Wat mis je in Nederland t.o.v. de Filipijnen?

Gestart door her, zaterdag 2 mei 2015, 11:16:36

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Dat ik water bij mijn eten kan drinken zonder dat ze mij een poot(2,50 eur) uittrekken. Dat er ook eenpaar glaasjes wijn bijkunnen zonder dat ik mijn rijbewijs riskeer. rechts afslaan aan de lichten ,ook bij rood. Zoals reeds vermeld , mensen die blij zijn met het beetje dat ze hebben.
Over het weer en de jaloezie van de mensen zal ik het maar niet hebben , daar is toch niets tegen te doen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luc

Citaat van: Adriaan op donderdag 21 mei 2015, 09:24:16
Vreemd genoeg heeft niemand het bij dit onderwerp over het klimaat gehad. Missen Julie de tropenzon niet in Nederland/Belgie?

Dat mis ik net niet. Veel te warm en vooral die hoge vochtigheidsgraad  :negatief:

Ik heb dan nog enorm last van muggen.

Als ik zie hoe vele buitenlanders daar niet zonder hun airco kunnen dan denk ik er niet alleen zo over  :jajaja:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Amice

Voor wie nog een geldige reden nodig heeft om te gaan overwinteren.

Kou doodt veel meer mensen dan warm weer'



Gepubliceerd: 21 mei 2015 17:56
Laatste update: 21 mei 2015 17:55
   
Bij koud weer komen meer mensen om het leven dan bij zeer warme weersomstandigheden, zo blijkt uit een nieuwe, uitgebreide studie.
Kou eist wereldwijd maar liefst 20 keer zo veel slachtoffers als hitte.

Daarnaast overlijden mensen eerder door een lange periode van gematigde kou dan door een korte periode van extreme kou of hitte.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet.

Opvallend

De wetenschappers gebruikten bij hun studie een database van 74 miljoen sterfgevallen in 12 verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten, Engeland, Zweden, Canada en Australië. Nederland werd in de studie niet meegenomen.

Met een statistische analyse berekende de onderzoekers dat 7,71 procent van die overlijdensgevallen waren te verklaren door weersomstandigheden.

Kou was volgens de wetenschappers verantwoordelijk voor veruit de meeste van de sterfgevallen: 7,21 procent. Hitte was de boosdoener bij slechts 0,42 procent van de overlijdensgevallen.

Gematigd

Opvallend is ook dat er op de lange termijn meer mensen lijken te bezweken aan gematigde kou, dan aan weersextremen zoals een hittegolf of een koudegolf.

"Vaak wordt aangenomen dat extreem weer de meeste doden veroorzaakt", verklaart hoofdonderzoeker Antonio Gasparrini van de London School of Hygiene & Tropical Medicine op nieuwssite ScienceDaily. "Veel onderzoek is daarom gefocust op hittegolven."

"Maar uit onze analyse van de grootste dataset van weergerelateerde overlijdensgevallen blijkt dat de meeste mensen sterven op dagen waarop het gematigd koud of warm is."

Maatregelen

De studie is echter ook onderwerp van kritiek. In de Britse krant The Guardian suggereren wetenschappers dat door de rekenmethode van de onderzoekers mogelijk te veel sterfgevallen aan milde kou zijn toegeschreven.

Gasparrini is echter overtuigd van de resultaten. Hij adviseert overheden om bij het nemen van maatregelen om weergerelateerde sterfgevallen te voorkomen minder de nadruk te leggen op extreem weer.

"Nu focussen overheden zich bij het nemen van voorzorgsmaatregelen vooral op hittegolven. Ons onderzoek suggereert dat die aanpak moet veranderen."

Door: NU.nl
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ronny55

Citaat van: Luc op donderdag 21 mei 2015, 15:22:03
Citaat van: Adriaan op donderdag 21 mei 2015, 09:24:16
Vreemd genoeg heeft niemand het bij dit onderwerp over het klimaat gehad. Missen Julie de tropenzon niet in Nederland/Belgie?

Dat mis ik net niet. Veel te warm en vooral die hoge vochtigheidsgraad  :negatief:

Ik heb dan nog enorm last van muggen.

Als ik zie hoe vele buitenlanders daar niet zonder hun airco kunnen dan denk ik er niet alleen zo over  :jajaja:

Ok, ben een van die buitenlanders die het comfort van een airco niet goed kan missen. Heb daarom ook twee aangrenzende kamers gemaakt met extra isolatie en daar draait de airco 24/7. Of ik dat niet meer kan missen weet ik niet, wat ik wel weet is dat het comfortabel is en op jaar basis veel beter koop dan verwarming, die zeker onmisbaar is in  :eu: Btw , niet alleen hier hebben we airco ook in  :eu: is het meer en meer in gebruik.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Adriaan

Wij kwamen uit het evolutieproces te voorschijn als "naakte apen". Wat is het meest geschikte klimaat voor naakte apen?  Dat klimaat waarin zij het hele jaar door naakt rond kunnen lopen. Maar dat is het klimaat van de tropen.

Natuurlijk kunnen we met behulp van (soms veel) kleren ook elders leven. Maar als we, anders dan om redenen van"fatsoen", kleren nodig hebben zijn we niet in ons natuurlijke milieu.

Ja de hitte en de vochtigheidsgraad kunnen soms beklemmend zijn - maar mijn ervaring is dat dat vooral geldt voor binnenshuis. Daarom ook die air conditioning. Buitenshuis is het in Cebu dat dikwijls een zeewind heeft vaak aangenaam zolang je mobiel blijft. Lekker in het zonnetje zitten is er althans in mijn omgeving vaak niet bij vanwege de "niks niks" en de muskieten. In Australie is het op dat punt gerieflijker.

Overigens is het niet in de eerste plaats de in het tropische klimaat gebruikelijke temperatuur die ik waardeer. Het gaat mij net als de Baron in de eerste plaats om het licht. Nederland met zijn vaak lage luchten en zijn bladerloze bomen in de winter vond ik deprimerend. Ik ben het dan ook vroeg ontvlucht. Australie heeft ook veel zon en vaak een overvloed aan licht. Heerlijk.

Luc

Citaat van: Adriaan op vrijdag 22 mei 2015, 13:36:11
Wij kwamen uit het evolutieproces te voorschijn als "naakte apen". Wat is het meest geschikte klimaat voor naakte apen?  Dat klimaat waarin zij het hele jaar door naakt rond kunnen lopen. Maar dat is het klimaat van de tropen.

Natuurlijk kunnen we met behulp van (soms veel) kleren ook elders leven. Maar als we, anders dan om redenen van"fatsoen", kleren nodig hebben zijn we niet in ons natuurlijke milieu.

Ja de hitte en de vochtigheidsgraad kunnen soms beklemmend zijn - maar mijn ervaring is dat dat vooral geldt voor binnenshuis. Daarom ook die air conditioning. Buitenshuis is het in Cebu dat dikwijls een zeewind heeft vaak aangenaam zolang je mobiel blijft. Lekker in het zonnetje zitten is er althans in mijn omgeving vaak niet bij vanwege de "niks niks" en de muskieten. In Australie is het op dat punt gerieflijker.

Overigens is het niet in de eerste plaats de in het tropische klimaat gebruikelijke temperatuur die ik waardeer. Het gaat mij net als de Baron in de eerste plaats om het licht. Nederland met zijn vaak lage luchten en zijn bladerloze bomen in de winter vond ik deprimerend. Ik ben het dan ook vroeg ontvlucht. Australie heeft ook veel zon en vaak een overvloed aan licht. Heerlijk.
m

Ja, Australie, prachtig land. Ik ben er in 2003 geweest. Veel beter weer dan in de Filippijnen, overweldigende natuur, alle comfort. In de winter kan het in het zuiden ook niet zo warm zijn. De wind uit het zuiden kan dan erg koud aanvoelen zelfs met de zon. Veel gepensioneerden gingen in de winter dan ook richting Rockhampton en in de zomer richting Adelaide. Ik snap eerlijk gezegd niet wat jij in Cebu gaat zoeken wanneer je in Australie woont. En dan nog, als je tropische temperaturen wilt kun je nog naar Darwin.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Adriaan

Mijn asawa heeft een vaste baan (als verpleegkundige) hier (we wonen zo'n 170 km ten Noorden van Sydney) dus pendelen tussen Rockhampton en Adelaide is er voor ons niet bij.

Ja Australie heeft op vele plaatsen een fijn klimaat met een korte winter. De moeilijkheid is echter dat Australiers in hun woonvoorzieningen vaak gehandeld hebben alsof die winter helemaal niet bestaat. Maar dat is maar ten dele waar. Overdagis het dan inderdaad. Vaak aangenaammaar de nachten kunnen gemeen koud zijn. Wij hebben een oud (circa 1875) twee verdiepingen huis dat volkomen ongeschikt is voor centrale verwarming die trouwens maarheel weinig menswn hier hebben.

overigens ga ik van tijd tot tijd wonen in de Filippijnen omdat we daar een huis hebben en ik leden van mijn schoonfamilie tegen de gangbare betaling voor me kan laten zorgen. Het klimaat is een tweede. Ik vind het plezierig dat je daaraltijd kunt opstaan en meteen de warmte om je heen hebt. Dat is whier in de winter niet het geval. Anderzijds heeft Australie vaak prachtige dagen met temperaturen rondom de 23 graden. Die biedt het tropische klimaat je opa de meeste plaatsen niet.

bananacreek

Citaat van: Adriaan op vrijdag 22 mei 2015, 15:07:27
Mijn asawa heeft een vaste baan (als verpleegkundige) hier (we wonen zo'n 170 km ten Noorden van Sydney) dus pendelen tussen Rockhampton en Adelaide is er voor ons niet bij.

