sociale rechten - (aub enkel reacties door geh.koppels die in belgie wonen)

Gestart door joeryenivy, zondag 22 december 2013, 22:02:44

Vorige topic - Volgende topic

tourist

 :ontopic:

Hallo,

Ik wou even reageren i.v.m. werkloosheidsuitkering. Als je vrouw in de Filipijnen genoeg dagen gewerkt heeft (zie op de website van de RVA: http://www.rva.be/frames/frameset.aspx?Path=D_opdracht_VW/&Items=1&Language=NL) wordt dat door de RVA ook aanvaard als opbouw van rechten voor een werkloosheidsuitkering, mits ze minstens één dag in België gewerkt heeft.

Op die manier heeft mijn vrouw nu een uitkering terwijl ze een VDAB-opleiding volgt, op basis van het feit dat ze afgelopen zomer een tijdje interim heeft gewerkt.

Groeten,


Tourist

gosternokke

dan rijst bij mij toch de vraag hoe kunnen de instanties ooit controleren of je vrouw in Philippijnen genoeg dagen heeft gewerkt ?

tourist

Ze vroegen de contracten en bewijs van stopzetting (ontslagbrief, einde contract enz.). Natuurlijk is het dan wel noodzakelijk dat ze een job met contract had in de Filipijnen. Mijn vrouw heeft zes jaar in een callcenter in Makati gewerkt.

Dreamer1975

Heb net eens naar ACV geweest om mijn vrouw daar in te schrijven en hierachter eens gevraagd en daar beweren ze dat dit absoluut niet kan omdat de filipijnen geen verdrag hebben met belgie.Hebben zelfs gebeld naar iemand van het hoofdkantoor met meer kennis ter zake en hebben samen de site van RVA overlopen naar de link die je gaf.Gingen nu nog verder informeren omdat ik op basis van wat jij hier vertelt bleef beweren dat het wel moet kunnen.

Mijn vrouw heeft nu geen uitkering nodig omdat ze werkt,maar als ze ooit terug zonder moest vallen zou het toch wel een hulp zijn moest ze hierop ook aanspraak kunnen maken.Mijn vrouw heeft in de filipijnen en in indonesie altijd gewerkt als psychologe en heeft dus ook haar contracten.

tourist

Wij zijn ook via ACV geweest, maar voordat we naar daar geweest zijn had ik eerst naar ons lokaal RVA-kantoor gebeld, dienst aanvaardingen of zoiets. En daar zeiden ze onmiddellijk dat het mogelijk was op basis van het feit dat we gehuwd zijn.

startagain

De link werkt niet meer. Is dit nog maar eens een regeling die de regering ter besparing door onze strot ramt?
Move on.. to learn and improve


boeman

zijn er soms mensen hier die iets meer kunnen vertellen ivm tijdskrediet die men heeft genomen en er de voor-en nadelen van kenne, ?

Jan69

Hopelijk blijftdit bestaan na de komende  begrotingscontrole in Belgie. Lijkt me handig om je vrouw een eigen inkomen te geven ten belopen van dit bedrag dat ze coor eigen goeddunken mag gebruiken (steun familie, etc). Zolang ze niet werkt. Is hopelijk ook van toepassing op pensioenen.