Laguindingan airport vanaf 30-04-13 i.p.v. Lumbia (Cagayan de oro)

Gestart door PHwaarde, zondag 7 april 2013, 07:11:22

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Krijg zojuist het bericht: Vanaf 30-04-13 gaan PAL express vluchten Cagayan de Oro niet langer landen/vertrekken vanaf Lumbia airport, maar vanaf de nieuwe Laguindingan Airport. Da's lekker, mijn vrouw zegt dat die nieuwe luchthaven minimaal een uur rijden verwijderd is vanaf CDO. Iemand reeds ervaring met een transfer vanaf die "white elephant" naar CDO?

En gaan Cebu en Zestair ook om naar de nieuwe luchthaven? Zo ja, iemand bekend wanneer?

Ronny55

Citaat van: PHwaarde op zondag  7 april 2013, 07:11:22
Krijg zojuist het bericht: Vanaf 30-04-13 gaan PAL express vluchten Cagayan de Oro niet langer landen/vertrekken vanaf Lumbia airport, maar vanaf de nieuwe Laguindingan Airport. Da's lekker, mijn vrouw zegt dat die nieuwe luchthaven minimaal een uur rijden verwijderd is vanaf CDO. Iemand reeds ervaring met een transfer vanaf die "white elephant" naar CDO?

En gaan Cebu en Zestair ook om naar de nieuwe luchthaven? Zo ja, iemand bekend wanneer?
Tja inderdaad de luchthaven ligt op 35 km van Cdo city proper....Uiteraard gaan ze daar allemaal landen,  voor lopig alleen maar van zonsopgang tot zonsondergang ...de apperatuur voor "blind landen"is er nog niet .....Er was sprake om de vroege en late vluchten nog in lumbia te laten landen....Maar of dat haalbaar is durf ik te betwijfelen.
Wat de tranfer naar CDO betreft daar zijn al verschillende vervoersmaatschapijen die eens aanvraag hebben gedaan voor een pendeldienst te mogen in leggen tot aan de busdepot van Cdo(Bulua)....van daar uit kan je dan alle kanten uit.....de prijs zou schappelijk zijn.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

antzan

Ik had al een [ promo ] vlucht geboekt bij Cebu air ,in September
Gisteren nagevraagd , en kreeg bericht dat er binnenkort een mail komt met het veranderde schema .
Wij moeten naar Iligan , dus Top.
Foodmaster

PHwaarde

Citaat van: Ronny55 op zondag  7 april 2013, 07:22:28
Citaat van: PHwaarde op zondag  7 april 2013, 07:11:22
Krijg zojuist het bericht: Vanaf 30-04-13 gaan PAL express vluchten Cagayan de Oro niet langer landen/vertrekken vanaf Lumbia airport, maar vanaf de nieuwe Laguindingan Airport. Da's lekker, mijn vrouw zegt dat die nieuwe luchthaven minimaal een uur rijden verwijderd is vanaf CDO. Iemand reeds ervaring met een transfer vanaf die "white elephant" naar CDO?

En gaan Cebu en Zestair ook om naar de nieuwe luchthaven? Zo ja, iemand bekend wanneer?
Tja inderdaad de luchthaven ligt op 35 km van Cdo city proper....Uiteraard gaan ze daar allemaal landen,  voor lopig alleen maar van zonsopgang tot zonsondergang ...de apperatuur voor "blind landen"is er nog niet .....Er was sprake om de vroege en late vluchten nog in lumbia te laten landen....Maar of dat haalbaar is durf ik te betwijfelen.
Wat de tranfer naar CDO betreft daar zijn al verschillende vervoersmaatschapijen die eens aanvraag hebben gedaan voor een pendeldienst te mogen in leggen tot aan de busdepot van Cdo(Bulua)....van daar uit kan je dan alle kanten uit.....de prijs zou schappelijk zijn.


Enig idee of die pendeldiensten al beschikbaar zijn? & zo ja, quanta costa?

Rich

Er schijnt nog heel wat niet in orde te zijn als ik het zo lees.
Vooral het landen op zicht door gebrek aan ILS is toch echt niet meer van deze tijd.



PNoy won't open Laguindingan Airport just yet

By Froilan Gallardo on February 26 2013 4:41 pm

CAGAYAN DE ORO CITY (MindaNews/26 February) — Bowing to safety and logistical concerns raised by the local business community, President Benigno Aquino III is no longer keen on opening the Laguindingan Airport in Misamis Oriental this year, Gov. Oscar Moreno said Monday.

