Verklaring Woonland Filipijnen tbv vrijstelling loonheffing

Gestart door Erik van de Ven, maandag 15 januari 2024, 07:47:59

Vorige topic - Volgende topic

Erik van de Ven

OK, Ik probeer het nog een keer. Ik ben al sinds 4-5 maanden bezig om een Tax Residency Certificate te krijgen van de Filipijnse belasting. Ik ken het proces en de "requirements" want ik heb 5 jaar geleden als zo'n verklaring aangevraagd. Ik loop nu aan tegen obstacles. De Filipijnen willen niet meer zo'n verklaring afgeven aan resident aliens. Ofwel mensen die bv in de Filipijnen op basis van toeristen visa verblijven. Ik heb onlangs nog eens geprobeerd "via via" en krijg nu van hem hetvolgende bericht:

quote:
I'm just reporting sir, bir main said they no longer issue tax residency if they didn't pay tax here in the philippines. They will no longer give pensioners tax residency under RMO 43-2020 the one who will tax you is the netherlands. the country philippines and netherlands have already talkedabout tax residency
end quote

Wat dat laatste betekent weet ik niet. Ik ken geen nieuw verdrag tussen Nederland en de Filipijnen.

Eigenlijk is mijn vraag: wie heeft er onlangs (2022 en later) zo'n TRC aangevraagd en gekregen?

Wie weet of er iets "gaande is" mbt een nieuw verdrag waarbij de belasting plicht geldt in nederland?
Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven

maastricht

#1
Dit is niet genoeg dan,

Applying for a certificate of residence in the Philippines
Are you a Dutch national living in the Philippines and do you need a certificate of residence? The Dutch embassy in Manila does not issue this certificate. You can apply for a barangay certificate at the local authorities.

https://www.netherlandsworldwide.nl/declaration/residence/apply-philippines


Het verdrag tussen Nederland en Filipijnen bepaald toch 183 dagen in Filipijnen, dan ben je daar belastingplichtig. Of je het daar betaald staat niet bij de eisen.
De 183 dagen eis komt bijna voor in alle verdragen met andere landen.

Loon of Pensioen, niet zijnde Aow of overheidsuitkeringen, is loonheffing vrij na 183 dagen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/personeel/u_bent_niet_in_nederland_gevestigd_loonheffingen_inhouden/wanneer_moet_u_loonheffingen_inhouden1/belastingverdragen#:~:text=Welk%20land%20mag%20belasting%20heffen%3A%20183%2Ddagenregeling&text=De%20werknemer%20verblijft%20binnen%20een,12%20maanden%20of%20een%20belastingjaar.

Welk land mag belasting heffen: 183-dagenregeling
De meeste belastingverdragen bepalen dat het werkland van de werknemer het recht heeft belasting te heffen over het loon dat de werknemer daar verdient. Hierop is 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan:

De werknemer verblijft binnen een bepaalde periode niet langer dan 183 dagen in het werkland. Afhankelijk van het belastingverdrag dat van toepassing is, kan deze periode een kalenderjaar zijn, een aaneengesloten periode van 12 maanden of een belastingjaar. Voor het berekenen van de 183 dagen telt u alle dagen mee waarop de werknemer in het werkland was, dus ook weekends en vakantiedagen. Een dagdeel telt als een volledige dag.
De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
De werknemer werkt niet in een vaste inrichting van de werkgever in het werkland.

Dan de situatie in De Filipijnen:
Tax Free Philippines. The Philippines has territorial taxation. In this case it means that non-resident and resident foreign aliens are only taxed on income generated locally. Citizens are taxed on worldwide income.

Jij hebt een touristen visum, dus wordt niet beschouwd als resident.
Jouw inkomen wordt gegenereerd in Nederland.

Bjorna145

De Nederlandse belastingdienst accepteerd alleen een woonplaats verklaring van de BIR dus niet van de Barangy.
Wat je moet hebben is een certificaat dat je bij de BIR staat ingeschreven.
Dat kan alleen als je een TINnummer hebt.
 De text van dat Certificaat

This is to certify that per records availeble in our Integrated Tax System (ITS) MR XXXXXX With TIN: XXXXXX and resident of XXXXXXXXXXX is registered in this district, RD 79 Dumaguete City as EO-98 an is not required to File income Tax return.

