contact met een filipijnse vrouw

Gestart door rudy1962, vrijdag 31 juli 2009, 19:54:28

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Citaat van: Phille op woensdag  2 december 2009, 20:45:13
@ Bommel en Tom Poes, wat bedoel je met de familie, nu ben ik wel benieuwd uiteraard  :denk:
Howel dat familiegedoe wel vaak een financieel tintje of oorzaak is was dat niet alles, het heeft niet alles met geld te maken. Het zijn allemaal kleine dingen die het geheel toch complex maken, pikorde, grootte van de familie, wat die familieleden allemaal doen, hoe ZIJ aankijken tegen de relatie van hun familielid met de buitenlander, om zo maar een aantal aspecten te noemen.
Men is geneigd heel mild te doen over verkeerde gedragingen binnen de familie (ontwijken conflicten), de druk kan groot zijn om iets te doen of te laten.

En je kan 100x uitleggen dat je niet "rijk" bent, maar je kunt wel een ticket kopen en daar "relatief" veel uitgeven omdat het er "goedkoop" is en ze observeren dat gedrag heel goed. Zij zien je hier niet leven en denken hij kletst maar een eind heen, ik zie wat ik zie.
Onder die 20000 familieleden (nu ja overdreven, maar first cousins zijn er al gauw een stuk of 100 en de second cousin is de neef van de neef, dus dat schiet aardig op) zitten al snel wat verkeerden waar je best last van kan hebben.
En dan (wordt het toch financieel) wordt er al snel eentje ziek en staan ze op je deur te kloppen. Je moet dan toch (en NU ben je nog niet getrouwd, dan wel) sterk in je schoenen staan. Ook al heb je gezegd dat dat niet de bedoeling is, dat geldt hier voor de meesten maar het gebeurt toch.
Ik denk het zelf redelijk in de hand te hebben, maar ik zou me nog best wat "donderwolken" in de toekomst kunnen voorstellen waar het op mis gaat.

En ook ik bedoel het niet zo negatief, ik heb er nooit spijt van gehad, ik heb een goede familie, maar ik blijf alert volgens mijn eigen principes. En gelukkig is mijn vrouw de baas daar en ik dus ook  :jajaja: :jajaja: , but it has a price.
 
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Phille

Gelukkig bestaat dit forum zou ik zeggen en inderdaad, door te praten, ervaringen uit te wisselen kunnen we allemaal wijzer worden.

Eigenlijk is het fout om iedereen over dezelfde kam te scheren, of het nu een Filipijnse is of een Vlaamse of van om het even welke oorsprong, het is en blijft in zekere mate een gok, iedereen laat zich in het begin van zijn allerbeste kant zien, doen wij ook trouwens. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik iemand heb leren kennen heb die open-minded is (niet in de betekenis die er veel aan geven, gewoon in de algemene betekenis van het woord); Zijn er dingen die mij storen dan zeg ik dat gewoon, ze kan er beter maar aan gewoon geraken want zo ben ik nu eenmaal. In het begin dan gebeurde het wel meer dat we afspraken om op een bepaalde dag op een bepaald uur te chatten, en ra ra ra ... was ze niet online op het afgesproken uur; maar bijvoorbeeld twee uur later. Ik heb haar duidelijk uitgelegd dat ik daar niet van hou en als het haar niet lukt om online te zijn op het afgesproken uur dat ze mij iets laat weten, vanaf dat moment doet ze dat. Zo zijn er nog wel een paar dingen die nodig waren ze uit te leggen. Tot nu toe houdt ze er rekening mee.

Ik kan je wel volgen, heb daaromtrent al wel het een en het ander gehoord.

En er zijn zeker een paar dingen die niet in mijn voordeel spreken, met name de relaties van haar twee oudere zussen. De oudste is met een Japanner, waarvan ik denk dat dit niet echt een probleem is; maar haar 2de oudste zus, dat is wat anders, die is met een Amerikaan die daar woont. Het is mij niet geheel duidelijk wat hij precies doet, hij zou een bedrijf hebben daar, maar gezien de wetgeving dat men in de filipijnen geen bedrijf kan hebben in volle eigendom, stel ik mij wel een aantal vragen. Wat ik wel weet is dat hij daar in een riante villa woont, ben er op bezoek geweest, groot zwembad erbij, nanny voor de zus, maid, car + driver, alé alles erop en deraan. Een klein bedenkingske, ze hebben samen twee kids; recent bevallen van de 2de; maar trouwen zit er blijkbaar niet in, naar wat ik vernomen heb zou hij nog niet helemaal gescheiden zijn in de USA. Naar wat ik verneem is die kerel een nogal grote sponsor. Hier heb ik het met haar over gehad, of zij dit van mij ook verwacht, wat die daar voor budget heeft, da kan ik niet ophoesten, en al zeg ik het zelf, ik verdien niet slecht. Tis mij een beetje duister. Tis met de centen van die Amerikaan dat ze kan studeren. En bijgevolg heeft die daar nogal wat invloed in de familie. Op een bepaald moment heeft hij, via haar zus, laten weten dat ze zich moet concentreren op haar studies ipv zich bezig te houden met een vriendje/husband. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn bezoek in Juli niet geheel naar mijn wens was, ze kon niet mee naar andere bestemmingen, want haar familie wist niet dat ik daar was en ook niet dat we eigenlijk een relatie hebben.

