Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Dringend!! Pin probleem in Manila !!!!

Gestart door TranceXL, zondag 22 december 2013, 19:07:43

Vorige topic - Volgende topic

TranceXL

Dringend ! Hulp of tips gezocht bij pinrobleem.
Eergisteren net aangekomen....gisteravond gepint ..volgens mij werd er 5000 peso afgeschreven..uit de automaat kwam niets..net nieuwe Rabobank wereldpas gebruikt...kaart is vrijgeschakeld voor Filipijnen...had al een keer 4000 peso gepint...heb begrepen dat je max 10.000 peso op kunt nemen....begin mij nu zorgen te maken....vanmorgen moet ik naar de NL ambassade zit er daar in debuurt een internationale bank waar ik naar binnen kan gaan en mijn probleem kan voorleggen?? bank ....bij voorbaat mijn dank...  Hans

TranceXL

Ik ga natuurlijk ook contact met de rabobank opnemen.

Amice

De  :nederlandsevlag: ambassade zit in het Equitable building en dat is een BDO bank gebouw

Als de transactie niet is geslaagd zal het bedrag normaliter niet worden afgeschreven van je rekening en telt ook niet mee met de daglimiet.
Overigens is de daglimiet standaard 500 euro maar is afhankelijk van je account settings bij de bank. Echter kun je bij BDO maar tot 10.000 per ker pinnen, het is beter om naar HSBC bank te gaan aan Paseo de Roxas ave of in het RCBC bank building daar kun je in een keer 30000 peso trekken, zonder de P200 per P10000 maffia fee.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

joe

rcbc banking en HSBC bank, kan dit in gans het land, 30k, amice? meschien stomme vraag... :biggrinn:

TheDolphin

Als je denkt dat het bedrag wel is afgeschreven is het belangrijk dat je de tijd weet waneer de transactie plaatsvond en locatiegegevens. Ik had het een keer maar daar kon ik gelijk bij het bankfiliaal binnen lopen en een formulier invullen. Het geld was in eerste instantie wel afgeschreven terwijl ik niks had ontvangen. Tien dagen later was het geld weer teruggestort. Bij voorkeur neem ik dus een pinautomaat waar de deur van het bankgebouw er bij is. Maar dan moet dat wel net in de buurt zijn natuurlijk dus dat is niet altijd even makkelijk.

Ifugao

Heb je het transactie papiertje nog dat uit de ATM komt? Daar zou op moeten staan dat je geen geld hebt gekregen, of juist wel.

Amice

Citaat van: joe op zondag 22 december 2013, 21:14:22
rcbc banking en HSBC bank, kan dit in gans het land, 30k, amice? meschien stomme vraag... :biggrinn:

Zo dom is die anders niet, ik was denk ik niet duidelijk genoeg:
In het RCBC gebouw is uiteraard de RCBC bank gevestigd maar ook een filiaal van HSBC en enkel bij HSBC kan men die 30000(lees 500â,¬) er in een keer uittrekken maar dat bedrag is afhankelijk van de wisselkoers.

Het was ook mogelijk om dat te doen bij Citibank (eveneens aan Paseo de Roxas ave gevestigd maar daar krijg ik de laatste maanden geen geld meer uit met een error melding,welke waarschijnlijk voort komt uit beveiliging door de bank ingesteld voor buitenlandse passen, dat is althans de verklaring van ING hierop. Citibank verwees mij daarvoor naar de ING. Aldus een wazig verhaal.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PIETK

Citaat van: TranceXL op zondag 22 december 2013, 19:07:43
Dringend ! Hulp of tips gezocht bij pinrobleem.
Eergisteren net aangekomen....gisteravond gepint ..volgens mij werd er 5000 peso afgeschreven..uit de automaat kwam niets..net nieuwe Rabobank wereldpas gebruikt...kaart is vrijgeschakeld voor Filipijnen...had al een keer 4000 peso gepint...heb begrepen dat je max 10.000 peso op kunt nemen....begin mij nu zorgen te maken....vanmorgen moet ik naar de NL ambassade zit er daar in debuurt een internationale bank waar ik naar binnen kan gaan en mijn probleem kan voorleggen?? bank ....bij voorbaat mijn dank...  Hans
Is de pas al in Nederland gebruikt? (Vroeger) moest je de Rabopas eerst een keer in Nederlandse ATM gebruiken voordat hij in buitenland actief werd.

