Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

illegaal in ph

Gestart door mira, maandag 8 februari 2010, 09:36:28

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Even op de site gekeken: http://www.diplomatie.be/manilanl/default.asp?id=23&ACT=5&content=28&mnu=23

Info over consulaire bijstand

Wat kan een consulaire medewerker voor u doen/niet doen?



  • Wat kan een consulaire medewerker voor u doen?

    • Afgeven van een noodreisdocument ("laissez-passer") in geval van verlies of diefstal van uw reisdocument.
    • Advies geven over het overmaken van geld vanuit België in geval u in geldnood zit.
    • Familie of vrienden (via de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken) benaderen voor het beschikbaar stellen van geld of vliegtickets.
    • Helpen om in contact te komen met plaatselijke advocaten KLIK HIER VOOR EEN LIJST, tolken KLIK HIER VOOR EEN LIJST of artsen KLIK HIER VOOR EEN LIJST
    • Zorgen dat familie/relaties worden geïnformeerd in geval van een ongeluk, ziekenhuisopname of overlijdensgeval en adviseren over de te volgen procedures.
    • Contact opnemen met en bezoeken van Belgen die gearresteerd/gedetineerd zijn en als dat nodig is, zorgen voor het doorgeven van berichten aan familie/vrienden in België.

  • Wat kan een consulair medewerker NIET voor u doen?


    • Uw vrijlating uit de gevangenis verkrijgen, voorkomen dat de plaatselijke autoriteiten u deporteren na het uitzitten van uw gevangenisstraf
    • Een betere verzorging regelen in een ziekenhuis of gevangenis dan voor de plaatselijke bevolking gebruikelijk is.
    • Betalen van rekeningen van hotels, restaurants, medicijnen, artsen, etc.
    • Betalen van een vlieg- of treinbiljet voor de terugreis naar België.
    • Verkrijgen of verlengen van visa of verblijfsvergunningen, regelen van onderdak, zoeken van werk of verkrijgen van een werkvergunning.
    • Het honorarium van de advocaat of een borgsom betalen.
    • Een onderzoek instellen naar een misdrijf, juridisch advies verstrekken of personen opsporen, al kunnen we soms wel helpen in contact te komen met mensen die dat wel kunnen, zoals vb. advocaten.
    • In het algemeen hulp verlenen aan Belgen met een dubbele nationaliteit, die in het land van die tweede nationaliteit verblijven.
    • In bewaring nemen van geld, bagage, etc.
    • Bemiddelen in burgerrechtelijke of privaatrechterlijke geschillen.

Kortom:

  • blijf uit de problemen, wordt niet ziek, zorg dat je voldoende geld hebt (en vertrek voor het op is)
  • anders moet je mensen hebben die geld veil hebben om je terug te zien zoniet thuisblijven
  • in alle andere gevallen: sterkte

Mijn samenvatting klinkt misschien hard maar laat het duidelijk zijn dat eens je naar het buitenland vertrekt, je waarde als mens recht evenredig is met je bankrekening.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Robert

Mira,

Ik denk dat je niet zelf met de ambassade in contact had moeten gaan, als hij daar 10 jaar of langer zit moet hij daar ook mensen kennen. Had beter wat Filipijnse kennissen kunnen inschakelen. Ik denk dat hij meer naar zeg maar creatieve oplossingen zoekt, anders had hij zelf wel naar de ambassade gegaan. Die mogelijkheden zijn er wel als je de juiste mensen kent, maar dat kost je wel wat.
Het is goed dat je iemand wil helpen, maar haal je niet allerlei problemen niet zelf op de hals, had daar eerst de mogelijkheden moeten onderzoeken voordat hij jou benadert. Dat is in ieder geval mijn mening in deze.

xav

Citaat van: Robert op dinsdag  9 februari 2010, 09:31:51
Mira,

Ik denk dat je niet zelf met de ambassade in contact had moeten gaan, als hij daar 10 jaar of langer zit moet hij daar ook mensen kennen. Had beter wat Filipijnse kennissen kunnen inschakelen. Ik denk dat hij meer naar zeg maar creatieve oplossingen zoekt, anders had hij zelf wel naar de ambassade gegaan. Die mogelijkheden zijn er wel als je de juiste mensen kent, maar dat kost je wel wat.
Het is goed dat je iemand wil helpen, maar haal je niet allerlei problemen niet zelf op de hals, had daar eerst de mogelijkheden moeten onderzoeken voordat hij jou benadert. Dat is in ieder geval mijn mening in deze.

ben ik helemaal mee eens... wat of waarom iemand 10 jaar illegaal in een land is zal wel zijn redenen hebben  :floet:

opinie

Tja, als het komt door uit te stellen tot morgen dan is het toch vaak uitgesteld.

Creatieve oplossingen?

  • Als bemanningslid op een schip dat richting Europa gaat met mogelijk een tussenstop en begeleide rondrit in Somalië.
  • Een boottocht richting zuid, als de boot het uithoudt tot de Australische wateren zullen de Aussies hem deporteren. Schijnen ze snel te doen en de detentiecentra zijn niet zo belabberd als in Manila. Hij wordt dan niet op de zwarte lijst gezet in de Filippijnen.

Natuurlijk bestaat er een reëel risico dat na de betaling van het smeergeld de tocht niet doorgaat of dat men overboord geholpen wordt omdat er toch geen extra's komen bij aflevering.

Gewoon de legale weg lijkt de veiligste weg.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

GAGOLO

Inderdaad gewoon de legale weg volgen, ga naar het belgisch consulaat.

infas

Citaat van: xav op dinsdag  9 februari 2010, 09:51:49


ben ik helemaal mee eens... wat of waarom iemand 10 jaar illegaal in een land is zal wel zijn redenen hebben  :floet:

Denk ik ook :benweg:

mira

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
heb van de ambassade antwoord gekregen dat zij hem kunnen en willen helpen, met als voorwaarde dat hij zelf contact met hen opneemt!
dit bericht heb ik hem doorgegeven, en vanaf nu trek ik mijn handen ervan af! n.a.v. het juiste advies hier!

opinie

Mira, laat ons weten hoe het afloopt indien je dat verneemt? Gezien dit een praktisch geval is, kunnen we daar meer uithalen dan uit de theorie erover.
Hopelijk horen we het van jou en niet via een nieuwsartikel waarin de arrestatie van een illigale Belg gemeld wordt. :copte4: :prisoner:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Amice

Als de ambasasade aangeeft hem te kunnen en willen helpen, dan zullen ze ook wel een uitweg weten voor de illigale status en wellicht op diplomatiek niveau iets kunnen regelen.

De persoon in kwestie heeft ook nog de optie om op de ambassade te bivakkeren, waardoor hij onder de bescherming van de ambassade valt. :)

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

mira

Ik zal jullie af en toe updaten over het vervolg van het verhaal.
De man in kwestie heeft na wat aandringen van mij contact opgenomen met de ambassade waar hij zijn verhaal zelf uit de doeken deed. (via telefoon) De gegevens die ik aan de ambassade gaf waren waarschijnlijk toch niet 100 % volledig daar het mezelf niet overkwam!  (20)
Na dat telefoontje kreeg ik van de man ik kwestie een mailtje met z'n relaas. Hij werd door de ambassade goed geholpen. Eerst en vooral gaan ze ervoor zorgen dat de documenten van zijn twee kinderen in orde zijn voordat ze verder gaan.De kinderen hebben immers rechts op BE indentiteit. Daarna zullen ze aan de papieren van de man zelf beginnen.  Ze gaan dus alles stap voor stap in orde brengen.  Als dit rond is zullen ze de problemen met immigration oplossen en het visum voor de vriendin zodat ze samen naar be kunnen afreizen. Ook zei de ambassade dat hij zich inderdaad aan een boete van de immigration office mag verwachtten van ongeveer 300 000 php
Voor de mensen die het zich afvragen, volgens mijn weten heeft mijn kennis hier in be geen crimineel verleden, maar mocht dit toch zijn heeft hij dit niet aan mijn neus gehangen!
to be continued....