Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

tijd tot Belgische nationaliteit...?

Gestart door xav, zondag 11 juli 2010, 18:15:39

Vorige topic - Volgende topic

ruff rider

 :hoedjeaf:

Wij zijn zelf net met (via Peter) de procedure gestart om vrouw en kinderen de dubbele nationaliteit te geven. Is wel wat papierwerk maar best doenbaar. We wachten nu op een telefoontje van de ambasade waar ze de eed zal moeten afleggen.

greetz
Ruff Rider

xav

kan zij dan in die drie jaar heen en terug naar de phils zonder problemen aan de europese grens...? zal ze moeilijk haar kinderen kunnen missen voor 3 jaar...

opinie

Citaat van: xav op maandag 12 juli 2010, 11:30:50
kan zij dan in die drie jaar heen en terug naar de phils zonder problemen aan de europese grens...? zal ze moeilijk haar kinderen kunnen missen voor 3 jaar...

Natuurlijk! Ze moet haar hoofdverblijfplaats in België hebben. (woonplaats)
Vakanties zijn geen probleem. Je moet het niet bij de haren trekken en maar één maand per jaar in België zijn en de rest de hort op zijn. Er moet een primaire binding met België zijn.

Het is in ieder geval simpel in vergelijking met de Filippijnse nationaliteit waar (behalve geboren Filippijnen) men zijn oude nationaliteit moet afstaan en "stay 10 years in the Philippines" voor interpretatie vatbaar is als enkel woonplaats of echt het land niet uit.  :weetikniet: Gezien de willekeur van de rechtspraak een groot vraagteken.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

roadrunner

mijn vrouw heeft sinds een paar jaar de belgische nationaliteit.
Kort daarna was haar fillipijns papoort vervallen en diende het hernieuwd te worden, maar dit is niet gedaan daar ze dat niet nodig achtte.
Kan ze nog steeds de dubbele nationaliteit bekomen of is dat niet meer mogelijk.

Alvast bedankt

ruff rider

Citaat van: roadrunner op maandag 12 juli 2010, 14:39:47
Kan ze nog steeds de dubbele nationaliteit bekomen of is dat niet meer mogelijk.


Ja geen enkel probleem. Was bij ons ook het geval, zij had reeds 10 jaar de Belgische nationaliteit en haar Filippijns paspoort was ook reeds lang vervallen.

greetz
Ruff Rider

roadrunner

Is dit met een speciale procedure of gewoon opnieuw haar bewijs van nationaliteit (paspoort) in de fillipijnen aanvrangen?

Mvg,
Gert

Digos


Wij zijn 2 weken terug ook naar het gemeentehuis geweest om de :belgiesmiley: nationaliteit aan te vragen.

Bleek echter dat we 6 maanden te vroeg waren omdat de tijd van inschrijving onder het  "Attest van Immatriculatie Model A" niet mee telt voor die drie jaar dat ze in Belgie moet verblijven.

Dus in januari moeten we even terug, ze hebben wel al een infoblad meegegeven over het hoe en wat we nodig hebben van documenten.


De voordelen om :belgiesmiley: te worden zijn me wel duidelijk, alhoewel nu ook alles vlekkeloos verloopt, maar wat zijn de voordelen om ook nog eens de :smiley-philippines: nationaliteit te hebben?

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

opinie

Citaat van: Digos op maandag 12 juli 2010, 18:57:14
maar wat zijn de voordelen om ook nog eens de :smiley-philippines: nationaliteit te hebben?

Dat vraag ik me ook vaak af? Wat is de reden achter de drang hiervoor?
Je loopt het risico dat de ambassade hulp mag weigeren in het land van de tweede nationaliteit.
Als balikbayan kan men een 1.000 m² eigendom kopen. Bezit van ervoor of erven is niet beperkt. Visumvoordelen zijn er in andere landen niet. Voor de partner is het zelfs voordeliger om een balikbayanvisum te krijgen als de Filippino/a ook balikbayan is. Is het niet meer een "modeverschijnsel" onder de Filippijnen?
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

callebaut

Citaat van: ladgar op maandag 12 juli 2010, 09:07:59
Belgen kunnen sinds +- 2007 meerdere nationaliteiten hebben.
In de Filippijnse wet staat dat men een eed van trouw aan de Filippijnen moet afleggen om zijn filippijnse nationaliteit te behouden na het verkrijgen van een andere ...  ??

http://www.chanrobles.com/republicactno9225.html


"I _________________, solemnly swear (or affirm) that I will support and defend the Constitution of the Republic of the Philippines and obey the laws and legal orders promulgated by the duly constituted authorities of the Philippines, and I hereby declare that I recognize and accept the supreme authority of the Philippines and will maintain true faith and allegiance thereto; and that I impose this obligation upon myself voluntarily without mental reservation or purpose of evasion." 

Natural-born citizens of the Philippines who, after the effectivity of this Act, become citizens of a foreign country shall retain their Philippine citizenship upon taking the aforesaid oath.


Is wel bedoeld voor geboren Filipijnse burgers , wat ik bedoelde was  als Belg ook de Filipijnse nationaliteit verwerven ... tot dusver heb ik enkel gevonden via google dat men een dubbele nationaliteit  ( foreignor - Phills ) enkel als een wedergunst verleent zoals bijvoorbeeld investeren in de Phills .
In geen enkel ander geval kan men een dubbele nationaliteit verwerven ... doch misschien heb ik nog niet genoeg gegoogeld ...  :biggrinn:

Deep Throat

Zomaar even een bedenksel: Hoe moet je bij een eventuele splitsing van Belgie omgaan met de Nationaliteit? Praktisch zal het wel zo zijn dat je moet kiezen, maar wat zou er tegen zijn om op basis van oude rechten zowel de Vlaamse als de Waalse nationaliteit aan te vragen?