Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Kegelslakken

Gestart door ganda, vrijdag 10 juli 2009, 05:19:06

Vorige topic - Volgende topic

ganda

Kegelslakken zijn geliefd bij verzamelaars, je vindt ze in koraalriffen en nabij de mangroven.Toch maar oppassen met deze diertjes, ze bezitten een gifstekel om prooien mee te doden. Als een kegelslak in het nauw gedreven wordt kan hij de stekel ook als verdedigingswapen gebruiken en in sommige gevallen is dat ook voor mensen fataal gebleken.
Steken van kleine kegelslakken zijn niet erger dan een wespensteek, maar die van grote exemplaren zijn wel degelijk dodelijk. ( in Mindoro heb ik een kind weten gestoken worden en het was grote paniek, echt een Filipijnse chaos. Hoe het afgelopen is met het kind weet ik niet, maar ik ben het voorval nooit vergeten, het is ook de reden waarom ik er een kleine topic over maak )
Kegelslakken zijn carnivoren en op het menu staan wormen tot kleine vissen. Ze gebruiken hun gifangel om hun prooi te verlammen.
Het gif van de kegelslak wordt ook gebruikt in de pharmaceutische industrie ( Zo leveren kegelslakken een belangrijk bestanddeel aan voor een middel tegen kanker. )





Mawibata



Kegelslak

De kegelslak leeft in een schelp in de vorm van een ijsje. Of een frietzak, hangt er vanaf waar je zin in hebt. De schelpen komen in allerlei vormen en kleuren. De slak zelf kan tot 23 centimeter lang worden en maakt gebruik van een giftige, harpoenvormige tand om prooien aan te vallen. Het gif van de kegelslak is bijzonder sterk. Zo werd een duiker die een foto wou nemen vlakbij twee kegelslakken gestoken door beide dieren. Hij was in vier seconden dood. De meeste, kleine kegelslakken zijn voor mensen gelukkig minder gevaarlijk: hun steek is vergelijkbaar met die van een bij. Het gif van de kegelslak zou ook in de medische wereld zijn nut hebben. Zo zou het als een pijnverdovingsmiddel dienst kunnen doen dat duizend keer sterker is dan morfine. De kegelslak is op zich een traag dier maar het gif in die gevaarlijke tand schakelt wel razendsnel zenuwsystemen van kleine en grote dieren uit.







:link: http://en.wikipedia.org/wiki/Cone_snail



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Rich

Volgens mij is Ganda dierentemmer van beroep   :lachen:

:daag:
Rich de Nederbelg.