Ronny55

Heb net een melding gehad van mijn BDO bank dat ik in het kantoor tot 50000 peso kan pinnen met mijn visa kaart voor omgerekend 5 a 6 eurokosten. Het zou gaan om een bewerking zoals een aankoop maar dat je dan cash geld krijgt.  :weetikniet: Ga dat in ieder geval eens nachecken. Laat dan zeker iets weten .Of is er mss iemand die daar meer over weet?? Kan het moeilijk geloven.  :denk: daar zit een addertje onder het gras m.i.
Indien dat kan lijkt het me een goede zaak  :weetikniet:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luc

Is mij tijdens mijn laatste verblijf in de  :smiley-philippines: ook overkomen dat er geen geld uit de ATM kwam maar achteraf werd er ook geen geld afgehouden van mijn bankrekening. Het vervelendste was dat ik die dag met die kaart geen geld meer kon afhalen omdat ik zogezegd mijn daglimiet had bereikt  :negatief:

Gelukkig had ik nog een kaart van een andere bank want anders was ik die dag goed gef*ckt
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Tinulang_Manok

Ik heb dat ook eens gehad met mijn rabocard, de machine slikte mijn kaart en en toen niets..... en geen bank in de buurt, was gewoon zo'n ATM, maar de enige in Carcar die mijn pas wou hebben.
Na ongeveer 10 minuten (het leek een eeuwigheid) spuugde hij gelukkig mijn bankpas weer uit, en dat was het dan.
De 10.000 die ik wou hebben werden wel van mijn bankrekening geboekt. Dus ik de bank bellen, en een dag of drie later had ik mijn geld weer terug.
Amare et sapere vix deo conceditur

Luke

Heb vroeger (10 jaar+) ook problemen gehad met alleenstaande ATM's. Kaart ingeslikt, geen geld etc.
Probeer zoveel mogelijk dat soort machines te vermijden en ga naar een bankkantoor met ATM binnen.
Het probleem volgens mij is niet zozeer de machines zelf maar de gebrekkige telefoon-lijn installatie die nodig is om de machine met de central server te laten communiceren. Dit klimaat (vocht en stof) tast electronica snel aan, ook al ondervonden bij mij thuis...

Tinulang_Manok

Citaat van: Luke op maandag 23 december 2013, 15:47:33
Heb vroeger (10 jaar+) ook problemen gehad met alleenstaande ATM's. Kaart ingeslikt, geen geld etc.
Probeer zoveel mogelijk dat soort machines te vermijden en ga naar een bankkantoor met ATM binnen.
Het probleem volgens mij is niet zozeer de machines zelf maar de gebrekkige telefoon-lijn installatie die nodig is om de machine met de central server te laten communiceren. Dit klimaat (vocht en stof) tast electronica snel aan, ook al ondervonden bij mij thuis...

Ja, dat was ook exact het probleem, maar ja eigenwijs :negatief:
Amare et sapere vix deo conceditur

kristof19

Citaat van: TranceXL op zondag 22 december 2013, 19:07:43
Dringend ! Hulp of tips gezocht bij pinrobleem.
Eergisteren net aangekomen....gisteravond gepint ..volgens mij werd er 5000 peso afgeschreven..uit de automaat kwam niets..net nieuwe Rabobank wereldpas gebruikt...kaart is vrijgeschakeld voor Filipijnen...had al een keer 4000 peso gepint...heb begrepen dat je max 10.000 peso op kunt nemen....begin mij nu zorgen te maken....vanmorgen moet ik naar de NL ambassade zit er daar in debuurt een internationale bank waar ik naar binnen kan gaan en mijn probleem kan voorleggen?? bank ....bij voorbaat mijn dank...  Hans

ik begrijp niet wat er zo dringend aan is? U hebt reeds 4000 pesos gepint dus uw kaart werkt wel degelijk.
als ze 5000 pesos afgeschreven hebben(denkt u) kan je dat toch na controle regelen bij terugkomst in nederland met uw bank.
of heb je maar 9k budget meegenomen misschien :crazy: .....

