Is er een verschil tussen de Thaise of Filippijnse vrouwen ?

Gestart door Jommeke, maandag 25 april 2011, 11:07:44

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: Anakin op woensdag 27 juli 2011, 19:41:22
Citaat van: Digos op dinsdag 26 juli 2011, 17:09:20
@ pierewies...het is wel degelijk zo.

Discriminatie is hoger in de phils dan hier, dan klappen we nog niet over hoofddoeken.

We hadden ooit een taxidriver van Dumaguete en die sprak cebuano, die was altijd de kop van jut als ie binnen kwam met de andere drivers. Hij sprak cebuano met men vrouw en dat zinde de andere drivers niet.

Tagalog is een beetje overheven, wel de algemene taal maar enkel voor de Manilla bewoners, van het het moment dat ze zich in de provincie begeven, verstaan ze niks meer.

Mensen uit de provincie echter begrijpen meer, dan enkel het tagolog.

CitaatDat is wat mijn vrouw beweert ... ik ga ervanuit dat zij met kennis van zaken praat]

@ phille, zij heeft de kennis en ervaring en uit men eigen gevoel is het correct.

Mijn vrouw is van Bohol en spreek zowel tagalog als visaya ,ze woont al 20 jaar in manila zegt, dat meeste van laaste generatie alleen engels en tagalog spreken maar je met visaya zowat overal terecht kan.
heeft ze mij dit weekend pas verteld .


Dit klopt niet hoor, Tagalog kan je zo goed als overal in de Filipijnen gebruiken (Tagalog is de nationale taal), visaya noemen ze een dialect en wordt voornamelijk in Visayas Regio (Cebu / Bohol / Negros) en Mindanao regio gesproken; uiteraard zijn er veel mensen in Manilla afkomstig van deze regio's die Visaya spreken.




Luc

Omdat iedereen verplicht is op school Tagalog te leren. Dat wil niet zeggen dat de meerderheid Tagalog als zijn moedertaal heeft.

Tagalog    22,000,000
Cebuano    20,000,000
Ilocano    7,700,000
Hiligaynon    7,000,000
Waray-Waray    3,100,000
Kapampangan    2,900,000
Chavacano (Spanish creole)    2,500,000
Northern Bicol[9]    2,500,000
Pangasinan    2,434,086
Southern Bicol[10]    1,200,000
Maranao    1,150,000
Maguindanao    1,100,000
Kinaray-a    1,051,000
Tausug    1,022,000
Surigaonon    600,000
Masbateño    530,000
Aklanon    520,000
Ibanag    320,000



There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Anakin

raar genoeg zie ik visaya daar niet tussenstaan ,hoe komt dat ?

opinie

Citaat van: Luc op woensdag 27 juli 2011, 21:47:07
Tagalog    22,000,000
Cebuano    20,000,000

Rekeninghoudend met de verspreiding van Cebuano is de benaming Visaya niet terecht.
Het grootste deel van de Visayas is niet Cebuano-sprekend en de helft van het Cebuanogebied ligt in Mindanao.

Het is gewoon een pikorde.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Citaat van: Anakin op woensdag 27 juli 2011, 21:56:11
raar genoeg zie ik visaya daar niet tussenstaan ,hoe komt dat ?


Cebuano is de juiste benaming.

Cebuano (ook wel: Sugbuanon) is een Austronesische taal die wordt gesproken in de Filipijnen door ongeveer 18 miljoen mensen. Het Cebuano maakt deel uit van de Visaya taalgroep.

Het Cebuano wordt gesproken door de inwoners van Cebu, Bohol, Negros Oriental en mensen in het westen van Leyte alswel in de provincie Zuid Leyte en in het noorden van Mindanao. De taal wordt ook gesproken op een aantal plaatsen in Samar. De inwoners van Bohol noemen de taal ook wel Bol-anon, terwijl de Cebuano sprekende inwoners van Leyte hun taal ook wel Kana noemen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cebuano

Wikipedia pagina is ook niet volledig want in Davao wordt ook Cebuano gesproken en dat ligt volgens mij nog altijd in het zuiden van Mindanao.

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Quezonboy

Citaat van: Anakin op woensdag 27 juli 2011, 21:56:11
raar genoeg zie ik visaya daar niet tussenstaan ,hoe komt dat ?

Visaya zijn een familietaalgroep waaronder het Cebuano; de diverse aparte talen van die talenfamilie zoals Cebuano staan er wel vermeld maar natuurlijk alleen maar de grotere. Ratagnon telt maar 2 a 3 sprekers, Cebuano heeft meer dan 20 miljoen sprekers.
Hoe dan de Visaya heeft  als familie in totaal de grootste groep moedertaalsprekers op de Filippijnen met 33 miljoen en de grootste verspreiding. Tagalog heeft als op zich zelf taal  juist de grootste groep moedertaalsprekers met 25 miljoen moedertaalsprekers in vergelijking met Cebuano de grootste Visayan taal die 20 miljoen sprekers heeft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Filipino_language
The Visayan languages are further divided into five subfamilies. The list below is by no means exhaustive. Asi, Surigaonon, and Cebuano constitute their own subfamilies.

Asi - spoken in towns on Tablas Island as well as the islands of Banton, Simara, and Maestro de Campo in Romblon province. It is known officially as Bantoanon language.
Cebuano - includes Boholano, Leytehanon, Mindanao Cebuano and Mindanao Visayan dialects.
Surigaonon (including Jaun-Jaun). May be closest to Cebuano.[1]
Central Visayan - includes Hiligaynon, Waray-Waray, Romblomanon which includes Sibuyan various dialects of Cajidiocanon, San Fernando-Azagra Sibujanon and the Magdiwang-Espana Sibuyanon variety, Ati, Capiznon, Masbatenyo, Porohanon, the Bisakol languages of Sorsogon and Northern Samar, and others.
Western Visayan - includes Kinaray-a (the major language of Antique), Aklan languages (Aklanon, Malaynon), Onhan or Loocnon (Tablas), Caluyanon, Cuyonon, Ratagnon, and others.
Tausug - spoken in Jolo, Sulu; Palawan; Basilan; Tawi-Tawi; and Zamboanga City and environs. Also spoken in Indonesia (Kalimantan), and Malaysia (Sabah). It has been suggested to be more closely related to the Mansakan languages than to Visayan.

Tinulang_Manok

Citaat van: opinie op woensdag 27 juli 2011, 22:15:31
Citaat van: Luc op woensdag 27 juli 2011, 21:47:07
Tagalog    22,000,000
Cebuano    20,000,000

Rekeninghoudend met de verspreiding van Cebuano is de benaming Visaya niet terecht.
Het grootste deel van de Visayas is niet Cebuano-sprekend en de helft van het Cebuanogebied ligt in Mindanao.

Het is gewoon een pikorde.

In dit geval wordt volgens mij Visayan bedoeld als taalgroep, Cebuano is een van die talen, maar er zijn dus meer verwante talen.
Dat er een pikorde is, is niet zo gek, die bestaat er bij ons ook, Twents staat in nederland minder hoog in aanzien dan ABN, wat handig is voor mij omdat men geneigd is mij te onderschatten zodra ik mijn mond opendoe  :jajaja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Visayan_languages

[expando]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/10/Visayan_language_distribution_map.png[/expando]
Amare et sapere vix deo conceditur

Luc

Er zijn ook verschillende dialecten van het Tagalog. Ooit was er een Filipina tegen mij aan het verkondigen dat alleen in Batangas het echte, pure Tagalog wordt gesproken.

"At present, no comprehensive dialectology has been done in the Tagalog-speaking regions, though there have been descriptions in the form of dictionaries and grammars on various Tagalog dialects. Ethnologue lists Lubang, Manila, Marinduque, Bataan, Batangas, Bulacan, Tanay-Paete, and Tayabas as dialects of Tagalog. However, there appear to be four main dialects of which the aforementioned are a part; Northern (exemplified by the Bulacan dialect), Central (including Manila), Southern (exemplified by Batangas), and Marinduque."

http://en.wikipedia.org/wiki/Tagalog_language
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

O.B.Bommel

Citaat van: Luc op woensdag 27 juli 2011, 23:13:37
Er zijn ook verschillende dialecten van het Tagalog. Ooit was er een Filipina tegen mij aan het verkondigen dat alleen in Batangas het echte, pure Tagalog wordt gesproken.
Ook weer zo'n muts die maar wat bralt. In NL zeggen ze dat het echte ABN in Haarlem wordt gesproken, ik weet niet of dat veel toevoegt.
Overigens geen haar op mijn vacht die iemand zou onderschatten omdat hij Twents spreekt. En ik denk dat ik zeker de enige niet ben, dus geen complex voor nodig. Met Limburgs worden ze zelfs minister.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

balikbayan

Ik vind de mooiste taal nog steeds Afrikaans Nederlands  :happy:

In hierdie les sal ek jou leer hoe om in afrikaans te groet