This certificate is being issued this 15th day of January 2024 at Dumaguete City for whatever legal purpose it may serve him best.

Uit dit certficaat verklaart de belastingienst BIR dat jij resident bent van dat district en bij hun staat ingeschreven.
En dat is wat de Nederlandse belastingdienst wil zien.

m.vr.gr.

Johan

Zo een certificaat kost 100PHP maar jij als blanke betaald meer ze weten dat jij zo en verklaring nodig heb

maastricht

Dat TIN nummer krijg je alleen denk als je een bepaald visum hebt, niet zijnde een touristen visum. Wat zou een tourist nu moeten met een TIN nummer. Is een normale afvraging lijkt me van de BI.

Bjorna145

Ik heb dat van mij toen in Bacolod gekregen, ik heb uitgelegd waarom ik dat TIN nummer nodig had.
Ik moest toen bij een bank een rekening openen en om een bepaald document vragen op dat document heb ik toen een tinpas gekregen.
Maar je hebt gelijk een bankrekening kun je alleen openen met 13A permanent visa.
En dat de belastingdienst zegt je moet een verklaring van de BIR hebben sluit het zaakje zo voorkom je dat toersiten vrijstelling van belasting krijgen.
Val je terug naar toeristen status omdat b.v. je vrouw overlijd dan blijf je gerigisteerd staan bij de BIR en kan je je bankrekening houden echter verandering aanbrengen op je bankrekening is dan niet meer mogelijk.
En is het ondanks dat je toerist bent mogelijk om een woonplaats verklaring van de BIR te krijgen.

Dat is wat ik er van weet.

m.vr.gr.

Johan

maastricht

Ok, bankrekening is wel gelukt met touristenvisum bij RCBC. Ik denk dat wanneer ik 67 jaar wordt een SRRV visum aanvraag. Dat zal neem ik aan ook geldig zijn om een TIN nummer te verkrijgen.
SRRV kost voordat je pensioen hebt 20000 dollar en met pensioen 10000 dollar. Dat geld blijft van jouw alleen kan je er niet aankomen.

Luke

Citaat van: maastricht op woensdag 17 januari 2024, 01:12:37Ok, bankrekening is wel gelukt met touristenvisum bij RCBC. Ik denk dat wanneer ik 67 jaar wordt een SRRV visum aanvraag. Dat zal neem ik aan ook geldig zijn om een TIN nummer te verkrijgen.
SRRV kost voordat je pensioen hebt 20000 dollar en met pensioen 10000 dollar. Dat geld blijft van jouw alleen kan je er niet aankomen.


Je mag die 10K USD investeren in onroerend goed aka condo/apartment.
Er is ook een jaarlijks bijdrage van 360 USD

SRRV


Pinocchio

Het vastgoed moet dan wel een waarde hebben van minstens 50.000 US $

SRRV CLASSIC
For active/healthy retirees, who opt to use their SRR Visa deposit into active investment such as the purchase of condominium unit* or long term lease of house & lot. The SRR Visa deposit is as follows:

     •50 years old & above: US$ 10,000.00 (with a pension)**                                                         

                                          US$ 20,000.00 (without pension)

      *The value of the property must at least be US$50,000.00

      **Required pension of at least US$ 800 for single / US$1,000 for couple

maastricht

Zou dit ook gelden voor de belastingdienst, via het gemeentehuis hier betaal ik elk jaar belasting.
Je geeft je inkomen op en je krijgt je CTC briefje. Hangt af wat je opgeeft, maar stelt niks voor, paar 100 pesos.


Community Tax Certificate (CTC) or "Cedula"

What is community tax certificate?
The community tax is paid in the place of residence of the individual or in the place where the principal office of the juridical entity is located. A Community Tax Certificate (CTC) is issued to every person or corporation upon payment of the tax. The tax is primarily collected by the City or Municipal Treasurer.