Amice

Mja, toch maar even een waarschuwing neer pennen hier:
Wat is er aan de hand?
Ik constateerde dat in supermarkten opeens berichten aan de kassa hangen met de melding:
"international bankcards who are issued abroad are not accepted here"

Of dit te maken heeft met de door ING afgegeven melding van fraudebestrijding  :weetikniet:

Het kan ook eenvoudig  :smiley-philippines: nationalisme zijn om zo'n regel met kerst uit te vaardigen.
net als de regel om frico/emborg kaas uit de schappen te halen om mensen te dwingen kasa de bola te kopen.

Beide gevallen kan men waarnemen in shopwise  winkels. De melding van de bankcard kwam ik echter ook tegen bij cash & carry in makati.
Tel daar mijn melding dat Citibank ook geen cash geeft met een international bankcard bij op en een trend lijkt geboren.

Het gebruik van international bankcards wordt denk ik dus duidelijk aan banden gelegd.

Of dit enkel nationalisme is gedurende de kerst periode  :weetikniet:
het kan ook te maken hebben met de definitieve invoering van de IBAN per 1 februari 2014,waarvoor wellicht de afreken systemen nog niet aangepast zijn.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

gertve

Citaat van: Amice op maandag 23 december 2013, 21:05:45
Mja, toch maar even een waarschuwing neer pennen hier:
Wat is er aan de hand?
Ik constateerde dat in supermarkten opeens berichten aan de kassa hangen met de melding:
"international bankcards who are issued abroad are not accepted here"
Wat ik kan bedenken is dat wellicht een aantal vergeten zijn om hun pas wereldwijd beschikbaar te maken. En vervolgens bij de kassa daar achter te komen.
Dan kan ik me voorstellen dat de winkeliers iets tegen buitenlandse bankpasjes krijgen.

Amice

mja maar goed dan krijgen ze dus de boodschappen gewoon niet mee en dat gebeurt dagelijks ook bij filipino's die meer in de card laden dan in hun portemonnee zit.

Wat mij dwars zit is de optelsom van (tot heden dan) 2 grosseries en citibank.
De vraag is wie deze modus operandus nog meer gaat volgen en daarmee de buitenlanders dus financieel in het nauw kunnen drijven.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Adik

Citaat van: gertve op maandag 23 december 2013, 22:16:09
Citaat van: Amice op maandag 23 december 2013, 21:05:45
Mja, toch maar even een waarschuwing neer pennen hier:
Wat is er aan de hand?
Ik constateerde dat in supermarkten opeens berichten aan de kassa hangen met de melding:
"international bankcards who are issued abroad are not accepted here"
Wat ik kan bedenken is dat wellicht een aantal vergeten zijn om hun pas wereldwijd beschikbaar te maken. En vervolgens bij de kassa daar achter te komen.
Dan kan ik me voorstellen dat de winkeliers iets tegen buitenlandse bankpasjes krijgen.

De pasjes waarbij je regio's moet inschakelen lijkt me meer een lokale dan globale trend? Kan het niet gewoon wat te maken hebben met fee's die winkeliers dienen te betalen en/of ongunstige wisselkoersen?

Ronny55

Ja shopwise accepteerd geen buitenlandse kaarten ....behalve als je voor 10000 peso + heb gewinkeld en geen ander betaalmiddel heb...In cdo is sinds kort een "shopwise " we zijn er 1x en nooit meer winkelen. Bankkaart niet aanvaard winkelwaar intussen ingepakt gewoon laten staan ...de manager erbij..hoop gewauwel over housrules .ok ,we maken een uitzondering  :confused2: dus het kon wel. Heb die goede man op een beleefde maar kordate wijze g zegt dat hij voor mij geen extra worst hoeft te bakken en dat er genoeg winkels zijn (voorlopig toch nog) die mijn kaart aanvaarden.

Maar inderdaad de kaarten moeten wereldwijd gemaakt worden...Toen ik bij mijn bank vroeg om mijn kaart wereld wijd te maken , vroeg hij me voor hoelang ...voor altijd he.
Ja maar ga je dan zoveel naar de  :smiley-philippines: reizen.....Neen niet echt, ik woon daar...Ha zo , maar dat moet je dan wel aangeven....das 5 jaar geleden gebeurd , als je goed had gekeken dan had je gezien dat mijn domicile in de  :smiley-philippines: is.  :floet:
Als dat een referentie was voor de intelligentie van het bankpersoneel....dan zijn we goed af.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Amice

#19
@ lex1980 zou goed kunnen uiteraard en dan geef ik ze nog geen ongelijk ook,ofwel zou het dan beter zijn om de kosten door te berekenen aan de pasgebruiker.

@Ronny55
Ik weet anders zeker dat juist bij shopwise dit een gloednieuwe "houserule" is want voordien was het niet zo en ik winkel toch al jaren bij shopwise.
Ik vind overigens je oplossing een schoolvoorbeeld, ik zou hetzelfde gedaan hebben. met hun "houserule" kunnen ze toch mooi gratis de spullen weer in het rek plaatsen zonder ook maar n cent te verdienen, niet dat ze er iets van leren hoor ,geloof dat maar niet, maar het voelt goed.  :biggrinn:

Zo als gewoonlijk komt het er weer opneer dat je maar gewoon moet afwachten totdat ofwel de storm over is gewaaid ofwel ze langzaam maar zeker de wurggreep verder dichtknijpen, zonder er ook maar iets aan te kunnen doen.


Its more fun in the Philippines, jawel ze lachen zich weer eens verrot omdat ze de buitenlanders weer n loer kunnen draaien.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

josv

Citaat van: Amice op dinsdag 24 december 2013, 09:07:33
niet dat ze er iets van leren hoor ,geloof dat maar niet, maar het voelt goed.  :biggrinn:

:lachen: :thumb:

Aan de andere kant zou je zeggen : het duurt gewoon te lang voordat de winkel kan beschikken over het geld. Evt. kosten kunnen ook een probleem zijn. In "mijn tijd" was mijn baas ook niet echt happig om credit-cards van visa/mastercard te accepteren voor kleinere bedragen omdat dan vaak de winst niet eens de kosten dekte ( we berekende 25ct extra voor bedragen onder de 5 of 10 euro, zelfs met gewone pinpas !!! ). Ik weet niet wat die visa/mastercard berekenen voor grens-overschrijdend geld verkeer, zal ook geen kattepis wezen.

CitaatIts more fun in the Philippines, jawel ze lachen zich weer eens verrot omdat ze de buitenlanders weer n loer kunnen draaien.

:weetikniet: , staat totaal tegenover het feit dat ze op alle mogelijke manier geld willen vangen. Dus laat een manager jou gewoon vertrekken met een kar vol boodschappen, nietwaar. Wel met in z'n achterhoofd dat het een hoop administratie kost etc. etc. maar de centen zijn binnen  :happy:

Zie het verhaal van de "overstaying". Niks geen jail als het geld gewoon binnen komt stromen.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Amice

Citaat
weetikniet , staat totaal tegenover het feit dat ze op alle mogelijke manier geld willen vangen. Dus laat een manager jou gewoon vertrekken met een kar vol boodschappen, nietwaar. Wel met in z'n achterhoofd dat het een hoop administratie kost etc. etc. maar de centen zijn binnen  happy

Zie het verhaal van de "overstaying". Niks geen jail als het geld gewoon binnen komt stromen.

Als dat de reden zou zijn zouden ze die "houserule" niet eens opleggen lijkt me zo.
Ik denk meer dat het met Patriotisme te maken heeft, xmas is voor de filipino's en dan moeten die verrekte buitenlanders met hun geld niet aankomen om winkelkarren vol mee te nemen.
Zelfs pinnen wordt aan banden gelegd met kerst, frico kaas wordt uit de schappen gehaald en ga zo maar door.

We don't need your money Joe
Dat hebben ze al binnen van hun OFW workers
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

TranceXL

Ter informatie, op mijn bankrekening staat meer als genoeg geld, na deze ene keer pinnen ben ik bij alle door jullie genoemde banken geweest, alle instellingen die nodig zijn, zijn door de Rabobank, gecontroleerd. Natuurlijk heb ik ook een creditcard bij mij, maar daar is een limiet aan verbonden, deze is gelukkig direct door de Rabobank verhoogd. alleen als een nieuwe kaart het niet meer doet ga je wel even in de rats zitten of de tweede het mischien ook begeeft.
Ik wil iedereen bedanken voor de aangeboden oplossingen, er zitten hiet mensen op het forum die altijd zeer goede raad weten te geven.
Af en toe zit er ook wel eens iemand tussen waarvan ik denk, heb je echt niets beters te doen, alsof ik met 9000 pesos naar Manilla vertrek.
Dus nogmaals dank aan alle mensen die mij goede raad hebben gegeven.

opinie

#23
Citaat van: josv op dinsdag 24 december 2013, 09:37:10
Aan de andere kant zou je zeggen : het duurt gewoon te lang voordat de winkel kan beschikken over het geld. Evt. kosten kunnen ook een probleem zijn. In "mijn tijd" was mijn baas ook niet echt happig om credit-cards van visa/mastercard te accepteren voor kleinere bedragen omdat dan vaak de winst niet eens de kosten dekte ( we berekende 25ct extra voor bedragen onder de 5 of 10 euro, zelfs met gewone pinpas !!! ). Ik weet niet wat die visa/mastercard berekenen voor grens-overschrijdend geld verkeer, zal ook geen kattepis wezen.

Ik kan je zeggen wat het in België kost.

Maestro/Vpay: 18 cent, sommige firma's rekenen voor buitenlandse kaarten het kredietkaart-tarief (bv Atos)

kredietkaart: Mastercard/Visa => 1,5 % American Express => 3,65 %

Kleine bedragen (< 12 euro) zijn dus beter met een kredietkaart.
Bij een betaling van 100 euro is er een meerkost van 1,32 euro voor een kredietkaart.

Op rekening na twee bankdagen ongeacht het kaarttype.

Bijkomend de vaste maandelijkse kosten: apparaat, servicecontract, ...

Hier staat tegenover: comfort voor de klanten, veiligheid voor de handelaar (minder contant aanwezig, geen vervoer naar de bank)

Het hangt ook af van wat, hoeveel en de marges op het artikel dat de klant koopt!
Eén pakje tabak, oplaadkaart of krant laat je beter wachten op een contant-/kredietkaartbetalende klant dan een Maestro/Vpay-klant. Daarom zie je zelden een pinapparaat in een krantenwinkel.
Een mevrouw die haar kleerkast wil vullen en zeker als het merkkleding is mag zelfs een kredietkaart te voorschijn halen.

In het laatste geval is het dan niet alleen de aanhoudster die wint.  :lachen:

Iemand die een nieuwe wagen koopt, zal zelden contant betalen.
Doet de koper dat wel, dan is de verkoper verplicht dit te melden aan de anti-witwascel. Doet de verkoper dat niet is er een boete van 10% op de ontvangen som.

Vanaf 1 januari 2014 is het limiet 3.000 euro en niet alleen berekend op het voorschot maar ook op de totaalsom.
Een voorschot mag nog contant als het minder is dan 3.000 euro én minder 10 % van het totaal als het totaal meer is dan 3.000 euro.
2.500 voorschot op 25.000 mag.
2.000 voorschot op 6.000 mag niet.

Even je auto zelf verkopen en 3.500 euro op je rekening plaatsen, kan je dan een bezoek van de economische inspectie opleveren ( de bank moet de storting namelijk melden). De boete is 10% dus 350 euro tenzij je het zelf onmiddelijk meldt. => Het kon niet anders: geen bankcheque, gelijk oversteken, geen pinautomaat als particulier, ...
Ik ken er eentje die het kon gaan uitleggen na de verkoop van zijn oldtimer. Was dat uw wagen? Doet u dat vaker, auto's verkopen? Waarom heeft het niet gemeld? Wat is het bedrag dat op de verkoopovereenkomst staat? Is er niet meer onder tafel betaald? Hij is er toen nog goed mee weggeraakt omdat alles klopte en hij kwam eraf met een waarschuwing.  :spank:

Vooral het laatste is totaal  :offtopic: maar mogelijk nuttig als iemand even al zijn hebben en houden verkoopt voor hij definitief naar het buitenland verkast. Je wil dan niet nog een hoop problemen voor je vertrek of je staat op de luchthaven en dan blijkt dat je gezocht wordt voor witwassen. :prisoner:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus