houten huis op de fils , voordelen en nadelen .

Gestart door klootzakken (voorheen Jens), dinsdag 19 oktober 2010, 20:08:06

Vorige topic - Volgende topic

Pieter-Jan

Citaat van: Kano op donderdag 21 oktober 2010, 14:24:20
Is het zeker dat er asbest zit de hardiflex die nu in de Filipijnen verkrijgbaar is?. Ik had het idee dat dit al enige tijd niet meer het geval is. Kent trouwens iemand omniboard en wat de prijs daarvan is. Zie http://www.omniboard.net/index.html.

Er zit zeker geen asbest in de ORIGINELE hardiflex platen hier op de phils. Er is wel heel wat namaak op de markt. Daar heb ik geen informatie over. De kleur van de namaak is lichtgroen. anders zien ze er hetzelfde uit. Omniboard is hier in Davao niet verkrijgbaar. Ik weet niet hoe dat zit in manila.
Daar is het aanbod wel wat groter. Voor plafond verkies ik wel nog steeds gyproc. Hier verkopen ze een thaise variant van gyproc en dat is ''boral''. De plakmix wordt in emmers geleverd en niet in poeder zoals in belgie. Die emmers mix zijn klaar voor gebruik. Ik blijf erbij dat hardiflex de beste oplossing is voor een termietenvrij, brandvrij, salt-proof en waterproof woodlook-huis... :thumb:

klootzakken (voorheen Jens)

voor het plafond had ik gipsplaten in de gedachten , en dan niet de normale gipsplaat, maar die speciaal voor vochtige ruimtes . kan ik ook mooi de  badkamer en keuken mee af timmeren en daar na betegelen  , en die zijn ook een paar mm dikker.
ik heb deze platen nog niet gezien in de fils, misschien één van jullie? .

ik hoor een engkeling van jullie nu al denken houten huis , gipsplaten !!!! hoe gek is jens eingelijk? hahaha.
ik loop hier al geruime tijd met in mijn hoofd, maar of het er ook van komt :weetikniet:.
zo,n houten huis is natuurlijk een uitdaging , temeer omdat ik weet wat termieten kunnen aanrichten , en dan te bedenken dat het daar veel vochtige is dan hier bij ons . [gipsplaten].

ik heb dit jaar toen ik op vakantie was op de filippijnen een geimprigneerde plank mee genomen van hier , deze plank van 60 cm lang heb ik door het midden gezaagt en heb die 2 stukken buiten bevestigt , één stuk onder een kapot afdak , dit zit bij regen aaltijd in de lekzone . en het andere stuk heb ik aan een boom bevestigt bij termieten in de buurt . het zal mij benieuwen wat hier mee gebeurd .

jens......
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Digos


Jens neem eens contact op met Pieter-jan

Ik heb het resultaat gezien bij hem in huis wat betreft die gipsplaten en moet zeggen dat het super ok is  :thumb:

LIVE ONCE - LIVE IT

Phille

Citaatik hoor een engkeling van jullie nu al denken houten huis , gipsplaten !!!! hoe gek is jens eingelijk? hahaha.
ik loop hier al geruime tijd met in mijn hoofd, maar of het er ook van komt .
zo,n houten huis is natuurlijk een uitdaging , temeer omdat ik weet wat termieten kunnen aanrichten , en dan te bedenken dat het daar veel vochtige is dan hier bij ons . [gipsplaten].


Inderdaad Jens, dat heb je goed geraden; niet dat ik veel van den bouw ken, maar een houten huis combineren met gipsplaten is naar mijn bescheiden mening om problemen vragen, hout werkt toch wel fel, dan gaan die gipsplaten 'de naden' veel te veel werken en scheef trekken.

In mijn appartment heeft men voor bepaalde delen gipsplaten geplaatst, ik heb namelijk een duplex appartement en in mijn living komt een stukje van het dak (schuine wand), dus heeft men die gipsplaten bevestigd tegen de houten gebintes, met als resultaat dat het scheef trekt en ik het heb moeten oplossen met het plaatsen van glasvezel (nu zie je er niets meer van, hopelijk blijft dat zo) Dus ik kan mij inbeelden dat zoiets zich zeker gaat voordoen in de filipijnen, gezien de zeer hoge vochtigheidsgraad. Lijkt mij geen goede oplossing, maar zoals ik zei, ik ken niet veel van den bouw.

