Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Hulp in Cebu

Gestart door Hansy, donderdag 21 november 2013, 14:17:03

Vorige topic - Volgende topic

LMBen


Waarom ben je dan er met eentje gehuwd als je nog nooit een "goede" bent tegen gekomen vraag ik mij af....
[/quote]

Voor jou een vraag voor mij een weet.
Ik ben clever genoeg om niet gescamt te worden door wie dan ook.
Het is nou eenmaal de cultuur hier.
En ze is reuze goed voor me, hartstikke lief,maar krijgt niet de overhand, zeker niet in geldzaken.
Ten eerste weten ze niet met geld om te gaan al helemaal niet om het over de maand te verdelen.

Kan ook mannen die het laatste keer wat mochten terugzeggen was op de bruiloft " yes i do" daarna niks meer in te brengen, na 3 of wat meer jaren weer terug, volledig uitgemolken en weer aan het werk.

Afijn je bent er zelf bij zeg ik maar altijd, en blame hun niet, ze weten gewoon niet beter het is hun cultuur.
Kijk maar hoe ze veranderen als ze naar europa vertrekken.

Nu veel discussie vooral met amerikanen, de babyboom daar is nu aan het pensioen toe, probleem; vrouw wil niet mee terug verhuizen.
Je denkt toch niet dat ik daar bij dat vieze zooitje ga leven is het antwoord.
Maar we hebben een groot huis gebouwd daar voor na ons pensioen?
Ja jou pensioen maar ik ga niet mee, blijf hier geld verdienen voor de familie, einde verhaal, je gaat maar alleen.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Blauwvinger


Amice

De cultuur hier is idd maar moeilijk te bevatten voor ons westerse maar is zowel positief als negatief in te vullen.

Zodra ze bij familie zijn draaien ze vaak ook als een blad aan de boom om en is bonding zooo belangrijk voor ze.

In financieel oogpunt is dat gelijkwaardig, weg van de familie ,dan houden ze de boot af en overwegen 2x om iets te sturen, maar weldra ze weer bij de familie zijn ben jij de buitenlander en dient je geld gretig uit gegeven te worden (ook door je vriendin).
Maar daar is ook een keerzijde aan want je hebt de hele familie achter je staan die je kunt gebruiken of inzetten voor alles wat je maar wilt of belangrijk vindt, het wordt allemaal geregeld.

Het is vaak aandoenlijk en dat voor hun de band met familie belangrijk is kun je beter maar accepteren, dan heb je er zelf ook nog voordeel van en dat kan verder gaan dan je in je stoutste dromen kunt bedenken.  :thumb:

Ik ben net terug uit IloIlo(wat n puinhoop daar) en alles is weer back to normal zover het kan,want het wachten is nog steeds op de overheid die iets onderneemt om alles weer normaal te krijgen en er is nog gebrek aan n kettingzaag om de afgebroken bomen op te ruimen. (het zal nog jaren duren voordat de natuur zich daar herstelt heeft denk ik).

Het heeft me(wonderbaarlijk genoeg) niet meer gekost dan P30000 hetgeen dan ook weer te danken is aan de hechte familieband, want niet alles kwam op deze kano neer en zolang je maar bijdraagt, komt alles (snel) in orde.




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek

CitaatDe cultuur hier is idd maar moeilijk te bevatten voor ons westerse maar is zowel positief als negatief in te vullen.

Zodra ze bij familie zijn draaien ze vaak ook als een blad aan de boom om en is bonding zooo belangrijk voor ze.

In financieel oogpunt is dat gelijkwaardig, weg van de familie ,dan houden ze de boot af en overwegen 2x om iets te sturen, maar weldra ze weer bij de familie zijn ben jij de buitenlander en dient je geld gretig uit gegeven te worden (ook door je vriendin).
Maar daar is ook een keerzijde aan want je hebt de hele familie achter je staan die je kunt gebruiken of inzetten voor alles wat je maar wilt of belangrijk vindt, het wordt allemaal geregeld.

Het is vaak aandoenlijk en dat voor hun de band met familie belangrijk is kun je beter maar accepteren, dan heb je er zelf ook nog voordeel van en dat kan verder gaan dan je in je stoutste dromen kunt bedenken.  thumb

Hier kan ik geen speld tussen krijgen.............. :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Cosyns Guy

Citaat van: Amice op dinsdag 26 november 2013, 21:16:14
De cultuur hier is idd maar moeilijk te bevatten voor ons westerse maar is zowel positief als negatief in te vullen.

