Family support: wat is 'normaal'?

Gestart door vvjoris, woensdag 25 juli 2012, 16:27:53

Vorige topic - Volgende topic

josv

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op donderdag 26 juli 2012, 06:51:41
N.a.v. de perikelen met de zus moest ik toch even terug naar een post van 24/7. Hier het citaat:

....en de band met de familie is zo hecht, dat ik me niet kan voorstellen dat haar familie of zij me na al die jaren gaat bedriegen.....


De vraag die nu rest is ken je de familie nu een jaar of 19 jaar? Er is een groot verschil tussen daar zijn en niet zijn maar toch verwondert het mij dat je dit niet kan plaatsen.


Tja, er schieten mij ook al wat vragen te binnen. Je kent de familie 20 jaar, het meisje is pas 18 dus je hebt haar zien "opgroeien". Nooit een vraag gehad voor studiegeld....... ? Met 18 weten ze nog niks dus waarom een paspoort........... ? Verkeerde geboortedatum kan gebeuren maar kan niet gecorrigeerd worden via een notaris. Die hebben ze hier trouwens niet eens.

Het dametje geeft 1000 peso uit voor een taxi............. waar haalt ze dat vandaan? Ik woon hier nu 5 jaar en ik heb ooit 1700 peso uitgegeven voor een taxirit ( van 1 1/2 uur ) naar Eden Garden en daarvoor bleef ie wachten tot we alles gezien hadden en bracht ons weer terug ook.

Oja :

Citaatwaarbij ze zonder het mij te vragen zomaar 1000 pesos uit mijn wallat haalt

Betekent hier dus zoiets als naar de doodstraf verlangen......................................................


Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Marinero

Tja.. dit lezende zit ik net in dezelfde situatie..

Ik heb het gevoel dat de nieuwe familie je gaat uitproberen, gaat aftasten hoe gek ze het kunnen maken. Hoe ver ze kunnen gaan. Iedereen roept hier maar wat, dat nederland een rijk land is. Zo word je nu eenmaal gezien. Ook geen wonder als je alleen 10000tjes pint om de transactiekosten te drukken. Maar het is allemaal geen punt, ik heb onmiddelijk toegegeven met geld uitlenen, maar duidelijke voorwaarden gesteld.

Dit is helemaal buitenom mijn vriendin gegaan, ook al is er lichte druk op haar uitgeoefend. Dus ik vind het alleen sneu voor haar deze situatie, maar voor mij zijn dingen gewoon makkelijker geworden. U raadt het al... op de deadline niks terug nog natuurlijk, en een vage smoes die niet klopt.

Maar raak ik daar van van de wijs? Boos? nee, ik heb zojuist het bewijs gekocht dat ik nimmer meer geld hoef uit te lenen. Nu kan ik op mijn dooie gemakje weigeren en refereren naar dit fenomeen. Omdat de hele familie zich er mee bemoeit, trappen ze allemaal in dezelfde val: allen verantwoordelijk. Hier kan ik de rest van mijn leven nu gebruik van maken, van dit verkregen bewijs.

No hard feelings!

SaginBanana

#22
Citaat van: josv op donderdag 26 juli 2012, 12:29:48
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op donderdag 26 juli 2012, 06:51:41
N.a.v. de perikelen met de zus moest ik toch even terug naar een post van 24/7. Hier het citaat:

....en de band met de familie is zo hecht, dat ik me niet kan voorstellen dat haar familie of zij me na al die jaren gaat bedriegen.....


De vraag die nu rest is ken je de familie nu een jaar of 19 jaar? Er is een groot verschil tussen daar zijn en niet zijn maar toch verwondert het mij dat je dit niet kan plaatsen.


Tja, er schieten mij ook al wat vragen te binnen. Je kent de familie 20 jaar, het meisje is pas 18 dus je hebt haar zien "opgroeien". Nooit een vraag gehad voor studiegeld....... ? Met 18 weten ze nog niks dus waarom een paspoort........... ? Verkeerde geboortedatum kan gebeuren maar kan niet gecorrigeerd worden via een notaris. Die hebben ze hier trouwens niet eens.

Het dametje geeft 1000 peso uit voor een taxi............. waar haalt ze dat vandaan? Ik woon hier nu 5 jaar en ik heb ooit 1700 peso uitgegeven voor een taxirit ( van 1 1/2 uur ) naar Eden Garden en daarvoor bleef ie wachten tot we alles gezien hadden en bracht ons weer terug ook.

Oja :

Citaatwaarbij ze zonder het mij te vragen zomaar 1000 pesos uit mijn wallat haalt

Betekent hier dus zoiets als naar de doodstraf verlangen......................................................




Ik heb haar inderdaad op zien groeien. Destijds toen zij geboren was, hadden we al het familie restaurant opgericht. Via deze weg werd later haar opleiding bekostigt. Soms waren er wel wat problemen, als ze summer school wilde, dan stuurde mijn asawa wat geld, gezien wij haar een goede toekomst beloofd hadden. Wellicht, is het deze belofte die ons nu de das om doet. Maar m.i. hebben we die belofte al vervuld en blijft verdere support uit. Ze is opgegroeid in een betere omgeving dan haar ouders. Nu ze ons ziet, zijn wij als het ware haar voorbeeld. Ze wil gaan werken in Singapore als entertainer, vandaar het paspoort.

Die taxi ritten zijn ook belachelijk, die zijn overigens de laatste jaren ook een factor 2 to 3 duurder geworden, en ze kan niet met geld omgaan.  Van sparen hebben ze nog nooit gehoord, en als ze geld hebben moet het zo snel mogelijk op... Geld op de bank is geen geld voor hun, dat wordt niet gewaardeerd, nee het is alleen cold hard cash geld dat voor hen telt, althans dat is mijn ervaring in de schoonfamilie..In plaats van de bus van tagum naar Davao DFA, neemt ze de taxi, en geen normale, nee een hele witte van, die kost 1000, en dan niet eens retour... Dit geld haalt ze dus van het bedrag 5000 pesos voor een paspoort, dat was ingecalculeerd. Ik dacht al dat het teveel was voor documenten en paspoort en toen ik het vroeg kwam de aap uit de mauw. Dit ga ik zeker niet bekostigen!

Wat betreft de 1000 pesos zomaar uit mijn wallet halen, zou ik aangifte voor kunnen doen, maar hier ligt het wat anders. ten eerste was het de familie die voorstelde om samen terug te gaan naar de geboortestad Cebu, op mijn kosten uiteraard, dat is al erg genoeg... maar vooruit...We waren met zijn 3en op stap, ik, mijn asawa en de zus in Cebu. Hier haalde de zus een vriend mee naar boven, en mijn asawa had mijn gepinde geld in beheer. Helaas niet goed opgelet en ben er later achter gekomen dat wij dus alles betaald hebben, ook de 1000 peso toegang cebu skywalk voor de 'far relative die even meeging'... dat is m.i. ook stelen achter mijn rug om, ik ging ervan uit dat die vriend het zelf wel zou betalen, nou nee dus...

@ marinero, mijn asawa wil alles ook achter de rug van iedereen om doen en niets laten blijken want daar komt alleen ellende van. goede tip van iets lenen als bewijs, maar dan hopelijk niet teveel en niet bij iedereen want als je elke persoon gat lenen om bewijs te krijgen houd je ook niks over... klopt inderdaad dat ze je gaan aftasten, maar daarnaast vind ik het ook vervelend dat je op de markt vaak meer moet betalen voor vis vlees groenten en fruit etc, als ze de weegschaal gewoon wat naar boven afronden als ik erbij ben... ik zeg er dan wel wat van maar ach... you are rich why you make such a problem about only 30 pesos... uiteindelijk wel terug gehad na een hoop gedoe en de lach was meteen weg op haar gezicht en ook op die van mij... maakt het winkelen een stuk onprettiger hier voor mij. Ook last van de chicken joy mevrouw die  'can you give me your seiko watch' for christmas blijft vragen. ondanks dat ik hier al duidelijk in ben geweest, hooguit een klein presentje.. ik word hier letter en figuurlijk uitgekleed op straat... dan kun je zeggen dat het mijn fout is om een duur horloge te dragen, maar ik vind het gewoon brutaal

Deep Throat

Resumerend constateer ik uit de laatste rij posten (of je moet nu generaliseren) dat het met je schoonfamilie toch allesbehalve meevalt.

SaginBanana

Citaat van: Deep Throat op donderdag 26 juli 2012, 14:15:26
Resumerend constateer ik uit de laatste rij posten (of je moet nu generaliseren) dat het met je schoonfamilie toch allesbehalve meevalt.

Tsja er zijn wel wat voorvallen waar over te twisten valt, maar dat heeft iedereen wel eens en in het algemeen gaat het goed. Het enige probleemgeval is de zus. De ouders zijn wel tevreden met wat ze nu hebben en vragen niet meer. En dat ik moest betalen voor een trip naar Cebu is dan ook logisch aangezien ze zelf dat geld niet hebben en ik hun op die manier uitnodig, dat was het probleem ook niet.

josv

Citaat van: Deep Throat op donderdag 26 juli 2012, 14:15:26
Resumerend constateer ik uit de laatste rij posten (of je moet nu generaliseren) dat het met je schoonfamilie toch allesbehalve meevalt.

Tja, na 20 jaar zou je denken dat ie toch wel IETS geleerd had  :floet:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

SaginBanana

Citaat van: josv op donderdag 26 juli 2012, 14:26:14
Citaat van: Deep Throat op donderdag 26 juli 2012, 14:15:26
Resumerend constateer ik uit de laatste rij posten (of je moet nu generaliseren) dat het met je schoonfamilie toch allesbehalve meevalt.

Tja, na 20 jaar zou je denken dat ie toch wel IETS geleerd had  :floet:

Wat zou ik geleerd moeten hebben dan?

xav

hoe ver of hoe dicht woon je bij je schoonouders vandaan...?

na alles wat te lezen, denk ik dat je best op een ander eiland gaat wonen... om verder uitkleden te vermijden...

vvjoris

Citaat van: xav op donderdag 26 juli 2012, 14:34:12
na alles wat te lezen, denk ik dat je best op een ander eiland gaat wonen... om verder uitkleden te vermijden...

Ik zit niet echt in een uitkleedsituatie, maar naar een ander eiland (tenzij Mactan, dat vind ze al 'ver') dat zit er niet in voor mij, ze zou er even ongelukkig zijn als zou ik ze meenemen naar Belgiƫ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

josv

Citaat van: SaginBanana op donderdag 26 juli 2012, 14:27:17
Wat zou ik geleerd moeten hebben dan?

Ik zal het proberen uit te leggen... Jij hebt nu al 20 jaar een relatie met een filipijnse vrouw. Dus neem ik aan dat je in die 20 jaar wel eens in de PH geweest bent. En nu ben je (omdat je er woont) verrast over allerlei dingen waarvan de meeste ( met veel minder ervaring ) zullen zeggen : da's dood normaal daar.

Speciaal deze opmerking :

CitaatOok last van de chicken joy mevrouw die  'can you give me your seiko watch' for christmas blijft vragen. ondanks dat ik hier al duidelijk in ben geweest, hooguit een klein presentje.. ik word hier letter en figuurlijk uitgekleed op straat...

is erg overtrokken. Als je had gezegt dat je uit een rijdende jeepney was geplukt omdat ze je horloge wilden stelen had ik het nog geloofd.......


Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....