Mawibata



Jens,

mijn huis in   :belgiesmiley:  was houtskeletbouw.                



Houtskeletbouw staat voor gezond, ecologisch en snel bouwen waarbij energiezuinig leven centraal staat. 

Houtskeletbouw is gezond dankzij de isolerende eigenschappen van hout, omdat hout geen koude afgeeft en dankzij het vochtregulerende vermogen

Bovendien wordt er bij houtskeletbouw gewerkt met gipsplaten. Die geven de houten stijlen een extra beschermlaag.



Het waren gewone gipsplaten, niet de groene.


http://www.passiefwonen.be/hout-constructie/houtskeletbouw.htm

en

http://www.allesover-wonen.be/bouwen/houtskeletbouw-een-houten-skelet.htm




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Phille op donderdag 28 oktober 2010, 16:54:56
Citaatik hoor een engkeling van jullie nu al denken houten huis , gipsplaten !!!! hoe gek is jens eingelijk? hahaha.
ik loop hier al geruime tijd met in mijn hoofd, maar of het er ook van komt .
zo,n houten huis is natuurlijk een uitdaging , temeer omdat ik weet wat termieten kunnen aanrichten , en dan te bedenken dat het daar veel vochtige is dan hier bij ons . [gipsplaten].


Inderdaad Jens, dat heb je goed geraden; niet dat ik veel van den bouw ken, maar een houten huis combineren met gipsplaten is naar mijn bescheiden mening om problemen vragen, hout werkt toch wel fel, dan gaan die gipsplaten 'de naden' veel te veel werken en scheef trekken.

In mijn appartment heeft men voor bepaalde delen gipsplaten geplaatst, ik heb namelijk een duplex appartement en in mijn living komt een stukje van het dak (schuine wand), dus heeft men die gipsplaten bevestigd tegen de houten gebintes, met als resultaat dat het scheef trekt en ik het heb moeten oplossen met het plaatsen van glasvezel (nu zie je er niets meer van, hopelijk blijft dat zo) Dus ik kan mij inbeelden dat zoiets zich zeker gaat voordoen in de filipijnen, gezien de zeer hoge vochtigheidsgraad. Lijkt mij geen goede oplossing, maar zoals ik zei, ik ken niet veel van den bouw.

zeer goede opmerking PHILLE.

als je gipsplaten direkt op de gebinten plaatst , tsja dan vraag je om problemen . doe er daarom een raamwerk van panlatten onder desnoods dubbel en het probleem is zo goed als opgelost.
in iedergeval zie ik hier geen probleem , en als er dat toch ééns een klein naatje zichtbaar is of komt , wel daar kan ik echt niet van wakker liggen . het zij zo.
maar je zou ook zo maar gelijk kunnen hebben , het hele huis gebouwd met dennenhout [al dan niet geimprigneerd] kan ook zo maar helemaal uit elkaar krullen [krom trekken] .dit is nu éénmaal de gok .
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Mawibata op donderdag 28 oktober 2010, 18:33:37


Jens,

mijn huis in   :belgiesmiley:  was houtskeletbouw.                



Houtskeletbouw staat voor gezond, ecologisch en snel bouwen waarbij energiezuinig leven centraal staat. 

Houtskeletbouw is gezond dankzij de isolerende eigenschappen van hout, omdat hout geen koude afgeeft en dankzij het vochtregulerende vermogen

Bovendien wordt er bij houtskeletbouw gewerkt met gipsplaten. Die geven de houten stijlen een extra beschermlaag.



Het waren gewone gipsplaten, niet de groene.


http://www.passiefwonen.be/hout-constructie/houtskeletbouw.htm

en

http://www.allesover-wonen.be/bouwen/houtskeletbouw-een-houten-skelet.htm





mooie foto willy , en erg leerzame site,s voor mij . als ik er goed naar kijk weet ik zo net nog niet of ik wel stapelbaar hout wil . ben er heel eerlijk in zo,n skeletbouw heeft ook wel wat.
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Phille

@ Jens

Citaatmooie foto willy , en erg leerzame site,s voor mij . als ik er goed naar kijk weet ik zo net nog niet of ik wel stapelbaar hout wil . ben er heel eerlijk in zo,n skeletbouw heeft ook wel wat.

Ja vind ik ook ziet er lekker luchtig en fris uit  :lachen: :lachen: :lachen:

bananacreek

#28
Mijn idee??

Met de import van het hout vanuit Nederland of Belgie gaat enorme problemen opleveren en voordat je dat eventueel vrij (ZOU KUNNEN) krijgen kan je hier al een houten huis bouwen van lokaal hout. Oftewel Lawa-an ( maar flink aan de prijs per boardfoot, om en nabij de 40 peso dacht ik, maar weet het niet precies meer), Germelina, cocolumber (goede oude bomen leveren keihard hout, in de buurt van 12 peso per boardfoot (provincie) en nog wat andere soorten. En daarnaast de speciale hardhout soorten maar doe dan de dikke geldbuidel maar open.

Problemen met hout?

1. Termites (vanuit de grond (soiltermites), dan kan je wel de MAPECOM of de SUPESCOM, of welk ander bedrijf dan ook, laten komen om de zaak te behandelen, maar dan  moet   je dat na 10 jaar weer laten doen. Je kan het natuurlijk ook zelf behandelen maar een hoop werk. Heb je een bestaand huis dan komen ze ook voor injectie om het huis (op verzoek) en dan gaan ze binnen spuiten-sproeien, en na een paar maanden denk je " verdomme, alle spijkerkoppen van het plywood plafond zijn aan het roesten en dat komt door het sproeien van de pestbestrijding", want dat spul wordt met water gemengd.

2. Gebruik je dan nog ook eens bamboo welke dan toevallig NIET behandeld is dan krijg je ellende met de zg. BUK-BUK.

3. Grootste probleem wordt de zogenaamde "DRY-WOOD" termite. Die ellendelingen zijn kleine vliegende termites van ongeveer 4 tot5 mm lang, en komen je huis binnenvliegen en al heb je muggengaas dan komen ze toch nog ergens tussen kleine gaatjes door.
Eenmaal binnen dan verliezen ze hun vleugelkes en gaan op zoek naar een woning in je kasten, deurposten en wat dan ook. Veelal kun je hier kant en klare cabinets kopen en die zijn dan vaak gemaakt van een soort spaanplaat en dat is zeer zacht materiaal en zeer gelieved bij de dry-wood termites en vele van die kasten zijn NIET behandeld omdat ze anders te lang mee zouden gaan.Heb je die ellende eenmaal dan zit er niets anders op om de oneindige strijd aan te gaan door het opsporen van de gaatjes waar de "droplets" (balletjes van het hout) uitkomen en daarna injecteren met H1 van MAPECOM, maar dat is veel duurder als clear SOLIGNUM of andere soortgelijke producten hier verkrijgbaar. Maar je moet echt een grote syringe gebruiken (ik koop altijd 60ml syringes + naalden)  en poeder werkt ook niet altijd en het grote probleem is dat je de levende termites zelf wel het hoekje om kan helpen door middel van deze injecties maar NIET de eitjes en dat houd eenvoudig in dat je altijd bezig blijft, tenzij je het hele geinfecteerde stuk eruit haalt. Hoop ellende en IEDEREEN hier die niet het geld heeft voor een dure behandeling van het hout voor het bouwen van het huis, gaat na verloop van tijd zulke problemem meemaken.

Er was een Amerikaan hier die zei: Ik ga een huis bouwen en er komt geen stukje hout bij te pas.

Maar ja, houten huizen kunnen zeer fraai zijn, speciaal Filipino native design.

Je kunt nu ook bijvoorbeeld mooie gips-plafond platen krijgen en ook gebruik maken van HARDIFLEX welke materialen beide termite-proof zijn en brandbestendig.

Ik heb het keukenflafond nu met ""BORAL" gipsplaten in houten railingen bedekt

[expando]http://lh6.ggpht.com/_freyqwqi6nE/TMrayJ23SII/AAAAAAAAAbs/QCLHZWvFB-k/s912/P1010830.JPG[/expando]    [expando]http://lh6.ggpht.com/_freyqwqi6nE/TMraya_eu3I/AAAAAAAAAbw/khm98D8m3Ks/s912/P1010819.JPG[/expando]

The bottomline: Import van hout vanuit Europa naar de PI gaat (naar mijn bescheiden mening) op een hoop dure ellende uitkomen.







Digos

LIVE ONCE - LIVE IT