Zodra ze bij familie zijn draaien ze vaak ook als een blad aan de boom om en is bonding zooo belangrijk voor ze.

In financieel oogpunt is dat gelijkwaardig, weg van de familie ,dan houden ze de boot af en overwegen 2x om iets te sturen, maar weldra ze weer bij de familie zijn ben jij de buitenlander en dient je geld gretig uit gegeven te worden (ook door je vriendin).
Maar daar is ook een keerzijde aan want je hebt de hele familie achter je staan die je kunt gebruiken of inzetten voor alles wat je maar wilt of belangrijk vindt, het wordt allemaal geregeld.

Het is vaak aandoenlijk en dat voor hun de band met familie belangrijk is kun je beter maar accepteren, dan heb je er zelf ook nog voordeel van en dat kan verder gaan dan je in je stoutste dromen kunt bedenken.  :thumb:

Ik ben net terug uit IloIlo(wat n puinhoop daar) en alles is weer back to normal zover het kan,want het wachten is nog steeds op de overheid die iets onderneemt om alles weer normaal te krijgen en er is nog gebrek aan n kettingzaag om de afgebroken bomen op te ruimen. (het zal nog jaren duren voordat de natuur zich daar herstelt heeft denk ik).

Het heeft me(wonderbaarlijk genoeg) niet meer gekost dan P30000 hetgeen dan ook weer te danken is aan de hechte familieband, want niet alles kwam op deze kano neer en zolang je maar bijdraagt, komt alles (snel) in orde.





Ach,een vreemde cultuur bevatten is zo moeilijk als je het zelf maakt.Persoonlijk heb ik weinig aanpassingsproblemen met vreemde culturen.Bij sommige gebruiken trek ik wel eens de wenkbrauwen op maar wie ben ik om hun cultuur te veroordelen.Er voor openstaan en een beetje aanpassingsvermogen,ook al is het soms moeilijk spaart je op de lange eind een maagzweer en een hoop hoofdpijn uit.
En het samenhangen van de families is zeker niet slecht,integendeel,want hier in het westen is de samenhang tussen families de laatste decennia ook al sterk verminderd.
Tis en blijft altijd water bij de wijn doen als men in de vreemde gaat wonen en dat geld zowel voor hun als ze in Europa komen wonen als voor ons die op den vreemde gaan wonen.

Amice

Klopt als n bus, sterker nog het is 1 van de reden waarom ze zo zijn en waarom wij graag hier zijn, denk ik.

Het is echter niet omgekeerd evenredig, want de enige drijfveer voor filipino's om naar het westen te gaan is geld verdienen meestal  juist voor de familie in de filippijnen en toch beduidend minder voor onze westerse cultuur.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Hansy

Citaat van: Amice op dinsdag 26 november 2013, 21:16:14
De cultuur hier is idd maar moeilijk te bevatten voor ons westerse maar is zowel positief als negatief in te vullen.

Zodra ze bij familie zijn draaien ze vaak ook als een blad aan de boom om en is bonding zooo belangrijk voor ze.

In financieel oogpunt is dat gelijkwaardig, weg van de familie ,dan houden ze de boot af en overwegen 2x om iets te sturen, maar weldra ze weer bij de familie zijn ben jij de buitenlander en dient je geld gretig uit gegeven te worden (ook door je vriendin).

Uit een artikel op internet:
Western way of thinking:
Many foreigner don't really care much what other people think, as long as they feel that they are doing the right thing for themselves and their families, what others think doesn't really play a role in their thinking.

Filipino way of thinking:
What others will think is of the utmost importance to a Filipino.

As you can see, Filipinos are very concerned with what other people think. If you do something that casts a bad light on the Filipino, it causes them to lose face because it shows other people that they have done something bad.


Ik denk, dat het daarmee te maken heeft.
Alleen samen met haar man kunnen ze zichzelf zijn. Met de familie om hun heen moeten ze vooral voldoen aan verwachtingspatronen.

Digos

Citaat van: Hansy op donderdag 28 november 2013, 21:52:34

Alleen samen met haar man kunnen ze zichzelf zijn. Met de familie om hun heen moeten ze vooral voldoen aan verwachtingspatronen.


Ergens wel correct.....maar dit is een utopie.

Misschien wel goed voor een nieuw topic......wat zijn de "prioriteiten van een Filippina"....met deze.
LIVE ONCE - LIVE IT