Uitgebuite truckers krijgen bescherming na verhoor

Gestart door Ronny55, vrijdag 1 juli 2016, 12:31:37

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Enkele Filipijnse chauffeurs van Martin Wismans getuigden in De Limburger over het misbruik.

De Nederlandse overheid biedt meerdere Filipijnse chauffeurs van transportbedrijf Wismans in Venlo bescherming na verhoor door de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Het Venlose transportbedrijf Martin Wismans wordt ervan verdacht Filipijnse truckers in mensonwaardige omstandigheden te hebben tewerkgesteld.

Ze verdienen netto amper 690 euro per maand, worden verplicht de rij- en rusttijden te negeren en wonen in hun truck. Eventuele schade aan hun vrachtwagen wordt van hun loon afgehouden. Dat zijn de mensonterende omstandigheden waarin een aantal Filipijnse vrachtwagenchauffeurs bij transportbedrijf Martin Wismans in het Nederlands-Limburgse Venlo worden tewerkgesteld. Ze zijn inmiddels ondergebracht op een geheime locatie. Dat bevestigt FNV-bestuurder Edwin Atema aan dagblad De Limburger. Hij heeft namens de vakbond zelf aangifte tegen Wismans gedaan.

De Filipino's, die ver onder het minimumloon worden betaald, worden tewerkgesteld via brievenbusfirma's in Slowakije. Volgens de FNV gaat het hier om een van de meest schrijnende gevallen van sociale uitbuiting ooit. Zo zou er in de Slowaakse stad Bratislava al drie weken een nieuwe ploeg chauffeurs zitten te wachten om aan het werk te gaan. Al die tijd kregen ze geen loon.

B8 status

Ondertussen kregen de chauffeurs een B8-status. Met deze status kunnen buitenlandse slachtoffers van mensenhandel makkelijker aangifte doen. Gedurende het onderzoek en het eventuele proces hebben de slachtoffers recht op opvang, verblijf en medische zorgen in het land van aangifte.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160630_02363938/uitgebuite-truckers-krijgen-bescherming-na-verhoor

In een woord, SCHANDALIG.....Spijtig genoeg is dat waarschijnlijk niet een alleenstaand feit, eerder schering en inslag dat OFW uitgebuit worden.  :weetikniet:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Lenn

Pinoys zijn toch veel goedkoper?En dat er vaak wat fout gaat?690 is zo slecht nog niet.Is toch 35000php.

Cosyns Guy

Citaat van: Lenn op vrijdag  1 juli 2016, 13:09:36
Pinoys zijn toch veel goedkoper?En dat er vaak wat fout gaat?690 is zo slecht nog niet.Is toch 35000php.
Ben je nu serieus of is het grappig bedoeld ?

boldy

Ik neem aan dat hij een grapje maakt en zo niet dan is hij niet goed bij zijn hoofd naar mijn in ziens.
het leven is net een lul keihard en veel te kort

dozo


ganda


"er zit echt een steek(je) los bij len :jajaja:"

Nee hoor, die man woont al jaren in de Filipijnen, hij denkt en rekent als een Filipijn.

"Ze verdienen netto amper 690 euro per maand, worden verplicht de rij- en rusttijden te negeren en wonen in hun truck. Eventuele schade aan hun vrachtwagen wordt van hun loon afgehouden."

Dit zijn zaken die op de filipijnen de normaalste zaak zouden zijn ( kennen die wel rij en rusttijden ?)

In elk geval het zijn niet enkel Filipino's die onder deze omstandigheden moeten rijden, er zijn evengoed Roemenen, Bulgaren, Lithouwers enz.. die onder even slechte voorwaarden hier rondreiden.
In het weekend zie je ze dikwijls tesamen staan met hun trucks op de gedempte zuiderdokken te Antwerpen.


Lenn

En vergeet ook niet de OFW's die in het midden oosten, vaak onder mensonteerlijke omstandigheden, de OFW's op cruiseboten,etc.etc.die blij zijn met een 400  euro p/m.Kijk zelf  maar eens wat ze op de websites aanbieden.
Dus 690  euro voor een OFW is zo slecht nog niet.Je truck als huis bespaard je andere huisvestingskosten.
Het is eigenlijk de schuld van die mensen die de OFW's inhuren omdat ze goedkoper zijn.Dus de markt is van vraag en aanbod.

opinie

In vergelijking met de  :smiley-philippines: is het een goed loon, daarom trappen ze erin. Echter de dagelijkse uitgaves zijn op  :eu: niveau. Wat overblijft zal niet zo vet zijn.
De praktijken kunnen echter niet geduld worden in de  :eu: In Saoedi-Arabië is het normaal want het bevestigt de suprematie van de werkgevers.
Eën van de oorzaken dat dat Italiaans cruiseschip verging was het inhuren van Zuid-Amerikaanse officieren. Bevelen in het Italiaans aan iemand die Spaans of Portugees spreekt. Herhalen in het Engels was leidde tot meer verwarring want men was in het hoofd nog bezig met de eerste taal te vertalen.

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Griekenland  :jajaja:

De situatie voor veel goed opgeleide jonge mensen is betreurenswaardig. Wie in Athene rondwandelt, ziet de "verloren generatie" overal. Ze werkt in cafés, bars en tavernes - in de regel in het zwart - en verdient niet meer dan 400 euro per maand. Velen onder hen worden dan nog gedwongen om enkel voor de fooi van de klanten te werken. Komt er een inspectie van het ministerie van Werk, zetten ze zich snel aan een tafel en doen ze zich voor als klant.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2702563
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.