Lijkt het mogelijk om haar uit te nodigen? Verzekering, waar?

Gestart door tipsy, maandag 7 mei 2012, 00:14:06

Vorige topic - Volgende topic

tipsy

Citaat van: josv op donderdag 17 mei 2012, 12:35:20
Citaat van: BartBec op donderdag 17 mei 2012, 12:19:41
Ik denk dat het niet uitmaakt voor de ambassade wie haar nu gaat ophalen, het belangrijkste is dat ze bij jullie verblijft en dat dat haar hoofdverblijfplaats zal zijn.

Groetjes

Heel gevaarlijk wat je nu zegt !

Maar.................................................... @tipsy

Je doet zoveel moeite om dat meisje naar BE te krijgen, is het dan zo'n probleem om haar zelf af te halen ? ? ? ?

Natuurlijk niet!  Maar  mijn werk, heeft het nadeel, dat ik onverwacht al meer dan mijn lief is, onverwacht werd opgeroepen, en je zult altijd zien dat dit juist gebeurd op zo'n moment! Ik wil juist alles voorzien! En verder is het de bedoeling haar toch wat te laten zien! Dus ik wil ook weten, als wij met auto, trein of vliegtuig, met haar reizen, er geen problemen zijn!

tipsy

Nog een kleine vraag. Stel dat ze het visum krijgt. Ze heeft me gezegd, dat wanneer ze haar vroegere bf bezocht in Thailand, ze door immigratie werd ondervraagd. Ze had dan fotos's bij van haar en hem, en een brief van haar bf, dat die alle kosten ops zich nam.

Moet ik voor de Filippijnse immigratie ook een brief voorzien? Zij stelde voor gewoon de papieren die ze had, die de Filipijnse immigratie heeft aanvaard, terug te gebruiken. Maar dan is het niet dezelfde persoon, die haar uitnodigt....

Phille

Citaat van: tipsy op donderdag 17 mei 2012, 11:54:14
De visum aanvraag, blijfr vervelen! Ik stuur vrijdag alles op naar Manila. Ik ga haar vragen of ze gewoon een reservering kan boeken, en aan een reisbureau DAAR vragen om het te betalen bij bevestiging. Zo niet boek ik bij Quata on line copieer dit, en betaal   niet (maar dan vervalt de booking!). Koop dan een ticket en een bijstandsverzekering ALS het visum bevestigt is! Ben daar toch nog optimist over, mijn motiverend schrijven, als het feit dat het visum voor 3 weken is, is toch ook een aanduiding dat ze niet hier blijft!

Ik schreef naar de Ambasade in Manila, met ook de vraag wat als ze een vlucht op Amsterdam of Parijs had, dit was hun antwoord :


de Belgische Ambassade handelt de dossiers met België als bestemming — voor een reis/verblijf naar Frankrijk/Nederland moet ze haar visum dossier bij de Franse Ambassade in Manilla indienen.

Begrijp ik niet! Het is toch een Schenken visum, geen Belgisch. En als ze hier is kan ze toch vrij circuleren in Europa?

Nog een laatste vraagje. Als de aankomst tijd moeilijk is om ze in Zaventem op the halen, is dat een probleem, dat een kennis ze zou ophalen? Ik zal er natuurlijk alles aan doen, om zelf te gaan, maar je weet maar nooit!

Fijn lang week-end gewenst!


Ik vermoed dat je je vraag niet duidelijk geformuleerd hebt, als ze via Amsterdam of Parijs naar België komt, dan blijft de eindbestemming België. Zij zullen het geïnterpreteerd hebben als eindbestemming Nederland of Frankrijk. Je kan altijd een vlucht via KLM (of andere maatschappij) boeken, met aankomst Antwerpen (met trein) of Brussel (trein of vlucht). Probleem opgelost.


tipsy

Via amsterdam, moet ik haar 7 uur laten wachten voor naar Brussel! Had haar gewoon met de auto gaan halen!

jiggy

Beste Tipsy,

ik lees pas nu het gehele topic door. ik begrijp je vragen, twijfels en vrees om op het "onmogelijke" voorbereid te kunnen zijn, doch.. je maakt je hier en daar te veel zorgen en leest niet steeds wat leden schrijven uit hun ervaringen.
mijn vriendin is reeds 4 x met een zogenaamd "Schengenvisum" (friends visit of short stay = max 90 dagen) neat hier gekomen.
Hier een aantal antwoorden :
- De ambassade eist in geen enkel geval op voorhand een reservatie of ticket. Dus een annulatieverzekering is niet nodig !! Ze vermelden dit UITDRUKKELIJK  en in het ROOD op de website !! :
IMPORTANT
The Embassy of Belgium does not require a plane ticket to be submitted when lodging the application. Any agent/intermediary/applicant pretending the contrary is defrauding you. Unless otherwise specified a simple reservation is enough.

Eens het visum zou goedgekeurd zijn , krijg je inderdaad zo een email zoals een lid hierboven aangaf. Je hebt dan , dacht ik 1 week om de gevraagde documenten : ticket + medische bijstandsverzekering voor te leggen. 3 dagen na het voorleggen kan men dan meestal zijn/haar visum afhalen in de ambassade.
Een wijziging tov 2011 is dat er op de ambassade ook digitale foto's van de persoon en vingerafdrukken worden genomen (voor het zogenaamd biomedisch paspoort) doch.. dat is geen verstrenging, doch enkel om mogelijke fraude uit te sluiten.
- je hoeft voor de Immigration helemaal geen bijkomende brief op te stellen : indien ze reist met een geldig visum is dit voldoende. Wel nam mijn vriendin steeds (een kopie van?) de uitnodigingsbrief, de "verbintenis tot tenlasteneming" (in te dienen en ondertekend af te halen bij de gemeente) met zich mee. Dit bewijst dan het doel van haar trip.
Dat er ook bij aankomst in de Schengenzone soms nog bijkomende vragen aan de persoon in kwestie worden gesteld is normaal. Het is immers enkel DAAR dat de autoriteiten controle hebben over reizigers die van buiten de Schengenzone binnenkomen. Eens de immigratie voorbij, dan is er immers vrij verkeer van personen en goederen , ook voor NIET-"Schengen-zone-burgers".
Let dus wel op dat je desgevallend met haar niet naar UK gaat, want dat is geen "Schengenland" !!

Een heel eenvoudige reisroute is inderdaad via Schiphol en dan met de trein tot in België. Dit kan met KLM in 1 boeking gebeuren. Eens in Schiphol moet ze met het afgeprikte "e-ticket" naar de balie van NS (spoorwegen) , daar zal ze normaliter op een lijst staan van gekende boekingen (wel op het juiste uur de trein nemen!). En verder maakt het niet uit wie haar al dan niet, waar komt afhalen : eens de paspoortcontrole voorbij op Schiphol is zij immers vrij van te gaan waar ze wil.

WEL.. moet ze, eens op het adres van degene die haar uitnodigt, binnen de 5(?) dagen naar de bevolkingsdienst (met 1 pasfoto) waar ze een zogenaamde "aankomstverklaring" zal krijgen.
Later, eens terug in de Filippijnen, moet ze met dit document zich OPNIEUW aanbieden op de ambassade. Dit ter controle en als teken dat alle termijnen en voorwaarden van het visum gerespecteerd werden.

Zo.. een ganse boterham, doch.. informatie zoals wij reeds 4 x ervaren hebben.

Doch.. dit geeft uiteraard nog geen garantie over het al dan niet toekennen van het visum.
Bij een eerste aanvraag mag de ambassade niet autonoom beslissen doch wordt de aanvraag naar DVZ -Brussel doorgestuurd. Je kan de status van de aanvraag zelf controleren op de site, aan de hand van het dossiernummer.

Bij de aanvraag moet je niet meer toevoegen dan vereist. Ik vermoed dat een OVERVLOED aan niet gevraagde stukken enkel de argwaan kunnen vergroten. Desgevallend kan de ambassade wel bijkomende stukken vragen (staat trouwens ook op de website vermeld, doch hier kunnen jullie zich niet op voorbereiden.
Wel... is er steeds een interview bij het indienen van de aanvraag. Hierin worden pertinente vragen gesteld die duidelijk moeten maken of er wel degelijk een persoonlijke band is tussen "uitgenodigde" en "uitnodiger".
Bijvoorbeeld : of ze van buiten weet in welke gemeente je woont en in het geval je kinderen hebt : wat de namen zijn. Dit zijn logische simpele vragen, die een simpel antwoord hebben.

Ook nog : zij moet telefonisch een afspraak maken om haar aanvraag in te dienen, en krijgt dan datum+uur voor het interview. Hoe ver op voorhand , daar zijn ook regels voor, doch die ken ik niet uit het hoofd.
Doch .. reken in elk geval : vanaf het moment dat ze ALLE documenten heeft , en dus de ambassade kan opbellen voor een afspraak TOT de datum van afleveren van het visum , dat je de EERSTE keer 3 maand !!! mag rekenen, omdat DVZ toch wel 8 weken nodig heeft (was onze ervaring)....

Dus .. TIJD is ook een belangrijke factor : bij administraties neemt alles zijn tijd, du wees er tijdig bij !!!!

En laatste tip : neem alle antwoorden hier niet automatisch tot  jouw richtlijn : lees en herlees wat de vereisten zijn , gestipuleerd op de website van de ambassade. Ieders ervaring hier is een EIGEN ervaring , die in jouw geval anders kan liggen omdat de omstandigheden nu eenmaal anders kunnen zijn... (ik noem er maar 1 : jij nodigt een persoon uit, niet "jouw vriendin"..)


tipsy

CitaatWEL.. moet ze, eens op het adres van degene die haar uitnodigt, binnen de 5(?) dagen naar de bevolkingsdienst (met 1 pasfoto) waar ze een zogenaamde "aankomstverklaring" zal krijgen.
Later, eens terug in de Filippijnen, moet ze met dit document zich OPNIEUW aanbieden op de ambassade. Dit ter controle en als teken dat alle termijnen en voorwaarden van het visum gerespecteerd werden.

Gosh, dat is het eerste wat ik daar over hoor! Wat een geluk dat je dat vermeld!

CitaatDoch .. reken in elk geval : vanaf het moment dat ze ALLE documenten heeft , en dus de ambassade kan opbellen voor een afspraak TOT de datum van afleveren van het visum , dat je de EERSTE keer 3 maand !!! mag rekenen, omdat DVZ toch wel 8 weken nodig heeft (was onze ervaring)....

Daarmee, vraag ik me af, of het nog de moeite loont! Ik heb nu pas de documenten, stuur ze morgen op, en dat zal wel even duren voor dat ze die heeft! Voor afreis 17 juli, lijkt me das "Mission" impossible!

Enfin, proberen, kan geen kwaad, en je weet nooit, als ze de datum van reservering zien, dat het toch nog op tijd komt, als het wordt goedgekeurd! Het enigste voordeel aan deze aanvraag, is de 3 weken verblijf en niet de toegestane 3 maanden! Maar ik heb niet veel hoop meer!

Bedankt voor je klare uitleg!  Maar wat een geluk, dat dit andersom niet geldt, als WIJ eens naar daar willen!

jiggy

Citaat van: tipsy op woensdag 23 mei 2012, 11:14:28

Enfin, proberen, kan geen kwaad, en je weet nooit, als ze de datum van reservering zien, dat het toch nog op tijd komt, als het wordt goedgekeurd! Het enigste voordeel aan deze aanvraag, is de 3 weken verblijf en niet de toegestane 3 maanden! Maar ik heb niet veel hoop meer!

Bedankt voor je klare uitleg!  Maar wat een geluk, dat dit andersom niet geldt, als WIJ eens naar daar willen!

reserveren heeft GEEN ZIN, zelfs onmogelijk denk ik en kan geen invloed hebben op de beoordeling ! Dit zou men zelfs als een "drukkingsmiddel" kunnen zien om op spoed aan te sturen en .. dat werkt m.i. contra-productief...

