Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Zuinig/vrijgevig: NL - BE - PH

Gestart door vvjoris, woensdag 20 juni 2012, 07:11:06

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Naar aanleiding van discussie over kost van het sturen van geld naar  :smiley-philippines: ontstaat een nieuwe discussie over al dan niet zuinig(er) zijn van Nederlanders en Belgen.

Voor mij is het folklore te beweren dat Nederlanders gierig/zuinig zijn, het heeft eerder met karaktereigenschappen te maken, en er zijn ook zuinige Belgen. En wat van Filipijnen te zeggen in dit verband? Mijn ervaring is in ieder geval dat ze eerder vrijgevig zijn, of kunnen ze gewoon niet met geld omgaan?
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Amice

CitaatEn wat van Filipijnen te zeggen in dit verband? Mijn ervaring is in ieder geval dat ze eerder vrijgevig zijn, of kunnen ze gewoon niet met geld omgaan?

:ikkeniebegrijp:

Het is nogal makkelijk om vrijgevig te zijn met andermans geld.
Geef alle nederlanders 10% bnp gratis OFW money ieder jaar en je zult zien dat ook wij Sinterklaas in ere houden. :jajaja: :haha:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Quezonboy

In weinig andere landen staan zoveel witte olifanten of nutteloze werken als in Belgie http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken, je moet dus echt met bewijzen aankomen wil je ons wijsmaken dat er ook zuinige Belgen zijn. Belgie staat toch ook bekend als een van de landen die mogelijk bij de rijke landen gaat bedelen om hulp, juist vanwege hun grote uitgaven? Zoals Amice al zei; Het is nogal gemakkelijk om vrijgevig te zijn met andermans geld. En niet zo als Spanje vanwege een slechte economisch situatie dat zegt nogal wat over de Belgen in het algemeen.
Filipijnse zijn ze zo vrijgevig als ze kunnen zijn, dat ligt aan de cultuur wat je kunt delen deel je ook met je familie en vrienden, omdat de meeste arm zijn lijken ze gierig. Degene met een echte baan werken 24 uur, 7 dagen in de week dus hebben ze geen tijd om vrijgevig te zijn.

vvjoris

Citaat van: Quezonboy op woensdag 20 juni 2012, 10:49:57
In weinig andere landen staan zoveel witte olifanten of nutteloze werken als in Belgie http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken, je moet dus echt met bewijzen aankomen wil je ons wijsmaken dat er ook zuinige Belgen zijn. Belgie staat toch ook bekend als een van de landen die mogelijk bij de rijke landen gaat bedelen om hulp, juist vanwege hun grote uitgaven? Zoals Amice al zei; Het is nogal gemakkelijk om vrijgevig te zijn met andermans geld. En niet zo als Spanje vanwege een slechte economisch situatie dat zegt nogal wat over de Belgen in het algemeen.
Filipijnse zijn ze zo vrijgevig als ze kunnen zijn, dat ligt aan de cultuur wat je kunt delen deel je ook met je familie en vrienden, omdat de meeste arm zijn lijken ze gierig. Degene met een echte baan werken 24 uur, 7 dagen in de week dus hebben ze geen tijd om vrijgevig te zijn.
Nog niet gezien wat onder elk van mijn berichten staat?
Het is echt wel om misselijk van de worden, maar de meeste  :belgiesmiley: zijn blind...
En het gaat niet alleen over nutteloze werken, het gaat om heel het beleid, dit land wordt bestuurd door idioten, denk maar aan de drie instanties waar iemand moet langsgaan voor werkloosheidsuitkering, en voor alles zijn er daarnaast een rode, groene en blauwe instantie voor alles. In  :belgiesmiley: zijn de overheidsuitgaven 55 % van het BNP, in  :nederlandsevlag: 38 %, dat zegt toch al meer dan genoeg?
Intussen stemt men maar zakkenvullers naar het parlement, en niks functioneert, een politieonderzoek duurt een jaar, justitie doet er 2 jaar over voor de zaak voorkomt, en de beschuldigde wordt vrijgeproken omwille van procedurefouten. Verder bij één ongevalletje in Antwerpen zit de hele stad potvast, nergens kan je parkeren, op de tram zit je als een sardien in een blikje, geen enkele trein of bus rijd op tijd, de meeste mensen betalen ook niet voor de bus, en een OV chipkaar zullen ze hier ook hebben in 2014, zo'n 5 jaar na NL....

Het is niet omdat een land bestuurd wordt door idioten en verkwisters, dat alle inwoners dat ook zijn....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

PHwaarde

Citaat van: vvjoris op woensdag 20 juni 2012, 13:24:21
Citaat van: Quezonboy op woensdag 20 juni 2012, 10:49:57
In weinig andere landen staan zoveel witte olifanten of nutteloze werken als in Belgie http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nutteloze_werken, je moet dus echt met bewijzen aankomen wil je ons wijsmaken dat er ook zuinige Belgen zijn. Belgie staat toch ook bekend als een van de landen die mogelijk bij de rijke landen gaat bedelen om hulp, juist vanwege hun grote uitgaven? Zoals Amice al zei; Het is nogal gemakkelijk om vrijgevig te zijn met andermans geld. En niet zo als Spanje vanwege een slechte economisch situatie dat zegt nogal wat over de Belgen in het algemeen.
Filipijnse zijn ze zo vrijgevig als ze kunnen zijn, dat ligt aan de cultuur wat je kunt delen deel je ook met je familie en vrienden, omdat de meeste arm zijn lijken ze gierig. Degene met een echte baan werken 24 uur, 7 dagen in de week dus hebben ze geen tijd om vrijgevig te zijn.
Nog niet gezien wat onder elk van mijn berichten staat?
Het is echt wel om misselijk van de worden, maar de meeste  :belgiesmiley: zijn blind...
En het gaat niet alleen over nutteloze werken, het gaat om heel het beleid, dit land wordt bestuurd door idioten, denk maar aan de drie instanties waar iemand moet langsgaan voor werkloosheidsuitkering, en voor alles zijn er daarnaast een rode, groene en blauwe instantie voor alles. In  :belgiesmiley: zijn de overheidsuitgaven 55 % van het BNP, in  :nederlandsevlag: 38 %, dat zegt toch al meer dan genoeg?
Intussen stemt men maar zakkenvullers naar het parlement, en niks functioneert, een politieonderzoek duurt een jaar, justitie doet er 2 jaar over voor de zaak voorkomt, en de beschuldigde wordt vrijgeproken omwille van procedurefouten. Verder bij één ongevalletje in Antwerpen zit de hele stad potvast, nergens kan je parkeren, op de tram zit je als een sardien in een blikje, geen enkele trein of bus rijd op tijd, de meeste mensen betalen ook niet voor de bus, en een OV chipkaar zullen ze hier ook hebben in 2014, zo'n 5 jaar na NL....

Het is niet omdat een land bestuurd wordt door idioten en verkwisters, dat alle inwoners dat ook zijn....

Die laatste 2 zaken vind ik juist een voordeel. Gratis busvervoer > prima initiatief. En wat de OV chipkaart betreft, ben maar blij dat die nog niet is ingevoerd in België. Wat een onding hier in NL

O.B.Bommel

#5
En dan nog maar niet te spreken over de ziektekostenverzekering.

Wij hebben de olifanten (5) staan op de kruising A27 en de A6 bij Almere, daar heet het kunst. Kijk maar eens op google earth. Overigens vind ik ze persoonlijk echt mooi.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

vvjoris

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 20 juni 2012, 20:54:49
En dan nog maar niet te spreken over de ziektekostenverzekering.

Wij hebben de olifanten (5) staan op de kruising A27 en de A6 bij Almere, daar heet het kunst. Kijk maar eens op google earth. Overigens vind ik ze persoonlijk echt mooi.



:lachen: :lachen: :lachen: nier zoveel verschil dan blijkbaar tussen  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag:
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Budgie

Citaat van: vvjoris op woensdag 20 juni 2012, 21:09:04
:lachen: :lachen: :lachen: niet zoveel verschil dan blijkbaar tussen  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag:

Denk dat het verschil meer ligt in wat voor geloof men heeft Heb in het verleden een boerenknecht gekend en die zei Bij een gereformeerde boer krijg je precieus wat je moet verdienen en ben je de knecht Bij een katholieke heb je het iets beter Bij een hervormde die het niet zo nauw steekt heb je het redelijk maar bij een boer die nergens in gelooft word je het best behandeld Die betaald je goed en als het op het bedrijf goed gaat zelfs best en hij behandeld je als een gewoon mens
Wel is er een verschil in mentaliteit tussen boven en onder de grote rivieren Boven de grote rivieren hechten wij meer waarde aan de normen en wat men zegt en beneden is het meer we zien wel en wat niet weet wat niet deert.

Wat betreft de Filippijnen is het zo dat de familie zeer belangrijk is en men daar elkander meer helpt en steunt als het mogelijk is Maar dan heb je er altijd die daar misbruik van proberen te maken

En wat geld opsturen betreft denk ik dat je in de eerste plaats moet kijken wat het totaal kost, hier en daar Als je zelf gemakkelijk zonder kosten iets duurder kan versturen en ook daar de ophaler het zonder extra kosten en wat ook belangrijk is ongezien kan ophalen  is het netto daar soms veel prettiger dan via een bank waarbij iedereen daar het weet en meteen het gebedel begint daar.
En met kosten bedoel ik reizen door verzender en door ophaler.
Getting older beats the alternative -dying young

vvjoris

Citaat van: Budgie op woensdag 20 juni 2012, 22:51:21
Citaat van: vvjoris op woensdag 20 juni 2012, 21:09:04
:lachen: :lachen: :lachen: niet zoveel verschil dan blijkbaar tussen  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag:

Denk dat het verschil meer ligt in wat voor geloof men heeft Heb in het verleden een boerenknecht gekend en die zei Bij een gereformeerde boer krijg je precieus wat je moet verdienen en ben je de knecht Bij een katholieke heb je het iets beter Bij een hervormde die het niet zo nauw steekt heb je het redelijk maar bij een boer die nergens in gelooft word je het best behandeld Die betaald je goed en als het op het bedrijf goed gaat zelfs best en hij behandeld je als een gewoon mens
Wel is er een verschil in mentaliteit tussen boven en onder de grote rivieren Boven de grote rivieren hechten wij meer waarde aan de normen en wat men zegt en beneden is het meer we zien wel en wat niet weet wat niet deert.

Wat betreft de Filippijnen is het zo dat de familie zeer belangrijk is en men daar elkander meer helpt en steunt als het mogelijk is Maar dan heb je er altijd die daar misbruik van proberen te maken

En wat geld opsturen betreft denk ik dat je in de eerste plaats moet kijken wat het totaal kost, hier en daar Als je zelf gemakkelijk zonder kosten iets duurder kan versturen en ook daar de ophaler het zonder extra kosten en wat ook belangrijk is ongezien kan ophalen  is het netto daar soms veel prettiger dan via een bank waarbij iedereen daar het weet en meteen het gebedel begint daar.
En met kosten bedoel ik reizen door verzender en door ophaler.

Ik ben nu 6 weken in  :smiley-philippines: en ik denk dat ik het nu zo'n beetje door heb: geld geven/krijgen is een kwestie van mentaliteit, waarbij de ene  :belgiesmiley: of  :nederlandsevlag: wel iets vrijgeviger zal zijn dan de andere. Op de  :smiley-philippines: is family support belangrijk, en helpt de familie mekaar inderdaad, terwijl dat in  :belgiesmiley:, denk ik, eerder uitzonderlijk is. Familie helpt wel, maar als het over geld gaat ligt het wat moeilijker ... (ik  heb het uiteraard niet over ouders die hun kinderen geld toestoppen voor de bouw of aankoop van een woning, dat gebeurt wel heel regelmatig in  :belgiesmiley:, maar we hebben het hier over support voor de 'leefonkosten')

In de  :smiley-philippines: is het meer ingewikkeld, enerzijds omdat ze altijd 'extra' proberen vast te krijgen .... als iets 1200 peso kost, wordt dat al snel 2000 peso als de foreigner moet 'tussenkomen', waar ik wel begrijp voor heb, wij hebben het in verhouding financieel altijd beter, alleen wordt de 1200 peso voor de 'onwetende' foreigner misschien soms 12000, en dat is er dazn toch een beetje over .... Anderzijds meen ik dat 70 - 90 % geen benul heeft hoe met geld om te gaan, waar ik ook begrip voor heb, want ze hebben het nooit geleerd ... waar  :belgiesmiley: en  :nederlandsevlag: op jonge leeftijd 'sparen' krijgen ingelepeld, is dat in  :smiley-philippines: niet zo, want er is gewoon nooit geld om te sparen, tenzij misschien in het 20 - 30 % topsegment qua inkomens ....

Als je hier niet even over nadenkt als buitenstaander is de conclusie rap dat  :smiley-philippines: ons bestelen en alle geld wat ze hebben zo snel mogelijk opbrassen ... Deze gedachte is de afgelopen 4 jaar en 8 maand ook wel dikwijls bij me opgekomen, maar door het intensieve contact heeft Janice toch al veel geleerd hoe het beter kan. Ik denk dan ook dat je uw  :smiley-philippines: vriend/vriendin moet leren hoe het beter is met geld om te gaan, daar hebben alle partijen voordeel bij.

Maar ik kijk al in de toekomst (met name wat er zal gebeuren na 2 september, als ik terug naar  :belgiesmiley: vertrek) en ga nu als volgt tewerk:

(hoort eerder thuis bij "Hoeveel stuur jij op", maar starter van dat Topic heeft liever dat er niet zo diep op ingegaan wordt ....)

Citaat van: SaginBanana op woensdag  1 augustus 2012, 11:29:39
Citaat van: Marinero op woensdag  1 augustus 2012, 03:49:04
Je kan 1000 euro sturen hoor, het komt allemaal op. Als ik zie dat sommige mensen 80 euro sturen dan verbaas ik me daar over, dat lijkt mij best weinig. Da's boffen dan maar! Ik hou de touwtjes wel in handen, ik doe de budgetten wel.
(...)


Klopt, of je nou 1000 euro of 100 stuurt, het is binnen 1 week vaak op. Van sparen kennen ze niet veel, en geld dat op de bank staat is maar raar, ze hebben liever cash dat ze kunnen uitgeven. Vaak hebben ze ook geen doel, je loopt maar door de mall en dan vinden ze vanalles leuk, deze jurk, die koelkast, wasmachine voor ma, nieuwe schoenen, dan nog even eten met halo halo als toetje en misschien wel een nieuwe pc, of meteen de helft uitlenen aan iemand die weet dat jij geld hebt gekregen en nu een super groot probleem heeft en jouw hulp per se nodig heeft... Je moet ze echt leren budgeteren, maar hier ben ik het met je eens. Ik hou gewoon de controle zelf over mijn financien,(...)


Ik heb een prepaid mastercard, met daaraan verbonden een 'companian card' voor Janice, en ik kan gratis geld overmaken van de ene kaart naar de andere, en ik ben van plan 60 euro, om de 14 dagen voor Janice beschikbaar te stellen. Ze mag nooit met deze kaart geld uit een ATM halen (kost 200 php fee voor  :smiley-philippines: bank en â,¬ 3 voor card issuer), maar grocery of iets anders in een winkel kopen.

Voor de rest stuur ik ook om de veertien dagen 50 of 60 euro op met Coinstar of LCC, met een kost van 4 of 5 euro, zodat ze ook cash heeft om spullen in sari sari te kopen, taxi, jeepney of tricycle te betalen, enz, en om bills te betalen, tenzij ze ervoor kiest dat ook met credit card te doen.

Waarom zo'n complexe manier van werken?

1. Ik kan zien op internet wat en waar ze koopt, en of ze een 'overtreding' maakt en toch geld van ATM afghaalt.
2. Ze wil wel budgetteren, maar kan het nog niet, als ik geld voor een maand opstuur, is er de laatste twee weken geen peso meer....
3. Kosten en wisselkoersen zijn beperkt, heb deze week een testje gedaan en mijn 'netto' obrengst voor een euro met Coinstar was 49.83 pesos, en met Credit Card 50.50 pesos (Na aftrek van ALLE kosten, credit card geladen met overschrijving, niet met bancontact (dat kost meer)) Merk op: voor grotere bedragen is Coinstar altijd goedkoper, de kost is 'fixed' bij de credit card is het een percentage.

Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Mawibata

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 20 juni 2012, 20:54:49
En dan nog maar niet te spreken over de ziektekostenverzekering.

Wij hebben de olifanten (5) staan op de kruising A27 en de A6 bij Almere, daar heet het kunst. Kijk maar eens op google earth. Overigens vind ik ze persoonlijk echt mooi.


























Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.