Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

verdeling inboedel bij filipijns huwelijk

Gestart door gammaracer, zaterdag 6 april 2013, 18:16:53

Vorige topic - Volgende topic

gammaracer

hallo allemaal

hoe zit dat nu met de verdeling van het huis mocht het mis gaan? , kwil wel niet gaan doemdenken enzo en heb hier bovendien ook al een geruststellend bericht hierover gelezen trouwens , kan het helaas niet meer terugvinden . :weetikniet:

Maar het ging ongeveer zo dat de filipijnse wet dan van kracht is maar voor de man wel de regels van zijn land worden toegepast
klopt dit nog steeds ? :ikkeniebegrijp:

sorry voor de vraagstelling , maar ben eigenlijk nog nooit gehuwd geweest en heb helaas te weinig tijd om alles uit te zoeken


mvg

stijn54

Volgens mij is het beste huwen met volledige scheiding van goederen en haar dat eerlijk uitleggen. Als ze dan met jou wil trouwen is het dan toch niet in eerste instantie om je bezittingen. :daag:

robert van dijck

Vergeet niet dat er nog zoiets bestaat als "vruchtgebruik", als je met een veel jongere vrouw huwt en je woont in België dan heeft bij overlijden van jezelf (logisch) je vrouw het vruchtgebruik van de woning indien het je eigendom is alsook de inboedel. Stel je hebt kinderen uit een vorig huwelijk, jij komt te overlijden dan kunnen jouw kinderen het huis niet erven zolang de overlevende (jonge vrouw) in leven is.

Alles wat "iets" opbrengt wordt niet verdeeld onder de wettelijke erfgenamen, heb je bijvoorbeeld spaargelden die intresten opbrengen dan zullen jouw kinderen die spaargelden niet erven, je overlevende echtgenote ook niet, maar zolang ze leeft heeft ze wel recht op de intresten.

mvg

Robert

Pjottr

Citaat van: stijn54 op zaterdag  6 april 2013, 19:24:07
Volgens mij is het beste huwen met volledige scheiding van goederen en haar dat eerlijk uitleggen. Als ze dan met jou wil trouwen is het dan toch niet in eerste instantie om je bezittingen. :daag:
In het westen kan dat maar een huwelijk op basis van Filipijns recht is dat niet altijd conjugal? Maar misschien zit ik er wel naast, ik leer graag.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

gammaracer

ben helaas reeds getrouwd in phil , alhoewel nog niet geregistreerd hier , is dit dan volgens de belgische wet ?met scheiding van goederen of niet ? of betekent dit ook in phil automatisch scheiding van goederen ?

Pjottr

Citaat van: gammaracer op zondag  7 april 2013, 07:57:44
ben helaas reeds getrouwd in phil , alhoewel nog niet geregistreerd hier , is dit dan volgens de belgische wet ?met scheiding van goederen of niet ? of betekent dit ook in phil automatisch scheiding van goederen ?

Hoezo helaas???
Ben geen Belg maar ne Ollander. Hoewel ik denk dat er geen verschil zit in de wetgeving
Toen mijn huwelijk werd geregistreerd werd niets gevraagd. De akte ging naar den Haag en that was it
Je kunt in Belgie of zoals in mijn geval separaat bij een notaris e.e.a regelen
Zelfs als mensen 20 jaar in gemeenschap zijn gehuwd kunnen ze in latere jaren alsnog voorwaarden laten opmaken.
Die gelden dan wel vanaf dat moment. Alles wat voordien was opgebouwd blijft in de Gemeenschap
In Nederland is het zo dat een huis automatisch in de gemeenschap valt. Ik heb ooit begrepen dat dit in Belgie beter is geregeld en dat dit geen automatisme is.
Klopt dit?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

stijn54

@Pjottr. Ja dat klopt.
Het beste in Belgie zou dan zij  dat je uw huis schenkt aan je kinderen maar die moet je dan ook kunnen vertrouwen. Want geld maakt van vele goede mensen slechte mensen.
Volledige scheiding van goederen vind ik wel goed maar dat je jongere vrouw dan het vruchtgebruik heeft bij je overlijden had ik niet aan gedacht maar misschien is daar ook een oplossing voor?

robert van dijck

Citaat van: stijn54 op zondag  7 april 2013, 08:46:49
@Pjottr. Ja dat klopt.
Het beste in Belgie zou dan zij  dat je uw huis schenkt aan je kinderen maar die moet je dan ook kunnen vertrouwen. Want geld maakt van vele goede mensen slechte mensen.
Volledige scheiding van goederen vind ik wel goed maar dat je jongere vrouw dan het vruchtgebruik heeft bij je overlijden had ik niet aan gedacht maar misschien is daar ook een oplossing voor?


Vruchtgebruik is niet te regelen, het is een wet ter bescherming van de overlevende echtgenote, je huis schenken aan je kinderen heeft geen zin, je echtgenote blijft er in wonen, zolang deze niet overleden is kan het huis niet geschonken of verkocht worden.

Ik heb vorige week ruim 1h bij de notaris gezeten, en die heeft mijn oren goed gewassen als je begrijpt wat ik bedoel.

Ikzelf ben 65 mijn Phil vriendin is 34 dus 31 jaar verschil, ik heb 2 kinderen uit mijn lang vervlogen eerste huwelijk, mijn kinderen zijn 43 en 41 jaar oud, ik woon in mijn eigen (veel te groot) huis, heb ook nog een appartement aan zee en een beetje spaarcenten, nu mijn verhaal (van de notaris)

Stel ik kom te overlijden, ongeacht wanneer, zal mijn Phill vrouw nog 31 jaar in leven blijven (hypothese) Stel ik overlijd op mijn 75, dan is mijn vrouw 41, stel dat zij ook op haar 75 overlijdt, dan leeft zij nog 31 jaar na mijn overlijden,  dan zijn mijn kinderen 81 en 84 jaar oud, tot die ouderdom moeten zij wachten alvorens zij mijn nalatenschap kunnen erven.

Dat is het resultaat van "vruchtgebruik", het is een uit de lucht gegrepen verhaal (van de notaris) maar het is wel de realiteit indien als als als...........

mvg

Robert

Pjottr

Voor zo ver mijn kennis gaat: Kinderen kunnen na overlijden altijd hun legitime portie opeisen. Als er geen testament langstlevende is, dan kan het zo maar zijn dat het huis verkocht moet worden om de kinderen uit te kunnen betalen.Dus dat vruchtgebruik is niet meer dan een testament op de langstlevende en dat moet wel bij een notaris worden geregeld.
Mijn ouders hebben dit gedaan om bovengenoemde redenen.
Ik ge er van uit dat dit in Belgie niet anders is.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

robert van dijck

Dan is het in B anders, mijn kinderen kunnen, na mijn overlijden, hun part niet opvragen zolang mijn echtgenote nog leeft, zij heeft het vruchtgebruik, vrucht gebruik heeft niks met testament te maken, vruchtgebruik is een wet ter bescherming van de overblijvende echtgenoot.
Mijn kinderen kunnen wel het vruchtgebruik  afkopen van mijn echtgenote, maar dat zou wel eens duurder kunnen zijn dan de waarde van de woning dit omdat zij nog jong is bij mijn overlijden.  bv ik overlijd op mijn 75, dan is zij 44

volgens jou moet mijn echtgenote, bij mijn overlijden het huis verlaten om het te kunnen verkopen? in B onmogelijk.

mvg

Robert