Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

koy

3. The design of your house

Before you start finding a builder or carpenter of contractor, you need to define how your house will it look like. Will you build a 2-storey house or a bungalow. How many sqm foodprint, how many bedrooms, cr, etc. We found an interesting website on YouTube with different types of "balay" typically Filipino style of buiding and that's what you want so the builder will easily recognize the structure of the balay. If you will start with American or European style of house structure, the builder will be confused and you risk problem. No, he will not tell you he's confused (risking to loose the contract) so think twice and build the Filipino way.

The website we found on YouTube: https://youtube.com/@modernbalai   and this is what we liked most.





Intersting enough at the end of the video they give you a plan of the house. You can easily screenshot these video stills and use them but you can also contact the website owner and request for full plans and documents to prepare for your "building permit". Of course these are not for free.

From there it's easy to modifie elements you slightly like different. For example we turned one of the bedrooms next to the kitchen into a storage and switched master bedroom to the front. We also made the CR slightly bigger. All of this is simply to do in a worksheet like Excell for example.




4. The builder or contractor

Now you need to find a builder that will build your dream house. Sometimes through word of mouth you can find builders that are waiting for a job – these are the ones you need. Find out what they have accomplished before and if they are credible. Then you can meet them and discuss options.

There are 2 ways of building in the Philippines: contract or weekly pay.
-   Contract means you will agree on a price of labor to build the house no matter how long it takes. You will pay an advance and the rest at the end of the building process.
-   Weekly pay means you will pay their salary at the end of every the week.

We go for contact as it gives you more control over the budget as the 2 parties will agree on a labor price to build your house. All you have to do is buy them the materials they need to build the house.

Cost of the workers can be devided into 2 categories:
1.   Skilled workers so called foreman: pay 700 p/day
2.   Light skilled workers so called helpers: pay 500 p/day
We have a team of 8 workers; 4 foreman and 4 helpers so the pay per day is 4.800 p
We agreed on a building term of 2 months (6 days a week – 4 weeks in a month) or total of 230.400 p
We also pay for drinking water and from time to time soda's and snacks bringing the budget on 250.000 p

next post: the building proces

leven en laten leven...

Pinkpanther

De plaats van de douche/shower is vreemd.
Komt uit in the living .........nog nooit zo gezien in NL..

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Antonio

Citaat van: koy op maandag  6 maart 2023, 05:02:29Cost of the workers can be devided into 2 categories:
1.   Skilled workers so called foreman: pay 700 p/day
2.   Light skilled workers so called helpers: pay 500 p/day
We have a team of 8 workers; 4 foreman and 4 helpers so the pay per day is 4.800 p
We agreed on a building term of 2 months (6 days a week – 4 weeks in a month) or total of 230.400 p
We also pay for drinking water and from time to time soda's and snacks bringing the budget on 250.000 p

next post: the building proces

Vergeet vooral niet vast te leggen in het contract wat je PRECIES verwacht.
Bijv: CR betegelen met die-en-die tegels vanaf de vloer to aan het plafond, voegbreedte x mm.
Tegels over de wand verdelen (men begint met een hele tegel, en eindigt met een strookje brokken of zelfs cement 2 cm breed). Doucheputje op het laagste punt, maar niet helemaal in de hoek.
Men denkt niet na over evt onderhoud.

Ga er maar vanuit dat de zogenaamde skilled workers ook maar wat aan prutsen. Zolang jij niks zegt is het OK. Contract prijs heeft als nadeel dat ze zo snel en goedkoop mogelijk klaar willen zijn.
klein voorbeeldje, maar ik heb er nog wel 10..

Laten we het pintje bij Villa Belgica niet te lang uitstellen...
En kom een keertje langs bij ons, kan ik je wat tips geven.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Citaat van: Luke op zondag  5 maart 2023, 11:07:17
Citaat van: maastricht op zondag  5 maart 2023, 07:33:46Zelf vind ik nu het belangrijkste of er ook veel oude mensen zijn die het hele dag de radio op een praat programma hebben staan en zo luid mogelijk. Ook Karaoke of beestachtige speakers in de omgeving die buitenstaan is een no no.Ik zou nu er gewoon een paar uren en een week lang gewoon verblijven op het land wat je wilt kopen. Geluidoverlast is nummer 1 in de Filipijnen voor mij. Beste is 1000 vierkante meter te kopen, dan krijg te toekomstige buren niet te dichtbij.


Dat bied geen garantie in de toekomst. Na enkele jaren krijg je buren die juist doen wat jij vervelend vind.
Klopt als een bus.
wij wonen nu een klein half jaar in een koophuis.
van tevoren verschillende keren daar geweest, lekker rustig....
Naast ons en achter ons onbebouwde percelen, al 40 jaar.

Nu heeft de burgemeester de cock fighting ban weer afgeschaft, en hokken met hanen schieten als paddestoelen de grond uit, wat een gekrijs.
Recent ook een 5 tal honden op straat gespot, die rond 17:00 hun blafuurtje houden.

Nee, heel sociaal is men in de Filippijnen niet.
Maar ik pas me aan. Als ik ga oefenen op m'n keyboard en elktrische gitaar, hield ik voorheen de ramen dicht en het volume laag.
Dat doe ik dus niet meer: laat het huis lekker luchten (ramen open) en volume gaat flink omhoog. Voordeel is een mooiere sustain op de gitaar installatie.
Als er vrienden/familie over de vloer komen, die graag karaoke zingen, dan gaat het spul ook aan.

Alles over hebben voor een beetje inburgering  :lachen:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Bjorna145

Filippijnen hebben een geluidsfilter voor hun oren.
En de definitie van een Filippijnse geluids installatie "cheap, big and a lot of noise".
Een filippijn geeft er niet om als hij de letter A zingt en er B uit de geluidsinstallatie komt.
Ik heb tot nu toe maar een iemand ontmoet die een beetje verstand had van een geluidsinstallatie en die komt bij mij soms luisteren en ik woon al 13 jaar in de Filippijnen.

Heb je al eens controle meegemaakt van de politie op uitlaten van motors uitlaat wordt er onderuit gehaald eigenaar mag motor op komen halen en rijdt weg zonder uitlaat.

Dus wat is het nut.

get use to it


Johan

koy

Citaat van: Pinkpanther op maandag  6 maart 2023, 08:48:08De plaats van de douche/shower is vreemd.
Komt uit in the living .........nog nooit zo gezien in NL..

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Sorry Pinkpanter maar dat klopt niet - je gaat de cr langs de zijkant binnen en er is natuurlijk een muur tussen.
Zie je dan niet dat er een tv staat? De douche gaat toch niet naast de tv staan...

Misschien is de originele tekening voor jou duidelijker;



leven en laten leven...

koy

leven en laten leven...

opinie

Citaat van: Pinkpanther op maandag  6 maart 2023, 08:48:08De plaats van de douche/shower is vreemd.
Komt uit in the living .........nog nooit zo gezien in NL..

origineel kwam de deur van de badkamer uit op de waskamer en die kwam uit op de woonkamer. in het Excelwerkblad verwijderde men de waskamer. Zo kon men genieten van het lawaai van de wasmachine.

Plan 2 heeft een open keuken. Daar zou ik de woonkamer 90° linksom draaien, eettafel vervangen door kookeiland met eetgedeelte en weer een muur aan de waskamer voorzien. Door de kastlijn is het dan best de voordeur 60 cm uit de hoek te plaatsen. Een kast achter de deur voor jassen en schoenen heeft dan plaats. Het draaien van de woonkamer voorkomt dat men in de woonkamer eet want men kan de TV zien in de keuken.
Kookeilanden hebben het voordeel dat kookplaat, gootsteen en werkblad dichtbij elkaar liggen. Het licht valt ook vanuit diverse hoeken op de werkruimte wat beter en veiliger zicht geeft t.o.v. verlichting onder de kasten. Dat laatste geeft meer een spoteffect. Ook is er dan plaats voor de oven, vaatwasser in de wandkasten.

Vaak plaatst men oven alsof het ouderwetse fornuizen zijn m.a.w. onder de kookplaat. Toen we hier een nieuwe oven kochten heb een kastruimte opgeofferd en de oven daar geïnstalleerd. Eerst was er de kritiek: iedereen heeft de oven eronder. :weia: Ik had dan het argument: ze hebben dat in die kookshows toch ook? -"Ja, maar is voor de camera." Toch lekker gedaan wat ik plande en nu is het: "Wat een gemak! Waarom doet iedereen dat niet?"

Enkele tips/ideeën:
  • Wasmachine en vaatwasser: plaats deze op een hoogte. Je vermindert het bukken en er is een ruimte eronder voor de opslag van wasmiddelen. Ook de filter en noodafvoer van de wasmachine staan dan hoger dan een emmer. Normaal moet je al blij zijn als er een soepbord onder past.
  • Keuken en badkamer delen best een muur. Toe- en afvoer van water is meer geconcentreerd in het huis. Minder meters om te lekken en de afvoer wordt meer gespoeld. Wasmachine en vaatwasser tegen die muur. Als de douche en wastafel die muur gebruiken aan de andere kant, kan de waterverwarmer aan de keukenzijde hangen. Veiliger en een korte leiding.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

opinie

Citaat van: Antonio op maandag  6 maart 2023, 10:50:21Doucheputje op het laagste punt, maar niet helemaal in de hoek.

Sommige denken water bergop kan stromen. :happy2: Ooit gezien hoe een "professioneel" het deed. Dat was 20 jaar geleden in  :belgiesmiley: Mensen hadden een achterkeuken met plat dak. Een "professioneel" plaatste een hellend dak met goot. Hij had nooit gehoord van "meten is weten" want bij de eerste regen bleek dat het water in de goot  van de afvoer WEG liep. Oplossingvan de "professioneel"? Een buis DIAGONAAL over de muur! :weia: De goot met een 2-3% val richting afvoer herhangen was niet bij hem opgekomen.

Best kan men een inloopdouche nemen. Het putje is dan handig om de hele badkamer te poetsen. Als je ouder wordt is dat ook veiliger want er is geen instap.

Citaat van: Antonio op maandag  6 maart 2023, 10:50:21Tegels over de wand verdelen (men begint met een hele tegel, en eindigt met een strookje brokken of zelfs cement 2 cm breed).

Hmm, nee. Eerst meten.
Voorbeeld:34 cm ruimte, 10 cm tegels (inclusief voeg)
  • Als je dan een tegel in het midden plaatst, heb je 3 tegels met weerszijde 2 cm strips. Nodig 4 tegels tenzij je geen bezwaar hebt over de ruwe rand en 4-5 strip uit een tegel haalt.
  • Echter met 2 tegels in het midden, heb je 7 cm tegels weerszijde met een gladde voegrand. Nodig 4 tegels. Deze brede strips zijn beter te plaatsen en minder storend.
:happy2: Ook hier: meten is weten. Om een handvol tegels op een hele muur uit te sparen, moet je imperfecte afwerking voor lief nemen. Er zijn ook mooie tegels te koop met een marmer- of granietafwerking. Ik zag die in december op verschillende plaatsen te koop. 60 x 60 cm. Een zwager renoveerde de keuken in het ouderlijk huis ermee. Werkblad, gootsteen en achterliggende wand. Zag er heel sjiek uit. Prijs was in de buurt van ₱ 300/st. voor de afwerking met zwart marmer met wit/grijze aders.

Laat je het werk uitvoeren, maakt niet uit waar, informeer je op voorhand. Technieken, materialen, ontwerpen, ... Heb je een groep dagloners met of zonder goede kennis, kun je ideeën opperen en aansturen. Let op dat je aan micro-management fout aansturen doet. Plannen, verbeteren en corrigeren is het halve werk.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

innka3

Leuk om te lezen en te volgen,maar een belangrijk ding ? van wie is de lot ? :denk: ik heb en leuk huis maar de lot is van mijn vrouw,dus eigenlijk heb ik niks  :floet: