Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

De Komodo varaan

Gestart door ganda, vrijdag 10 juli 2009, 00:07:53

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Op het eiland Palawan kan je kennis maken met  nog een dier van enorme afmetingen, het grootste nog levende reptiel, de Komodo-varaan, in feite een hagedis.

Het bestaan van dit reptiel, de 'draak van Komodo', was al jaren gemeld door inheemse vissers. Maar hun verhalen werden als fabeltjes afgewezen. In 1912 landde een Nederlandse vliegenier op het eiland Komodo en zag daar toen enorme draakachtige dieren. Aanvankelijk werd ook hij nauwelijks geloofd. Een op onderzoek uitgestuurde Nederlandse officier kwam terug met de lichamen van twee exemplaren van de Komodo-draken. Nadat zo het bestaan van deze 'monsters' was vastgesteld, vertrokken vele jagers naar Komodo. De plaatselijke gezaghebber, kondigde toen maatregelen af ter bescherming van deze reuzenhagedis.

De Komodo-varaan is ongeveer drie meter lang en kan 160 kg wegen. Hoewel hij vraatzuchtig en buitengewoon sterk is, valt hij mensen niet aan. Hij jaagt op wild, zo groot als wilde zwijnen en eet ook dode dieren. Omdat bekend raakte dat de Komodo-varaan een heel hert met botten en al opeet, wordt er wel op hem gejaagd met een pas gedood hert als lokaas. Op dit ogenblik komt hij voor op de lijst met diersoorten die ernstig worden bedreigd.

Ik vermoed dat de dieren die ik gezien heb gewend waren aan mensen, je kon ze gerust benaderen tot op één meter afstand.


xav

toen ik de bekende onderwater rivier bezocht kwam er zo een exemplaar naast me wandelen.. wel prachtig om te zien dat dit dier nog vrij kon rond lopen...

ganda

Citaat van: xav op vrijdag 10 juli 2009, 02:16:07
toen ik de bekende onderwater rivier bezocht kwam er zo een exemplaar naast me wandelen.. wel prachtig om te zien dat dit dier nog vrij kon rond lopen...

Dan hebben we ze op dezelfde locatie gezien xav.
Er zaten ook van die kleine aapjes, ééntje daarvan had de handtas van een toeriste gepikt. Direct paniek.
Een kwartier later kwam er een filipino met de handtas aandraven, hij had het aapje met een geweer uit de bomen geknald. Het heeft hem een dikke fooi opgeleverd. ( en vermoedelijk een stoofpotje aap )




Mawibata

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

ganda


Bedankt voor het plaatsen van de foto's  Mawibata.  :thumb:

:thankyoufw5:


xav

idd Ganda... ambetante kereltjes die apen  :lachen: ... heb dan ook zo'n duizend poot gezien... maar de giftige soort... pracht exemplaar van zo'n 30 cm lang...


Pieter-Jan

Citaat van: xav op vrijdag 10 juli 2009, 11:57:16
idd Ganda... ambetante kereltjes die apen  :lachen: ... heb dan ook zo'n duizend poot gezien... maar de giftige soort... pracht exemplaar van zo'n 30 cm lang...



is het die giftige duizendpoot die je gezien hebt xav?

Pieter-Jan

#7
hier

xav

foto is niet erg duidelijk, maar lijkt er wel op... het exemplaar dat ik gezien heb was donker rood en bruin van kleur... de gids had hem uit het water gevist nadat een ambetante koreaan die probeerde te laten verdrinken...
heb ik dan maar es op een korte maar duidelijke manier hem laten weten dat hij er mee moest stoppen  :lachen:

na het uitvissen van het insect vertelde me 1 van de gidsen dat het beestje een zeer pijnlijke en gevaarlijke beet kon geven... dus heb ik die koreaan zijn gezicht er maar tegen gehouden  :lachen: grapje...  :biggrinn:

Baliw-katok

ziet er idd een ambetant ettertje uit, die duizendpoot toch ... die koreaan mss ook  :lachen: