Family support: wat is 'normaal'?

Gestart door vvjoris, woensdag 25 juli 2012, 16:27:53

Vorige topic - Volgende topic

Digos


Vergeet niet het ontbijt- en lunch money en het vervoer voor haar en aanhang.....en de extra pocketmoney!!!

Wat het allemaal kost kan je best terug vinden op het net.....daar reken je dan nog de gemaakte normale onkosten bij.

Rekenen met duizend is natuurlijk beter dan met honderd peso......hoe zou je zelf zijn?
LIVE ONCE - LIVE IT

SaginBanana

Citaat van: Digos op woensdag 25 juli 2012, 22:24:37

Vergeet niet het ontbijt- en lunch money en het vervoer voor haar en aanhang.....en de extra pocketmoney!!!

Wat het allemaal kost kan je best terug vinden op het net.....daar reken je dan nog de gemaakte normale onkosten bij.

Rekenen met duizend is natuurlijk beter dan met honderd peso......hoe zou je zelf zijn?


Nou mooi niet dus! Dit is echt een van de dingen waar ik mij ontzettend aan kan ergeren! Puur uitmelken, ik snap het wel ze is jong, werkt in het restaurantje dat we hebben opgezet voor 3000 per maand, en ziet ons living the big way..., maar dit heeft ze niet verdiend! En leugens waardeer ik al helemaal niet! Gelukkig is het de zus van mijn asawa want als ze het zelf was had ik haar de laan uit gestuurd, zelfs na al die jaren!

Ik zou zelf niet zo zijn, in ieder geval zou ik eerlijk zeggen dat het zoveel kost en ik nog wat geld extra nodig heb voor eten en transport. Om te zeggen dat het 5000 kost documenten en paspoort is echt crimineel! En dan ben ik de boosdoener die zeurt omdat ik dat geld op zou sturen zeker... (geef het dan maar niet zei ze als je er zoveel problemen van maakt, ha ha ook goed dan :)

Phille

Citaat van: SaginBanana op woensdag 25 juli 2012, 22:20:51
Citaat van: Phille op woensdag 25 juli 2012, 21:57:13
Citaat van: SaginBanana op woensdag 25 juli 2012, 21:05:52


Ze heeft alle documenten nodig. Dan kan best 1000 zijn, maar ik geloof niet dat het 2000 is. Bedankt voor de tip! Die 3000 voor een paspoort aanvragen was dus een leugen... dacht ik al! Die krijgt niks meer... (maarja kreeg ze al niet meer na dat gezeur met het mobieltje)... typisch voorbeeld van jaloers zusje ziet dat wij een goed leven hebben wil nu alles gratis van ons... zo werkt dat niet  :neeneenee:

Ik heb het even aan mijn vrouw gevraagd en in principe heeft je schoonzus haar ID nodig, welke ze normaal gezien heeft, daarnaast heeft ze haar birth certificate en NBI clearance nodig, uiteraard kan men om meer documenten vragen. Maar die twee documenten zullen ongeveer 400 pesos samen kosten, even onder voorbehoud dat de prijzen niet gestegen zijn. Als er nog meer documenten nodig zijn, dan zal dit de prijs verhogen uiteraard.

Ah ik heb het net even overlegd, ze zegt dat er een fout in het geboortedocument staat 1993 ipv 1989, vandaar notariskosten.. maarja dan nog vind ik 2000 veel voor documents... En het visum dat zou 3000 kosten omdat ze in de province Tagum is (zou daar 1700 ipv 1200 rush kosten en 25 dagen duren ipv 7, maar hier geloof ik ook geen bal van), en vaak op een neer moest en eten etc erbij had gerekent, maar wel ruim gerekend dan! Ik zei het is heel simpel, laat ze het opsturen per lbc voor 250, dan is het 1450 en geen 3000... toen waren de poppen weer aan het dansen zucht :P Bedankt voor de informatie in ieder geval!

Of gewoon online bestellen https://www.ecensus.com.ph/Default.aspx lekker handig en vooruitstrevend :-)

Quezonboy

Mijn vriendin vindt het goed dat ik geen geld opstuur voor de familie. Wel zijn we twee keer naar een resort gegaan met de familie tijdens mijn verblijf aldaar en kleine uitstapjes gedaan, zo is het kleine zusje voor het eerst naar een bioscoop gegaan. En heb ik het idee dat ze de inhoud van een pakket die ik heb opgestuurd heeft rondgedeeld in de familie.

SaginBanana

Citaat van: Quezonboy op donderdag 26 juli 2012, 00:16:40
Mijn vriendin vindt het goed dat ik geen geld opstuur voor de familie. Wel zijn we twee keer naar een resort gegaan met de familie tijdens mijn verblijf aldaar en kleine uitstapjes gedaan, zo is het kleine zusje voor het eerst naar een bioscoop gegaan. En heb ik het idee dat ze de inhoud van een pakket die ik heb opgestuurd heeft rondgedeeld in de familie.

Dan hoop ik dat ze betrouwbaar is. Vaak hebben ze ook geen keus, ze worden meer gedwongen om het te delen en het kan best zijn dat ze jouw support nog gedeeltelijk afgeeft aan familie. Dan vraagt ze weer meer, wordt er weer verstuurd, kunnen ze weer eten in luilekkerland en zo is de vicieuze lethal cirkel rond :P

Kano

 :ikkeniebegrijp:
Citaat van: SaginBanana op woensdag 25 juli 2012, 22:20:51
Ah ik heb het net even overlegd, ze zegt dat er een fout in het geboortedocument staat 1993 ipv 1989, vandaar notariskosten

 :weetikniet: Een correctie van een geboortedatum kan niet via een notaris. Zij zal een lawyer moeten inschakelen om een "Petition for Correction of Entry" voor te bereiden in te dienen bij de Regional Trial Court. En dat betekent ook bewijs aanleveren, publicatie, hoorzitting(en).
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

SaginBanana

#16
Citaat van: Kano op donderdag 26 juli 2012, 00:34:33
:ikkeniebegrijp:
Citaat van: SaginBanana op woensdag 25 juli 2012, 22:20:51
Ah ik heb het net even overlegd, ze zegt dat er een fout in het geboortedocument staat 1993 ipv 1989, vandaar notariskosten

:weetikniet: Een correctie van een geboortedatum kan niet via een notaris. Zij zal een lawyer moeten inschakelen om een "Petition for Correction of Entry" voor te bereiden in te dienen bij de Regional Trial Court. En dat betekent ook bewijs aanleveren, publicatie, hoorzitting(en).

Jezus, als dat echt waar is lijkt me dat een ongeloofelijk dure grap en een hoop tijd kosten om nog een paspoort te kunnen krijgen... Daar kan een witneus zich beter buiten de zaal houden anders zal de prijs wel flink omhoog gaan vermoed ik...ik vind het maar vreemd hoor, waarom zou je in godsnaam je geboortedatum 4 jaar verkeerd laten registreren, dan zit je er echt bij te slapen... als dit weer een leugen is dan zal ik ze (flashback aan belg in internetcafe met werknemer) :moord:

O.B.Bommel

N.a.v. de perikelen met de zus moest ik toch even terug naar een post van 24/7. Hier het citaat:

....en de band met de familie is zo hecht, dat ik me niet kan voorstellen dat haar familie of zij me na al die jaren gaat bedriegen.....

De zus valt er dus alvast niet onder in de paspoort-visie, dus is het toch alert blijven en de specificatie van Digos geeft aan dat ze in die zin net zo goed kunnen rekenen als een euro-parlementarier als het over declareren gaat.

Die fout in zo'n register komt meer voor maar niemand die zich er op dat moment druk over maakt, men denkt toch maar een dag vooruit. Wie houdt er in de PH nu rekening mee dat er ooit een probleem van komt? Ik ken ze niet. Mijn vrouw werd pas bij de census aangegeven toen ze al een half jaar was, tenminste volgens het birth-certificate.

De vraag die nu rest is ken je de familie nu een jaar of 19 jaar? Er is een groot verschil tussen daar zijn en niet zijn maar toch verwondert het mij dat je dit niet kan plaatsen.

Maar ze vroeg toch om voor te schieten? Ik heb al meerdere keren aan mijn schoonzusters geleend en het altijd netjes teruggekregen. Ik heb wel een keer geweigerd toen het om een tricycle ging omdat ik aangaf dat ik er geen vertrouwen in had dat het geld op die basis ooit terug kwam. Uiteindelijk heeft de schoonzus weer even in Hong-Kong gewerkt (kreeg een verzoek) en die driewieler is er uiteindelijk toch gekomen, maar of het wat oplevert blijft duister, men zegt van wel maar er is geen boekhouding.

Verder weet ik niet wat ik met de titel van het topic aan moet, want ik heb er geen idee van wat normaal is in family-support en eigenlijk doet het er wat mij betreft ook niet toe, ik vind elke situatie anders. Het is je eigen norm die telt en niks anders.
Soms voelt het wel een beetjes "grieks", dat moet me wel van het hart.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

SaginBanana

#18
De familie ken ik nu ruim 20 jaar. De band met de zus is nooit sterk geweest nadat ze me ruim 2 jaar geleden al om een mobiel had gevraagd, waar ze vervolgens nooit meer over wilde spreken, niet eens een sms versturen naar mij o.i.d. Dat was toen een gift. Het zou best kunnen dat ze het paspoort wel terug zou betalen en het in totaal echt 5k pesos kost maar dan had ze dat duidelijk moeten specificeren, en voor iemand van 18 die dat terug moet gaan betalen met 3k pesos per maand inkomen gaat dat niet zo 1 2 3. Wat de band met mijn familie betreft die is nog steeds goed, met de zus kan ik ook overweg, maar die kijkt teveel tv en heeft popstar perikelen...Waar de met name de ouders blij zijn met wat ik voor ze heb betekent, is dit voor met name de zus niet genoeg, die wil zelf een veel luxer leven zoals ze op tv ziet en denkt dat blanken alles zo even kunnen betalen. Ipv de bus neemt ze dan een taxi wat 1000 kost ipv 50... of nodigt even een vriend uit om mee te gaan naar Cebu Sky walk, waarbij ze zonder het mij te vragen zomaar 1000 pesos uit mijn wallat haalt hem ´trakteren´, terwijl ze hier zelf 1,5 week keihard voor had moeten werken en dit zich nooit zou kunnen veroorloven. Dit hebben we besproken, en duidt vooral op irritatie van mijn kant, maar ze zegt dat is een deel van de cultuur het delen, maar in dit geval vind ik het ronduit dom en niet kunnen, zeker niet zonder mijn toestemming. Ik merk wel op dat sinds ik hier verblijf, ik veel meer verzoeken krijg t.o.v. de periode waarin we in Nederland verbleven. De drempel om nu naar mijn voordeur te gaan is letterlijk een stuk lager. Opzich daar geen problemen mee, vragen is vrij, maar als je teveel declareert voor iets of wilt lenen, dan voel ik me toch ´gebruikt´ ongeacht of het ooit terug komt of niet. Het lenen wilde ik het in het begin nog wel overwegen, maar door haar gejaagde attitude gaat dat dus niet meer door.

Kano

Lenen is in de Filipijnen bijna equivalent aan geven. Voor het leenprobleem heb ik een simpele oplossing. Ik leen als test een klein bedrag uit en zie of het (op tijd)  terugkomt. Zo niet, dan resoluut geen verdere leningen meer. Teveel declareren kan enigzins in de hand worden gehouden als je vraagt om de "receipts" in te leveren. Vinden ze niet leuk natuurlijk, maar ja het is JOUW geld en wie betaalt bepaalt.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn