Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Stand van zaken van uw visum dossier

Gestart door Digos, vrijdag 26 februari 2010, 09:25:14

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: Jorislyn op donderdag 23 december 2010, 12:48:28
Weer eens in de war met de data natuurlijk. De aanvraag was wel degelijk 30 oktober 2009. Dus de wachttijd was wel degelijk lang genoeg..

Het grote probleem was dat de procureur die moest beslissen over het dossier schijnhuwelijk heel lang zijn beslissing heeft uitgesteld. Met name 7 maanden wachttijd en daar kon niemand iets aan verhelpen natuurlijk. maar uiteindelijk heeft hij toch een positief advies gegeven met de toekenning van het visum vandaag..



En was daar een specifieke reden om een dossier schijnhuwelijk aan te maken? Misschien kan je ons toevertrouwen welke geschiedenis jullie samen hebben, hoe lang kenden jullie elkaar alvorens te trouwen, hoe vaak hebben jullie elkaar ontmoet, ben jij al eerder met een filipina gehuwd, etc ... of maakt men voor elke gezinshereniging een dossier schijnhuwelijk aan?

Ben gewoon een beetje nieuwsgierig en benieuwd wat de redenen dan zoal zouden kunnen geweest zijn.

Als het te persoonlijk is kan je altijd een PM sturen.

Groet

Jorislyn

Het is helemaal geen geheim hoor. Maar ik ben getrouwd vorig jaar in juni. Ik heb toen tegelijkertijd een aanvraag gedaan voor een toeristenvisum voor haar. Dit werd afgekeurd op basis van ons leeftijdsverschil en omdat wij het visum hebben aangevraagd voor 3 maand, wat ze vreemd vonden. Hoedanook nadat wij de nodige officiële papieren hadden hebben wij een aanvraag gedaan voor gezinshereniging.

Voor alle duidelijkheid ik ben voordien nooit met een filippijnse getrouwd geweest. Maar DVZ vond het nodig om bijkomende inlichtingen te vragen. Dit betekend een onderzoek schijnhuwelijk. Ik ben hiervoor ondervraagd geweest door de lokale politie en er moest een procureur een beslissing nemen. Dit bleek niet zo eenvoudig als het lijkt. Die man heeft 7 maand gewacht om zijn beslissing te geven. Daarom duurde het ook zolang om een positief advies te krijgen. Blijkbaar wordt dit onderzoek steeds gevraagd als er twijfels zijn. In ons geval was dit dus het leeftijdsverschil en misschien ook wel het negatieve advies ivm het toeristenvisum.

Ik heb hemel en aarde bewogen om die procureur op een of andere manier te pakken te krijgen, maar dat was blijkbaar onmogelijk. Iedereen die ik hiervoor gecontacteerd heb begreep niet waarom dit allemaal zo lang moest duren. Ik heb steun gekregen van de politiebeamte die mij ondervraagd heeft ivm mijn huwelijk, maar ook hij kon die pocureur niet bereiken. Ik nam een advocaat in de arm zonder resultaat. Ik heb een aantal instanties geraadpleegd die zich bezig houden met vreemdelingen en vreemdelingenrecht. het enige wat ze mij konden zeggen was dat het lang duurde en dat ik enkel kon contact opnemen met de ombudsdienst van de federale overheid. Dit heb ik gedaan en die man zou ons dossier bespreken op het einde van deze maand. Ik weet niet of hij een invloed heeft gehad, maar dat is nu niet meer zo belangrijk zou ik denken.

Het blijft een feit dat het heel lang wachten blijft. En het ergste is nog dat je nergens terecht kan voor vragen of antwoorden. Ik weet niet of je ooit eens gebeld hebt naar DVZ? Wel daar zijn ze enorm kort en bot en totaal niet bereid om antwoorden te geven. Alleen dat er nog steeds geen antwoord is op de visumaanvraag.

Het is en blijft een moeilijke tijd en ik vrees een beetje voor de toekomst. Ik vermoed dat het steeds moeilijker zal worden, maar een ding is zeker, de aanhouder wint.

Ik weet ook wel dat er steeds dossiers zijn die zullen afgekeurd worden, maar ik denk dat als je alle regels volgt die noodzakelijk zijn dat het dan wel mogelijk is. Mits de nodige wachtijd natuurlijk. Nu voor ons heeft het alleszinds lang genoeg geduurd.

Phille

Citaat van: Jorislyn op donderdag 23 december 2010, 13:35:52
Het is helemaal geen geheim hoor. Maar ik ben getrouwd vorig jaar in juni. Ik heb toen tegelijkertijd een aanvraag gedaan voor een toeristenvisum voor haar. Dit werd afgekeurd op basis van ons leeftijdsverschil en omdat wij het visum hebben aangevraagd voor 3 maand, wat ze vreemd vonden. Hoedanook nadat wij de nodige officiële papieren hadden hebben wij een aanvraag gedaan voor gezinshereniging.

Voor alle duidelijkheid ik ben voordien nooit met een filippijnse getrouwd geweest. Maar DVZ vond het nodig om bijkomende inlichtingen te vragen. Dit betekend een onderzoek schijnhuwelijk. Ik ben hiervoor ondervraagd geweest door de lokale politie en er moest een procureur een beslissing nemen. Dit bleek niet zo eenvoudig als het lijkt. Die man heeft 7 maand gewacht om zijn beslissing te geven. Daarom duurde het ook zolang om een positief advies te krijgen. Blijkbaar wordt dit onderzoek steeds gevraagd als er twijfels zijn. In ons geval was dit dus het leeftijdsverschil en misschien ook wel het negatieve advies ivm het toeristenvisum.

Ik heb hemel en aarde bewogen om die procureur op een of andere manier te pakken te krijgen, maar dat was blijkbaar onmogelijk. Iedereen die ik hiervoor gecontacteerd heb begreep niet waarom dit allemaal zo lang moest duren. Ik heb steun gekregen van de politiebeamte die mij ondervraagd heeft ivm mijn huwelijk, maar ook hij kon die pocureur niet bereiken. Ik nam een advocaat in de arm zonder resultaat. Ik heb een aantal instanties geraadpleegd die zich bezig houden met vreemdelingen en vreemdelingenrecht. het enige wat ze mij konden zeggen was dat het lang duurde en dat ik enkel kon contact opnemen met de ombudsdienst van de federale overheid. Dit heb ik gedaan en die man zou ons dossier bespreken op het einde van deze maand. Ik weet niet of hij een invloed heeft gehad, maar dat is nu niet meer zo belangrijk zou ik denken.

Het blijft een feit dat het heel lang wachten blijft. En het ergste is nog dat je nergens terecht kan voor vragen of antwoorden. Ik weet niet of je ooit eens gebeld hebt naar DVZ? Wel daar zijn ze enorm kort en bot en totaal niet bereid om antwoorden te geven. Alleen dat er nog steeds geen antwoord is op de visumaanvraag.

Het is en blijft een moeilijke tijd en ik vrees een beetje voor de toekomst. Ik vermoed dat het steeds moeilijker zal worden, maar een ding is zeker, de aanhouder wint.

Ik weet ook wel dat er steeds dossiers zijn die zullen afgekeurd worden, maar ik denk dat als je alle regels volgt die noodzakelijk zijn dat het dan wel mogelijk is. Mits de nodige wachtijd natuurlijk. Nu voor ons heeft het alleszinds lang genoeg geduurd.


Dank je wel Joris, het enige dat je nog niet verteld hebt is hoelang jullie elkaar al kende voor je met haar trouwde?

Jorislyn

Wij kenden elkaar al ruim een jaar voor wij getrouwd zijn. Maar wij zijn wel getrouwd bij mijn eerste bezoek aan de filippijnen omdat ik dacht dat het voor de papieren vlotter zou gaan. Tja, je denkt soms wel dat het vlotter gaat, maar achteraf gezien is dat toch niet het geval. Hoedanook kan ik alleen maar gelukkig zijn dat de wachttijd eindelijk voorbij is.

Phille

Citaat van: Jorislyn op donderdag 23 december 2010, 13:48:59
Wij kenden elkaar al ruim een jaar voor wij getrouwd zijn. Maar wij zijn wel getrouwd bij mijn eerste bezoek aan de filippijnen omdat ik dacht dat het voor de papieren vlotter zou gaan. Tja, je denkt soms wel dat het vlotter gaat, maar achteraf gezien is dat toch niet het geval. Hoedanook kan ik alleen maar gelukkig zijn dat de wachttijd eindelijk voorbij is.

Ok, bedankt Joris. Nu hebben we een volledig beeld.

