film: THE GREAT RAID

Gestart door xav, donderdag 22 juli 2010, 17:51:09

Vorige topic - Volgende topic

xav

morgenavond (23 juli) op 2BE

start om 20.50...

In de winter van 1944 kwam de Tweede Wereldoorlog op zijn einde. Japan hield sommige Amerikaanse krijgsgevangenen die de dodenmars van Bataan hadden overleefd, vast in een kamp in Cabanatuan, waar ze hard werden behandeld. Op het moment van de inval waren er zo'n 500 gevangenen in het kamp aanwezig, velen ervan hadden malaria.

De film begint met het afslachten van krijgsgevangenen in Palawan door de Kempeitai, de Japanse militaire geheime politie.

Ondertussen beveelt generaal Walter Krueger het zesde rangersbataljon, onder leiding van luitenant-kolonel Henry Mucci, alle krijgsgevangenen in het kamp van Cabanatuan te bevrijden, voor ze worden vermoord door de Japanners. Hierbij krijgen ze hulp van Filipijnse guerrilla's. Gedurende de film wisselen de standpunten tussen die van de krijgsgevangenen in Cabanatuan, de Rangers, het Filipijnse verzet en de Japanners.

De aanval wordt ingezet en de Amerikanen weten de gevangenen uit het kamp te bevrijden, waarbij twee Amerikaanse soldaten, één krijgsgevangene en 523 Japanners omkomen.


http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Great_Raid

disnoke

Een mooie film, een echte aanrader voor fans van oorlogsfilms

Baliw-katok


opinie

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Robert

Zender is hier helaas niet te ontvangen in Nederland, maar deze film wil ik wel graag zien.
Zal er eens naar op zoek gaan.

Mawibata



digibox is geprogrammeerd.

XAV : bedankt voor de info.   :thumb:


Robert : Als ik em op DVD kan opnemen stuur ik hem wel op.

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

callebaut

Heb de film net gedownload via a torrentfile  .....wordt vanavond genieten  :happy: thks voor de tip  :thumb: :thumb:

Fail_over

Goede film, had hem al eens gezien, maar blijft boeien. Kut japanners. Maar geeft een goed beeld in de history van de fhils.

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

ganda

Ferm huzarenstukje van de Amerikanen en het Filipijnse verzet.
Schiet er nog iets over van dit concentratiekamp of is het vergaan door de tand des tijds?


opinie

De brug



Het kamp vandaag: een herdenkingsmonument





The cinematography (filmed in old Shanghai) of Manila during the Japanese occupation, the terrain (filmed in Queensland, Australia), the camp itself, are accurate beyond reasonable expectations.

Bron: http://tonetcarlo.wordpress.com/2007/06/13/the-great-raid/

Cabanatuan City

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

ganda


bedankt opinie, asawa is van nueva ecija. zal dit herdenkingsmonument eens bezoeken bij een volgende trip naar de phils

:thumb:

Robert

Deze film was laatst ook op Nederlandse tv te zien, heb deze opgenomen en nu eindelijk bekeken, echt een top film moet ik zeggen, heel interessant de rol van de Filipijnen.
Goede oorlogsfilm, ben nu begonnen aan de serie the Pacific.