houten huis op de fils , voordelen en nadelen .

Gestart door klootzakken (voorheen Jens), dinsdag 19 oktober 2010, 20:08:06

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Mawibata

Citaat van: Phille op vrijdag 29 oktober 2010, 13:02:30
@ Jens

Citaatmooie foto willy , en erg leerzame site,s voor mij . als ik er goed naar kijk weet ik zo net nog niet of ik wel stapelbaar hout wil . ben er heel eerlijk in zo,n skeletbouw heeft ook wel wat.

Ja vind ik ook ziet er lekker luchtig en fris uit  :lachen: :lachen: :lachen:

Phille : Het huis is nog niet af.
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

gosternokke

De bestrijding van bok-bok kan een dure aangelegenheid worden.     Ik heb in Palawan gezien dat filipinos daar zo hun eigen goedkope oplossing voor hebben.   Mijn buren die een huis in native style gingen bouwen, (van bamboe, cocolumber, endergelijke legden eerst al het hout en bamboe 3 tot 4 weken in het zoute zeewater.  Alles werd met touw vastgebonen en met stenen verzwaard tegen wegspoelen, en zo heeft het weken in de zee gelegen.  Volgens hun is dit vele malen beter dan solignum en dat soort middeltjes.   Bied volgens hun levenslange bescherming tegen bok-bok.     Iemand die dit meer heeft gezien of gehoord?    Het is een feit dat bepaalde lokale houtsoorten eeuwen meekunnen in Filippijnen.  Een jaar of 10 terug was ik in Carcar een plaats zuidelijk van Cebucity dus stonden diverse houten huizen die nog uit de spaanse tijd dateerden, en die waren in 18honderdzoveel gebouwd. Het kan dus wel mits je het juiste hout heb.

bananacreek

Citaat van: bananacreek op vrijdag 29 oktober 2010, 14:45:54
Grootste probleem wordt de zogenaamde "DRY-WOOD" termite. Die ellendelingen zijn kleine vliegende termites

Morgen even kijken om een kiekje te maken van de ellende die deze monsters veroorzaken

bananacreek

Citaat van: gosternokke op vrijdag 29 oktober 2010, 17:46:20
Iemand die dit meer heeft gezien of gehoord?    Het is een feit dat bepaalde lokale houtsoorten eeuwen meekunnen in Filippijnen.  Een jaar of 10 terug was ik in Carcar een plaats zuidelijk van Cebucity dus stonden diverse houten huizen die nog uit de spaanse tijd dateerden, en die waren in 18honderdzoveel gebouwd. Het kan dus wel mits je het juiste hout heb.

Correct, hier ten zuiden in de plaats Bacong weet ik ook een huis wat dateerd van de spaanse tijd en die tijd was er dus geen solignum of iets dergelijks.

Wat ik wel zie hier is dat de fiilipijnen gebruikte motorolie mengen met kerosine en dat op het hout smeren met een kwast en dat was dan ook voordien in mijn huis toegepast, maar desondanks toch problemen met de Bok Bok.

De soiltermites nog even (ben de juiste naam kwijt): die jongens komen door kleine scheurtjes of spleetjes in de betonnen vloer, en als er geen soil treatment is gedaan voor het storten van de vloer dan is het belangrijk dat de betonnen vloer geen scheuren of gaten heeft. Bij mij zat er een KLEINE spleet waar de PE waterleiding door de vloer heen kwam en de smeerlappen hadden half de keukenkastjes opgevreten voordat ik erachter kwam omdat ze van binnenuit werken en dan ziet zo'n keukenkast deurtje er van de buitenkant normaal uit totdat het uit de schanieren valt. Normaal kan je altijd de "tunnels" zien waar ze het huis binnenkomen en verlaten en als je dat tijdig in de gaten hebt kan je nog een hoop ellende voorkomen, maar ook alleen als je dat op tijd ziet.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: bananacreek op vrijdag 29 oktober 2010, 14:45:54
Mijn idee??

Met de import van het hout vanuit Nederland of Belgie gaat enorme problemen opleveren en voordat je dat eventueel vrij (ZOU KUNNEN) krijgen kan je hier al een houten huis bouwen van lokaal hout. Oftewel Lawa-an ( maar flink aan de prijs per boardfoot, om en nabij de 40 peso dacht ik, maar weet het niet precies meer), Germelina, cocolumber (goede oude bomen leveren keihard hout, in de buurt van 12 peso per boardfoot (provincie) en nog wat andere soorten. En daarnaast de speciale hardhout soorten maar doe dan de dikke geldbuidel maar open.

Problemen met hout?



3. Grootste probleem wordt de zogenaamde "DRY-WOOD" termite.

Je kunt nu ook bijvoorbeeld mooie gips-plafond platen krijgen en ook gebruik maken van HARDIFLEX welke materialen beide termite-proof zijn en brandbestendig.

Ik heb het keukenflafond nu met ""BORAL" gipsplaten in houten railingen bedekt



The bottomline: Import van hout vanuit Europa naar de PI gaat (naar mijn bescheiden mening) op een hoop dure ellende uitkomen.







hallo bananacreek , bedankt voor de reactie.
ik ben zelf ook bang dat ik het hout niet het land in krijg. tenminste niet op de manier zo als het hoord ,hehe.
maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar rome leiden of lijden.
wat de termieten betreft , wel het gaat hier om speciaal geimpregneerd hout . in dit hout zitten natuulijk een vlink aantal zware metalen en ik ben bang dat ik dit hout niet zo maar even het land binnen krijg. maar goed overal is een mouw aan te passen. mijn vader zou zeggen , het kost een paar cent maar dan heb je ook wat.
wat rotten betreft . ik weet hier in de buurt schuttingen te staan van het zelfde hout , deze staan al meer dan 30 jaar en zijn nog knal hard zonder dat er ooit een lik verf op is gekomen. als het maar niet in aanraking komt met de grond .

wel dan nu even over de gipsplaten , ik heb ze nog niet gezien op de fils , ja op de foto bij jou in huis!  hoe houden die platen zich? , dit in verband met de luchtvochtigheid . worden ze niet week ?of zijn deze platen ook behandeld zo als bij ons de gipsplaten voor vochtige ruimtes.

jens........
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

bananacreek

#36
Jens

Ja, wel ik wil helemaal niet tornen aan de kwaliteit van uw hout betreffende pests en weersomstandigheden, maar vergeet niet dat het tropenklimaat zoals hier op de PI zeer veel materialen vernietigd, ( op langere termijn natuurlijk).

Ja, natuurlijk zijn er misschien andere wegen om uw shipment door te kunnen krijgen, maar ik neem aan dat u daarbij de juiiste mensen op de juiste positie moet kunnen benaderen.

Betreffende de juiste naam van de " soiltermites" is  "subterranean-termites"

De GIPSPLATEN:

Die heb ik hier gekocht bij MATIAO en ik moet er nog een foto van hebben, even kijken, nee niet meer, maar dat komt morgen dan of maandag wel.
Die panels (2x4 feet) komen als 7 stuks in karton. Zie receipt hieronder, maar dat moemen ze PVC laminated panels.
Betreffende de vochtigheid en absorbtie van water ebz. Wel ik neem aan dat deze panels in Thailand zijn gemaakt zijn en voor de export naar andere tropische landen en dat daar dan wel degelijk rekening meer gehouden is. Maar natuurlijk een goede vraag. Ik kom hier op terug want het is interessant.
Tot zover

[expando]http://lh5.ggpht.com/_freyqwqi6nE/TMwaSA18cQI/AAAAAAAAAb8/JBBEByjQe4o/s720/Boral.jpg[/expando]


bananacreek

Citaat van: bananacreek op vrijdag 29 oktober 2010, 18:03:25
Citaat van: gosternokke op vrijdag 29 oktober 2010, 17:46:20
Iemand die dit meer heeft gezien of gehoord?    Het is een feit dat bepaalde lokale houtsoorten eeuwen meekunnen in Filippijnen.  Een jaar of 10 terug was ik in Carcar een plaats zuidelijk van Cebucity dus stonden diverse houten huizen die nog uit de spaanse tijd dateerden, en die waren in 18honderdzoveel gebouwd. Het kan dus wel mits je het juiste hout heb.

Correct, hier ten zuiden in de plaats Bacong weet ik ook een huis wat dateerd van de spaanse tijd en die tijd was er dus geen solignum of iets dergelijks.

Ja, ik ben nu meer te weten gekomen van een Belg hier die in het bovenstaande huis heeft gewoond en hij vertelde mij dat in de spaanse koloniale tijd werd er bijvoorbeeld voor de vloeren zeer duurzaam hard hout gebruikt dat waarschijnlijk uit Malasia afkomstig was, maar trouwens 300 jaar geleden was er veel hout hier neem ik aan. Dat hout was dan bestendig tegen termites enz want toen was er geen solignum of dergelijks.
Evenals het geval van de trap in de kerktoren hier in Bacong die ook uit dezelfde tijd stamt.

gosternokke

Bananacreec volgens mij worden die soiltermites in Filippijnen  ANAY  genoemd, tenminste in Palawan wel.

bananacreek