Naar aanleiding hiervan, en ter voorbereiding van mijn volgend bezoek, heb ik haar toch heel effe mijn gedacht gezegd. En ze eigenlijk een beetje onder druk gezet (noem het zachte dwang) om haar familie van mijn bestaan in te lichten en ook tegen hun te zeggen dat ik de laatste week van December/eerste week januari op bezoek kom. Ik wil niet meer meemaken dat ik naar daar ga en amper tijd met haar kon doorbrengen, tenzij alleen in Makati. Vervolg ... tweede deel

Phille

vervolg  :floet:

Dus uiteindelijk heeft ze het aan haar moeder verteld, die reageerde positief. Haar moeder heeft het tegen haar oudste zus verteld, en beide aan de 2de oudste zus. Ik heb haar ook uitgenodigd om eens op bezoek te komen in Belgie (naar wat ik hier hoor zou dat wel eens een probleem kunnen zijn volgens onze authoriteiten), ik vind het belangrijk dat ze ook kan kennismaken met ons landje, klimaat, eten, mensen, enzovoort (blijkbaar vinden onze autoriteiten dat niet belangrijk); zij heeft dit ook al verteld tegen de mama.

Dus, wat het familiale betreft, denk ik het al voor een stukje te begrijpen ... maar er is nog zoveel te ontdekken.

Ik zou hier nog wel effe kunnen doorgaan; maar ik neem aan dat je met deze background voldoende hebt, juist?

stip66

Citaat van: Phille op donderdag  3 december 2009, 00:44:08

Ik heb haar ook uitgenodigd om eens op bezoek te komen in Belgie (naar wat ik hier hoor zou dat wel eens een probleem kunnen zijn volgens onze authoriteiten), ik vind het belangrijk dat ze ook kan kennismaken met ons landje, klimaat, eten, mensen, enzovoort (blijkbaar vinden onze autoriteiten dat niet belangrijk); zij heeft dit ook al verteld tegen de mama.


Daar zou ik niet te veel over vertellen of beloven, aangezien dat deze kans dat dit lukt 0,0000000000005% is. Een touristenvisum voor een  :smiley-philippines: wordt so wie so, zelfs indien de host aan alle voorwaarden voldoet, bijna zo goed als zeker geweigerd.......... Ik denk dat iedereen op dit forum hetzelfde zou zeggen. Steek aub geen tijd en geld in het aanvragen hiervan. Verloren moeite en een enorme ( emotionele ) kater achteraf......

O.B.Bommel

Phille, je ziet dat niet alle gevallen hetzelfde zijn, heb ik toch raakgeschoten. Uit je uitleg blijkt dat je toch heel alert moet zijn op de zus die getrouwd is met de Amerikaan, men is niet blij met iemand die de pikorde verstoort. En geld is voor een heel stuk macht daar, dus Mr. American is een belangrijke speler.
Je moet volstrekt je eigen weg gaan en liefst ver van die Amerikaan wegblijven. Voor mij zou dit het belangrijkste onderwerp zijn met je vriendin, hoe zij om moet gaan met Mr. American + zus. Manipuleren kunnen ze als geen ander daar.
Voor jou geldt niet het geldprobleem, je kunt ze allemaal braaf verwijzen naar Mr. Japan and Mr. American, maar onderschat de andere problemen niet.

