Is er een mogelijkheid? Ik geef niet graag op...

Gestart door megachauffeurke, donderdag 20 maart 2014, 01:23:12

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Voor de juiste informatie in verband met geregistreerd samen wonen ga je naar dezelfde dienst waar je dit van plan was te melden, en in Belgie is dit bij de burgerlijke stand van de gemeente of stad waar je woont.

Zij kunnen je betere informatie bezorgen dan een forum.

En als alles zo eenvoudig is dan vraag ik mij toch af waarom iemand nog een schijnhuwelijk aangaat om vervolgens tegen de lamp te lopen.

Dan ga je toch gewoon geregistreerd samen wonen en de zaak is opgelost.

megachauffeurke

Zozo, afgelopen week eens juridische hulp ingeschakeld omdat de tijd toch wel begint te dringen....

Daarna samen eerst effe gaan genieten van het paasweekend samen!  :dance:

Een advocaat wist mij duidelijk te vertellen: 2 jaar relatie aantonen ofwel 1 jaar samenwonen... Aangezien ik daar niet aan voldoe wordt de optie voor gezinshereniging al zeer klein, om niet te zeggen onbestaande... Zelfs toen ik sprak over de 3x ontmoeting van minimum 45 dagen in totaal (ik zie haar elk weekend, dus zitten we daar wel grandioos over), zei hij me dat hier geen rekening mee gehouden werd omdat we al niet voldoen aan die 2 jaar relatie of 1 jaar samenwonen...

De eerste optie die we te horen kregen, vanwege de eenvoudigheid ervan, was om haar verblijf in illegaliteit te laten vervallen... Dit zou namelijk de procedure niet beinvloeden. Het zou ook immers over "slechts" 1 jaar gaan, zodoende kunnen we op dat moment 1 jaar wettelijke samenwoonst aantonen.

Een andere optie die we kregen was om, zoals eerder hier vermeld, in  :belgiesmiley: te studeren, hoewel de advocaat de kansen hiervoor klein inschatte a.d.h.v. haar B.S. Psychology...

Nu weet ik ook wel..."illegaal" is slechts een woord. Met de nodige voorzichtigheid (en wegblijven van het gevaar) moet een jaar wel te overbruggen zijn... Heeft iemand hier concrete ervaring mee? Beïnvloedt dit daadwerkelijk de procedure niet? Natuurlijk zal het niet als een positief punt aanzien worden, maar indien aan al de overige vereisten voldaan wordt, zou dit dan de ommekeer in het resultaat kunnen betekenen?
Een risico zou zijn dat ze 2x een uitwijzing krijgt (waarvan de 2 gedwongen), en 3 tot 5 jaar niet meer binnen de Schengenlanden mag komen... Dan zou dus optie B ook kunnen zijn dat ik gewoon samen met haar mee vertrek?

Hopelijk help ik met mijn huidige ervaringen ook een beetje overige "lotgenoten"...want gemakkelijk maken zullen ze het zeker ni doen bij DVZ....

Lose your mind, come to your sences...

Amice

Ik zou het niemand aanraden maar goed.

Het zal idd de procedure niet  beinvloeden aangezien die omkadert is maar uiteraard de beslissing om toestemming te verlenen om samen te wonen wel.
Het verdient immers geen schoonheidsprijs en wat is dan de toegevoegde waarde voor DVZ met deze constructie om toestemming te verlenen, buiten het kunnen aantonen van 1 jaar (illegaal) samenwonen?

Overigens dient zij wel geregistreerd op jouw adres te zijn om die samenwoonst aan te kunnen tonen.
Risiko daarvan is dat ze snel de 1e en ook snel de 2e sommatie om het land te verlaten voor haar kiezen krijgt, tenzij een advocaat( en daar gaat het hem natuurlijk om) daartegen in verweer gaat en de procedure rekt.

Bij geen verdere keuze mogelijkheden kun je niet anders maar vooral eerst kun je beter naar andere opties uitkijken.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

megachauffeurke

Thanks Amice voor de reactie!

Natuurlijk wou ik ook wel overige mogelijkheden voorrang verlenen... Maar de tijd begint nu daadwerkelijk wel te dringen en de mogelijkheden zullen jammer genoeg zeer beperkt zijn..

Een mogelijkheid zou zijn trouwen, maar de advocaat in kwestie zei ook dat de kans op goedkeuring hierin echter klein is daar we elkaar slechts een half jaar kennen. Hierover zijn in andere topics ook al discussies gevoerd, en idd...ik zou na 6 maand ook niet trouwen met een  :belgiesmiley: meid... Hoewel...zeg nooit "nooit", ik ken nl. wel iemand van  :belgiesmiley: nationaliteit die zelfs na 4 maand getrouwd is met een  :belgiesmiley: meisje, en nog steeds (na 7 jaar) gelukkig samen zijn... Waarom zou ik dit dan niet mogen.... Is er hier dan geen sprake van een beetje  :nazi: ???

Nu goed...moesten er nog mensen zijn die raad kunnen geven...laat maar komen...we kunnen het gebruiken...
Lose your mind, come to your sences...

Amice

Als trouwen een optie is dan kunnen jullie ook trouwen in Denemarken, daar  hebben ze niet zulke fratsen als  :belgiesmiley:. Dat kan tijdens een korte vakantie daar.

meer daarover kun je denk ik wel vinden op www.buitenlandsepartner.nl



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

megachauffeurke

En zou dit ook mogelijk kunnen zijn met haar huidige papieren? Zij heeft een A-kaart, die verloopt op 1 september... Volstaat deze A-kaart in combinatie met haar paspoort?
Hopelijk vinden we eindelijk een uitweg...
Lose your mind, come to your sences...

Amice

ze kan met haar schengenvisum tot 1 september ongestoord reizen binnen schengen.
Ze zal wel haar birthcertificate en cenomar dienen te hebben lijkt me maar die zijn via familie of gemachtigde wel binnen een aantal weken te verkrijgen en op te sturen.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

megachauffeurke

Thanks Amice!

Haar Cenomar & Birth Certificate worden zowieso volgende maand door haar moeder in Manilla opgevraagd, hetzij voor deze optie, hetzij voor een andere optie. Wil ze legaal blijven, zal ze die toch kost wat kost nodig hebben. ;-)

Na in DK dan getrouwd te zijn, krijgt ze dan bij het terugkeren in  :belgiesmiley: een nieuwe (voorlopige) verblijfsvergunning? (bijlage 15)
Of is dit gewoon gekoppeld aan het starten van de procedure gezinshereniging?

Alvast bedankt voor het in the spothlight brengen van deze nieuwe mogelijkheid! We zien ergens terug wat licht in de duisternis...
Lose your mind, come to your sences...

Amice

Ik heb  me niet erg  verdiept in de DK constructie maar er zal genoeg over te vinden zijn op het net lijkt me.

In ieder geval heb je daarmee wel de mogelijkheid om de EU route gezinshereniging te volgen.
Tegelijkertijd of als volgende stap, na je huwelijk kun je bv. in  :nederlandsevlag: gaan inschrijven en daar gaan samenwonen, je hebt dan wel  :eu: burger rechten.
Zodra zij haar visum lang verblijf als EU burger heeft kunnen jullie weer terug naar  :belgiesmiley:. Dat kan met een beetje mazzel binnen 6 maanden geregeld zijn en ook voor  :belgiesmiley: ben je dan  :eu: burger.

Op deze manier vermijd je dan wel illegaliteit.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

megachauffeurke

Ik zal hier nog eens de stand van zaken toelichten...

Ondertussen al contact opgenomen met de dienst burgerlijke stand in Aabenraa, Denemarken. Daar wist men mij te vertellen dat er geen enkel probleem was om in onze situatie te huwen in hun gemeente.

Nu zijn we dus bezig om al de nodige papieren te verzamelen. Op 2 mei gaat mijn vriendin haar moeder in Manila de nieuwe CENOMAR ophalen en laten legalizeren.
Van zodra we alle papieren bij elkaar hebben moesten we deze doormailen naar Aabenraa, waarna er definitief een afspraak kan gemaakt worden. We mikken op 14 juli om de aanvraag ter plaatse te doen, om vervolgens op 17 juli te trouwen. Het is misschien inderdaad allemaal wel snel, maar we zijn er echt van overtuigd dat we beiden degene zijn op wie we zaten te wachten. Dus wat de rest er van denkt....zal ons worst wezen.... Samen voelen we ons zo veel beter dan alleen!

Nu begint echter haar gastgezin wel wat moeilijk te doen, allerlei stokken in de wielen te steken,.... Maar we laten ons zeker niet ontmoedigen, en blijven doorgaan!

Nadat we getrouwd zijn, zouden we ons eventueel kunnen vestigen op het adres van haar nicht. Die woont, samen met haar man, al 19 jaar in Roosendaal. Zodoende hoef ik de huur van mijn huidige appartement niet op te zeggen, en zouden we toch gebruik kunnen maken van de  :eu: route. Pfff....soms voel ik stiekem toch wel de grond wegzakken onder mijn voeten....maar opgeven....daar denk ik niet aan!!! Zij is het meisje waarmee ik verder door het leven wil, of het nu makkelijk of moeilijk wordt gemaakt!!!
Lose your mind, come to your sences...