie meer dan 50.000 opdoet kan het breed laten hangen, en daar blijf ik bij
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

O.B.Bommel

Citaat van: vvjoris op woensdag 16 januari 2013, 16:54:36
Ja, en als ik mijn jacht meebreng lopen de kosten voor onderhoud ook hoger op.

Ziektekostenverzekering ongeveer 75 euro per jaar, ik hou immers mijn adres in België.
Electriciteit 5000 pesos, heb je in elke kamer 3 airco's of zo?
Water 1500 pesos, Janice betaalt 200 pesos, familie van 4 !!!! Nemen ze bij u 10 douches per dag of zo?
Telefoon 2000 pesos? Ik heb voldoende aan 500 ....

enz enz enz ...wie meer dan 50.000 opdoet kan het breed laten hangen, en daar blijf ik bij
1. een airco scheelt wel 2000 en ja, ik doe niet zonder.
2. ZKV 250 euro per maand, ik hou immers mijn adres in Nederland.
3. Ik heb geen jacht
4. Jij bent Janice niet.

Natuurlijk ken je jezelf het beste, maar mijn ervaring was dat ik verschillende dingen was vergeten, veel keren o ja dat ook nog.... en zo kwam ik ineens niet meer uit met mijn schatting.
Er gaat inderdaad wel eens iets stuk en dan moet er toch iemand komen, vakanties, effentjes uit eten. Bulldozer is zelfs de benzine vergeten en ik de helper.

Mijn berekening was nog zonder huur, want ik heb een huis. 
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bulldozer

Citaat van: Kano op woensdag 16 januari 2013, 13:41:20
Ziektekostenverzekering van P 20.000 per maand = P 240.000 per jaar?  Oei, ik doe het met Philhealth = P 200 per maand = P 2.400 per jaar (voor het gezin)  en spaar voor onverzekerde calamiteiten. 
Ik vind Philhealth niet toereikend genoeg. Ze betalen maar een maximaal gedeelte uit. (als ik me goed herriner niet eens de helft) En zodra je echt iets ergs heb zit je dan dubbel in het schip. Vergoed Philhealth als je buiten de Filippijnen zit? (op vakantie naar Nederland bijvoorbeeld)

Citaat van: vvjoris op woensdag 16 januari 2013, 16:54:36
Ja, en als ik mijn jacht meebreng lopen de kosten voor onderhoud ook hoger op.

Ziektekostenverzekering ongeveer 75 euro per jaar, ik hou immers mijn adres in België.
Electriciteit 5000 pesos, heb je in elke kamer 3 airco's of zo?
Water 1500 pesos, Janice betaalt 200 pesos, familie van 4 !!!! Nemen ze bij u 10 douches per dag of zo?
Telefoon 2000 pesos? Ik heb voldoende aan 500 ....


enz enz enz ...wie meer dan 50.000 opdoet kan het breed laten hangen, en daar blijf ik bij
Wat bedoel je met jacht meebrengen? Is dit een Belgische uitdrukking?
In Nederland moet je je uitschrijven als je permanent in het buitenland woont met als gevolg dat je jouw verplichte ziektekosten verzekering ook moet opzeggen. 75 euro per jaar is een groot verschil met Nederland waar dit zo ongeveer het minimum bedrag per maand is. En hoe doe je dat met Janice? Ook in Belgie verzekeren?
We hebben geen enkele airco (wel wasmachine, droger, electrische koken, tv, dvd, koelkast, grote ventilatie fan in iedere kamer, water heater voor de douches.
We nemen hier 2x per dag een douche.

Ik blijf er bij, ik wil het wel zien. Als je er woon dan kom ik wel eens langs. Dat kan ik, want ik mag het met meer dan 50.000 per maand doen. Ik beloof dat ik niet te veel zal eten en drinken.

Kano

Philhealth is inderdaad  niet toereikend. Maar de vraag is of andere Filipijnse ziektekostenverzekeringen dat wel zijn.Die verzekeringen bedienen zich van giga kleine lettertjes met uitsluitingen, zoals bestaande ziekten en gevolgen daarvan.  En als je in de buurt van 65 jaar komt dan kan je bijna bij geen enkele verzekering  in de PH terecht . Weinig keus dus. Philhealth keert ook uit bij ziekenhuisopname of operatie buiten de PH, maar de uitkering is op basis van de Filipijnse dekking. Dat zet dus geen zoden aan de dijk en dan zal dus een reisverzekering afgesloten moeten worden.

FAQ ............
"Confinement due to sickness or for an operation is compensable with PhilHealth even if it is done abroad. You have 180 days or 6 months within which to file your claim for reimbursement at any PhilHealth office near your local residence."

:hoedjeaf:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn