Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Maestro kaart

Gestart door ingrid, zondag 16 augustus 2009, 10:09:38

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Ik was vandaag bij de Rabobank, & daar werd mij doodleuk verteld dat er hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar niet meer met de Maestro bankpassen buiten Europa contant geld gepint kan worden. Reden, het aantal fraudegevallen buiten europa loopt op + in het buitenland heeft men de meeste ATM's niet aangepast van magneetstrip naar chip. Geadviseerd wordt om maar je credicard voor betalingen te gebruiken. Dit is toch te belachelijk voor woorden  :negatief:

disnoke

Citaat van: youry2000 op zondag 16 januari 2011, 19:37:11
juli dit jaar gaan we weer even een bezoekje brengen aan ons geliefde phil. nu hebben we diverse berichten gelezen dat je na 17 januari niet meer zou kunnen pinnen met je  bankpas in het buitenland. (evt nog wel met creditcard met veel kosten) klopt dit? iemand hier meer over gehoord?

Waar haalt toch iedereen het vandaan dat de kredietkaart zoveel duurder is

Visa card 12/11/10

bedrag  = 10 000 peso
wisselkoers = 58.510327
kost = 5,00 â,¬

Totaal = 175,91 â,¬

Maestro card 12/11/10 KBC

bedrag = 10 200 peso
wisselkoers = 59.838090
kosten= 8,69 â,¬
* wisselmarge = 3,30 â,¬
* provisie buitenlandse bank = 3,15 â,¬
* provisie binnenlandse dienstverlening = 2,24 â,¬

Totaal = 179,15 â,¬

De "duurdere" kredietkaart kost dus  3,24 euro minder, het andere voordeel is dan weer dat er geen 200 peso werd aangerekend maar je krijgt wel een slechtere wisselkoers.   

xav

het kost wel een stuk meer als je bank geen kosten aanrekend om geld uit de muur te halen... dus betaal je enkel die 200P...

Kano

Citaat van: xav op dinsdag 18 januari 2011, 02:49:12
het kost wel een stuk meer als je bank geen kosten aanrekend om geld uit de muur te halen... dus betaal je enkel die 200P...

En als je geldautomaten van de HSBC of HSBC Savingsbank gebruikt dan betaal je zelfs die P 200 niet.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Gago

vandaag berichtje gekregen van de asawa die geld wilde pinnen in the Phills met haar Argenta kaart. No money!
pff de bank gebeld en is niks aan te doen. Tja en nu?
Heeft iemand een oplossing?

Kano

@Gago Geld overmaken naar haar Filipijnse bank of  Moneytrans, LCC, RIA?? Kijk ook ff naar dit topic http://www.filippijnen.org/index.php/topic,3662.10.html
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Citaat van: Gago op dinsdag 18 januari 2011, 09:33:22
vandaag berichtje gekregen van de asawa die geld wilde pinnen in the Phills met haar Argenta kaart. No money!
pff de bank gebeld en is niks aan te doen. Tja en nu?
Heeft iemand een oplossing?
Citaat van: cagayanmelanie op maandag 17 januari 2011, 18:55:48
Ik was vandaag bij de Rabobank, & daar werd mij doodleuk verteld dat er hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar niet meer met de Maestro bankpassen buiten Europa contant geld gepint kan worden. Reden, het aantal fraudegevallen buiten europa loopt op + in het buitenland heeft men de meeste ATM's niet aangepast van magneetstrip naar chip. Geadviseerd wordt om maar je credicard voor betalingen te gebruiken. Dit is toch te belachelijk voor woorden  :negatief:


Al met al zijn dit toch verontrustende berichten, die ook nog eens van de ene op de andere dag plaatsvinden zonder dat de banken voor een alternatief zorgen.

Daarbij is niet voor iedereen wegelegd om een bankrekening in de filippijnen te openen en /of zijn pensioen/uitkering etc. naar de phils te laten overmaken(wat overigens ook niet zonder kosten zal gaan)


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luke

BRUSSEL - Geld afhalen met uw bankkaart buiten Europa kan niet meer, tenzij u de bank uitdrukkelijk vraagt uw kaart tijdelijk vrij te geven. Maar hoe doet u dat? En is dat altijd nodig?
Het is zover. Gisteren hebben 22Belgische banken hun bankkaarten buiten Europa grotendeels geblokkeerd. Daarbij zijn alle Belgische banken en grootbanken, maar niet Citibank en Deutsche Bank.

De maatregel is het gevolg van de forse toename van fraude door 'skimming'. Daarbij worden de gegevens op de magneetstrip van de betaalkaart gekopieerd, waarna met een valse kaart fraude gepleegd wordt, meestal buiten Europa.

Maar wat betekent dit voor u als consument? Wij deden een korte rondvraag bij de grootbanken en Axa en bundelden de antwoorden in drie vragen.

1.Wordt geld afhalen buiten Europa duurder?

Meestal wel. Zeker als het gaat om kleinere bedragen. Test-Aankoop vreest dat de veiligheid een drogreden is en het de bedoeling is om consumenten te doen teruggrijpen naar kredietkaarten, die hogere transactiekosten met zich meebrengen dan de bankkaarten. Zo is de kostprijs voor het afhalen van 100euro in het buitenland met een kredietkaart bij KBC, BNP Paribas Fortis, ING en Dexia respectievelijk 13cent, 1,81 euro, 1,47 euro en 1,5 euro hoger dan met een gewone bankkaart.

En dat is exclusief de weinig transparante beheerskosten en de trend om het betaalverkeer binnen Europa goedkoper te maken.

2.Loont het de moeite om uw bankkaart tijdelijk te deblokkeren?

Niet altijd. Vaak ook grootbanken raden soms een kredietkaart aan. Betalen met kredietkaart in winkels of restaurants is altijd al goedkoper geweest dan met Maestro. En geld afhalen is dat bij sommige grootbanken ook: althans voor grote bedragen. Bij KBC vanaf 125 euro en bij Dexia vanaf 250 euro. BNPP Fortis zal vanaf 1februari de geldafhaling per kredietkaart wel goedkoper maken, maar niet goedkoper dan met de Maestro op uw bankkaart.

3.Wat moet u doen om uw bankkaart te laten deblokkeren?

Dat hangt ervan af. Bij de meeste grootbanken kan dat telefonisch gebeuren. Bij KBC en Dexia volstaat het om één of twee dagen op voorhand te verwittigen, bij BNPP Fortis moet dat een week op voorhand. Voor mensen in nood buiten Europa is er -gratis- een versnelde procedure. Althans, tijdens de openingsuren in België. En ook hier zijn er verschillen. KBC belooft dat u al na een uur geld kan afhalen, bij Axa duurt dat een halve dag.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=AB354MH2

xav

er ontbreekt volgens mij 1 belangrijke vraag... "in hoeverre ben je dan zelf verantwoordelijk voor uw maestro bij fraude"

en wat er nog binnen springt... wat zijn de kosten..? voor hoelang zal die dan vrij gegeven worden...?

Kano

Wie kan mij uitleggen waarom een kredietkaart zoveel veiliger is dan een bankkaart zoals maestro?

Volgens mij kan namelijk ook een creditcard worden geskimd.  Verder kan een computervirus, zoals een keylogger  creditcard gegevens doorzenden aan fraudeurs, via websites en e-mails (phishing) en  hackers kunnen creditcardgegevens uit databases van webwinkels stelen.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn