Bouwkost op de Filippijnen

Gestart door Raftie, donderdag 9 juni 2011, 07:00:58

Vorige topic - Volgende topic

Cobra

Citaat van: jamietagabundok op vrijdag 20 februari 2015, 17:49:52




 

Dus plan is nu om eerst een klein bamboe huisje achter in de tuin te zetten, mag zonder vergunning volgens haar, zij noemd dat een koeboo, die wil ze  dan gebruiken voor opslag van materiaal, en dan electra aansluiting vragen en een waterput laten slaan.

Lijkt me wel logisch want in  :nederlandsevlag: heb je toch ook altijd een tijdelijke bouwaansluiting voor elektra en water nodig .


Laat 1 ding heel duidelijk zijn jamietagabundok eer je daar je vingers gaat branden met bouwen in de PH.

Alles wat elders in de wereld normaal en logisch en over nagedacht is, werkt in de PH dus niet zo, alles werkt op de  tegenovergestelde manier.

Al wat elders vierkant is maken ze daar rond of andersom, alles waar elders over nagedacht is , is in de PH niet over nagedacht, daar werken ze vanuit hun instinct om het zo maar te zeggen.

Niets maar dan ook niets gaat soepel en alles word tegengewerkt door welke instantie dan ook.

Mocht iets toevallig eens niet tegengewerkt worden (reken er niet op), dan heb je heel veel geluk.



Om over de bouwvakkers die tegenwerken en de boel verzieken nog maar te zwijgen.

Lees mijn eerdere verwijzing naar dat andere topic maar eens.



Nu denk je misschien nog dat ik me geheel onterecht zwaar negatief uit laat over de PH werkwijze, want ze zijn zoooo vriendelijk.

Als je klaar bent met bouwen ga je me gelijk geven.

Er zijn er al diverse je voorgegaan.



Lazen mijn website en dachten :"Dat kan toch niet waar zijn !!!  Zulke aardige mensen !!!".

Nadat ze klaar waren met bouwen zeiden ze dat al wat ik geschreven had over dat bouwen, 100% klopte.

Ene Manfred op Luzon, ene Pieter op Luzon en meerdere die er gebouwd hebben.





Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

nils


Citaat
Ik blijf er persoonlijk bij dat het stevigst van al is dat je eerst de muren metselt, de horizontale wapening laat doorlopen met een 90 graden bocht via  de hoeken in de volgende muur en pas de palen stort zodra alle muren overeind staan.

Op die manier zitten alle muren met elkaar verbonden en zitten de horizontalen en verticale wapening verweven in de beton van de palen.

Daar heb je inderdaad een goed punt.
Mijn ervaring is ook dat het lastig is goede werklui vinden en dat bouwen veel tijd en moeite vraagt.
Als topics zoals deze er niet waren geweest, dan zou ik er ook te positief over gedacht hebben.
Desalniettemin ben ik blij dat het achter de rug is, want uiteindelijk krijg je er wat voor terug.

louis

#62
Citaat van: pierrevanwies&segers op donderdag 19 februari 2015, 15:31:46
soms bij een squall wordt zelfs het zeewater binnen geblazen,ik wen eraan maar de computer die toen permanent in de porch stond heeft er dikwijls de brui aangegeven   :lachen:   

 

 

 

   
Verbaasd mij dat er zo dicht tegen het water/zee gebouwd wordt. Het minst geringste dacht ik spoel alles weg. Je schrijft dat het alleen tot de vensterbak gekomen is .Is er verder geen golfbrker of zo iets, beschoeiing of iets dergelijks. Zo te zien ligt het perceel maar 1 tot 1,5 m hoger dan de zeespiegel . Na een tyfoon gebeurt dan verder ook niets? Soms zijn er natuurlijke breker verder in zee die grootste golven opvangen.
Is dat je hoofdverblijf ? Heb je verder nog een onderkomen op de berg.

Ik zelf kom uit een deel van Nederland waar tijdens de stormen, veel licht bleef branden s, in de polders. En waar je de zee wilde zien eerst klim moest maken over een  van tientalle meters om het water te zien. westerschelde /Noordzee is toch niet veel anders als die zee ( weet niet hoe die zee daar heet, maar je heb wel een groot eiland voor de deur liggen wat enige beschutting geeft ).

Kom veel in Pagasinan en daar zie ik dat ook  , zo heel kort bij de zee bouwen .Maar inmiddels is die vloedlijn al enkele meters verder het land op. ,staat nu bij sommige bij de achterdeur.
Dit komt door veranderingen  van de golfstromen . Meestal is het zo waar er ergens iets weg spoelt er ergens anders weer  aanspoelt. Maar de behoefte voor zandwinning voor de Filippijnen is ook erg hoog . Daarom vermoed ik dat er nergens meer aanspoelt

Vindt het maar link zo dicht tegen de waterkant. Zit dan ook eeuwig in de zoute omgeving  en waar je spullen een korter levensduur zal hebben ( laptop ed)

Ifugao

Welke volgorde je ook aanhoudt, het belangrijkste is dat dat je de fundering eerst stort als 1 horizontale laag met bewapening. De typische Ph wijze is gewoon beginnen met de hollowblocks, 1-2 lagen ondergronds, dat is dus NIET goed! Bij de eerste de beste aardschok scheurt de boel open.
Deze wijsheid heb ik ook niet van mijzelf (ik kom niet uit de bouw) maar van ervaren builders (GEEN Philippino's) Dus je mag me er op afschieten.

jamietagabundok

Ik snap uw worries Cobra, maar ik ben niet geheel onbekend met de bouwwwereld in  :nederlandsevlag:.    Nou zal u zeggen in  :smiley-philippines:  word heel anders gebouwd. Dat mag dan zo zijn.     Maar sommige zaken zijn universeel Cobra.   Een muur staat in het lood of uit het lood,  dat geld wereld wijd.

En een deur kan goed vlak, of flink krom zijn, geld ook wereld wijd.   Met andere woorden ik zie heus wel wanneer er iets niet goed is of niet goed gaat.


  En als er in en kolom de helft te weinig wapening zit , zie ik dat ook heus wel. 



  Ifugao,    I begrijp uit uw worden dat het de gewoonste zaak van de wereld  is om zo te beginnen, sleuf graven  paar blokken diep en beginnen.  Maar ook hier kan volgens mij een kind snappen dat zoiets niet goed komt .  Bedankt ieder geval , ik weet waar ik op moet letten, en mij flikken ze dat niet, zo op de grond beginnen met de blokken te metselen.

bananacreek

Dit is de bedoelde coaltar @P360.....


bananacreek

#66
Citaat van: louis op zaterdag 21 februari 2015, 06:23:56
Citaat van: pierrevanwies&segers op donderdag 19 februari 2015, 15:31:46
soms bij een squall wordt zelfs het zeewater binnen geblazen,ik wen eraan maar de computer die toen permanent in de porch stond heeft er dikwijls de brui aangegeven   :lachen:   

 

 

 

   
Verbaasd mij dat er zo dicht tegen het water/zee gebouwd wordt. Het minst geringste dacht ik spoel alles weg. Je schrijft dat het alleen tot de vensterbak gekomen is .Is er verder geen golfbrker of zo iets, beschoeiing of iets dergelijks. Zo te zien ligt het perceel maar 1 tot 1,5 m hoger dan de zeespiegel . Na een tyfoon gebeurt dan verder ook niets? Soms zijn er natuurlijke breker verder in zee die grootste golven opvangen.
Is dat je hoofdverblijf ? Heb je verder nog een onderkomen op de berg.

Ik zelf kom uit een deel van Nederland waar tijdens de stormen, veel licht bleef branden s, in de polders. En waar je de zee wilde zien eerst klim moest maken over een  van tientalle meters om het water te zien. westerschelde /Noordzee is toch niet veel anders als die zee ( weet niet hoe die zee daar heet, maar je heb wel een groot eiland voor de deur liggen wat enige beschutting geeft ).

Kom veel in Pagasinan en daar zie ik dat ook  , zo heel kort bij de zee bouwen .Maar inmiddels is die vloedlijn al enkele meters verder het land op. ,staat nu bij sommige bij de achterdeur.
Dit komt door veranderingen  van de golfstromen . Meestal is het zo waar er ergens iets weg spoelt er ergens anders weer  aanspoelt. Maar de behoefte voor zandwinning voor de Filippijnen is ook erg hoog . Daarom vermoed ik dat er nergens meer aanspoelt

Vindt het maar link zo dicht tegen de waterkant. Zit dan ook eeuwig in de zoute omgeving  en waar je spullen een korter levensduur zal hebben ( laptop ed)

In hetzelfde huis...28 jaar oud en de posts zijn nog altijd goed...op een enkele na...(maar dat kwam door de termites of Bok Bok maar niet de zee)



Normaal zou je de Amacan (gevlochten bamboostrips) elke paar jaar opnieuw in de varnish moeten zetten...

bananacreek

Citaat van: Ifugao op zaterdag 21 februari 2015, 06:56:16
Welke volgorde je ook aanhoudt, het belangrijkste is dat dat je de fundering eerst stort als 1 horizontale laag met bewapening. De typische Ph wijze is gewoon beginnen met de hollowblocks, 1-2 lagen ondergronds, dat is dus NIET goed! Bij de eerste de beste aardschok scheurt de boel open.
Deze wijsheid heb ik ook niet van mijzelf (ik kom niet uit de bouw) maar van ervaren builders (GEEN Philippino's) Dus je mag me er op afschieten.

Mijn carpenter begint ook met een laag gewapend beton en pas daarbovenop worden de lagen hollowblocks gebouwd waarbij de vertikale bewapening al vanuit de "onderlaag" naar boven komt



Dit komt van Internet...........van een Hollander

http://www.dutchpickle.com/philippines/leyte/building-a-concrete-block-house.html

bananacreek

Citaat van: Cobra op vrijdag 20 februari 2015, 21:53:24


Ik heb net gezien dat Bananacreek ook al uitgelegd heeft om eerste de muren te plaatsen en de wapening door de palen te voeren.

Citaat van: bananacreek op vrijdag 20 februari 2015, 16:23:11
Normaal wat ik hier zelf heb laten doen en gezien bij anderen.....staal voor "posts" klaarmaken....muur (hollowblocks) zetten en als laatste de "posts" waarbij het staal van de "walls"(hollowblocks) al is doorgetrokken DOOR het staalprofiel van de "posts".......en als laatste "bekisting" voor de "pilaar (post) aanbrengen en volstorten (en goed "doorstampen" of beter een vibrator gebruiken als mogelijk)..............


Een "vibrator" word mogelijk een probleem om te vinden daar als er al stroom is.

Andere "onthespot" methode is gewoon met de klauwhamer heel snel achter elkaar tikken (dus niet RAMMEN) tegen de bekisting op de juiste plaats, dat geeft ook een vibratie in de beton, daar zakt het ook mee in.

Geheel correct want niet iedereen kan hier een vibrator op luchtdruk met een compressor vinden en inderdaad de hamer vibrator werkt ook goed.... :lachen: :jajaja: :jajaja: :thumb: :thumb:


jamietagabundok

Er zijn ook van die tril slangen op elektrisch  en zelfs ook dacht ik met een bezinemotortje , voor plekken waar (nog) geen electrisch is.    Ik zou die hamer maar als laatste redmiddel houden   :biggrinn:


Wel belangrijk het verdichten van de beton,  in een pilaar van 3 meter kan de beton zomaar 20 centimeter zakken  als  hetgetrilt word