Weeshuis in Compostella (Cebu). Wie wil meehelpen?

Gestart door Limburger, maandag 1 februari 2010, 04:03:06

Vorige topic - Volgende topic

Limburger

Met een groepje vrienden  bieden we op toerbeurt maandelijks een maaltijd aan in een weeshuis genaamd "Sapak" in de stad  Compostella 25km ten noorden van Cebu stad.

Het weeshuis staat op ca 6 Hectaren grond ter beschikking gesteld door een lid van de rijke Aboitiz familie. Er op wordt wat land- en tuinbouw bedreven door de kinderen. Er bevindt zich ook een school.

Het gaat voornamelijk om jongens want de pater die de leiding heeft, wil geen gedoe. De meisjes zijn of de kinderen van het personeel of hebben heel arme ouders die buiten de compound van het weeshuis wonen. De jongens zijn vaak geen echte wezen maar zijn door hun ouders in de steek gelaten of kunnen niet door hun ouders onderhouden worden.

Vrienden, die op dat moment, de maaltijd niet sponsoren delen soms, door hen gekochte, geschenken uit aan de kinderen; meestal zeep, tandpasta, tandenborstels en dergelijke.

Het gaat in totaal om 140 maaltijden voor de kinderen, de leraren en het personeel die slechts een klein of geen salaris krijgen. Wel krijgen ze kost en inwoning in een hutje op het land van Sapak.

De kosten van een maaltijd belopen ongeveer 12.000 Peso's. Mijn Kwekkertje en een vriendin regelen alles en doen de inkopen, soms alleen met hun tweeën soms met de sponsor.

We hebben nu sponsors tot en met de maand mei. Als iemand van jullie mee wil doen is hij of zij van harte welkom, ook als je geen maaltijd wil sponsoren en alleen maar een stukje zeep wil geven.

Hier wat foto's van de maaltijd van afgelopen zaterdag:

Limburger

#1
De helft van de kip bewaren ze voor het avondeten:




Limburger

#2
Een ijsje hoort er bij:


Limburger

Het klaar zetten van de tafels:



Ze hebben meer discipline dan die verwende dikke kinderen uit de subdivisie:




Limburger

#4
Mijn Kwekkertje aan de slag:



Ze gaven ons, zoals gebruikelijk een show na afloop:



De afwas doen zij:


Limburger

#5
Toen dit jongetje, enkele dagen oud was, werd hij door zijn moeder naar Sapak gebracht. Mijn nichtje was direct weg van het kereltje:



Rechts de Pater hij is iets van 85 jaar oud en hij leidt Sapak al meer dan 35 jaar. De heer links, in een rood shirtje, is de sponsor van de maaltijd voor februari, hij wordt dit jaar ook 80. wat ben ik dan toch een broekje met mijn 63 jaar.


callebaut



  De kosten van een maaltijd belopen ongeveer 12.000 Peso's. Mijn Kwekkertje en een vriendin regelen alles en doen de inkopen, soms alleen           met hun tweeën soms met de sponsor.


Bedoel je 12 000 php per maand of per dag .......?

Limburger

#7
Het is een maandelijkse maaltijd (zie hierboven). Een maaltijd kost 12.000 Peso's dus dat zijn de kosten voor een maand.
Deze kosten worden gedragen door degene die aanbiedt die maand te sponsoren. Het is dus helemaal vrijwillig. We zijn ongeveer met 12 sponsors waarvan er sommigen twee keer per jaar sponsoren.
Ik heb zelf in 2008 niet gesponsord en in 2009 twee maal. Dit jaar sponsor ik misschien in augustus.
Dus 2008 waren mijn kosten 0 Peso's maar ik heb toen wel eens een geschenk gegeven als ik me dat goed kan herinneren. In 2009 heeft Sapak me 24.000Peso's gekost omdat ik wat beter bij kas zat en ik wat extra's wilde doen.

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Ik heb een keer gezien wat een gewone maaltijd inhoudt dus als er niet gesponsord wordt. Ik zag dat een jongen, een boom van een kerel, alleen een heel klein visje en een beetje rijst op zijn bord had. Als het echt erg wordt slacht de Pater een hond (honden?) of schrijft een bedel brief aan de bisschop, aan zijn eigen familie of aan een rijke familie zoals Gaisano of Aboitiz.
Een van onze vrienden is er in geslaagd om vorige week 100.000Peso's los te krijgen bij Dun & Bradstreet. (Financieel instituut) voor Sapak.


Paring Belga

Als het om 140 maaltijden gaat per maand en het kost 12.000 peso's per maand dan kost 1 maaltijd 85,71 peso's.

Limburger

#9
Ik bedoel een maaltijd voor 140 personen. Een maaltijd hoeft per definitie niet voor een persoon te zijn toch?

Enkel prijzen:
Een kip heeft gekost 38 Peso's
Een zak rijst 1.725 Peso's; Goed voor een maaltijd (van 140 personen)
De bami 2.000 Peso's
Het ijs 1.100 peso's