Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Reisverzekering

Gestart door Kano, zaterdag 8 juli 2023, 10:36:51

Vorige topic - Volgende topic

Bjorna145

Of het nu om kosten die je op moet brengen omdat je een ongeval hebt veroorzaakt of dat je ziek wordt je komt niet weg voordat de zaak betaald is.
En wat doe je dan als je niet verzekerd ben.
Wie gat jou redden?

m.vr.gr.

Johan 

Pinocchio

Een reisverzekering hoeft niet zo duur te zijn.

Assistance Family op jaarbasis
Reisverzekering met wereldwijd medische bijstand en repatriëring voor het hele gezin

Voor 80 Euro/jaar bij ETHIAS.

https://www.ethias.be/part/nl/verzekeringen/vrije-tijd/reisverzekering-reisbijstand.html?amc_cid=ps_google-adwords_travel-assistance_na_na_na_nl&gclid=EAIaIQobChMIuNyu6YSEgAMVIuTmCh1-gwXFEAAYASABEgJ8YfD_BwE

O.B.Bommel

#12
Citaat van: Bulldozer op maandag 10 juli 2023, 09:41:14Volgens mij halen er hier een paar een reisverzekering en ziektekosten verzekering door elkaar. Nogmaals, mijn hele leven lang heb ik nog geen enkele noodzaak gezien om een reisverzekering te nemen. Mocht er nu wat gebeuren dan ben ik goedkoper uit als ik het zelf betaal, dan dat de reisverzekering het betaald maar ik iedere keer premie had betaald. Je moet je verzekeren voor iets waar je zelf de risico's niet van kunt dragen. Bijvoorbeeld ziektekosten of brand van een koophuis. Voor reizen heb je die risico's (bijna) niet.
Inderdaad het zijn verschillende dingen. Ook ik vind dat je in de regel verzekert wat je zelf niet kunt dragen. Of de prijs-kwaliteitsverhouding moet "gunstig" zijn.

Reisverzekering heette vroeger een ROB, Reis-, Ongevallen- Bagageverzekering. Het grootste deel van de Reis en Ongevallen is ook verzekerd voor je ziektekostenverzekering maar niet alles. Het reis-stuk houdt "deels" ook rekening met het land waar je verblijft en er zijn andere dingen als repatriering die wat uitgebreider zijn. Zeker repatriering is vaak een groot bedrag.

Bagageverzekering is alleen verzekerd in een ROB verzekering en daar gaat het verhaal van Bulldozer meestal wel op. Die schade is zeker draagbaar maar die sluit je niet apart af. Ik ben al een keer of 7 mijn bagage tijdelijk kwijt geweest maar is uiteindelijk altijd boven water gekomen. En 2x fototoestel gejat. Maar ach ik heb het over 49 reisjaren dus stelt het weinig voor.

Ik heb al die jaren een doorlopende reisverzekering gehad, die valt qua prijs wel mee en verdeeld over 227 reizen denk ik dat de relatieve kosten wel meevielen. Je kunt ook zeggen gelukkig nooit veel hoeven claimen.

Een annuleringsverzekering had ik nooit maar toen mijn ouders wat broos werden vond ik het link worden en in 2010 sloot ik toch maar een doorlopende annuleringsverzekering af. Net op tijd, in 2011 overleed mijn moeder en moest ik terug via de ANWB alarmcentrale. Voor wat dat kostte kan ik nog jaren premie vooruit.

Er was toen nog even sprake of dat onder annulerings- of reisverzekering viel maar die had ik dus toen allebei. Verzekeringen kunnen dan heel lastig worden.

Voor mijn bezoek in NL sluit ik de OOM verzekering af. Goede ervaringen mijn schoonmoeder kreeg hier een klein herseninfarct en verbleef een dag of 10 ter observatie hier in het ziekenhuis. Kosten bijna 6000 euro (2007). Had het bedrag binnen een week uitgekeerd. Voor mij dus niks anders meer. Maar voor visite is een ZKV verplicht, een reisbagageverzekering niet maar die is er apart niet.

Vandaar mijn vraag over wat voor soort reis ging het en over wie. Een eensluidend antwoord kan je zonder dat niet geven.

Ik kan als Nederlander de OOM verzekering niet afsluiten in Nederland, tenminste toen niet. De premie van OOM is ook relatief hoger omdat de verzekerden meestal geen aparte ziektekostenverzekering hebben. Dat is overigens een inschatting, zeker weten doe ik dat niet.

Mijn reisverzekering heeft overigens een dekking over max 90 dagen verblijf meen ik zo uit het hoofd. Vroeger 180 dagen. Vroeger was dat geen issue maar omdat ik nu veel langduriger in PH verblijf kan het een issue worden. Maar tot op heden is 3 maanden voor mij genoeg, ook i.v.m. mijn geldigheid rijbewijs.


Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: Bjorna145 op maandag 10 juli 2023, 03:05:50...

