Family support: wat is 'normaal'?

Gestart door vvjoris, woensdag 25 juli 2012, 16:27:53

Vorige topic - Volgende topic

SaginBanana

#30
Citaat van: josv op donderdag 26 juli 2012, 14:46:15
Citaat van: SaginBanana op donderdag 26 juli 2012, 14:27:17
Wat zou ik geleerd moeten hebben dan?

Ik zal het proberen uit te leggen... Jij hebt nu al 20 jaar een relatie met een filipijnse vrouw. Dus neem ik aan dat je in die 20 jaar wel eens in de PH geweest bent. En nu ben je (omdat je er woont) verrast over allerlei dingen waarvan de meeste ( met veel minder ervaring ) zullen zeggen : da's dood normaal daar.

Speciaal deze opmerking :

CitaatOok last van de chicken joy mevrouw die  'can you give me your seiko watch' for christmas blijft vragen. ondanks dat ik hier al duidelijk in ben geweest, hooguit een klein presentje.. ik word hier letter en figuurlijk uitgekleed op straat...

is erg overtrokken. Als je had gezegt dat je uit een rijdende jeepney was geplukt omdat ze je horloge wilden stelen had ik het nog geloofd.......




Die opmerkingen van het chicken joy mevrouw is letterlijk zo gezegd: can you give me your watch for christmas...

Ik ben er de afgelopen 20 jaar bijna jaarlijks telkens een maand geweest. Vind jij het normaal dan dat de zus in een taxi rijdt en die kosten incalculeerd in het budget nodig om een paspoort te krijgen, dat de mensen mij afzetten op de markt en ze uit mijn portemonnee door mij niet uitgenodigde gasten trakteren?

Verder hoor je mij nie tklagen, dit zijn enkele gevallen waaraan ik me hier irriteer en waaraan ik niet blootgesteld was tijdens vakanties. Ik woon zelf in davao sasa, en hun in tagum, op een uur afstand... en ik laat de familie niet beinvloeden waar ik graag zou willen wonen, het contact is goed, op de zus na dan

xav

Citaat van: vvjoris op donderdag 26 juli 2012, 14:43:22
Citaat van: xav op donderdag 26 juli 2012, 14:34:12
na alles wat te lezen, denk ik dat je best op een ander eiland gaat wonen... om verder uitkleden te vermijden...

Ik zit niet echt in een uitkleedsituatie, maar naar een ander eiland (tenzij Mactan, dat vind ze al 'ver') dat zit er niet in voor mij, ze zou er even ongelukkig zijn als zou ik ze meenemen naar Belgiƫ....

was niet op jou bedoeld vvjoris... was voor SaginBanana bedoeld...

Deep Throat

Citaat van: josv op donderdag 26 juli 2012, 14:26:14
Citaat van: Deep Throat op donderdag 26 juli 2012, 14:15:26
Resumerend constateer ik uit de laatste rij posten (of je moet nu generaliseren) dat het met je schoonfamilie toch allesbehalve meevalt.

Tja, na 20 jaar zou je denken dat ie toch wel IETS geleerd had  :floet:
Nou in ieder geval dat het gelukt is om al met 50 jaar met pensioen te kunnen gaan, dat is mij nog niet gelukt en gaat mij ook niet lukken, daar ben ik al een jaar of 7 te laat mee. Niet hard genoeg gewerkt probeer ik maar eens een verklaring te vinden. Daarvoor alvast  :hoedjeaf:

SaginBanana

#33
Citaat van: Deep Throat op donderdag 26 juli 2012, 15:11:13
Citaat van: josv op donderdag 26 juli 2012, 14:26:14
Citaat van: Deep Throat op donderdag 26 juli 2012, 14:15:26
Resumerend constateer ik uit de laatste rij posten (of je moet nu generaliseren) dat het met je schoonfamilie toch allesbehalve meevalt.

Tja, na 20 jaar zou je denken dat ie toch wel IETS geleerd had  :floet:
Nou in ieder geval dat het gelukt is om al met 50 jaar met pensioen te kunnen gaan, dat is mij nog niet gelukt en gaat mij ook niet lukken, daar ben ik al een jaar of 7 te laat mee. Niet hard genoeg gewerkt probeer ik maar eens een verklaring te vinden. Daarvoor alvast  :hoedjeaf:

Tsja om nou tot je 67e door te werken als een robot, en je hebt plannen om je hier te vestigen en er nog wat van te maken, moet je ook nog enigszins mobiel zijn en nu heb ik de tijd om echt nog de cultuur te leren en me aan te passen in zekere mate. Dat ik onervaren klink is in zekere mate waar, maar mijn punten van afzetten op de markt, vragen naar mijn horloge (of een soortgelijk type) als gift en anderen ongevraagd trakteren/ een flinke tip geven op mijn kosten zie ik niet als iets wat in die cultuur hoort, sterker nog dat lijk tmij zeer onbeleefd en discriminatie. Wat wel kan is dat ik hun eten betaal, en zij mij met de auto terug brengen naar huis, voor wat hoort wat...Dit wil nog niet zeggen dat mijn familiebanden nu opeens zo slecht zijn, dit zijn enkele incidenten die plaatsvinden sinds ik hier leef, en wellicht hoort dat bij de levenswijze. In die zin word ik niet totaal uitgekleed door de familie, het is zoals ik al zei met name de zus die moeilijk doet. Ik merk wel op dat de mensen erg opscheppen over wat ze hebben. ALs ik ze een mac laptop geef, gaat dat gerucht het hele dorp door in no time, en willen ze het graag showen, met alle gevolgen van dien...Ik zie mijzelf op mijn 70e niet meer door de bergen/bossen flinke tochten maken, als we 75 jaar oud worden en nog gezond zijn mag je al blij zijn geloof ik, ook vrees ik gezien mijn witte type huid op huidkanker door langdurige blootstelling aan uv straling hier, ik moet alles goed bedekken. Je kunt wel later met pensioen gaan met meer geld, maar of je er dan ook nog zo van kunt genieten is maar de vraag... het is een afweging die je maakt, als ik had doorgewerkt had ik nog veel meer pensioen gehad (maar slechts een klein beetje extra leefplezier) Wat dat betreft is het leven niet alleen werken en kun je met een kleiner budget hier ook nog redelijk leven

Marinero

SaginBanana, ik wil niet stoken en opscheppen dat ik nergens last van heb, maar ik vind het inderdaad te ver gaan zoals je behandeld wordt. Niet meer met je laten sollen! Dat moet je ze ook gewoon laten merken vind ik. Vooral de mensen die niet dicht bij je staan (wildvreemden in een verkapte KFC) kun je gerust hard aanpakken. Met hard bedoel ik dan niet verrot schelden of agressief doen, in de Filipijnen is assertief zijn uitermate effectief.

Ik heb het nog niet meegemaakt dat iemand mij om mijn horloge vraagt, maar ik heb geen enkele moeite met nee zeggen. Niet agressief of onvriendelijk, maar er mag gewoon geen twijfel over zijn, dat jij niet twijfelt. Dan heb je daar echt geen last van, het gaat erom dat je duidelijk bent. Nee is voldoende, hardop vragen of ze dat even willen herhalen en vragend in de ogen kijken, is vaak al genoeg om ondeugend gedrag de kop in te drukken. Soms is niks zeggen en rustig maar vriendelijk observerend kijken genoeg. (wel is het genant.. haha) Ik heb eigenlijk alleen moeite met religieuzen kordaat wegjagen, simpelweg om het feit dat ik niet precies weet hoe mijn vriendin erop reageert, ik wil ook niet de boeman uithangen.

Wat betreft mijn vriendin, en nu verloofde, nooit last gehad met vreemd gedrag met geld. Ik geef haar een vast bedrag per maand, die ze aan alles (familie, kleren, WAT dan ook) kan uitgeven. Omdat het ook een beetje mijn schuld is dat ze niet gewoon kan werken, want als ik hier ben wil ik gewoon bij haar zijn natuurlijk.
Familie van haar, kunnen dus ook gewoon voor kleine dingetjes, bij haar aankloppen. Ik ben dus niet van plan mijn pinpas af te geven, omdat de noodzaak daartoe niet bestaat. Er is ook helemaal geen reden om dit ooit ter discussie te stellen.

Qua merkspullen etc... ik heb helemaal geen merkspullen (en dan bedoel ik dure apple laptops of wat dan ook) en mijn telefoon ziet eruit alsof hij drie dagen op de snelweg van cebu heeft gelegen. Ik rij ook gewoon in jeepneys naar de mall en dus hoeft niemand anders luxe vervoer te verwachten.

Anders adviseer ik je de rest van de familie gewoon voor de gek te houden; als zij niet kunnen budgetteren of het simpelweg niet willen, dan doe je maar net of je geen rooie cent hebt. Want laten we wel wezen, het gaat niemand geen ene donder aan wat je met je geld doet. Als jij geen respect krijgt, en mensen je geld als water wensen uit te geven, dan maar voor de gek houden! En als je niet doet alsof... kom je vanzelf in die situatie dat je niet meer hoeft te doen alsof....!

SaginBanana

Citaat van: Marinero op donderdag 26 juli 2012, 17:21:55
SaginBanana, ik wil niet stoken en opscheppen dat ik nergens last van heb, maar ik vind het inderdaad te ver gaan zoals je behandeld wordt. Niet meer met je laten sollen! Dat moet je ze ook gewoon laten merken vind ik. Vooral de mensen die niet dicht bij je staan (wildvreemden in een verkapte KFC) kun je gerust hard aanpakken. Met hard bedoel ik dan niet verrot schelden of agressief doen, in de Filipijnen is assertief zijn uitermate effectief.

Ik heb het nog niet meegemaakt dat iemand mij om mijn horloge vraagt, maar ik heb geen enkele moeite met nee zeggen. Niet agressief of onvriendelijk, maar er mag gewoon geen twijfel over zijn, dat jij niet twijfelt. Dan heb je daar echt geen last van, het gaat erom dat je duidelijk bent. Nee is voldoende, hardop vragen of ze dat even willen herhalen en vragend in de ogen kijken, is vaak al genoeg om ondeugend gedrag de kop in te drukken. Soms is niks zeggen en rustig maar vriendelijk observerend kijken genoeg. (wel is het genant.. haha) Ik heb eigenlijk alleen moeite met religieuzen kordaat wegjagen, simpelweg om het feit dat ik niet precies weet hoe mijn vriendin erop reageert, ik wil ook niet de boeman uithangen.

Wat betreft mijn vriendin, en nu verloofde, nooit last gehad met vreemd gedrag met geld. Ik geef haar een vast bedrag per maand, die ze aan alles (familie, kleren, WAT dan ook) kan uitgeven. Omdat het ook een beetje mijn schuld is dat ze niet gewoon kan werken, want als ik hier ben wil ik gewoon bij haar zijn natuurlijk.
Familie van haar, kunnen dus ook gewoon voor kleine dingetjes, bij haar aankloppen. Ik ben dus niet van plan mijn pinpas af te geven, omdat de noodzaak daartoe niet bestaat. Er is ook helemaal geen reden om dit ooit ter discussie te stellen.

Qua merkspullen etc... ik heb helemaal geen merkspullen (en dan bedoel ik dure apple laptops of wat dan ook) en mijn telefoon ziet eruit alsof hij drie dagen op de snelweg van cebu heeft gelegen. Ik rij ook gewoon in jeepneys naar de mall en dus hoeft niemand anders luxe vervoer te verwachten.

Anders adviseer ik je de rest van de familie gewoon voor de gek te houden; als zij niet kunnen budgetteren of het simpelweg niet willen, dan doe je maar net of je geen rooie cent hebt. Want laten we wel wezen, het gaat niemand geen ene donder aan wat je met je geld doet. Als jij geen respect krijgt, en mensen je geld als water wensen uit te geven, dan maar voor de gek houden! En als je niet doet alsof... kom je vanzelf in die situatie dat je niet meer hoeft te doen alsof....!

Bedankt voor het advies Marinero! Precies, het is ook een kwestie van gewoon duidelijk nee zeggen. Ik geef eigenlijk nooit geld, het enigste wat ik ooit gedaan heb is een restaurantje voor hun opgezet, dat hun bron van inkomsten is. Echter, als ik geld geef is het voor een bepaald doel bestemd, bijv een mobiel of paspoort voor de zus. Als ze de kosten dan overdrijft, dan is het dus ook meteen afgelopen. Dat jij een bepaalde limiet hebt is goed, maar ik kan je verzekeren dat een groot deel ook naar dingen gaat waar jij misschien wel helemaal niet achter zou staan (bijv liter flessen redhorse voor vader).

Ik heb dan ook geen last van de ouders, hooguit wat verre familie en de zus die altijd maar blijft proberen en nooit dankbaar is. Mijn asawa en ik hebben alles in eigen beheer en dat gaat goed, maar als er andere bij zijn wil ze nog wel eens in de gewoonte vallen een aardig iemand of een bekende te tippen. Dit heb ik haar ook duidelijk gemaakt niet meer te doen zonder overleg. Kijk, in Nederland heb je dat niet dat je de taxichaufeur voor een ritje van 50 pesos, 100 pesos tip geeft ook al is het een verre oom.. hier is dat soms wel als mensen denken dat je het kunt missen..komt ook door mijn levensstijl, maar vooral door het showen en bling bling gedrag van pinoy/pinays, regelmatig hoor ik nog in cafes vriendinnen opscheppen, mijn vriend stuurt dit, oh echt, mijn vriend stuurt het dubbele! Ik heb deze pc.. 2e hands.., oh ik heb de nieuwste!. Dan krijgen mensen al snel een verkeerd beeld van je en dit heb ik niet altijd in eigen hand, geruchten gaan snel.

Niet dat ik alleen maar merkproducten heb, maar ik vind als ik een laptop koop dan liever een goede die bijna niet kapot te krijgen is en ik kan in nederland al een mac hebben voor 1040 euro-50,000 php terwijl ik in de mall (bijv SM) modellen zie die zelfs meer kosten... electronica is daar gewoon veel duurder, en met de service erbij is het gewoon handig. Qua telefoon is een goedkope HTC net zo goed als een dure apple, in dat geval betaal ik ook niet puur en alleen om het merk, en met telefoons is het toch oppassen hier die zijn geliefd om te stelen heb ik het idee.. Assertief zijn op de markt en opkomen voor je recht is ook mooi meegenomen, of 'zeuren' jullie niet om 20-30 pesos meer betalen voor een visje?





Kano

Die visjes op de markt ga ik niet kopen, want dan ben ik zeker te duur uit.  Dat doet mijn asawa en die kijkt en vergelijkt en dingt af!
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

yepyep

Een HTC kostte mij hier ongeveer 25.000, terwijl een Mac snel 45.000 kost.

SaginBanana

Citaat van: yepyep op vrijdag 27 juli 2012, 01:38:45
Een HTC kostte mij hier ongeveer 25.000, terwijl een Mac snel 45.000 kost.

Precies, en vaak is het alleen de  'brand value' die je bij de Mac betaald. Qua kwaliteit, gewicht en opties vind ik HTC net zo goed.

Mawibata

Citaat van: Darko69 op vrijdag 27 juli 2012, 12:34:43


Uhm, I'm sorry ma'am, but I was before you in this queue. *Iedereen kijkt ons aan en mevrouw sluit meteen achteraan, want die vind de aandacht maar niks*  :lachen:



Lady's first,  nooit van gehoord ?  ?  .   .   .   .  of was het geen lady mss   :lachen:
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.