Overseas workers in Dubai

Gestart door ganda, zaterdag 30 april 2011, 21:11:36

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Heb zonet deze reportage van Rudi Vranckx gezien:

Glamour, glitter en slavernij


Dubai, een paradijs voor zakenmensen en rijke toeristen, maar een hel voor de huisslaven die de rijke families dienen. Jonge meisjes trekken naar Dubai in de hoop geld te kunnen verdienen voor hun familie. Maar hun sprookje wordt snel een nachtmerrie wanneer blijkt dat ze de klok rond moeten zwoegen voor een hongerloon. Velen worden bovendien mishandeld of misbruikt. In een dorpje in Ethiopiƫ maken we kennis met Trungo (23). Ze neemt afscheid van haar familie en vertrekt richting Dubai om geld te verdienen. We spreken af om contact te houden en geven Trungo een gsm mee. Maar die wordt samen met haar paspoort afgepakt en we raken het spoor bijster. We proberen haar op te sporen, maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg. Sommige huisslaven proberen aan hun werkgevers te ontsnappen. Maar wie dan gevat wordt door de politie, belandt in de gevangenis. Meisjes die meer geluk hebben, komen terecht in een - weliswaar illegaal - vluchthuis. In zo'n vluchthuis ontmoeten we een aantal meisjes die willen praten. Het zijn verhalen van uitbuiting en handtastelijke werkgevers. We willen weten wat de regering van Dubai over deze wantoestanden te vertellen heeft, maar niemand wil ons te woord staan. Tijdens de zoektocht naar Trungo, ondervinden we dat we in de gaten gehouden worden. We worden achtervolgd en moeten zelfs filmtapes afgeven wanneer we tijdens een Afrikaanse kerkdienst een glimp van Trungo hopen op te vangen.

Er zat een stukje in over de Filipijnse meisjes en de Filipijnse ambassade, ongelooflijk wat die meisjes daar allemaal meemaken, ze worden geslagen en verkracht, krijgen bijna niks te eten, moeten 20 uren per dag werken voor een hongerloon dat ze met moeite uitbetaald krijgen. De slavernij van de 21e eeuw.



boldy

heb het toevallig ook gezien tis te erg voor woorden dat zulke dingen nog steeds gebeuren.
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Rich

Rich de Nederbelg.

Digos

#3
Ja heb ook de reportage gezien en bij gebrek aan iets anders kwamen ze op de filippina's omdat die daar ook heel veel vertegenwoordigd zijn.

Schoonzus wat sponseren om zogezegd in het buitenland heel wat meer te verdienen, brengt ook niks op......in tegendeel.

18000 peso per maand....minus kosten, blijft er niet veel meer over om op te sturen naar de phils......en dan moet je nog een goede baas hebben......die je gerust laat.

Maar breng dat maar eens aan hun verstand   :crazy:

Er is helemaal niks verschrikkelijks aan.

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

apollo

en dat ik hier nog net een topic deze week geplaatst heb aangaande deze en andere OF workers.
Het is voor hen altijd hard werken beginnen om 7 uur smorgens gedaan om 23.00 uur. Zelf instaan voor eten.Geen geld dat ze krijgen.
Enkel in Hong Kong 250.000 domestic workers from filipins.

Dat stemt tot nadenken.
Wat er bij mij niet inkan is dat ze alle meisjes luchtkastelen beloven en een dik maandloon.

Pure schande en uitbuiting noem ik dat!!!

Digos


Uitbuiting is helemaal zo....en ze staren zich blind op het loon, maar vergeten dat er nog een minus is van dagelijks ondehoud/kosten zoals hier.

Een goei vriendin (verpleegster) van ons zit nu ook daar ergens bij die arabieren.....en ik heb ze nog nooit zo hard horen klagen als nu.

Het gras lijkt altijd groener aan de andere zijde van de berg.

Kortom gezegd......ze is er niet op vooruit gegaan, in tegendeel.

O0
LIVE ONCE - LIVE IT

Amice

CitaatHeb zonet deze reportage van Rudi Vranckx gezien:

een link naar het programma zou wel handig zijn dan
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

stijn54

Mijn vrouw werkte in Qatar in een klerenwinkel. Had het wel naar haar zin daar. 14.000 pesos netto and a lover die haar in de watte legde en ze was niet de enige Filipina met een lover. Niet iedereen heeft het daar slecht. Het is gewoon geluk en uitkijken waar je gaat werken denk ik.
Dit wou ik even kwijt.

Rich

Citaat van: Amice op zondag  1 mei 2011, 08:11:52
CitaatHeb zonet deze reportage van Rudi Vranckx gezien:

een link naar het programma zou wel handig zijn dan

Er is nu nog maar enkel een trailer te zien Amice. Later waarschijnlijk de hele reportage.

http://video.canvas.be/vranckx-3004-glamour-glitter-en-slavernij-trailer
Rich de Nederbelg.

ganda

Citaat van: Digos op zaterdag 30 april 2011, 23:14:12

Uitbuiting is helemaal zo....en ze staren zich blind op het loon, maar vergeten dat er nog een minus is van dagelijks ondehoud/kosten zoals hier.

Een goei vriendin (verpleegster) van ons zit nu ook daar ergens bij die arabieren.....en ik heb ze nog nooit zo hard horen klagen als nu.

Het gras lijkt altijd groener aan de andere zijde van de berg.

Kortom gezegd......ze is er niet op vooruit gegaan, in tegendeel.

O0


Het erge is dat ze daar voor 2 jaar vast zit en haar contract niet eenzijdig mag verbreken. Dat is iets waar ze niet bij stilstaan voor ze tekenen.