Ik ken een koppel meneer Bommel kent ze ook waarvan een boven de 70 is en de ander boven de 80 is.
Zijn laats 6 weken op vakantie geweest zonder verzekering.
Vind ik toch een risico.
...
Die zijn beschermd door een hogere macht. Zijn Jehova's.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: O.B.Bommel op maandag 10 juli 2023, 14:26:12...
Een annuleringsverzekering had ik nooit maar toen mijn ouders wat broos werden vond ik het link worden en in 2010 sloot ik toch maar een doorlopende annuleringsverzekering af. Net op tijd, in 2011 overleed mijn moeder en moest ik terug via de ANWB alarmcentrale. Voor wat dat kostte kan ik nog jaren premie vooruit.

Er was toen nog even sprake of dat onder annulerings- of reisverzekering viel maar die had ik dus toen allebei. Verzekeringen kunnen dan heel lastig worden.

...
Was uiteindelijk annuleringsverzekering want IK was niet ziek of overleden maar een deel van de reis ging niet door. Om het even compleet te maken. Ja het luistert soms nauw.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: Willy op maandag 10 juli 2023, 11:40:57kostprijs van een verzekering = 6.5% van de reissom = premie die je betaald. maar lees goed de kleine lettertjes wat er allemaal is uitgesloten. bagage mee verzekeren is nog een extra kost en is standaard maar verzekerd voor 1500€ die je max kan terug krijgen; en dan moet je nog de facturen van de verloren goederen kunnen voorleggen en rekenng houden met de waardevermindering tegen nieuwprijs. Kosten/baten heeft een reisverzekering geen enkele meerwaarde. Bv. kosten van je reis = 10.000€ premie die je betaald op die som is 650€; max wat je kan terugtrekken = 5.000€ Besluit de soep is de kool niet waard!!!
Ik betaal een vast bedrag per jaar (of per maand zo je wil) voor een doorlopende verzekering. Een bepaald bedrag als percentage ken ik alleen bij annuleringsverzekeringen voor een aparte reis. 6,5 lijkt me exhorbitant.

Kleine lettertjes zijn belangrijk. Bij ZKV b.v. is standaard USA deels uitgesloten, hogere ziekenhuiskosten.

Bagage klopt. Het is net als met de inboedelverzekeringen, door "afschrijvingen" blijft er vaak weinig over om te claimen. Mocht bagage apart zijn dan deed ik dat ook niet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

Die zijn beschermd door een hogere macht. Zijn Jehova's.

kostelijk om gelachen

Johan

Bulldozer

Citaat van: Pinocchio op maandag 10 juli 2023, 10:04:32
Citaat van: Bulldozer op maandag 10 juli 2023, 09:41:14Volgens mij halen er hier een paar een reisverzekering en ziektekosten verzekering door elkaar
In Belgie is een reisverzekering die wereldwijd geldig ook een ziektekostenverzekering aangezien de Belgische ziektekostenverzekering enkel geldig is in Europa en de meeste moslimlanden.
Reis je naar de USA, Japan, Thailand, de Filippijnen en nog wat niet moslimlanden dan ben je niet meer verzekerd in die landen.

Landen waar de ziekteverzekering geldig is:https://www.cm.be/media/Geografische-dekking-CM-reisbijstand_tcm47-24482.pdf
Ja, duidelijk. Dat is inderdaad anders dan in Nederland en heeft het inderdaad meer nut. Zelfde als met pensioenen, belastingen en dus ook ziektekosten/verzekeringen maakt het dus uit of je Belg of Nederlander bent.

Bulldozer

Citaat van: O.B.Bommel op maandag 10 juli 2023, 14:26:12Voor mijn bezoek in NL sluit ik de OOM verzekering af. Goede ervaringen mijn schoonmoeder kreeg hier een klein herseninfarct en verbleef een dag of 10 ter observatie hier in het ziekenhuis. Kosten bijna 6000 euro (2007). Had het bedrag binnen een week uitgekeerd. Voor mij dus niks anders meer. Maar voor visite is een ZKV verplicht, een reisbagageverzekering niet maar die is er apart niet.

Vandaar mijn vraag over wat voor soort reis ging het en over wie. Een eensluidend antwoord kan je zonder dat niet geven.

Ik kan als Nederlander de OOM verzekering niet afsluiten in Nederland, tenminste toen niet. De premie van OOM is ook relatief hoger omdat de verzekerden meestal geen aparte ziektekostenverzekering hebben. Dat is overigens een inschatting, zeker weten doe ik dat niet.

Als Nederlander in de Filippijnen heb ik onze ziektekosten verzekering bij Oom. Zat ooit bij ONVZ,maar die zijn gestopt met Nederlanders in het buitenland en hebben me naar Oom overgeheveld.

Inderdaad zeer snel met uitbetalen en stellen eigenlijk nooit vragen. Kan ik dus ook aanbevelen.

Bjorna145

Beste Buldozer is bij OOM de premie afhankelijk van de leeftijd? En wat betaal jij per maand/jaar? Woon jij vast op de Filippijnen? Is dit alleen voor jou of ook voor gezinsleden?

b.v.d.

Johan