Moreno said Aquino will only meet with officials from Department of Transportation and Communication and Civil Aviation Authority of the Philippines after flying to Laguindingan to inspect the facility.

Local traders led by the Cagayan de Oro Chamber of Commerce and Industry had voiced their opposition to the opening of the airport in several resolutions passed last week and published in local newspapers.

Aquino was scheduled to arrive here Tuesday  to spearhead the political rally of the administration's senatorial bets at the Don Gregorio Pelaez Sports Center.

Moreno said Aquino heeded the calls of local business leaders not to open the airport after he was apprised of the safety concerns.

"There will be no compromise on safety. This airport should be opened fully equipped to deal with the incoming aircrafts," the governor said.

Elpidio Paras, former president of Oro Chamber said they welcomed the news that the President was no longer keen on opening soon the Laguindingan Airport.

"That is good news. The government should finish the construction since it is already much delayed. What is one year of waiting?" Paras said.

The DOTC earlier announced that the much-delayed opening of the Laguindingan Airport should be done by April 2013 instead of waiting until November 2014.

The DOTC wanted to open earlier the airport to free up the general aviation from the Ninoy Aquino International Airport, the country's premier airport and make use of some 44 hectares of land being occupied by these families.

Once the Laguindingan Airport opens, the DOTC and the military will transfer the Philippine Air Force's 15th Strike Wing from Sangley Point in Cavite to Lumbia Airport in Cagayan de Oro.

With the Air Force vacating, the airport in Sangley Point will cater to general aviation, air charter, aviation training, and air cargo. Already, aircrafts ferrying marine products are using Sangley.

That was the DOTC plan until local traders in Cagayan de Oro protested the "premature opening" of Laguindingan Airport.

Paras said local traders raised concerns on flight safety at Laguindingan Airport after learning that it would open without an Instrument Landing System capability.

Without radar, Paras said the airport comptrollers and plane pilots will have to use Visual Flight Rules (VFR) raising the risk factors.

In their resolution, the Oro chamber cited that without appropriate navigational system, flights for Laguindingan Airport will be limited when there is sunlight while Lumbia Airport can handle air traffic even at night, thanks to its Instrument Landing System.

Presently, the old Lumbia Airport handles as much as 15 flights a day and is a major gateway for tourism, business and agricultural produce in Northern Mindanao.

Local traders also noted that the construction of a four-lane highway linking Laguindingan Airport to Cagayan de Oro and Iligan cities has yet to start.

Paras said the present highway network is filled with roadside markets, illegal vendors and motorcycles forcing vehicular traffic to slow down.

"It took me one hour to travel from Cagayan de Oro to Laguindingan Airport. Air travel from Laguindingan Airport to Manila takes only 75 minutes.  What is the use of a new airport if all of its advantages are negated," he said.

"Lumbia Airport is still the most attractive gateway as of now," he added. (Froilan Gallardo/MindaNews)

Tags: Cagayan de Oro Chamber of Commerce, Laguindingan Airport, misamis oriental

Rich de Nederbelg.

Ronny55

Citaat van: antzan op zondag  7 april 2013, 08:40:24
Ik had al een [ promo ] vlucht geboekt bij Cebu air ,in September
Gisteren nagevraagd , en kreeg bericht dat er binnenkort een mail komt met het veranderde schema .
Wij moeten naar Iligan , dus Top.
Jaja , het ligt inderdaad dichter bij illigan, maar toch ng zo'n 75 km.. ook de weg infrastructuur naar de luchthaven is nog niet gereed...
Citaat van: PHwaarde op zondag  7 april 2013, 11:19:38
Enig idee of die pendeldiensten al beschikbaar zijn? & zo ja, quanta costa?
neen ...maar ze zouden het schappelijk houden ...Wat dat is  :weetikniet: Zodra ik meer weet wordt het gepost
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

rudy1962

Net een mail gehad van Cebu Pacific: alle vluchten van/naar Cagayan de Oro landen/vertrekken vanaf 30/04/2013 vanaf  Laguindingan Airport

PHwaarde

#7
Citaat van: rudy1962 op maandag  8 april 2013, 13:39:46
Net een mail gehad van Cebu Pacific: alle vluchten van/naar Cagayan de Oro landen/vertrekken vanaf 30/04/2013 vanaf  Laguindingan Airport

Vandaag een mail gehad van Pal express:
Please be informed that the transfer of PAL express Cagayan flights from Lumbia Airport to Laguindingan airport has been moved from April 30th to June 15th, 2013. This in compliance with the directive from CAAP and DOTC to postpone the transfer until after the peak summer season.

