Immigration officers luchthaven Ninoy Aquino terminal 1

Gestart door tourist, zaterdag 15 oktober 2011, 16:10:14

Vorige topic - Volgende topic

tourist

Hallo,

Laat me maar beginnen met mezelf kort even voor te stellen: ik volg dit forum al enige tijd en ben sinds vorige week lid geworden. Zoals zovelen hier heb ik een Filipijnse vriendin. Ik heb haar enkele jaren geleden leren kennen en ondertussen hebben we een relatie met elkaar. Binnenkort komt zijn voor enkele weken op bezoek naar  :belgiesmiley: België. Haar schengenvisum is bevestigd en haar paspoort is ondertussen in orde gebracht op de ambassade in Makati. Nu hebben we echter vernomen dat er nogal veel problemen zijn met immigration officers op de luchthaven van Manila die hun eigen landgenoten niet doorlaten omdat hun papieren zogezegd niet in orde zijn.

Iemand op het forum die hiermee ervaring heeft? Volgens wat we weten van de immigration wetgeving is enkel een retourticket, een paspoort dat nog minstens zes maanden geldig is en een correct afgeleverd visum verplicht. Ik veronderstel dat het vooral gaat om een extra "bijverdienste" van de betreffende ambtenaren, maar wij zijn nu niet echt geïnteresseerd om hun spaarpotje aan te vullen.

Alvast bedankt om eventuele ervaringen te delen.

Groeten,


Bjorn

josv

 :welcome:  tourist.

Je moet geen spoken gaan zoeken. Zolang jouw vriendin aan de eisen voldoet zal Immigration niet zeuren. Het zijn echt geen boemannen daar in Manilla !! Pas als er iets niet in orde is ben je de pineut .

Veel plezier samen !!!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

gosternokke

Volgens mij heeft je vriendin niks te vrezen van de immigration officers zolang haar papieren maar in orde zijn.   Een CFO sticker in haar paspoort heeft ze niet nodig omdat ze alleen tijdelijk naar Belgie komt.

De problemen dat  mensen uit  :smiley-philippines: verhinderd worden te vertrekken doet zich vooral voor  wanneeer ze naar buurlanden reizen waar ze zonder visum als tourist heen mogen reizen  ,    als je er niet uitziet als toerist, word je al gauw verdacht om daar te gaan werken, en sommigen vallen bij een gesprek dan ook door de mand.  

Vooral Pinays van lichte zeden staan er om bekend graag freelance in de omringende landen  zoals Singapore , Hongkong en dergelijke te gaan werken.


Digos


Als het paspoort in orde is met de visum voor :belgiesmiley: erin, heeft ze helemaal niks te vrezen.

Wel moet ze nog een traveltax betalen als Filippijnse op de luchthaven van een 1650 peso bij de check in, daarbij komt nadien nog de terminal fee, thats all.

O0
LIVE ONCE - LIVE IT

Fail_over

Citaat van: Digos op zaterdag 15 oktober 2011, 16:59:59
daarbij komt nadien nog de terminal fee

Dat is nog steeds php 750 ??

:welcome: op het forum tourist.  :hoedjeaf:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

tourist

Bedankt voor de reacties :-)

We hadden zo wat negatieve berichten gehoord en op de duur word je er paranoide van.
De travel tax en terminal fee wisten we al van, dus daar is ze wel op voorzien. Zal wel loslopen...

gosternokke

  Kan natuurlijk nooit kwaad om je vriendin instructies te geven, bij eventuele problemen met immigration officers flink verbaal van zich af te bijten.

Veel pinays kijken nog al op tegen iemand met een uniform aan, en slikken alles voor zoete koek wat iemand in uniform zegt.  En zijn vaak niet geleerd om tegen iemand in uniform een weerwoord te hebben.   

  Dus wanneer je zeker bent dat haar papieren in orde zijn , en de immigration denk daar anders over,  niet ja en amen knikken , maar flink verbaal van zich afbijten.
Zo een immigration officer kan het ook fout hebben ( al dan niet opzettelijk )

tourist

Verbaal van zich af bijten zal wel lukken. Ze is niet op haar mondje gevallen...
Nog een klein 4 weken en dan is ze hier.

@allen: Bedankt voor de feedback.

jiggy

Hallo, toerist,

Proficiat ! Nog maar eens het bewijs dat een "friends visit visum" wel degelijk kan .

Mijn vriendin is hier nu al voor de derde maal op bezoek en wat zij haar op de luchthaven iedere keer vroegen was een kopie van de " invitation" en van mijn IDkaart of paspoort. Als "invitation" legde ze steeds de "verbintenis tot tenlasteneming" voor, het document dat ze terugkreeg op de belgische ambassade bij het afhalen van haar visum.

driver

@ toerist


wij hebben geen probleem gehad op de luchthaven van manila en ook niet in abu d'habi en brussel. Allemaal heel vriendelijk. Er wordt wel een terminal fee gevraagd in manila die bedraagt 750 php En je vriendin moet als filipijnse een travel tax betalen voor ze gaat inchecken. 1650 php. Alle filipijnen die willen reizen moeten die betalen. De "buro" waar ze die taks moet betalen bevindt zich ook in de luchthaven. Als je binnen komt zie je in de midden een info stand. Links van die infostand tegen de muur is de travel tax ambtenaar.

tourist

@jiggy

Dus ze neemt best ook een kopie van mijn ID of paspoort mee? Goed dat je het zegt...

Wat het friends visit visum betreft: dat ging eigenlijk vrij vlot. Op een goede twee weken zagen we akkoord op de website van DVZ. We hadden wel serieus veel aandacht besteed aan de papieren die ze heeft overhandigd.