Men is nu eenmaal achterdochtig als het een huwelijk betreft tussen twee mensen die elkaar nog nooit ontmoet hebben. Dus hoop ik dat het voor mij sneller zal gaan.



dolfijn76

Bij mijn weten doen ze toch altijd een onderzoek schijnhuwelijk of is dit niet meer?

toen wij trouwden moest dit ook gebeuren hoor.  Wij zijn wel in België getrouwd maar niettegenstaande dat moet je ook een interview voor schijnhuwelijk doen. Nu moet je mij niet vragen wat ze daar allemaal vragen want uiteindelijk hebben wij dit interview niet meer moeten doen daar ze mijn moeder aan de tand gevoeld hebben en zich zo een duidelijk beeld hebben kunnen maken, wat voor hun voldoende bewijs was dat het hier niet om een schijnhuwelijk ging.

Jorislyn

Er wordt inderdaad altijd een onderzoek naar schijnhuwelijk gedaan, maar niet altijd voor de toekenning van het visum. In bepaalde gevallen wordt het visum toegekend en het onderzoek schijnhuwelijk wordt dan gedaan op het moment dat beide partijen in België zijn. Het is dan ook makkelijker om uit te zoeken of het om een schijnhuwelijk gaat.

Nadeel van deze optie is dat indien het echt om een schijnhuwelijk gaat het nog zeer moeilijk is om de vrouw of man terug uit België te krijgen. Deze procedure wordt voornamelijk gevolgd voor landen als marokko, turkije en dergelijke. De reden hiervoor is dat er zoveel aanvragen komen voor een visumaanvraag dat de ambassades het niet kunnen verwerken, met als gevolg dat ze iedereen snel een visum toekennen en dan moeten de autoriteiten het hier maar uitzoeken.

Maar zoals vooraf gezegd, het onderzoek moet je hoedanook doormaken. uiteindelijk vind ik het een goede zaak dat dit onderzocht wordt, ware het niet dat men zolang moet wachten op het verdict. Als je maanden moet wachten op het resultaat is het wel eens uitzichtloos.

ladgar

Er is totaal niks vanaan dat er altijd een onderzoek schijnhuwelijk moet gebeuren. Als het visum is toegekend en de echtgeno(o)t(e) komt naar belgie , is er normaal enkel de wijkagent die moet vaststellen dat ze effectief bij de echtgenoot woont. Het is mogelijk dat er na aankomst in belgie nog een onderzoek schijnhuwelijk gevoerd wordt , maar dat is heel heel uitzonderlijk.De politie en het gerecht onderzoeken normaal alleen iets als er sterke indicaties of klachten zijn.

pvgossum

onderzoek vooraf: in sommige gemeenten (bv gent) is de redenering elk gemengd huwelijk is verdacht en wordt onderzocht
onderzoek achteraf: hangt ook van de gemeente af, sommige doen de woonstcontrole omdat het een gemengd huwelijk is en andere enkel wanneer sterke aanwijzigen zijn

Raftie

Hallo,

Ik ben hier groen aan het worden tussen al die administratie. Wij hebben een visum aanvraag lopen voor België. Onze op het stadhuis vastgelegde datum was 13 november 2010. Op de gemeente hebben ze mij toen verteld dat vanaf die datum, de procureur 2 maand de tijd had om een onderzoek naar schijnhuwelijk in te stellen. Ik ben intussen 2 keer door de politie gehoord. Het verdict zou dus moeten vallen op 13 januari. Tot daar eerste fase waar ik wel nog zicht op heb.
Op 9 november hebben wij, samen, alle noodzakelijke papieren ingediend op de ambassade in Manilla. Eerste tegenvaller : een aantal certificaten moesten terug gelegaliseerd. Dit hebben wij dan direct gedaan. Het gevolg hiervan was dat ons dossier pas op 23 november "gelodged" werd.
Een tijd geleden stuurde ik een mail naar de ambassade (omdat ons nummer nog steeds niet blijkt te bestaan bij vreemdelingenzaken), ik kreeg een antwoord terug dat zij daar op de ambassade eerst nog de echtheid van de documenten moesten nagaan. (Documenten die ze zelf legaliseerden !).
Wij weten dus aan geen kanten hoever we staan, noch hoelang het zal duren voor we enig antwoord krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Een idee hoeveel tijd die mannen daar denken nodig te hebben?

Groetjes,

Raf