Je vriendin heeft al niet de guts om openlijk voor de relatie uit te komen want hij betaalt de studie en stelt daar voorwaarden aan. Overigens sluit ik niet uit dat ik in dezelfde situatie van de Amerikaan hetzelfde zou doen. Ik draaide de geldkraan dicht, blijkbaar kan ze zich dan zelf wel bedruipen met buitenlander en een portie eigenwijzigheid. Dus het gaat al beginnen met de studiekosten als ze daar tenminste mee door wil gaan. En als je met haar naar Belgie wil zal afmaken van de studie wel niet aan de orde zijn.
Je zegt het zelf al.....er is nog zoveel te ontdekken.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

stip66

#35
Citaat van: Phille op donderdag  3 december 2009, 00:38:25

In het begin dan gebeurde het wel meer dat we afspraken om op een bepaalde dag op een bepaald uur te chatten, en ra ra ra ... was ze niet online op het afgesproken uur; maar bijvoorbeeld twee uur later. Ik heb haar duidelijk uitgelegd dat ik daar niet van hou en als het haar niet lukt om online te zijn op het afgesproken uur dat ze mij iets laat weten, vanaf dat moment doet ze dat. Zo zijn er nog wel een paar dingen die nodig waren ze uit te leggen. Tot nu toe houdt ze er rekening mee.


Op 21 oktober van dit jaar was onze trouw ingeschreven om 10 uur in het gemeentehuis. Om 10H30 stond ze nog onder de douche  :haha:
Een goede raad Phile, als je in  :smiley-philippines: land verblijft, moet je hiermee rekening houden, een cultuur verander je niet door enkele chat sessies.
Trouwens in de 2 maanden dat ik ginds was heb ik geen enkele  :smiley-philippines: gezien met een horloge.........  :lachen:

Phille

@ Bommel

Ik denk dat je mijn verhaal niet helemaal goed gelezen hebt, ik had dezelfde bedenking wat de guts betreft; hoe serieus kan het zijn als ze niet durft uitkomen voor mij tov haar familie. Dit heb ik aan de kaak gesteld en in tussentijd heeft ze dat dus wel gedaan! Ze heeft ondertussen zelfs de toestemming van mama (en onderliggende hierarchie) om met mij alleen naar oa Bohol te gaan. Ondertussen heeft ze haar status op facebook en friendster aangepast, mij in relatie gebracht met haar zus, neven en nichten, dus ik denk wel dat het goed zit. Ze had op een moment beetje schrik van de reacties van haar voornamelijk 2de oudste zus, maar dit is dus geregeld.

Beide oudere zussen hebben kinderen met de respectievelijke vriendjes (Japanner en Americaan), geen van beide is ermee getrouwd. Naar wat ik tot nu toe geleerd heb over de Filippijnse cutluur is dit ooooohhh not so done ... dus de dag dat ik zei dat ik wel wilde trouwen, mijn standpunt is, geen kindjes zonder getrouwd te zijn; tja beetje old-fashion; ik weet het; maar dat apprecieerde ze wel. Ik ben zelf nooit getrouwd geweest en heb ook geen kinderen, dus geen enkele belemmering van mijn kant. 

@ stip
Wat de visa betreft, hou ik er rekening mee dat deze geweigerd wordt, zou wel jammer zijn ... maar als het zo is, jammer he, what can we do about?
Ik ga in elk geval toch een poging ondernemen. We zien wel!

stip66

#37
Citaat van: Phille op donderdag  3 december 2009, 08:59:34

@ stip
Wat de visa betreft, hou ik er rekening mee dat deze geweigerd wordt, zou wel jammer zijn ... maar als het zo is, jammer he, what can we do about?
Ik ga in elk geval toch een poging ondernemen. We zien wel!


Uuummm, zoals je het zelf verkiest...... Effe mijn verhaal samenvatten.....

Voor haar:
Birth certificate aanvragen bij NSO.
( indien jonger dan 24, ook de geboorteaktes van papa + mama en hun goedkeuring voor het visum )
Paspoort dat nog minstens 6 maanden geldig is.


Voor hem:
Geboorteakte
Bewijs van woonst
Uitreksel gezinssamenstelling
Bewijs van nationaliteit
3 laatste loonstroken

Deze papierwinkel samen met een handgeschreven uitnodiging opsturen naar haar, steek geen geld in de enveloppe want dan komt ze nooit terrecht.( indien niet met koerier, 1 maand onderweg )

Na een URENLANGE file aan de ambassade in MNL en na het betalen van de visumaanvraag krijgt ze een nummer mee

Terug naar huis en alle dagen checken op het internet van de status van de vsium aanvraag

Na 3 maanden elke dag 2x checken uit ongeduld lees je " REQUEST DENIED ". De reden ???? Omdat ze niet getrouwd is, geen kinderen heeft en geen vast inkomen. Tevens bestaat de mogelijkheid dat miss.......... niet zal terugkeren naar het geboorteland. Daarom heeft het ministerie van buitenlandse zaken besloten om een negatief advies te geven en geen visum toe te kennen aan miss......

