De Vijgenboom; Ann Lauwers;

Gestart door Quezonboy, zaterdag 23 juli 2011, 21:44:03

Vorige topic - Volgende topic

Quezonboy

Een boek van  Ann Lauwers;De Vijgenboom uit 2002 eerst een korte samenvatting geplukt van internet (http://mom.biblion.nl/olifant/olifant.dll?DocType=AI_TEXT&ppn=&isbn=90-223-1733-1&lid=&aut=&ti=);
Korte bespreking:
Tweede roman van Vlaamse juriste en verslaggeefster (1964) die in 2000 debuteerde met 'Tijdverkopers'*. Marivic is een arme jonge vrouw op een veraf gelegen Filippijns eiland, die ervan droomt met een blanke man te trouwen en kinderen te krijgen. Martin is een 48-jarige gescheiden Vlaamse magazijnbediende die weer bij zijn moeder woont. In een opwelling kiest hij een vrouw uit de catalogus van een commercieel huwelijksbureau. De sullige Martin en de 25 jaar jongere vrouw beginnen te corresponderen. Het klikt; hij doet haar een huwelijksaanzoek en kondigt aan naar Manilla te vliegen. Marivic is voor het eerst in de hoofdstad en vol verwachting. De plot is erg verrassend, want Martin zit niet in het vliegtuig en Marivic wordt uiteindelijk gelukkig met iemand uit haar dorp. Met hem loopt het minder goed af. Dit prachtige en inhoudelijk erg goed uitgewerkte verhaal weet van het begin tot het eind te boeien. Het verdient een breed lezerspubliek. Het eerste hoofdstuk is integraal te lezen op www.boek.be/files/bestanden/Tekst_De_vijgenboom.htm. - Annemiek Buijs


Persoonlijke mening;
Het geeft volgens mij prachtig weer hoe een westerse (Belgische) vrouw denkt over de verhoudingen tussen westerse mannen en Filippijnse vrouwen. Martin is waarschijnlijk de meest zielige man op de aardbol en alleen zo'n man gaat een relatie aan met een Filippijnse meisje die hij alleen uit brieven kent :evil:. Dat is volgens mij wat de schrijfster aan haar lezers probeert op te leggen, maar daarvoor heeft ze Martin toch wel te iets onrealistisch zielig gemaakt. Doordat hij zo zielig is rent terecht elke Belgische vrouw van hem weg (volgens de schrijfster dan) en moet die wel uit wanhoop naar een Filippijnse schrijven. Kortom Martin is de slechterik die zijn einde terecht verdient en Marivic is de prinses die haar droomhuwelijk krijgt. Je krijgt ook inzicht in de verhoudingen in een Filippijns dorp. Ook vindt de vergelijking tussen de hoop van een Filippijnse vrouw en een oude Filippijnse man die dezelfde rijkdom probeert te realiseren maar dan via zijn vechthaan prachtig.
In elk geval een prachtig boek die vooral uit vrouwlijk oogpunt is geschreven, je leert hoe de gemiddelde westerse vrouw de Filippijnse vrouw -westerse man relaties ziet. Als Nederlander kun je genieten hoe een Belgische man wordt beschreven, tegelijkertijd leer je begrip met hun te krijgen, want als alle Belgische vrouwen zo hard zijn voor hun mannen begrijpt je niet waarom niet alle Belgen gillend naar de Filippijnen vliegen :happy:.
:belgiesmiley: En Belgische mannen?! Och die moeten een enorme geestelijke eelt hebben op hun ziel als ze door iedereen worden bespot en voor de gek worden gehouden zoals Martin :crazy:. :haha:

Fail_over

Hoe vaak en hoe lang ben jij op de  :smiley-philippines: geweest?
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Quezonboy


boldy

 :lachen: :lachen: wrom geef jij daar geen antwoord op ,komt op mij een beetje vreemd over .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

kristof19

Citaat van: Quezonboy op zondag 24 juli 2011, 13:21:25
Citaat van: Fail_over op zondag 24 juli 2011, 00:00:44
Hoe vaak en hoe lang ben jij op de  :smiley-philippines: geweest?
:ontopic:

Het is mij duidelijk dat je nog nooit een gewoon huis op de Filippijnen van binnen heb gezien, ik wel vorige jaar september en oktober. (zie topic van Hansy - waarop is de keuze van een Filippijnse vrouw gebaseerd)

Hij is dus al 1 maal op de Filippijnen geweest blijkbaar voor 2 maanden.