Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

verdeling inboedel bij filipijns huwelijk

Gestart door gammaracer, zaterdag 6 april 2013, 18:16:53

Vorige topic - Volgende topic

Pjottr

Dat jouw vrouw het huis zou moeten verlaten heb ik niet geschreven. Dat is in principe ook niet zo.Zij kan daar gewoon blijven zitten.
Indien er kinderen zijn die rechten zouden kunnen op eisen en daadwerkelijk opeisen dan wordt het een ander verhaal. Die kinderen moeten dan worden uitgekocht. Als daar geen geld toe is dan zit er niets anders op het pand te verkopen of te herfinancieren. Nogmaals ik praat over de Ned situatie en niet over de Belgische.Die ken ik niet.
NB Dit is in Nederland de oude wettelijke regel en als er niets verder is geregeld.
Een testament langstlevende kan dit ondervangen.

Er zijn trouwens diverse soorten testamenten op langstlevende waarin verschillende zaken geregeld kunnen worden (onder andere het vruchtgebruik testament)
Het gaat te ver om daar verder over uit te wijden hier.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Endomax

Wij zijn getrouwd met een huwelijkscontract "scheiding van goederen". Het huwelijks contract is in België opgemaakt bij een notaris en vertaald in het engels. De notaris heeft dit door gefaxt naar De Belgische ambassade en het was daar dat de ambassadeur als notaris functioneert. In de ambassade is het huwelijkscontract getekend, de dag voor we trouwden in de Filippijnen.
Wij zijn nu meer dan 10 jaar getrouwd, we werken beiden voltijds en hebben elk onze eigen bankrekening. Aangezien we geen kinderen hebben gaat het huis naar mijn familie ( wanneer ik overlijd) maar mijn vrouw heeft levenslang het vruchtgebruik. Wat de inboedel betreft, dat hangt af op wie zijn naam de factuur staat bij aankoop.

stijn54

Citaat van: Endomax op dinsdag 28 januari 2014, 19:03:36
Wij zijn getrouwd met een huwelijkscontract "scheiding van goederen". Het huwelijks contract is in België opgemaakt bij een notaris en vertaald in het engels. De notaris heeft dit door gefaxt naar De Belgische ambassade en het was daar dat de ambassadeur als notaris functioneert. In de ambassade is het huwelijkscontract getekend, de dag voor we trouwden in de Filippijnen.
Wij zijn nu meer dan 10 jaar getrouwd, we werken beiden voltijds en hebben elk onze eigen bankrekening. Aangezien we geen kinderen hebben gaat het huis naar mijn familie ( wanneer ik overlijd) maar mijn vrouw heeft levenslang het vruchtgebruik. Wat de inboedel betreft, dat hangt af op wie zijn naam de factuur staat bij aankoop.

Ik heb dit ook zo gedaan in 2002. En bij scheiding hebben wij geen problemen gehad.
Maar ik denk dat het tegenwoordig meer compleks is om zo te huwen wat ik niet versta vn de autoriteiten want dan weet de Filipina heel goed dat ze de man niet kan pluimen.

Amice

Dabnversta je de filipino's idd niet want de authoriteiten geven juist aan hoe ze moeten pluimen en helpen daar  graag een handje mee.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

huisman45

Voor nederlanders mijn advies,ook al doen de authoriteiten advies geven,
accepteer de regelingen om mijn bezit te behouden,zoniet excit weg ermee.
En die lulverhalen van dan hou je niet van me kunnen ze inpakken en mee nemen  :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :lachen: :jajaja: :jajaja: :jajaja: :jajaja: :jajaja:
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

opinie

De overledene was gehuwd en had kinderen
De weduwe of weduwnaar krijgt het vruchtgebruik van de hele nalatenschap, de kinderen krijgen de blote eigendom.
Alle kinderen van de overledene, uit een vorig of uit het laatste huwelijk, buitenhuwelijkse en geadopteerde, zijn gelijkgesteld en hebben dezelfde rechten.

De kinderen krijgen ieder een gelijk deel. Als een kind vooroverleden is (of verworpen heeft of onwaardig is om te erven), dan erven zijn kinderen in zijn plaats. Zijn er geen kinderen, dan gaat zijn deel naar zijn broers en zusters.

Een speciale bescherming is voorzien voor de gezinswoning met huisraad. De weduwe of weduwnaar zal deze woning steeds mogen betrekken en gebruiken, wie ook blote eigenaar is, kinderen, stiefkinderen, broers, zusters, neven en/of nichten.

De kinderen erven dus wel bij overlijden maar enkel de naakte eigendom, niet het genot van de goederen.
Bij een akkoord tot verkoop zijn twee mogelijkheden:

Geld wordt geblokkeerd en de rente gaat naar de weduwe. Na haar overlijden (bv. 30 jaar) krijgen de kinderen het nettobedrag dat ondertussen door inflatie niets meer waard is.

Er wordt een akkooord gemaakt tot afkoop: het genot wordt omgezet naar een % van het kapitaal en ieder beschikt vrij over zijn/haar deel.

Citaat van: robert van dijck op zondag  7 april 2013, 13:25:30
Mijn kinderen kunnen wel het vruchtgebruik  afkopen van mijn echtgenote, maar dat zou wel eens duurder kunnen zijn dan de waarde van de woning dit omdat zij nog jong is bij mijn overlijden.

Dat kan toch niet! Een genot dat meer waard is dan het goed?

Een goede informatie is dit:

worden-mijn-kinderen-uit-mijn-eerste-huwelijk-benadeeld-als-ik-hertrouw

http://elfri.be/omzetting-van-het-vruchtgebruik-van-de-langstlevende-echtgenoot

http://www.notarishendrickx.be/juridische-info/familiaal/21-vruchtgebruik
63-jarige vrouw krijgt 38% bij omzetting.

:denk:
Stel: je boort je kinderen de erfinis door de neus want het zijn maar kinderen van de ex. Het huis in de  :smiley-philippines: staat altijd op haar naam en daar zullen enkel haar kinderen erven al heb je het betaald. Hoe groot is de kans om na haar overlijden (kan altijd) er nog te wonen? Of hoor je dan: "Hé, oprotten ouwe! Je bent geen familie!" Hoeveel zijn er hier die hun huis na verloop van tijd 50% doneren aan hun vrouw? Veel!!!
In NL is het automatisch maar in BE niet. Na enkele jaren is het: "Daag, ik ga naar mijn nieuwe vriend en neem de helft van jouw huis mee!"  :evil:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus