Container voor het overbrengen van persoonlijk materiaal naar de PH

Gestart door josephpinoy, zondag 24 juli 2011, 13:18:28

Vorige topic - Volgende topic

Johan En Elvie

Op die site gelezen. http://wikitravel.org/nl/Elektrische_systemen

Elektrische motor
De elektrische motoren in zaken als koelkasten, stofzuigers, wasmachines en andere huishoudtoestellen zijn gevoelig voor de gebruikte frequentie. Dat geldt ook voor oudere haardrogers en scheerapparaten. Zelfs met een verhogende of verlagende transformator is het mogelijk dat de motor aan de foute snelheid draait, of gewoon stuk brandt, door het verschil in frequentie. Hoe groter en krachtiger de motor, hoe groter die kans. Ga bijvoorbeeld geen stofzuiger uit de VS naar Europa importeren (of omgekeerd). Dat gaat bijna zeker stuk, zelfs met spanningsconversie.

aansluitingen:
110-120 Volt, aan een frequentie van 60 Hertz (grofweg: Noord- en Centraal-Amerika, West-Japan)
220-240 Volt, aan een frequentie van 50 Hertz (grofweg: de rest van de wereld, uitzonderingen daargelaten)
Af en toe kom je iets aparts tegen, zoals Tokio, Japan met z'n 110-120 Volt en 50 Hz; of omgekeerd, 220-240 Volt en 60 Hz in Manilla in de Filippijnen. Het blijven echter wel uitzonderingen.


Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Gibson

Ik heb toen ik verhuisde echt alles in de 40 foot container gedaan. Verkopen in Nederland, krijgt er toch bijna niks voor. Eenmaal hier hebben de onderstaande apparaten het volgende gedaan
- wasmachine = wilde niet leeg pompen. Magnetische waterpomp draait te snel om "op te pakken". AEG niet te krijgen hier in 60Hz. Maar...als de pomp draaide en je blies in de afvoer pijp, dan begon hij wel te pompen. Zou hem weg gooien maar schoonvader (met pensioen) zei dat hij alle tijd had om er in te blazen als zijn was draaide  :lachen: ....daar staat hij nu dus. Hij zit ervoor en wacht totdat hij de pomp hoort. Dan effe blazen en .....
- wasdroger = wilde het helemaal niet doen. Startte niet!
- stofzuiger = zuigt als een tierelier (meer dan op 50Hz omdat 60Hz dus sneller draait) en doet het al jaaaaren hier.
- magnetron = deed het 6 maanden (alles was wel sneller warm) en toen zei hij BOEM.
- Fohn (van het vrouwtje) = doet het nog steeds (blaast harder!!!)
- TV = meeste TV's zijn al multi systeem en werken op allerlei voltages. Alleen de oude buizen tv's werken meestal niet hier. LCD wel.
- koelkast = Appart verhaal. Dit ding heb ik 20 (!!!) jaar geleden in Dubai gekocht (echt 220V - 50Hz!!). Draait nog steeds!! Heel vreemd..... :ikkeniebegrijp: zeker met de compressor op 60Hz draaiende. Staat al wel een nieuwe in de keuken. Deze oude staat vol met ..... in de bijkeuken.

Nu moet ik wel zeggen, het is beter om dingen die voor 50HZ zijn gebouwd op 60Hz te draaien, dan ondersom. Van 60 naar 50 draaien ze te langzaam maar vragen ze wel meer stroom (Amperage). Daar ben ik op mijn werk al achter gekomen.

Die koelkast in kwestie kan hier heen. Je zou in geval dat het niet werkt, er een andere (60Hz) compressor in kunnen laten zetten. Er is een hoop te vinden hier en  :smiley-philippines: zijn erg creatief om dingen draaiende te houden/krijgen.
Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

vvjoris

Denk dat je zowiezo voor een paar 100 pesos kan laten 'ombouwen' bij toestellen die dat toelaten.