Einde verhaal

Wil je gewoon maar vertellen wat er jullie gaat overkomen...........  :stomstomstom:

Dan wordt er beslist om dan toch daar te trouwen, hup de ganse papierwinkel van beide partijen opnieuw aanvragen omdat deze na 6 maanden niet meer geldig zijn.

Voor al deze aanvragen, legalisaties, reizen en kosten mag je op een ticket met Ethiad rekenen dat je in de prullenmand hebt geworpen

Phille

Eigenlijk vind ik dit straf, want men moet toch een tenlasteneming document invullen voor het bekomen van een visum!

Als ik de concequenties van een tenlasteneming goed begrijp, houdt dit in dat in het geval de betreffende persoon niet terugkeert naar haar eigen land, illegaal in België  verblijft (tenzij er in tussen tijd getrouwd wordt), vroeg of laat loopt ze toch tegen de lamp, dan is de tenlastenemer toch verantwoordelijk voor alle kosten die met een uitwijzing te maken hebben, en naar wat ik tot nu toe al gelezen heb kan dat zeer hoog oplopen. Belgische staat neemt toch geen enkel risico dan. Ik dacht dat deze verantwoordelijk voor het gehele schengen gebied van toepassing is, maar hier ben ik niet zeker van.

Hieronder een copy gevonden op internet betreffende de consequenties van garant te zijn:

De Belgische Staat kan de garant met een aangetekende brief aanspreken voor:

    * De kosten van verblijf en gezondheidszorgen die voortvloeien uit de opsluiting van de vreemdeling: dit bedrag wordt forfaitair vastgelegd op 30 Euro (geïndexeerd: 43,10 Euro) per volledige dag en per persoon. De dag van de binnenkomst wordt wel aangerekend, de dag van vertrek niet.
    * de reële kosten van repatriëring die voortvloeien uit de begeleiding en het vervoer van de vreemdeling naar het land waarvan hij de nationaliteit bezit of dat hem een verblijfstitel voor meer dan drie maanden heeft afgegeven.

Welk risico neemt de Belgische staat dan? Welk nut heeft deze procedure dan?

Telt het niet mee dat we elkaar al drie keer gezien hebben(in real) en het nu volgens mij heel normaal is dat mijn toekomstige ook kan kennismaken met mijn land, leefwereld, familie, vrienden, kennissen, klimaat, eten, enzovoort ... dat dit ook een deel is van de voorbereiding van een huwelijk;

telt dit niet voor de overheid?




opinie

Citaat van: Phille op donderdag  3 december 2009, 08:59:34
Beide oudere zussen hebben kinderen met de respectievelijke vriendjes (Japanner en Americaan), geen van beide is ermee getrouwd. Naar wat ik tot nu toe geleerd heb over de Filippijnse cutluur is dit ooooohhh not so done ... dus de dag dat ik zei dat ik wel wilde trouwen, mijn standpunt is, geen kindjes zonder getrouwd te zijn; tja beetje old-fashion; ik weet het; maar dat apprecieerde ze wel. Ik ben zelf nooit getrouwd geweest en heb ook geen kinderen, dus geen enkele belemmering van mijn kant. 

Dat is mogelijk iets dat in jouw voordeel speelt. Als puntje bij paaltje komt, kunnen de Japanner en Amerikaan op een dag zeggen: "Succes met de kids, bekijk het maar" en met de noorderzon vertrekken.  :benweg: Ze zorgen in ieder geval dat hun vriendinnetjes geen toegang hebben tot Japan of de VS. Zouden de kinderen over een respectievelijk Japans en Amerikaans paspoort beschikken? We weten dat een vermelding van de vader op het geboortebewijs niets voorstelt. (zie het verhaal van Michelle Pagba de Kler)

Een zekere paal- en perkstelling, rechtuit bespreken wat jullie beiden verwachten dat is het beste. Zo komen jullie niet voor onaangename verrassingen te staan achteraf. Het zou te gek om achteraf te ontdekken dat jullie hier wonen en dat vanuit de  :smiley-philippines: gedirigeerd wordt hoe jullie moeten leven! Wees gerust, dat trachten de omhooggevallen dames die thuis niets te zeggen hebben wel te doen.

Visum, dat kan lastig worden maar neen heb je al en ja zou je mogelijk kunnen krijgen. Maak het dan ook duidelijk in de aanvraag dat je elkaar al zo lang kent, meermaals ontmoet hebt, dat het deel uitmaakt van het inschatten van de mogelijkheid om aan te passen, ...
Het feit is dat er mensen zijn die misbruik maakten/maken van het toeristenvisum en daar zijn de eerlijke aanvragers de dupe van. Misbruikers kennen de weg beter dan wie ook en die vinden toch een andere weg.

In ieder geval, succes beiden.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus