financiële steun en aangifte belastingen

Gestart door jajest, maandag 3 december 2012, 13:15:59

Vorige topic - Volgende topic

jajest


Een goeie dag iedereen,

ik heb hier ooit een keer een post gelezen over financiële steun aan de familie in de Filippijnen en de eventuele aftrek van je belastingen daar van.
Ik zit hier nu al een uur te zoeken maar vind dat artikel niet terug.
Zijn er Belgen die dit toepassen en als ik me goed herinner moest er bedrijfsvoorheffing betaald worden op dit bedrag. Vreemd want het is toch geen loon die je uitbetaalt ?

wie kan er eens zijn licht laten schijnen op dit onderwerp ?


marc

dolfijn76

Jajest als je het juiste antwoord wil kan je best even naar je lokale belastingsdienst bellen. Maar het werkt hetzelfde als dat je een ouder in een rusthuis hebt. Je vult het in bij onderhoudsgelden. Daar moet je naam ouder en adresgegevens opgeven. Je moet er ook bewijs van afgave van het geld bijsteken dacht ik. Hoe het met de bedrijfsvoorheffing zit weet ik niet, maar dacht dat het afhankelijk is van hoeveel je stuurt en dat er een maximum opstaat wat aftrekbaar is. Als ik het goed heb is dat max 250 euro per maand maar kan mis zijn.  Zoals gezegd wil je het juist weten even naar je lokale belastingsdienst bellen of naar het nummer dat bij je belastingsbrief vermeld is waar je hulp informatie kan krijgen.



vvjoris

Dacht wel dat je getrouwd moet zijn, niet?
Bedrijfsvoorheffing, dat lijkt me helemaal niet kunnen, je bent toch geen werkgever? Bovendien betaal je in de  :smiley-philippines: dus een eventuele  belasting zou dan toch logischerwijze ginder moeten betaald worden ... En als giften van foreigners aangegeven worden, dan doet met veel goede wil 1 op 1000 dat ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

dolfijn76

Joris denk niet dat je getrouwd moet zijn maar je moet belastingsplichtig zijn en kunnen aantonen dat het om je ouders gaat. Broers en zussen ed worden niet aanvaard voor zover ik weet. Maar zoals gezegd de details ken ik er ook niet van hoor.

vvjoris

Citaat van: dolfijn76 op vrijdag  7 december 2012, 04:32:22

Joris denk niet dat je getrouwd moet zijn maar je moet belastingsplichtig zijn en kunnen aantonen dat het om je ouders gaat. Broers en zussen ed worden niet aanvaard voor zover ik weet. Maar zoals gezegd de details ken ik er ook niet van hoor.


Jajest (Marc) vraagt initieel naar 'aftrekbaarheid' van steun aan familie in de Filippijnen. Ik denk dat de meeste forumleden een vriend/vriendin/vrouw hebben in de Filippijnen en dus  :belgiesmiley:/ :nederlandsevlag: ouders hebben. Ergens anders staat er nog een topic over 'aftrekbaarheid', en ik dacht dat daar iets staat over getrouwd zijn met je vriend/vriendin/vrouw. Misschien moeten we wel eens informeren bij de administratie van personenbelasting of steun aan vriend/vriendin aftrekbaar is, maar ik denk dat ze niet gaan aanvaarden dat wanneer je geld opstuurt zonder getrouwd te zijn, dat inbrengt als kost (zoals bijvoorbeeld onderhoudsgeld in  :belgiesmiley: voor 80 % kan in,gebracht worden)
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

rony

belastingsaftrek word alleen toegestaan als je kan bewijzen dat er ginder op het geld belasting betaald is ... dat is wat men mij bij de belastingsdienst wist te vertellen ....
The only one who can judge me is the Big Boss ( god dus )
the rest i do not care

stijn54

Het is allemaal verschillend per taxatiekantoor wat uiteraard niet zou mogen maar ja. Ik heb drie jaren van 2008 tot 2010 aftrek gedaan en dan kwam er er instructies van belastingen van Brussel voor controle en diende ik bedrijfsvoorheffing ( 20 0f 25 per cent ik weet het niet meer) te betalen op de gestorte sommen. Ik ressorteer onder Aalst. Ik ben er dan meegestopt alleen voor de rompslomp. IK stuurde 100 eur per maand. :daag:

vvjoris

Resultaat van een snelle rekensom: als je in de hoogste schijf van belastingen valt in  :belgiesmiley: (belastbaar inkomen 34.330 euro) en er worden belastingen betaald in de  :smiley-philippines: op wat je stuurt (ik neem aan minder dan 500.000 pesos per jaar, dus aan 25 %) dan komt het erop neer dat van elke 100 euro die je stuurt, de overheid 15 euro betaalt (dwz voor elke 100 euro die je stuurt betaal je 15 euro minder belastingen) Dit wil ook zeggen dat de Belgische staat 40 euro verliest, en de Filippijnse overheid 25 euro wint. Als dat geen mooie vorm van ontwikkelingssamenwerking is: iedereen wint, behalve de ons bestelende belgische fiscus.

Je ziet natuurlijk van hier dat een constructie hiervoor opzetten een hoop papierwinkel gaat meebrengen....

Dit alles onder voobehoud dat wat je stuurt aftrekbaarbaar is! Niemand blijkt het met zekerheid te weten, en het blijkt van ontvangkantoor tot ontvangkantoor te verschillen ... we weten natuurlijk allang dat niet iedere Belg gelijk is voor de wet....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

rony

"" iedere Belg gelijk is voor de wet....""

er is maar 1 wet die voor elke belg geldig is ...
Afdokken en zwijgen ....  :applaus: :applaus: :lachen: :lachen:
The only one who can judge me is the Big Boss ( god dus )
the rest i do not care