Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

X mas time is coming

Gestart door Amice, woensdag 1 september 2010, 04:44:55

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Barkada's zijn vrienden F_O laat mij maar eens met mupke praten want je wilde haar wel nederlands leren maar wordt toch tijd voor tagalog les voor je.  :lachen:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Phille

Wel heren, ik ben blij om dit soort dingen ook eens te lezen, want ik dacht dat er iets fout met mezelf was.

Tijdens mijn eerste kennismaking met de Filipijnen, bijna twee jaar geleden, toen dacht ik, wooooooow, hier wil ik later mijn oude dag wel komen doorbrengen, dit is paradijs op aarde. Maar hoe meer ik er kom, hoe mindeer interessant ik het begin te vinden. Daar ik er naartoe ga om mijn vriendin te bezoeken, is het voor mij minder vakantie en word ik dus meer geconfronteerd met het dagdagelijkse leven, het echte leven. De laatste keer was ik in Manila, zoals ik reeds geschreven heb. Heb toen een condominium hotel genomen, een hotel met eerder studio's en ging ik dus dagelijks boodschappen doen, zo een beetje zoals ik thuis leef. Niet echt vakantie dus, maar gewoon twee weken het leven zoals het is, in zekere mate dan toch. Niet twee of meer weken in een afgebakend resort waar alles geregeld wordt. Want dat is vaak de ervaringen van velen die daar op bezoek gaan. Wel, dan leert men toch hoe de mensen daar echt zijn en hoe men kijkt naar een westerling daar. Gelukkig heb ik nog niet alles meegemaakt van wat jullie schrijven, maar wel delen ervan. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar ik heb vaak het gevoel dat men jaloers is tov de westerling. Ik vind dat men ook erg opdringerig is, van laat het geld maar rollen want jij hebt er genoeg en wij niet. Een gevoel dat ik helemaal niet fijn vind. Zo zei ik tegen mijn vriendin, mocht ik hier komen wonen (en dan bedoel ik Manila) dan denk ik dat ik een zenuwinzinking heb binnen de 2 maand. Het heeft natuurlijk te maken dat men er anders leeft, ander land, andere cultuur, andere gewoontes; logisch. En op zich ook geen probleem, een mens kan zich aanpassen. Het verbaast mij dan ook niet dat ik hier al eens gelezen heb dat er veel westerlingen na een paar jaar terug naar hun land keren, wel het verbaast mij absoluut niet. Vaak hoor ik zeggen dat men de Engelse taal goed beheerst, wel ik heb daar een andere mening over. Als het gaat over small talk (over koetjes en kalfjes) dan lukt dat wel, maar als men is een deftig gesprek wilt, of informatie vraagt in bijvoorbeeld een winkel, dan komt men al snel tot de conclusie dat het Engels helemaal niet zo goed is als men beweert, althans dat is mijn ervaring tot dusver. Ik erger mij er telkens blauw aan dat men in vele gevallen gewoon foute informatie verstrekt. Er zullen waarschijnlijk ook voordelen zijn om daar te gaan wonen, maar dan waarschijnlijk buiten Manila en met een zak vol geld. Want daar gaan werken, of een zaak opstarten, wel ik vrees dat dit niet gaat werken. Het kan ook simpelweg te maken hebben dat ik mij niet kan aanpassen, zou best kunnen. Maar voor al die dat in overweging nemen daar te gaan wonen, wel denk maar eens goed na. Tenzij het gaat om z'n oude dag door te brengen, van een pensioen kan leven en dus geen klop meer kan doen, buiten een grootstad, in de buurt van zee en strand. Maar daar heb ik dan ook weer m'n bedenkingen want dan ontbreekt het weer aan medische zorgen, wat wel eens nodig kan zijn op z'n oude dag. Ik sta alvast niet meer te springen om daar te gaan wonen en ik denk dat het waarschijnlijk ook niet gaat gebeuren. Voila, gewoon een paar bedenkingen en hoe ik de Filipijnen ervaar tot nu toe.

yepyep

Laat me je een tip geven Phille en bezoek ook eens wat andere locaties in Metro Manila.
Dat kan je beeld van Manila misschien nog enigzins bijstellen. Metro Manila heeft eigenlijk ontzettend veel te bieden als je een beetje bourgondier bent. Vele restaurants, bioscopen, malls, drinkgelegenheden en natuurlijk ook de dames van plezier als je wilt.

Wat Amice aangeeft (sorry Amice), kom ik nauwelijks tegen. Ik zie wel bedelaars, maar niet meer dan anders en ik verblijf toch regelmatig in Quezon City e.d. (ook niet een van de meest veilige steden hier in MM).

Ik kan het mis hebben, maar het jat- en graaiwerk komt volgens mij vaker voor in Manila zelf waar veel dames van plezier vertoeven en toeristen.

Phille

Hey YepYep,

Tot op heden heb ik al een bezoek gebracht aan:

Puerto Galera (reeds drie keer en een geweldige locatie  :thumb:)
Bohol (Bohol Beach Club, prijs stond niet in verhouding tot de service die men kreeg, 4 sterren hotel prijzen voor 2 sterren service)
Mindanao (Misamis Oriental, dorpje Balingasag) vond ik erg gezellig, maar ook hier nemen ze met de prijzen een loopje als ik als westerling iets wilde kopen.
Ook eens twee dagen Angeles City, buiten barleven niets bijzonder te beleven en niet voor herhaling vatbaar. Ik wilde het eens gezien hebben.

Wat de eetgelegenheden betreft, heb ik mijn mening bijgesteld, eerst dacht ik dat het niet veel soeps was, maar laatste twee weken waren een verrassing; heb in Pasig paar heel leuke restaurantjes leren kennen. Welliswaar, allemaal met buitenlandse cuisine, Europe Style is heel erg 'in' op dit moment heb ik den indruk. Zo heb ik Café 1771 leren kennen, nen aanrader! In het Podium (Mall) La Cantinetta(als ik het goed schrijf), ook in het Podium een tapa zaak, kan de naam niet meer herinneren. En ben ook aangenaam verrast geweest door de Banana Leaf, Aziatische cuisine; maar ook wel lekker. Zo ben ik ook eens gaan eten in de singing cooks and waitresses, ambiance op hun manier, maar het eten op zich niet echt bijzonder. En naar een restaurant gaat men uiteindelijk in eerste instantie om lekker te eten.

Wat de dames van plezier betreft, daar heeft de Filipijnen uiteraard het een en het ander te bieden, maar dat is niet waarom ik naar daar ga; ik heb een vriendin en zou het niet netjes vinden dergelijke oorden te gaan bezoeken.

Bioscoop is nu iets dat ik nog niet gedaan heb daar, zou ik is moeten uitproberen. Wat de Malls betreft, die komen m'n strot uit, die heb ik ondertussen al meer dan genoeg bezocht. De drinkgelegenheden, heb ik ook al een paar keer gedaan; vaak met live bands en daar moet je dan voor zijn. Zo ben ik in Mei naar de Cowboy Grill geweest, de keer daarvoor naar iets met Jungle (Jungle Bar denk ik). Is speciaal moet ik zeggen, eerste 20 minuten spelen zij covers, vaak erg goed, dansvloer staat vol, dan is het moment van verzoeknummers, dat neemt dan het grootste deel van de tijd in beslag en dan zijn het meestal love songs, heeeeeel erg saai! Maar als dat hun manier van uitgaan is dan respecteer ik dat, ik heb mijn mening daarover, maar heb er geen commentaar op; ander land, andere cultuur, andere gewoontes.

yepyep

Ok, dan heb je inderdaad al wel wat gezien.

De drinkgelegenheden waar ik mijn pilsje de laatste tijd drink is bij Texas Roadhouse (Draft bier, een liter) en bij Distellery - veel Belgische bieren! (3 locaties - Makati, Global City en Eastwood of Pasig (geloof ik)
Ook een aanrader is om Newport City te bezoeken en dan met name Resorts World. Je kan hier Republique bezoeken als je van clubbing houdt, je hebt er een aantal barren en restaurants en je eega kan er shoppen.

Voor de rest heeft het Citygarden hotel in Makati een prima buitenbar met zwembad en een mooi uitzicht over Makati en voor een heerlijk buffet a 25 euro p.p. kun je bij Shangri-la Makati of Edsa terecht. Als je van wijn houdt kan je hier ook voor 8 euro een wijnbuffet nemen en dan krijg je er ook een kaasplankje bij. Verder hebben Mandarin Oriental en Peninsula in Makati een prima buffet (ik geloof iets goedkoper dan Shangri-la) en als je in Manila verblijft is het Sofitel een aanrader, alwaar je buiten kan zitten en een mooi uitzicht hebt op zee (let op: drinken is hier wel wat duurder).

Bezoek ook de Global city eens en eet wat in de zgn. Bonifacio High street, Serendra of  Burgos Circle.
Restaurants zijn inderdaad vaak van Europese of Amerikaanse keuken.

Greenbelt in Makati blijft ook een mooie locatie om met je vriendin heen te gaan. Eastwood is idem dito een mooie locatie met veel restaurants waar je kunt eten en drinken.

Dit zijn plaatsen waar ik mijn gasten meestal naar toe neem. Mijn vader en moeder als bijvoorbeeld verblijven de eerste week in Metro Manila, vervolgens gaan ze een paar dagen naar andere locaties in de Filippinen om een strandvakantie of iets dergelijks te houden en vervolgens verblijven ze de laatste dagen weer in Metro Manila. Men is altijd erg te spreken over de Filippijnen.

Maar goed, echte cultuur in Metro Manila is er niet veel. Ik kan daar ook weinig over zeggen.

Weet wel dat Vigan in Ilocos Norte erg mooi moet zijn en zelf ben ik onlangs in Mountain Province geweest op Luzon. Lijkt net Zuid Frankrijk wat betreft berggebied.

Enfin, je zal zelf wel weten wat er buiten de hoofdstad te halen is en indien je ideeën wilt opdoen check dan even de volgende website:
http://www.tourism.gov.ph/Pages/default.aspx













Phille

CitaatOok een aanrader is om Newport City te bezoeken en dan met name Resorts World. Je kan hier Republique bezoeken als je van clubbing houdt, je hebt er een aantal barren en restaurants en je eega kan er shoppen.

Deze ken ik niet en ja, ik hou erg veel van Clubbing, staat bij deze op m'n lijstje voor de volgende keer. Bedankt voor de tip.

CitaatVerder hebben Mandarin Oriental en Peninsula in Makati een prima buffet (ik geloof iets goedkoper dan Shangri-la) en als je in Manila verblijft is het Sofitel een aanrader, alwaar je buiten kan zitten en een mooi uitzicht hebt op zee (let op: drinken is hier wel wat duurder).

Mandarin en Sofitel zijn zeker nen aanrader. Heb beide al eens gedaan, Mandarin vind ik zeer zeker de moeite waard voor hun buffet, het ontbijt buffet is super. Eveneens vind ik het zwembad zalig. Sofitel is ook een zeer goed hotel, met ook groot zwembad en buffet, waar ik het buffet van Mandarin beter vind.

CitaatBezoek ook de Global city eens en eet wat in de zgn. Bonifacio High street, Serendra of  Burgos Circle.

Ken ik niet, zet ik ook op mijn lijstje.

CitaatGreenbelt in Makati blijft ook een mooie locatie om met je vriendin heen te gaan. Eastwood is idem dito een mooie locatie met veel restaurants waar je kunt eten en drinken.

Ken ik ook en is idd één van de aangenamere Malls in Manila.

Voor de rest was ik beperkt in mijn mobiliteit de laatste keer daar mijn vriendin moest werken, maar de volgende keer of keren staan er zeker en vast andere bestemmingen op de agenda. De eerstvolgende keer, in februari volgend jaar, dan staat er maar één belangrijke activiteit op ons programma  :happy:, met name trouwen  :happy:

Toch bedankt voor al je tips  :thumb:

yepyep

Nou, ik hoef je dan niet meer veel te vertellen :)

Veel succes met de voorbereiding van je huwelijk!

Robert

Phille,

Jij zegt wel dat je het niet ziet gebeuren dat je in Filipijnen gaat wonen, of in ieder geval je bedenkingen hebt.
Ik denk dat dat wel een normale reactie is, eerst zie je alleen de goede dingen, daarna ga je toch meer twijfelen, kan me dat voorstellen. Volgens mij ga je echter wel aan 1 ding voorbij, wat als je vriendin het in België helemaal niks vind, hoe reageer je dan. Denk dat je dat niet moet onderschatten, dan kan altijd gebeuren natuurlijk.
Verder weet ik ook dat er mensen zijn teruggekomen na een paar jaar, misschien schrikt jou dit af, mij zelf totaal niet. Als ik er naar toe ga en het gaat mis heb ik het wel meegemaakt. Vroeger was ik ook meer voor zekerheid en zo, maar dat heb ik niet meer zo erg, is een stuk minder geworden.
Ik heb zelf een grote gok genomen met mijn baan, kan alleen over een tijdje zeggen of dat goed is geweest.
Jij maakt je ook zorgen over de medische zorg, kan me daar iets bij voorstellen als je echt iets ergs hebt en je zit ver van een ziekenhuis.
Voor normale dingen, zoals een griepje of infectie of zo ben ik niet zo snel van slag af, medicijnen zijn er genoeg.
Al met al zie ik meer pluspunten om te gaan verkassen, uiteraard moet het wel allemaal financieel kunnen, maar daar ben ik dan zelf mee bezig.



Phille

Robert,

Wel, ook daar heb ik al aan gedacht, wat indien zij zich hier niet kan aarden, is een zeer goeie vraag waarop ik geen antwoord heb en waarvan ik hoop dat ik hier geen antwoord moet op hebben. Ik ben er mij heel erg goed bewust van dat het voor haar een heel grote stap is, dat ze moet afscheid nemen van alles wat en wie ze kent. Familie, vrienden, omgeving, in zekere mate cultuur, eten, enzovoort ... Daar hebben we het al meerdere keren over gehad, uiteraard ziet zij daar geen probleem in, althans nu nog niet, dus dit wordt afwachten. Ik heb in elk geval al de belofte gemaakt om zeker één keer per jaar naar de Filippijnen te gaan, zodanig ze toch haar familie kan zien. En ik hou mij aan deze belofte, dat ben ik bij wijze van spreke verplicht (morele verplichting) tov haar en haar familie.

Wat de verhalen betreft van mensen die naar daar gaan en dan na een tijdje terugkeren, voor welke reden dan ook, dat op zich schrikt mij niet af. Je kan het alleen maar weten als men de stap daadwerkelijk zet. Ik basseer mij meer op hoe ik het zelf ervaar als ik daar ben en probeer in te schatten hoe ik mij zou voelen als ik daar permanent zou wonen. Nu dit is iets voor de verre toekomst, want ... wij hebben plannen om nog aan kinderen te beginnen, en dan denk ik dat België op dat vlak meer te bieden heeft, denk maar aan onderwijs. Dus, wanneer ik op pensioen kan gaan zullen de kinderen waarschijnlijk de leeftijd hebben dat ze middelbare school lopen en dan lijkt mij dat niet het moment om de stap te zetten om in de Filippijen te gaan wonen. Dus, practisch gezien zal het toch geen optie zijn.

Wat de zorgen betreft ivm medische zorgen, dan heb ik het niet over een banaal griepje ofzo, dat zal wel lokaal opgelost kunnen worden, daar ga ik hier nog niet eens naar de dokter voor; ik heb het meer over serieuze problemen, waarvan ik hoop dat ik hiervan gespaard zal worden, maar ik ben ook maar een mens, dus het kan gebeuren dat ik vroeg of laat ook ziek wordt.

Voor de rest zie ik wel wat de toekomst brengt.

Fail_over

Citaat van: yepyep op donderdag  2 september 2010, 09:48:20
(ook niet een van de meest veilige steden hier in MM).

QC heb ik niet echt ervaren als een onveilige buurt. Meer Makati en malate. Tondo. Onze wijk zit diep verscholen in de subdiviesies. Enkel af en toe een inbraak snachts. Als er echt iets gebeurt is het meestal een paniek daad. En de dader is al gepakt voordat hij de diverse gates door is.

@ Amice. Ik heb nu weer wat geleerd, elke keer een beetje. Ik heb een cursus hier, maar die beperkt zich tot de basis.
Het beste is toch te leren als je in de Phils bent. TV en conversaties daar. Maar ja, de preoriteit ligt nu toch dat zij NL leren, ipv ik Tagalog. Hoewel ik er zeker open voor sta.

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......