Support the local economy!
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Johan En Elvie

60 euro is natuurlijk geen geld als ik die daarvoor kan kopen, ben alleen bang dat ze hem ginder verkeerd gaan gebruiken en dat hij voor brandgevaar zorgt.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Gibson

Citaat van: Johan En Elvie op zondag 30 december 2012, 21:15:03
60 euro is natuurlijk geen geld als ik die daarvoor kan kopen, ben alleen bang dat ze hem ginder verkeerd gaan gebruiken en dat hij voor brandgevaar zorgt.

Ik zou me eerder zorgen maken om de algehele elektrische installatie in gebouw waar je de woont dan om het vervangen van de compressor qua brandgevaar. Ik heb in mijn huis en studio de gehele installatie (bekabeling en zekeringen kast) laten vervangen en er veel meer groepen in aan laten leggen. Normaal zitten er mischien 3 of als je mazzel hebt 4 groepen in een huis (Pinoy build). Ze zitten er glas hard een 100 Ampère hoofdzekering in en in de groepen zelfs 30 of 40 Ampère. Elke waterheater, airconditioner, water pomp , bijkeuken (wasmachine en droger) etc. heeft een aparte groep bij mij. Tevens heb ik aarde aan laten leggen (bijna ongehoord) en uit Nederland zelfs een aardlek schakelaar meegenomen (helemaal ongehoord hier).

Ik had in huis een stopcontact dat gewoon stond uit te fikken zonder dat de 60 Ampère zekering uitsloeg (waren net aan het verhuizen).
Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

Marinero

Citaat van: Gibson op maandag 31 december 2012, 00:37:43
Citaat van: Johan En Elvie op zondag 30 december 2012, 21:15:03
60 euro is natuurlijk geen geld als ik die daarvoor kan kopen, ben alleen bang dat ze hem ginder verkeerd gaan gebruiken en dat hij voor brandgevaar zorgt.

Ik zou me eerder zorgen maken om de algehele elektrische installatie in gebouw waar je de woont dan om het vervangen van de compressor qua brandgevaar. Ik heb in mijn huis en studio de gehele installatie (bekabeling en zekeringen kast) laten vervangen en er veel meer groepen in aan laten leggen. Normaal zitten er mischien 3 of als je mazzel hebt 4 groepen in een huis (Pinoy build). Ze zitten er glas hard een 100 Ampère hoofdzekering in en in de groepen zelfs 30 of 40 Ampère. Elke waterheater, airconditioner, water pomp , bijkeuken (wasmachine en droger) etc. heeft een aparte groep bij mij. Tevens heb ik aarde aan laten leggen (bijna ongehoord) en uit Nederland zelfs een aardlek schakelaar meegenomen (helemaal ongehoord hier).

Ik had in huis een stopcontact dat gewoon stond uit te fikken zonder dat de 60 Ampère zekering uitsloeg (waren net aan het verhuizen).

60 ampere nou dat is al bijna geen zekering meer in een normaal huis. Maar verkopen ze in  :smiley-philippines: uberhaupt apparatuur met aarde? Ik had een elektrisch kooktoestel waar ik alleen met houten lepels in de pannen kon roeren. (ja, ik pas me goed aan aan de heersende cultuur, vooral geen nieuwe kopen) Een keertje na het douchen op klamme voeten met een stalen lepel oatmeal geprobeerd rond te roeren, ZO HÉ!  :kwaad19rm5:

Gewoon een twee polig stekkertje dus met aarde in de contactdoos was ik nog altijd de enige aarde geweest, waarvan akte. Zo kan ik nog wel even doorgaan want in een internet cafe heb ik ook een sprong van een meter gemaakt nadat ik een pc aanraakte. Je blijft goed wakker in de  :smiley-philippines:!

Gibson

Jazeker, ze verkopen hier apparatuur met aarde. Vaak is het gewoon een Amerikaanse 3-polige stekker (soms zelfs een Europese waar je weinig aan hebt want de contact dozen zijn niet geschikt voor dit soort aarde) of....bij de goedkopere spullen een apart groen kabeltje. Maaaarrrrr, dat heeft dus alleen nut als je stopcontacten geaard zijn, en dat is dus vaak niet het geval. Vandaar dat jij dus op je blote pootjes een lekstroom schok voelt, zeker als ze nat zijn.

Trouwens, ze knopen hier gewoon alles aan elkaar, kleur codering is er niet, in de las dozen worden de kabels getwist en wat tape eromheen ipv lasdoppen. de goedkoopste en dunste kabeltjes worden gebruikt etc etc. Als je er een beetje verstand van hebt staan je haren recht overeind (zonder stroom dus). Hotel schakeling maken, hebben ze nog nooit van gehoord. Waarom zou je boven en beneden het zelfde hal lampje aan en uit willen doen??

Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

Johan En Elvie

Citaat van: Gibson op maandag 31 december 2012, 00:37:43
Citaat van: Johan En Elvie op zondag 30 december 2012, 21:15:03
60 euro is natuurlijk geen geld als ik die daarvoor kan kopen, ben alleen bang dat ze hem ginder verkeerd gaan gebruiken en dat hij voor brandgevaar zorgt.

Ik zou me eerder zorgen maken om de algehele elektrische installatie in gebouw waar je de woont dan om het vervangen van de compressor qua brandgevaar. Ik heb in mijn huis en studio de gehele installatie (bekabeling en zekeringen kast) laten vervangen en er veel meer groepen in aan laten leggen. Normaal zitten er mischien 3 of als je mazzel hebt 4 groepen in een huis (Pinoy build). Ze zitten er glas hard een 100 Ampère hoofdzekering in en in de groepen zelfs 30 of 40 Ampère. Elke waterheater, airconditioner, water pomp , bijkeuken (wasmachine en droger) etc. heeft een aparte groep bij mij. Tevens heb ik aarde aan laten leggen (bijna ongehoord) en uit Nederland zelfs een aardlek schakelaar meegenomen (helemaal ongehoord hier).

Ik had in huis een stopcontact dat gewoon stond uit te fikken zonder dat de 60 Ampère zekering uitsloeg (waren net aan het verhuizen).

Ja het zou zijn voor in een gebouw die mijn schoonbroer nog moet gaan huren in een winkelstraat, iets die vrij komt en die groot genoeg is om te kunnen doen wat hij wil doen en dan is het af te wachten natuurlijk in welke staat dat gebouw en bijhorende elektrische installatie zich bevind.
Misschien zal het best zijn om dat even af te wachten en dan ZELF in juli eens te gaan kijken en eventueel met de uitbater een overeenkomst maken om de elektrische installatie te verbeteren wat zowel voor hem als ons voordeel bied.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Lenn

Ik heb hier een pinoy build house met 3 hotel schakelingen en 14 groepen.Randaarde geeft een probleem.

Gibson

Citaat van: Lenn op maandag 31 december 2012, 10:42:13
Ik heb hier een pinoy build house met 3 hotel schakelingen en 14 groepen.Randaarde geeft een probleem.

Zeker in de "natte groep" zou ik het stuk veiliger vinden om randaarde aan te leggen. Tenzij de was natuurlijk met de hand gedaan wordt en gedroogd wordt door moeder natuur en je warme water door gas of solar panelen (moedertje natuur) verwarmd wordt. Maar, zoals gezegd, dat is mijn mening. Ik denk dat de meeste brand gevalletjes toch door sluiting komt in de PH.
En dat je al 14 groepen in huis hebt is een goed plus punt. Wat voor een zekeringen/breakers zitten er in (Amperage). Betekend dat er daar over na gedacht is (op de randaarde na dan).
Expect nothing in the PH. All else is a "plus"