mooi strandresort gezocht in puerto galera of palawan

Gestart door PHwaarde, zondag 9 december 2012, 08:04:59

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

#10
Goh, weer wat geleerd, ik ben nogal geografisch ingesteld en ik was even in verwarring (dat moet ik dan even uitzoeken), ik dacht dat Sabang op Mindoro lag. Maar na wat speuren snap ik het weer, er zijn er meerderen.
Zit daar die underground river?

@ gorsternokke, zit je daar een beetje in de buurt?

Heb het gezocht, 50 km of zo?

Dan nog een vraagje: Als je het deel vanaf Puerto Princesa t/m El Nido zo'n beetje gezien hebt, heb je dan een ongeveer het mooie van Palawan gezien? Ik bedoel voor een niet al te lang verblijvende toerist.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Baliw-katok

Heer Bommel,

Puerto Princesa is  een  uitgestrekte  stad  met  maar liefst  66  barangays.  Eén  ervan  is  Cabayugan  en  hier bevindt zich  de  kleine gemeenschap  "sitio" Sabang.
De Underground River  bevindt  zich  aldus op grondgebied Puerto  Princesa,  maar is er wel anderhalf uur vandaan  (van de city  center).

Zie hier op dit reclamebord:


Maar dit probleem van Sitio Sabang (PP) en Sabang Beach (Mindoro) geldt natuurlijk voor gans de Filippijnen.  Vele  namen komen  herhaaldelijk terug en  liggen soms mijlen  ver uit elkaar.   De toerist weet dus best precies waar hij  naar toe moet,  zoniet  kan hij  aan de  andere kant van het land, de  provincie of de stad aankomen.

Zo bv. in Metro Manila, Roxas Blvd en Roxas  Street,  of de provincie Leyte en het  stadje Leyte op  het  gelijknamige  eiland,  of de stad Bacolod  in  Negros Occ. en het kleine stadje Bacolod op Mindanao,  of  San Fernando (hoofdplaats  La  Union)  en  San Fernando (hoofdplaats Pampanga),..  en ga zo maar door.

gosternokke

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op maandag 10 december 2012, 19:50:38
Goh, weer wat geleerd, ik ben nogal geografisch ingesteld en ik was even in verwarring (dat moet ik dan even uitzoeken), ik dacht dat Sabang op Mindoro lag. Maar na wat speuren snap ik het weer, er zijn er meerderen.
Zit daar die underground river?

@ gorsternokke, zit je daar een beetje in de buurt?

Heb het gezocht, 50 km of zo?

Dan nog een vraagje: Als je het deel vanaf Puerto Princesa t/m El Nido zo'n beetje gezien hebt, heb je dan een ongeveer het mooie van Palawan gezien? Ik bedoel voor een niet al te lang verblijvende toerist.



 Ja ,tis altijd wel opletten met plaatsnamen die meerdere keren voorkomen.  Ik krijg vaak email van gasten die schrijven dat ze een vlucht naar Roxas ( =30km  van ons vandaan) hebben geboekt.   Wat ze dan niet niet in de gaten hebben dat ze dan een vlucht naar Roxas op Panay eiland hebben geboekt.

Lijnrecht gemeten zit ik wel 50 kilometer van Sabang ja .   Maar de weg loopt met een hele slinger om  mount Cleopatra heen.

 Dus van mij vandaan rij ik eerst in zuidelijke richting tot aan de splitsing in Salvacion, en dan weer een heel stuk in Noordwestelijke  richting , is 2 uur rijden

 Inderdaad het stuk tussen Puerto en El Nido is wel het mooiste stuk van palawan.


 Het zuidelijke deel van Palawan trekt weinig toeristen:   is moslimgebied, maar geen problemen zoals in Mindanao.

 Verder in het zuiden veel verwoesting door mijnbouw en kale bergen voor de aanleg van palmolie plantages.

  Interessant in het zzuiden zijn de Taboncaves, een grottencomplex van meer dan 100 grotten, grootse in :smiley-philippines:
  maar niet zo bekend.   Zuiden is ook in trek bij natuurfreaks vanwege de kolonie kakatoes en de eilandjes waar schildpadden hun eieren komen leggen.

