Budgetteren op de Filippijnen, een utopie?

Gestart door Raftie, dinsdag 15 november 2011, 09:58:26

Vorige topic - Volgende topic

Jan69

#40
Een nieuwe topic "Budgetteren in Belgie" zou meer passend zijn.

Maar is misschien ook een utopie.

In mijn onmiddellijke omgeving geeft de vrouw (geen filippijnse) veel uit aan overbodige zaken. Na verloop van tijd gaat de man dan ook meer uitgeven omadt anders zijn geld naar de vrouw gaat.
Grotendeels wordt dat opgelost door een hypothecaire lening voor hun huis.

St el dat je elke maand nog wat overhoud, wat als jullie filippijnse vrouw zegt :" dan kan dat naar de Filippijnen gaan"? Wat ga je dan doen, dat ook naar ginder sturen 'want als je kan helpen, moet je helpen"?

Bij sommige vrouwen moet alles tot de laatste euro uitgegeevn worden.

Herbie

Citaat van: Jan69 op zondag 27 november 2011, 13:28:54
Een nieuwe topic "Budgetteren in Belgie" zou meer passend zijn.

Maar is misschien ook een utopie.

In mijn onmiddellijke omgeving geeft de vrouw (geen filippijnse) veel uit aan overbodige zaken. Na verloop van tijd gaat de man dan ook meer uitgeven omadt anders zijn geld naar de vrouw gaat.
Grotendeels wordt dat opgelost door een hypothecaire lening voor hun huis.

St el dat je elke maand nog wat overhoud, wat als jullie filippijnse vrouw zegt :" dan kan dat naar de Filippijnen gaan"? Wat ga je dan doen, dat ook naar ginder sturen 'want als je kan helpen, moet je helpen"?

Bij sommige vrouwen moet alles tot de laatste euro uitgegeevn worden.

Zo zijn nu eenmaal vrouwen en niet alleen hier, over al heb je dat. Mannen ook hee de economie moet draaien hee in ons rijk Belgium.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

PeterVL

Er wordt hier echt nogal veel rooskleurig voorgesteld. Mensen die nog steeds geloven dat ze hier een beter leven kunnen hebben met hun karig pensioentje, moeten nu toch echt eens goed nadenken. Je moet je realiseren, als je dus belsist hier te komen wonen, het westerse sociale vangnet compleet wegvalt. Er is hier een zeer minieme ziekteverzekering bvb. Philhealth komt alleen tussen in bepaalde ziektes of ingrepen en beperkt tot precies gemiddeld 27 procent soms minder maar nooit meer.
Bij een dokter gaan op consultatie is niet gedekt, je betaalt de volledige pot, veel medicijnen komen gewoon niet in aanmerking voor tussenkomst, je betaalt het volledige bedrag, veel hoger dan in Belgie of Nederland.
Het voorbije jaar weet ikzelf van drie sterfgevallen van Belgen omdat er geen bloed groep A+ of A- beschikbaar was, ik bespaar de uitleg wat andere groepen betreft, dit zou me te ver leiden maar kortom het vereiste bloed was er niet voor de specifieke situaties want groep O was dus niet acceptabel voor het accurate probleem.
Men moet tevens rekening houden dat de euro aan een neerwaarste beweging onderhevig is waardoor velen hun inkomen plots zagen dalen. Inmiddels zit de reele inflatie hier aan 8,9 procent; het zou me te ver leiden om bvb een raming te geven wat 1000 euro was tien jaar geleden en nu,  wat de pesorate betreft.
Ik vind toch dat ik als Belg die hier al heel lang woont beter objectieve informatie geef. Toen ik hier aankwam kreeg ik 72(tien jaar geleden dus) peso voor een euro nu is dat tussen 55 en 56 peso, dus een groot verschil.
Nu, ik ben een gelukkig man hier, ik heb de kans gehad om op het juiste moment te investeren en ik heb dan ook een goed draaiend resort in Palawan waar zowat de hele familie zijn brood verdient.
Ik bedoel maar dat het nu niet echt zo meer is dat je met een vervangingsinkomen hier prins in het paradijs bent.
Als je zelf geen startkapitaal hebt om bvb een huis contant te kopen incluis je meubels en alles wat er bij komt kijken, blijf dan waar je bent.
En laat ons aub de mensen niet wijs maken dat je hier met 1000 euro er beter aan toe bent dan in Belgie of Nederland.
Ik zie hier veel Belgen en Nederlanders en anderen in ellende verzinken omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen, er is ook veel alcoholisme, en ook sommigen plegen zelfmoord en dat is echt geen geintje hoor. Met 1000 euro doe je het niet beste mensen dat is heden 56.000 peso en de huur gaat hier sterk omhoog, als single kan dit nog wel lukken maar niet als koppel, geloof me vrij en als je ziek wordt is het hek helemaal van de dam. Ikzelf werd vijf jaar geleden geopereerd aan appendicitis in saint Luke in Manila want hier waren er geen dokters die dit konden doen; dit kostte me toen al 300.000 peso, jawel(de dokter was trouwens een Japanner)
Ik wil niemand ontmoedigen maar echt goede raad geven, maar nog eens ik ben hier een zeer gelukkig man omdat ik de nodige financiele middelen heb en had maar denk toch aub niet dat je enkel en alleen met je pensioen hier een herenleven kan opbouwen
Met de beste groeten.