Ja Australie heeft op vele plaatsen een fijn klimaat met een korte winter. De moeilijkheid is echter dat Australiers in hun woonvoorzieningen vaak gehandeld hebben alsof die winter helemaal niet bestaat. Maar dat is maar ten dele waar. Overdagis het dan inderdaad. Vaak aangenaammaar de nachten kunnen gemeen koud zijn. Wij hebben een oud (circa 1875) twee verdiepingen huis dat volkomen ongeschikt is voor centrale verwarming die trouwens maarheel weinig menswn hier hebben.

overigens ga ik van tijd tot tijd wonen in de Filippijnen omdat we daar een huis hebben en ik leden van mijn schoonfamilie tegen de gangbare betaling voor me kan laten zorgen. Het klimaat is een tweede. Ik vind het plezierig dat je daaraltijd kunt opstaan en meteen de warmte om je heen hebt. Dat is whier in de winter niet het geval. Anderzijds heeft Australie vaak prachtige dagen met temperaturen rondom de 23 graden. Die biedt het tropische klimaat je opa de meeste plaatsen niet.

Prachtig daar.............

[embed=640,525]<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/ysBkwabUwpM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> [/embed]

Ik wilde in de jaren '60 emigreren naar Australia omdat ik een oom in Brisbane had wonen en er werd een voorlichting gegeven op de Austr. Embassy ergens in Amsterdan (of consulaat) en ze wilden graag vakmensen zoals lassers binnen halen.....is er toch niet van gekomen......maar heb wel vrienden gehad hier die uit Brisbane kwamen en Alice Spring en Darwin.....echt een land voor een avonturier...met een hhop crocs tussen Townsville en Darwin zo te horen....... :thumb: :thumb:

Ze zijn wat rauw met hun taal die Australiers (hetgeen hier rond loopt) ............ :jajaja: :lachen:

Luc

Citaat van: bananacreek op vrijdag 22 mei 2015, 16:11:24

Ze zijn wat rauw met hun taal die Australiers (hetgeen hier rond loopt) ............ :jajaja: :lachen:

Ja die oude Australiers kunnen ongelooflijk hard vloeken en zuipen. Dikke vrouwen die daar rondlopen. Ongelooflijk. Mannen ook eigenlijk. Die zie je dan blootsvoets door de shopping mall lopen. T-shirt aan en dan hangt zo een flap van hun bierbuik zichtbaar onder die shirt. Afgrijselijk om te zien.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Adriaan

Die tonelen zie je vooral in de country towns. Het publiek van de grote steden, vooral Sydney en Melbourne (die tezamen bijna een derde van de Australische bevolking bevatten) ziet er meestal heel wat gesoigneerder uit. In de binnenstad van Sydney zou je je trouwens in een Aziatische stad kunnen wanen - en de meeste Aziaten stellen prijs op hun uiterlijk. Aziaten gaan niet graag naar country towns - zo'n stadje als waar wij in wonen. Dus daar zie je er maar heel weinig.

Er zijn echter delen van Sydney waar je als witneus een opvallende uitzondering bent. Een daarvan is Cabramatta dat vrijwel geheel Vietnamees is. Mijn vrouw en ik gaan er graag heen vanwege het eten en de kleding die je er kopen kunt. Past bij haar (en mijn) maten.

Toen na het einde van de oorlog in Vietnam, waar Australie aan deelnam, veel Vietnamese vluchtelingen in boten rondzwierven besloot de toenmalige conservatieve premier van Australie, de onlangs op hoge leeftijd overleden Malcolm Fraser, dat Auistralie moreel verplicht was om velen van hen op te nemen. Ze hebben hier over het algemeen goed geboerd, in tegenstelling tot de Vietnamezen die de Filippijnen destijds verwelkomd heeft (daar mag het best een pluimpje voor krijgen) en waarvan het merendeel zich in Palawan gevestigd heeft, dacht ik.

Vergeleken bij het vluchtelingenbeleid van de toenmalige regering steekt dat van Tony Abbott, de huidige premier, en zijn kornuiten maar schril af. Ik vind het beschamend dat een arm land als de Filipijnen nu, met die Burmese vluchtelingen, bereid is menslievender te handelen (een grote pluim hier voor de Minister van Justitie, Leila de Lima) dan een rijk land als Australie. Abbott blijft zeggen dat migranten hier alleen door de "voordeur" binnen mogen komen. Wat een onzin. Alsof mensen die acuut op de huid gezeten worden in staat zijn om netjes met alle papieren asiel aan te vragen en dan jaren te wachten op een beslissing. Er komen hier veel Britse toeristen op een toeristenvisum die blijven hangen na het verloop van hun visum. Daar heeft men het nooit over.

De Filippijnen heeft regionaal een goed voorbeeld gegeven (dat deed het trouwens ook voor de oorlog toen de toenmalige president, Manuel Quezon, het land openstelde voor Joodse vluchtelingen die in de meeste andere landen de deur gesloten vonden) en nu kritiseert zelfs Indonesie (dat ontzaglijke hoeveelheden boter op zijn hoofd heeft - denk maar aan Oost Timor, Atjeh en West Papoea)) Australie voor zijn armetierige beleid.