 De omgeving van Coron op het eiland Busuanga is ook een aanrader, maar moeilijk berijkbaar vanaf het vaste land van palawan.

O.B.Bommel

Bedankt voor de info. Mijn planning voor Palawan is 2014, zo krijg ik er een beetje een idee van.
Dat is nu altijd mooi van zo'n forum, veel plaatselijke kennis aanwezig en zo hou je steeds minder blinde vlekken over.

Het probleem met een land als  :smiley-philippines: vind ik dat je vaak ver moet reizen om daadwerkelijk iets "anders" te zien en te voelen. Buiten de verschillen stad en platteland verandert er niet zoveel is mijn ervaring, maar ik ben dan ook geen natuurvorser die alle plantjes gaat analyseren. Ik kan me nog eens herinneren dat ik naar zo'n krater in Costa Rica klom en weer terug na verschillende uren en stonden een paar toeristen nog steeds naar hetzelfde plantje te loeren.

Aan die dubbele plaatsnamen ontkom je natuurlijk niet, Valencia kom je ook tig keer tegen, die Spanjaarden hadden ook wat weinig fantasie natuurlijk, maar elke keer is het weer oppassen. Echter zo'n fout als bij Roxas zal ik niet snel maken, dat toch weer niet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

gosternokke

O ja nog een tip voor Sabang . Een ziplinetour die Koen vermeld hoeft echt geen 1500 peso te kosten.   Als je het op eigen houtje doet en dat kan heel goed kost ie maar 550 peso.

http://www.sabangxzipline.com.ph/



  Hoe werk dat dan ?  Na het bezoek aan de Undergroundriver vraag je aan de bootsman die je terugbrengt naar de pier,  of tie je wil afzetten bij de zipline.

Nou dat wil die maar al te graag want dan krijgt   ie commissie.     :happy:


  Je doet de zipline en de banka pikt je weer op , op het eilandje waar de zipline eindigd , zonder extra kosten !


   Das toch weer bijna 1000 peso per persoon bespaard   :jajaja:


Amice

 :ikkeniebegrijp:

Zal aan mij liggen maar n kabelbaan (ziplijn  :confused2:) die in het water eindigt waar de banka je dan weer oppikt :ikkeniebegrijp:  :weetikniet:

:lachen:

Je maakt wat mee hier op het forum zo he
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

gosternokke

 :lachen:    Het eind van de kabel is zo ver weg dat het niet meer te zien is op die afstand    .

maar wees gerust je stort niet in zee (tenminste als de kabel niet breekt    :haha: )


  Als je goed kijkt zie op het schiereilandje net naast de boomtak een wit vierkantje, dat is het platform waar je uitkomt.


  Ik weet nog dat ik em de eerste keer deed was dat ding net een paar dagen in bedrijf.  En toen ik boven stond vond ik het toch nog al hoog, bovendien moest ik een verklaring ondertekenen dat bij een ongeval de exploitant niet aansprakelijk is.  Ging van alles door men hoofd , moertje of boutje niet goed vast, of andere kinderziektes, ik zag mezelf al neerstorten   :ripba8:

maar ja die banka was al vertrokken naar het eilandje om ons op te pikken.

Gelukkig voor mij was ik daar met gasten een koppel uit  :belgiesmiley:   en die waren dolenthousiast, en wilden graag eerst en met zen tweeen tegelijk. 

  Dus ik opgelucht,   denk als die kabel bij hun niet breek hou tie et bij mij ook wel.   :thumb:

  En ja ik dacht als ik hier volgende keer weer ben met gasten, en die vragen hoe is die zipline, sta ik met een mond vol tanden, of ik moet bekennen dat ik zo een schijterd was en niet durfde  :negatief:


  Dus toch gedaan en ja het gaat gigantisch snel.

Yoshi

Op het internet loopt nu een promo voor een Deluxe Mountain View Room in dat Sheridan Hotel voor 10,995 php voor 3D/2N.
Dat is voor 2 personen (+ max. 2 kinderen), transfers van en naar de luchthaven en dagelijks ontbijtbuffet voor 2.
Zou toch zo'n 5,000 php goedkoper zijn denk ik.