Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

rijbewijs halen in de filippijnen

Gestart door bruno13, zaterdag 28 juni 2014, 14:40:54

Vorige topic - Volgende topic

Lorre

Rijbewijzen afgeleverd door landen buiten de Europese Unie:

Ben je in het bezit  van een rijbewijs afgeleverd door een land van buiten de Europese Unie dan ben je verplicht om dit rijbewijs om te wisselen naar een Belgisch rijbewijs. Niet elk rijbewijs kan omgewisseld worden. De lijst met de erkende buitenlandse rijbewijzen vind je op de website http://www.mobilit.belgium.be (wegverkeer, rijbewijs).

Voor wie?

Inwoners die ingeschreven zijn in het bevolkings- , vreemdelingen of wachtregister en in het bezit zijn van een rijbewijs dat in het buitenland afgeleverd is.

Voorwaarden?

Het moet een rijbewijs zijn dat afgeleverd werd door:

een land van de Europese Unie
een erkend land (zie website http://www.mobilit.belgium.be)

Je moet ook in het bezit zijn van een geldig identiteitsbewijs dat afgeleverd werd in België (vreemdelingenkaart).

Hoe aanvragen?

Je komt naar de dienst bevolking en  brengt volgende documenten mee:

het buitenlands rijbewijs
de beëdigde vertaling indien je rijbewijs niet in het Nederlands werd opgemaakt  (de vertaling moet gebeuren door een beëdigd vertaler en de vertaling moet voorzien zijn van een stempel van de rechtbank)
je Belgisch identiteitsdocument
als je in het bezit bent van een elektronische vreemdelingenkaart kan de foto die hierop staat ook gebruikt worden voor je rijbewijs. Wil je evenwel een andere foto op je rijbewijs dan dien je een recente pasfoto met witte achtergrond mee te brengen

Kostprijs?

Het Belgische rijbewijs kost 25 euro.

Afhandeling?

Voor rijbewijzen afgeleverd door een land buiten de Europese Unie:

Deze rijbewijzen kunnen niet dadelijk omgewisseld worden. De bevoegde diensten zullen het voorgelegde document  onderzoeken op echtheid en geldigheid.   De resultaten van het onderzoek zijn meestal bekend na ongeveer 1 maand. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek  kan het buitenlands rijbewijs al of niet omgewisseld worden.  De dienst Bevolking laat je weten of je rijbewijs in aanmerking komt voor omwisseling.  

LMBen

Wij hebben het pas gedaan.
Omzetten kan alleen bij eerste inschrijving in belgie, daarna niet meer.
Heb mezelf goed geinformeerd voordat wij naar belgie gingen en ze heeft nu een belgie's rijbewijs voor â,¬25.-
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Pinkpanther

In Cebu kon je een paar jaar geleden voor 3000 peso onder de tafel je rijbewijs gewoon kopen....of dit nog zo is   :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:
Ik heb destijds mijn NL rijbijs laten zien en moet wat meerkeuze vragen invullen  (ca. 15 jaar geleden)
Kreeg er een papiertje bij met de juiste antwoorden  .... ha ha   dus geslaagd.

PP :nederlandsevlag: :smiley-philippines: :nederlandsevlag:


pagud

mijn stiefdochter is in 2013 definitief naar belgie gekomen . Filippijns rijbewijs afgeven op het gemeentehuis en na onderzoek naar de geldigheid een maand later haar belgisch rijbewijs gekregen zonder problemen .

Fail_over

Mijn Asawa heeft in de  :smiley-philippines: haar rijbewijs gehaald door 30 vragen over de verkeersregels te beantwoorden: 29 vragen goed. Ze heeft er nooit voor geleerd. Moest in een potje pissen om te controleren of ze op dat moment onder invloed was en heeft een 8tje moeten rijden op de binnenplaats van LTO. Resultaat: een  :smiley-philippines: rijbewijs.
Niet dat ik haar zou laten rijden, we hadden het nodig als officieel papier om een paspoort aan te vragen.

Nu ze eenmaal hier in  :belgiesmiley: is was het te laat om haar  :smiley-philippines: rijbewijs om te zetten in een  :eu: rijbewijs. Niet dat ik haar zou laten rijden want het is een gevaar op de weg.

Ze heeft afgelopen maand haar theorie echter wel behaalt, chapeau daarvoor  :applaus:, maar nu komt het ergste: de praktijk.

Met haar voorlopig rijbewijs mag ze met mij en een kennis die erg goed les kan geven op de weg rijden.
Vorige week kwamen we terug van een oefenronde en ze had het zeer goed gedaan, de technische kant, wat voor een vrouw toch erg moeilijk is om onder de knie te krijgen, heeft ze steeds beter gedaan. Koppeling op laten komen, gas geven en vloeiend wegrijden. Afremmen op de motor voor de bocht en dan vloeiend doorrijden gaat haar steeds beter af.

Alleen de thuiskomst was minder. Ik denk dat ze moe was van het oefenen en na de draai de oprit op gaf ze gas in plaats van te remmen. Ik heb nog stevig de handrem aan kunnen trekken en roepend "Brake!" "Brake!" maar het was al te laat.
Met een doffe knal boorde de neus van de auto zich in de gevel van ons huis en raakte ook nog de roldeur van de garage.
€ 1500,- schade aan de auto en € 3500,-  aan de gevel en garagepoort.
Gelukkig wel verzekert.

Moraal van het verhaal:

Als je je rijbewijs hebt gehaald wil het nog niet zeggen dat je KAN rijden, je MAG het, maar dat wil niet zeggen dat je het KAN. Je kunt alleen rijden door ervaring, oefening en het te doen.
Sinds ik mijn rijbewijs heb, heb ik 32 schadevrije jaren gereden. Maar voor geen goud zou ik in Manilla willen rijden.  :neeneenee:

En als je een pinay wil laten rijden moet je echt 4x nadenken voordat je dat doet  :jajaja:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Luc

Je kunt het rijbewijs wel omwisselen maar indien ze daarna hier een ongeval krijgt en de politie doet de vaststelling dat ze in feite niet kan autorijden ben je serieus de sigaar. De verzekering gaat niks vergoeden en je krijgt er nog een fikse boete bovenop.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Yoghurt69

begin december 2016 heeft mijn pinay haar rijbewijs ingeleverd bij burgerzaken in onze gemeente
na verschillende oproepen kreeg ik deze week uiteindelijk een bevestigende e-mail:
AFGEWEZEN
de Centrale Dienst voor Bestrijding van Valsheden kan geen omwisseling van het rijbewijs toestaan omdat bepaalde dingen op het Filipijns rijbewijs afwijken van het officiële model
Het advies van de Federale Politie is bindend en "zou" niet meer kunnen betwist worden volgens mijn dienst burgerzaken.
Haar rijbewijs is 100% authentiek uitgegeven door LTO in  :smiley-philippines:. Dus eerst een tijdje met een student permit geoefend om nadien een non-professional rijbewijs te halen.

Met haar :smiley-philippines: rijbewijs is ze wel vrij gesteld van scholing en kan ze meteen haar theoretisch en praktisch examen in  :belgiesmiley: afleggen.

Die theorie wordt al een huzarenstuk gezien het examen niet in de Engelse taal kan afgelegd worden.
Haar rijstijl is onvoldoende (lees gevaarlijk) om nog maar aan het praktijk examen te denken.
Alle hulp of advies is welkom.

Herbie

Dat is wel heel raar als het uitgegeven is van LTO, en hier beweren dat het vals is.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Pinkpanther

Ik sluit niet uit dat een Fixer , een nep rijbewijs geleverd heeft.....is heel makkelijk aan te komen in Manila en Cebu...
Divorsia Mnl is alles fake te koop , ID kaart Rijbewijs Schooldiploma   I Phone etc. etc.

PP   :nederlandsevlag: :smiley-philippines: :nederlandsevlag: 

stijn54

Citaat van: Yoghurt69 op maandag 13 maart 2017, 01:08:12


Met haar :smiley-philippines: rijbewijs is ze wel vrij gesteld van scholing en kan ze meteen haar theoretisch en praktisch examen in  :belgiesmiley: afleggen.



In Belgie is er geen verplichte scholing! Ik ken genoeg filipna die met aoutorijden, hangt van de persoon af.