Pieter-Jan

Citaat van: PeterVL op maandag 13 februari 2012, 08:40:13
Er wordt hier echt nogal veel rooskleurig voorgesteld. Mensen die nog steeds geloven dat ze hier een beter leven kunnen hebben met hun karig pensioentje, moeten nu toch echt eens goed nadenken. Je moet je realiseren, als je dus belsist hier te komen wonen, het westerse sociale vangnet compleet wegvalt. Er is hier een zeer minieme ziekteverzekering bvb. Philhealth komt alleen tussen in bepaalde ziektes of ingrepen en beperkt tot precies gemiddeld 27 procent soms minder maar nooit meer.
Bij een dokter gaan op consultatie is niet gedekt, je betaalt de volledige pot, veel medicijnen komen gewoon niet in aanmerking voor tussenkomst, je betaalt het volledige bedrag, veel hoger dan in Belgie of Nederland.
Het voorbije jaar weet ikzelf van drie sterfgevallen van Belgen omdat er geen bloed groep A+ of A- beschikbaar was, ik bespaar de uitleg wat andere groepen betreft, dit zou me te ver leiden maar kortom het vereiste bloed was er niet voor de specifieke situaties want groep O was dus niet acceptabel voor het accurate probleem.
Men moet tevens rekening houden dat de euro aan een neerwaarste beweging onderhevig is waardoor velen hun inkomen plots zagen dalen. Inmiddels zit de reele inflatie hier aan 8,9 procent; het zou me te ver leiden om bvb een raming te geven wat 1000 euro was tien jaar geleden en nu,  wat de pesorate betreft.
Ik vind toch dat ik als Belg die hier al heel lang woont beter objectieve informatie geef. Toen ik hier aankwam kreeg ik 72(tien jaar geleden dus) peso voor een euro nu is dat tussen 55 en 56 peso, dus een groot verschil.
Nu, ik ben een gelukkig man hier, ik heb de kans gehad om op het juiste moment te investeren en ik heb dan ook een goed draaiend resort in Palawan waar zowat de hele familie zijn brood verdient.
Ik bedoel maar dat het nu niet echt zo meer is dat je met een vervangingsinkomen hier prins in het paradijs bent.
Als je zelf geen startkapitaal hebt om bvb een huis contant te kopen incluis je meubels en alles wat er bij komt kijken, blijf dan waar je bent.
En laat ons aub de mensen niet wijs maken dat je hier met 1000 euro er beter aan toe bent dan in Belgie of Nederland.
Ik zie hier veel Belgen en Nederlanders en anderen in ellende verzinken omdat ze niet wisten waar ze aan begonnen, er is ook veel alcoholisme, en ook sommigen plegen zelfmoord en dat is echt geen geintje hoor. Met 1000 euro doe je het niet beste mensen dat is heden 56.000 peso en de huur gaat hier sterk omhoog, als single kan dit nog wel lukken maar niet als koppel, geloof me vrij en als je ziek wordt is het hek helemaal van de dam. Ikzelf werd vijf jaar geleden geopereerd aan appendicitis in saint Luke in Manila want hier waren er geen dokters die dit konden doen; dit kostte me toen al 300.000 peso, jawel(de dokter was trouwens een Japanner)
Ik wil niemand ontmoedigen maar echt goede raad geven, maar nog eens ik ben hier een zeer gelukkig man omdat ik de nodige financiele middelen heb en had maar denk toch aub niet dat je enkel en alleen met je pensioen hier een herenleven kan opbouwen
Met de beste groeten.

100% gelijk! Veel droomverhaaltjes hier van prijzen die ze op reis gehoord hebben. Leven kost hier bijna hetzelfde. De extra kosten voor hospitalen komen erbij. Bezoekjes aan belgie. Ik lees hier graag de berekeningen van sommigen van met hoeveel ze willen toekomen hier op de phils. Veel geluk zou ik zeggen. Ze worden wel wakker eens ze hier enkele maanden zijn.

PeterVL

Ik blijf steeds bereid Belgen in nood te helpen. Maar ik ben geen caritas-instelling. Ik heb hier al veel gelukszoekers over de vloer gehad, zeer vriendelijk en ach altijd zoiets als waarde landgenoot. De dag erna vragen om hun ticket back Belgium gelieve te willen financieren en ze zullen zeer zeker terug betalen. Ik heb dit een keer gedaan met een man uit Antwerpen maar dan niets meer van hem gehoord.
Ik geef ook geen adres meer zoals sommigen me vragen. Als we elkaar ontmoeten welkom natuurlijk en in nood zal ik er zeker staan, maar ik heb mijn les wel geleerd.
Belgen kunnen trouwens gratis verblijven maar alleen als het toeval van ontmoeten dit wil.
Beste groet.

