Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

waarde peso

Gestart door buizesmurf, dinsdag 4 augustus 2009, 16:13:19

Vorige topic - Volgende topic

Cosyns Guy

Citaat van: Amice op woensdag 20 augustus 2014, 08:29:09
Tja, men krijgt P57 nu voor 1 euro, dat is aan de magere kant en wellicht zakt die nog verder als de Russische boycot verdere gevolgen heeft.

Met een mager AOWtje in de phils ben je meer en meer de klos want alles wordt ook weer duurder nu in de Filippijnen.

August= crisis month begint meer en meer ook voor de buitenlandse pensionada's te gelden.

Misschien even een vergelijking maken waar je het verst mee springt met een mager AOWtje...de  :nederlandsevlag: of de  :smiley-philippines: ?
Juist om een vergelijking te kunnen maken ALS ik ooit mijn pensioen(tje) haal.

peldoman

Jij zult je pensioen wel halen , maar je pensioen haalt jou niet!
Kan er niks aan doen, ben negatief vandaag.

Hoorde vandaag van een beursmakelaar dat ze bezig zijn vrije opname
van je bank op â,¬20000,00 willen zetten.
In Europees verband!!


Amice

Citaat van: Cosyns Guy op woensdag 20 augustus 2014, 19:02:54
Citaat van: Amice op woensdag 20 augustus 2014, 08:29:09
Tja, men krijgt P57 nu voor 1 euro, dat is aan de magere kant en wellicht zakt die nog verder als de Russische boycot verdere gevolgen heeft.

Met een mager AOWtje in de phils ben je meer en meer de klos want alles wordt ook weer duurder nu in de Filippijnen.

August= crisis month begint meer en meer ook voor de buitenlandse pensionada's te gelden.

Misschien even een vergelijking maken waar je het verst mee springt met een mager AOWtje...de  :nederlandsevlag: of de  :smiley-philippines: ?
Juist om een vergelijking te kunnen maken ALS ik ooit mijn pensioen(tje) haal.


Dat is moeilijk en hangt vaak samen met persoonlijke situaties.
In ieder geval kun je nu nog rekenen op bepaalde toeslagen zoals zorgtoeslag & huursubsidie als je in  :nederlandsevlag: woont en kom je onder het minimum dan kun je een bijstandsaanvulling krijgen. De voedselbank is ook nog gratis en de prijzen van o.a. groenten & melk gaan door de boycot omlaag. Echter wordt er ook belasting ingehouden en wordt de AOW netto uitgekeerd, zorgverzekering gaat daar dan ook nog eens vanaf.

Door verblijf in de Phils wordt de AOW bruto uitgekeerd op loonheffing na, dat is zo'n â,¬150 minder per maand maar de AOW blijft dan toch nog een kleine â,¬ 1100 per maand.
Door koers manipulaties wordt dat bedrag in peso momenteel steeds minder en daar zou je dan ook nog eens de P200 bankenmaffia fee vanaf moeten trekken afhankelijk hoeveel men per keer pint.
In de phils is men niet zorgverzekerd of enkel via de asawa bij Philhealth die ca. 50% betaald van de ziekenhuis kosten, medicijnen dient men nagenoeg zelf te betalen. Daarvoor zou je dan een bedrag per maand dienen te  reserveren wat toch minimaal â,¬ 100-200 zou moeten zijn.
Huren en ook kopen is hier goedkoper dan in  :nederlandsevlag: en dagelijkse levensbehoeften zijn door de bank genomen goedkoper.

Doorgaans zou je kunnen stellen dat het iets beter is om in de phils te verblijven en nog kunt leven van de AOW i.pl.v. enkel overleven. maar met de huidige valuta koers wordt daarin wel het break-even punt bereikt denk ik.





Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Quezonboy

Kortom je moet naast je Nederlandse pensioen ook een andere inkomstenbron hebben, als je op de Filipijnen wil vestigen na je pensionering.

peldoman

Citaat van: Quezonboy op donderdag 21 augustus 2014, 12:46:34
Kortom je moet naast je Nederlandse pensioen ook een andere inkomstenbron hebben, als je op de Filipijnen wil vestigen na je pensionering.
Ja, of een kapitaal op je bank .

LMBen

Ik ben nu net terug na 8jaar filipijnen en moet zeggen dat het leven hier in belgie goedkoper is dan in cebu.
Grote voordeel is ook dat alles te krijgen is wat je maar wenst (kroketten, frikandellen enz enz)
8 jaar geleden kreeg je 70peso voor je euro en voor boodschappen was ik 6000 php kwijt
Nu was ik dik het dubbele kwijt voor de maandelijkse boodschappen 12000php

Denk dat ik nu beter af ben hier in belgie dan daar in de filipijnen al mis ik sommige dingen daar wel
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

stijn54

@Ben niet meer in Cebu. Waarom terug naar Belgie? Om gezondheidsredenen? :ikkeniebegrijp:

bananacreek

Je bent beter af als je een "reserve" ergens onder de grond hebt liggen in geval van nood en voor ziekenhuis kosten enz.....dan voel je toch een beetje beter



bananacreek

Ik heb niets meer in Marokko......(ik bedoelen Nederland) dus moet ik hier blijven en sterven......HIJ WAS GEBOREN ALS EEN KLOOTZAK EN STIERF ALS EEN KLOOTZAK....... :happy: :happy:

Zou wel terug kunnen voor medische doeleinden in principe.......maar heb geen tijd om oud te worden........... :jajaja: :jajaja:

Maar dan geen verblijfs adres dus gelijk naar het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk en me daar in de buurt op de grond laten vallen ..totodat ze je oprapen en naar het ziekenhuis brengen ....of eerst beroven................ :weetikniet: :weetikniet:


bananacreek

Ik ken ook een paar blanken hier die met 600 US dollars rond kunnen komen.....maar die hebben een eigen huis dus geen huur problemen............ :thumb:

Natuurlijk is dit niet veel...maar het kan als nodig...........