Wat een onbenullen daar. Heb ik eerst in allerlijl een aantal van mijn vluchten noodgedwongen moeten omboeken + hotel + transfer omdat ik begin volgende week al vlieg. Komen ze nu doodleuk met het bericht dat ze tot 15-06-13 tóch landen/vertrekken van Lumbia  :crazy: :negatief: :weetikniet: :neeneenee: :ikkeniebegrijp: :confused2:  :benweg: Mijn reisschema wéér in puin  :atyourservice:
It's more fun in the Philippines? > normaliter wel. nu even niet. De persoon die de vervroegde opening van Laguindingan er doorheen probeerde te drukken, zouden ze op staande voet moeten ontslaan  :ripba8:
Gaat u me ook die extra hotelovernachting, geboekte taxitransfer, & stress tijd vergoeden?  :thankyoufw5:

Ronny55

Citaat van: PHwaarde op donderdag 18 april 2013, 13:27:13
Citaat van: rudy1962 op maandag  8 april 2013, 13:39:46
Net een mail gehad van Cebu Pacific: alle vluchten van/naar Cagayan de Oro landen/vertrekken vanaf 30/04/2013 vanaf  Laguindingan Airport

Vandaag een mail gehad van Pal express:
Please be informed that the transfer of PAL express Cagayan flights from Lumbia Airport to Laguindingan airport has been moved from April 30th to June 15th, 2013. This in compliance with the directive from CAAP and DOTC to postpone the transfer until after the peak summer season.

Wat een onbenullen daar. Heb ik eerst in allerlijl een aantal van mijn vluchten noodgedwongen moeten omboeken + hotel + transfer omdat ik begin volgende week al vlieg. Komen ze nu doodleuk met het bericht dat ze tot 15-06-13 tóch landen/vertrekken van Lumbia  :crazy: :negatief: :weetikniet: :benweg: :neeneenee: :ikkeniebegrijp: :confused2:
It's more fun in the Philippines? > normaliter wel. nu even niet. De persoon die de vervroegde opening van Laguindingan er doorheen probeerde te drukken, zouden ze op staande voet moeten ontslaan  :ripba8:
Dat zal dan de President zijn die ze moeten ontslaan.....Ze zijn al 3 jaar telaat met de opening ....het had me verbaast als het 30/4 operatief waren geweest
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

PHwaarde

Citaat van: Ronny55 op donderdag 18 april 2013, 13:35:41
Citaat van: PHwaarde op donderdag 18 april 2013, 13:27:13
Citaat van: rudy1962 op maandag  8 april 2013, 13:39:46
Net een mail gehad van Cebu Pacific: alle vluchten van/naar Cagayan de Oro landen/vertrekken vanaf 30/04/2013 vanaf  Laguindingan Airport

Vandaag een mail gehad van Pal express:
Please be informed that the transfer of PAL express Cagayan flights from Lumbia Airport to Laguindingan airport has been moved from April 30th to June 15th, 2013. This in compliance with the directive from CAAP and DOTC to postpone the transfer until after the peak summer season.

Wat een onbenullen daar. Heb ik eerst in allerlijl een aantal van mijn vluchten noodgedwongen moeten omboeken + hotel + transfer omdat ik begin volgende week al vlieg. Komen ze nu doodleuk met het bericht dat ze tot 15-06-13 tóch landen/vertrekken van Lumbia  :crazy: :negatief: :weetikniet: :benweg: :neeneenee: :ikkeniebegrijp: :confused2:
It's more fun in the Philippines? > normaliter wel. nu even niet. De persoon die de vervroegde opening van Laguindingan er doorheen probeerde te drukken, zouden ze op staande voet moeten ontslaan  :ripba8:
Dat zal dan de President zijn die ze moeten ontslaan.....Ze zijn al 3 jaar telaat met de opening ....het had me verbaast als het 30/4 operatief waren geweest

Ze hebben sinds begin deze maand al 3x mijn vliegschema onaangekondigd zodanig groots gewijzigd dat mijn reisschema totaal in de war werd gegooid. Ik heb rekening te houden met geboekte hotels, hotel pick-ups, geboekte trips etc. Beseffen die lui niet dat de meeste toeristen niet alleen maar een vliegticket boeken? Wat een farce...door dit geintje wordt me â,¬200 door de neus geboord...only in the Philippines  :welcome: