Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat is lekker op de Filippijnen

Gestart door ganda, woensdag 24 juni 2009, 19:20:05

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata



De asawa is formeel : het is Petik Petik.

Volgens haar komen ze niet uit de zee, maar uit de rivier  :weetikniet:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

opinie

Niet de kreeft zoals hier algemeen gekend maar kreeft als kreeftachtig.

De krabben zijn in de  :smiley-philippines: ook oranje en in  :belgiesmiley:  :nederlandsevlag: bruin. Toch is het allemaal krab(achtig).

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Digos

Citaat van: opinie op zaterdag  8 augustus 2009, 23:12:10
De krabben zijn in de  :smiley-philippines: ook oranje


Nou dan was dit wel een heel zeldzaam exemplaar.....in Silay.




Iedere krab- of kreeftachtige slaat rood/orange uit als je ze kookt net zoals ik, moesten ze me in kokend water onderdompelen  :lachen:

In ieder geval langs onze cebuano kant is petik petik niet bekend.


O0

LIVE ONCE - LIVE IT

ganda

Citaat van: Mawibata op zaterdag  8 augustus 2009, 22:17:24


De asawa is formeel : het is Petik Petik.

Volgens haar komen ze niet uit de zee, maar uit de rivier  :weetikniet:




Negen kansen op de tien dat het hier de rode rivierkreeft betreft:

Uiterlijk
Volwassen dieren zijn roodachtig, op de scharen zitten felrode puntjes. De grootte van een volwassen exemplaar is minimaal 12 cm en maximaal 17 cm.


De rode rivierkreeft als exoot
Als exoot komt de kreeft al bijna wereldwijd voor in Europa, Afrika en Oost-Azië.

meer uitleg op wikipedia:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_rivierkreeft


Mawibata



Op de foto van ruff rider is het arme beest een stukje van zijn staart kwijt  (de vleugeltjes)






Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

ruff rider

 :hoedjeaf:

Bij navraag blijkt dat m'n spelling verkeerd is, het moet nm pitik-pitik zijn ipv petik-petik. Als je dat ingeeft in bv google krijg wel een aantal links. Het zou gaan om een soort rivierkreeeft zoals al gesteld werd.




greetz
Ruff Rider

Rich


Kent er iemand de naam van dit gebak?
Ik heb het gegeten in Juli in Cebu in de coffeeshop van het hotel. Héél lekker ondanks de verscchrikkelijke kleur.






Rich de Nederbelg.

Kano

Ik doe maar een gok. Het gebak zou of "Puto Bumbong" kunnen zijn, gemaakt van plakkerige purperkleurige rijst (pirurutong) of "Ube halaya" gemaakt van de purperkleurige Ube wortel.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

klootzakken (voorheen Jens)

dit is volgens mij ube cake, gemaakt van rijstmeel en paarse kleurstof . nou ja volgens mij he he  :benweg:.volgens mij asawa perly dan .

gr jens.......
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Mawibata



Mijne asawa zegt dat het Bebingka Ube is


En vermits ik haar niet durf tegenspreken    :floet:  heb ik het toch ff opgezocht, en waarempel ze heeft nog gelijk ook. (weeral)


En Wikipedia zegt :  This food is also popular in the Philippines, where it is known as bibingka. In the Filipino method of preparation, rice flour is used (the baking process is similar to that of the bebinca). Before being served, butter or margarine is spread and sugar is sprinkled over the bibingka. It is typically served with grated coconut.

Ube :  Ube (or ubi) is the Filipino word for purple yam (Dioscorea alata). It contains pigments that gives its violet color.


http://en.wikipedia.org/wiki/Ube












Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.