Doch.. bij ons was de eerste aanvraag ook voor slechts 3 weken. Kan zijn, ik weet het niet, dat ook dit gegeven mede tot een positief antwoord heeft geleid....

BartBec

citaat van Jiggy :
Citaat"- je hoeft voor de Immigration helemaal geen bijkomende brief op te stellen : indien ze reist met een geldig visum is dit voldoende. Wel nam mijn vriendin steeds (een kopie van?) de uitnodigingsbrief, de "verbintenis tot tenlasteneming" (in te dienen en ondertekend af te halen bij de gemeente) met zich mee. Dit bewijst dan het doel van haar trip.
Dat er ook bij aankomst in de Schengenzone soms nog bijkomende vragen aan de persoon in kwestie worden gesteld is normaal."
einde citaat

Ik zou misschien toch ook aanraden dat ze een bewijs van haar werk mee heeft. Dat hebben ze aan Eva bij de douane ook gevraagd. Zij is toen ook nog eventjes een klein uurtje ondervraagt geweest. Vooral om nog even te verduidelijken wat het doel was... Ook over haar werk wilden ze ook nog bewijs zien.
Enfin iedere situatie is anders en dit is ook maar een persoonlijke ervaring.

stijn54

Ik weet het doet er direct niet ter zake maar ik wil het toch even kwijt al was het maar om mij te ontladen. Het visum van mijn ex-vrouw ( nog niet gescheiden/annulment met haar) werd door DVZ geweigerd  in 2009 omdat het mijn tweede huwelijk was met een Filippijnse, deze reden werd evenwel niet vermeld maar dat was wel de echte reden. Nu heeft mijn ex vrouw een tourist of friend visum gekregen voor 3 maanden voor Duitsland via haar nieuwe Duitse vriend en zij heeft geen werk. Haar liefdesleven gaat gewoon voort en ik kan dank zij DVZ niet verder of ik moet gaan voor annulment wat dan terug in haar voordeel zal zijn. Dankzij DVZ en mijn ex vrouw zit ik hier geblokkeerd, gelukkig ?? ben ik al 58 jaar en kan ik binnenkort voor langere tijd op de Filipijnen verblijven.
Dit is de grootste teleurstelling in mijn leven dankzij DVZ.

tipsy

Citaat van: BartBec op woensdag 23 mei 2012, 18:41:42
citaat van Jiggy :
Citaat"- je hoeft voor de Immigration helemaal geen bijkomende brief op te stellen : indien ze reist met een geldig visum is dit voldoende. Wel nam mijn vriendin steeds (een kopie van?) de uitnodigingsbrief, de "verbintenis tot tenlasteneming" (in te dienen en ondertekend af te halen bij de gemeente) met zich mee. Dit bewijst dan het doel van haar trip.
Dat er ook bij aankomst in de Schengenzone soms nog bijkomende vragen aan de persoon in kwestie worden gesteld is normaal."
einde citaat

Ik zou misschien toch ook aanraden dat ze een bewijs van haar werk mee heeft. Dat hebben ze aan Eva bij de douane ook gevraagd. Zij is toen ook nog eventjes een klein uurtje ondervraagt geweest. Vooral om nog even te verduidelijken wat het doel was... Ook over haar werk wilden ze ook nog bewijs zien.
Enfin iedere situatie is anders en dit is ook maar een persoonlijke ervaring.

Soms kan werk, extra problemen geven. Attest/toestemming van werkgever, loon-fiches en zo voort. Dit kan wel van nut zijn volgens mij voor een tourist-visum, maar voor een invitatie-visum, zou dit niets mogen uitmaken, omdat degene die uitnodigt, voor haar kosten garant staat.

Natuurlijk een ander verhaal, maar een Franse vriend heeft zijn Thaise vriendin laten overkomen, die bij de luchthaven werkt. het was voor een uitnodigings-visum, veel eenvoudiger, haar zonder werk op te geven!  Echter er wordt wel aangeraden, dat ze over voldoende middelen beschikt, wanneer ze reist!