Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

X mas time is coming

Gestart door Amice, woensdag 1 september 2010, 04:44:55

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Zoals ieder jaar begint de kerst in de filippijnen vroeger en vroeger.
De laatste 14 dagen is het graai, jat en oplichting seizoen dan ook al weer begonnen.

De stoepen in Manila liggen inmiddels al weer vol met bedelaars.

Mijn ervaring is dat het ieder jaar eerder begint en ook ieder jaar erger wordt.
De hoeren beginnen meer opdringerig te worden,ook in de malls,bieden zelfs hun minderjarige zusje aan om het geld maar binnen te krijgen.
Gisteren alweer 2 slechte ervaringen meegemaakt: 1 taxi die voor n rit P150 wilde wat normaal P50 kost en zelfs geen meter  in de auto had. Alternatief maar n jeep genomen maar daar kwamen 6 opgeschoten knapen tegelijk binnen om alles van de buitenlander te proberen te jatten wat er te jatten valt.

Geloof maar niet dat het blijft bij gajes alleen want een simpele diagnose in het ziekenhuis duurde bij mij 14 dagen en een complete rondgang voor testen om den buitenlander alle apparatuur en doctoren maar te laten sponsoren. Achteraf compleet overbodig overigens en dat bewijst maar weer hoe incompetent of graaizuchtig ze zijn. Verkeerd ziekenhuis kan het ook niet zijn want het gebeurde in manila doctors aan Un ave.

Mijn impressie is dat na het gijzelingsdrama waar de filippijnen volledig in hun hempie gezet zijn, dit enkel maar opgevat wordt als een open ticket om dan maar gewoon die buitenlanders in eigen land hard aan te pakken en te jatten wat er te jatten valt. Ze zijn immers toch al het krediet kwijt.Aldus is het oppassen geblazen want het gaat van kwaad tot erger.

Mijn advies:
Wil je naar Manila komen, kom dan niet nu maar na de kerst.
Ben je hier: run out en laat ze in hun eigen vet gaarsmoren en elkander maar het leven zuur maken.

Als ik het in Nederland voor het zeggen had kwam er accuut een negatief reisadvies in navolging van China en de UK.

Afijn u zijt gewaarschuwd. :jajaja:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

callebaut

Toeval of niet , ik heb vandaag mijn éérste advanced Xmass sms  op mijn GSM ontvangen we zijn 1 september ....  :jajaja: ze zijn er vroeg bij .....  :happy2:

Amice

Moet ik die sms even voor je vertalen dan?

Advanced xmas betekent: send me money  :lachen:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Phille

Amice,

Was jij niet diegene die schreef dat ik Manila niet zo moest afkraken? Wat je schrijft speelt zich het gans jaar af in Manilla, alleen wordt het waarschijnlijk nog een beetje versterkt rond deze periode. Wat je schrijft is zoals ik Manila over het algemeen ervaar en ik heb er geen goed gevoel bij. Die graaicultuur zijn zo van die dingen die mij het meest storen.

CitaatGeloof maar niet dat het blijft bij gajes alleen want een simpele diagnose in het ziekenhuis duurde bij mij 14 dagen en een complete rondgang voor testen om den buitenlander alle apparatuur en doctoren maar te laten sponsoren. Achteraf compleet overbodig overigens en dat bewijst maar weer hoe incompetent of graaizuchtig ze zijn. Verkeerd ziekenhuis kan het ook niet zijn want het gebeurde in manila doctors aan Un ave.

Dit is niet anders dan bij ons (België), is nog niet zo lang geleden in vraag gesteld geweest, ook bij ons doen de ziekenhuizen dat om meer prestaties te kunnen aanrekenen.


yepyep

Dat zijn minder leuke ervaringen Amice.. Ik heb nergens last van en geloof ook niet dat van toepassing is op de hele metro.

Amice

Het is zeker van toepassing in heel metro manila, zeker als je naar area's als santa mesa,divisoria enz. gaat.

Opmerkelijk is dat ik het hele jaar nergens last van heb ,buiten taxies dan, maar deze tijd daar dan weer mee geconfronteerd wordt, overigens ieder jaar wel deze tijd.
Normaliter is dit gebied behoorlijk veilig met veel pnp vanwege zijn toeristisch karakter, maar tegen kerst mogen de pinoy de vrije hand gelaten worden lijkt het. Overigens blijft het tot nu toe beperkt tot pogingen en maar goed ook want ik sta niet voor mezelf in als het echt gebeurd, zal slecht aflopen denk ik en met mij gaat er minstens 1 mee.

@phille,
Ik woon er al 6 jaar dus kun je niet verwachten dat er nooit iets gebeurd,dat geldt voor heel de filippijnen.Bij n canadeese kennis van me in dumaquete hebben ze de motor met n molotov in de hens gezet. ook daar gebeuren dezelfde dingen.
Vergeet niet dat er behoorlijk wat haat en nijd is onder de pinoys tegen buitenlanders, daar hoef je niets voor te doen dat krijg je er gratis bij als je hier verblijft.
CitaatDit is niet anders dan bij ons (België), is nog niet zo lang geleden in vraag gesteld geweest, ook bij ons doen de ziekenhuizen dat om meer prestaties te kunnen aanrekenen.
De overheid in belgie(hier in de phils hoef je niks dien aangaande te verwachten) zal dan toch eens de zorgplicht moeten doorlichten, kloppen doet het van geen kant en zeker als men in belgie zorg verzekerd is worden de kosten daarvan zodoende opgedreven. Verbazen doet me dit bericht overigens wel.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luc

Het meest inrritante vond ik verleden jaar een kerel met een banjo. Hij kon geen noot spelen maar stond net zo lang voor de deur totdat je geld gaf. Desnoods bleef die 1 uur voor je deur met die banjo jengelen onder het motto "als ik opgeef gaan de buren dat zien en geven die ook niks meer". Mijn vrouw werd zot van het lawaai. Afpersing door lawaaiterreur was het. Net zoals die groepen met kinderen die al maanden op voorhand dagelijks hun ronde doen met kerstgejank. De hele maand november was het dan nog Maria maand. Elke morgen om 4 uur kwam er zo een groep voorbij met een megafoon en dan keihard "santa Maria..." Na een week wordt je  :crazy:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

callebaut

Het straatbeeld veranderd niet enkel in Mnl , is ook te merken hier in Cebu City . Verleden week nog enkele bedelende ouderen , kinderen , .....gisteren tientallen ...men moet ze werkelijk van je af duwen , zitten konstant aan je pijpen van uw schort te trekken voor aandacht . Ze zakken gewoon af vanuit de provincie om wat extra 's te bedelen in de grootstad .
Die jaloezie tegenover buitenlanders is wel deels hun eigen fout doordat sommige onder hen  kwistig , onverantwoord met geld wuiven , zodanig dat vele  pinoy's op hun hart worden getrapt .  :negatief:

Amice

#8
CitaatHet meest inrritante vond ik verleden jaar een kerel met een banjo
Praat me er niet van. idd ook ieder jaar t zelfde terreur.
Overigens kent dit vele varianten:
de maintainer komt plots dagelijks langs en wordt steeds opdringerig totdat je wat geeft.
deze week n knaap die collecteerde voor de vuilnismannen ???? toen ik hem vroeg om zijn company id, liep hij zonder iets te zeggen weg  :ikkeniebegrijp:

CitaatDie jaloezie tegenover buitenlanders is wel deels hun eigen fout doordat sommige onder hen  kwistig , onverantwoord met geld wuiven , zodanig dat vele  pinoy's op hun hart worden getrapt

Die zijn er uiteraard ook maar die zullen niet gauw n jeep nemen,dat is immers te min dan.
Een filipino trap je hoe dan ook op zijn hart dien aangaande want al het geld van de wereld moet gratis naar hen toe, hoe durf jij geld te hebben die voor hen bestemd is hier in hun eigen land. Misschien iets overdreven, maar ga er maar van uit dat ik er niet ver naast zit bij velen die zo denken.

Wat ik me nog herriner van 2 jaar geleden is n knaap hier in de buurt die met zijn barkada's de hele dagen niets doende zaten te praten. Telkens als ik er lang kwam hoorde ik op een vreselijk irriterende wijze "where is my tiiiip" schriftelijk is dat eigenlijk niet uit te drukken maar zijn toon was van dien aard dat je de hebzucht niet kon overhoren, ik had m graag n trap verkocht. Totdat ik hem n keer bij de sarisari tegenkwam om iets te kopen en hij zichzelf verraadde door dat weer te zeggen. Ik immiteerde zijn toone en vertelde hem "only those who work get tiiiip" de saleslady schaterde van het lachen, hij weg en nadien had ik weer rust, heb hem niet meer gehoord.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Fail_over

Citaat van: Amice op donderdag  2 september 2010, 04:16:43
barkada's

Wat zijn (is) dat?

Bij ons op de hoek bij het Jeepney station staat altijd een pinda boer. iedere x als wij erlangs kwamen, het afgezaagde:"Hey Joe! Money?".

Met de kerst kwam hij dus ook langs ons huis. Of de kano zijn Christmas peanuts wilde kopen.
Mup en nanay stoven naar buiten:  :kwaad: :moord: Nadien nooit meer gezien in de wijk.  :weetikniet:

Voor de kerst stond de voordeur altijd open, als er dan weer eens het volgende groepje jengelde kids liedjes begonnen te zingen, vonden de meiden het een sport om een peso uit het potje te halen, wat ik er speciaal voor aangelegd had. Ze kregen dan 1 peso en de verwensingen dat ze niet meer terug moesten komen. Dat deden de meiden dan, aan hun smoeltjes te zien, met veel genoegen.  :lachen:

Tot dat ik er genoeg van had. Want op een avond kwamen er wel zo'n 20 groepjes langs, en, je raad het al. Ook dezelfde, want een peso is toch weer een peso.
Deur toe dus.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......