Luke

Citaat van: PeterVL op maandag 13 februari 2012, 10:25:58
Ik blijf steeds bereid Belgen in nood te helpen. Maar ik ben geen caritas-instelling. Ik heb hier al veel gelukszoekers over de vloer gehad, zeer vriendelijk en ach altijd zoiets als waarde landgenoot. De dag erna vragen om hun ticket back Belgium gelieve te willen financieren en ze zullen zeer zeker terug betalen. Ik heb dit een keer gedaan met een man uit Antwerpen maar dan niets meer van hem gehoord.
Ik geef ook geen adres meer zoals sommigen me vragen. Als we elkaar ontmoeten welkom natuurlijk en in nood zal ik er zeker staan, maar ik heb mijn les wel geleerd.
Belgen kunnen trouwens gratis verblijven maar alleen als het toeval van ontmoeten dit wil.
Beste groet.

Al doende leert men ....  :floet:

stijn54

De meningen van PeterVL en Pieter-Jan bevestigen mijn mening dat in het algemeen gesproken het beter is dat de Filipina naar Belgie komt. Spijtig dat de politici dit niet graag hebben alsook het gros van de bevolking. :daag:

PeterVL

Ja Stijn man, het hangt er echt vanaf hoor. Je moet echt alles afwegen want veel filipinas vallen na drie of vier jaar in een vreselijk heimwee naar huis; laat ons zeggen :als het nieuws ervan af is.
Ik denk echt dat het best is alles serieus af te wegen. Ik bedoel je niet meteen laten leiden door louter gevoelens; de dingen dus ook wat rationeel afwegen en vooral een twee-richtingsverkeer incalculeren.
Ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken maar voor mij was het dus geen enkel  probleem hier te komen wonen het was mijn eigen bewuste keuze en ik ben er gelukkig mee, straffer:ik kan me niet voorstellen ooit nog in Belgie te wonen.
Maar ik verzeker je dat filipijnse vrouwen na drie of vier jaar heimwee hebben naar hun leven hier met hun familie(niet allen maar toch 98 procent)
Als het nieuwe eraf is weet je wel.
Vooral als ze jong zijn begint het snel te knagen. Dit is echter een twee richtingsverkeer want ook Belgen en anderen die hier wonen geven er de brui aan omdat niets is zoals het lijkt. Veel filipinas blijven zelfs hier als ze hun man kunnen bewegen om aub toch nog eens hier op bezoek te komen, ze verdwijnen in het niets dan en de  arme Belg kan dan alleen terug , zal hen geen zorg meer wezen, dit zijn feiten hoor.
Ik bedoel dus als reactie op je opmerking dat je vrouw zich gelukkiger zal voelen dicht bij haar familie maar dit vraagt inspanningen
Wat ik in de vorige post trachtte uit te leggen was dus een andere rubriek.
Beste groet

ladgar

Citaat van: PeterVL op maandag 13 februari 2012, 08:40:13

Ik vind toch dat ik als Belg die hier al heel lang woont beter objectieve informatie geef. Toen ik hier aankwam kreeg ik 72(tien jaar geleden dus) peso voor een euro nu is dat tussen 55 en 56 peso, dus een groot verschil.


10 jaar geleden stond de peso veel hoger gewaardeerd dan u aangeeft . Toen stond de dollar zelfs hoger dan de euro.
Exact 10 jaar geleden op 13 feb 2002 was de koers 1 euro = 44,78 peso
http://www.xe.com/ict/?basecur=EUR&historical=true&month=2&day=13&year=2002&sort_by=name&image.x=32&image.y=13&image=Submit
Zo objectief is uw informatie dan toch ook niet.

Soms denk ik dat u de Baron naar de kroon steekt , maar die zijn volle titel is dan ook Baron von Munckhausen , en hij zegt zelf in een luchtkasteel te wonen.

Zoals toen u zei dat de foto's van de echtgenote/vriendin hier op het forum gepost van animeermeisjes waren

Citaat van: PeterVL op dinsdag 29 maart 2011, 10:26:01
Met al mijn respect. Maar ook hier op de site heb ik al fotos gezien van meisjes die hier zeer goed gekend staan als animeermeisjes en een rauw verleden achter de rug hebben. Mijn vrouw en ik gaan altijd samen uit in het week-end en dan zien we wel wat, mijn vrouw haar geheugen is daar beter in moet ik zeggen.
Het is wel een tendens tegenwoordig dat de jongere generatie hier op zoek is naar een buitenlander om uit hun ellende van het barmeisje zijn te geraken.
Vooral als je je 'geliefde in de stad vindt moet je toch voorzichtig zijn hoor want inderdaad het sprookje kan snel uit zijn.


Rekening houdende met het tijdstip van posting , en de postings toendertijd , waren dit insinuaties aan het adres van mevr.Gago of  mevr. Phille  of mevr Rambonsusay

opinie

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus