Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

bewijs van huisvesting

Gestart door gammaracer, maandag 18 februari 2013, 20:34:34

Vorige topic - Volgende topic

gammaracer

hallo


ééén van de visa vereisten is bewijs van afdoende huisvesting (prove of sufficient lodging)

welke documenten kan ik hier best voor gebruiken ? en legalisatie nodig door een of andere gemeente ?

sorry voor deze alweer ogenschijnlijk simpele vraag :floet:

hoor net van een vriend dat zijn thaise vriendin terug naar thailand is door alweer een visaweigering omwille van dit ontbrekende of ongeldige document :negatief:

bigfoot12345

Als je eigenaar bent van een woning dan moet je de eigendomsakte geven,anders een huurcontract.

Rich

Tip: Als je een huurcontract opstuurt, doe het MET plaatsbeschrijving en laat het registreren bij het kadaster. Een huurcontract is enkel geldig MET plaatsbeschrijving.

Je hoeft niets te laten vertalen of te legaliseren.

Succes  :thumb:
Rich de Nederbelg.

koy

copie van de originele acte van je eigendom, hebben ze nu de laatste keer ook aan ons gevraagd en voordien niet,
ik bezit ook een app. gebouw en ook daarvan wilden ze de acte en alle verhuur contracten, kan je nagaan...

grtn Koy
leven en laten leven...

ganda


Voldoende huisvesting

Gezinshereniging art.10(bis) en 40ter Vw.

Een familielid dat een Belg of vreemdeling met verblijfsrecht in België wil vervoegen moet in de meeste gevallen bewijzen dat de gezinshereniger over voldoende huisvesting beschikt om het familielid en zichzelf te herbergen.

Wetgeving

Volgens het KB van 26 augustus 2010 is er sprake van voldoende huisvesting wanneer de woning voldoet aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid in de zin van artikel 2 van de wet van 20 februari 1991 houdende wijziging van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek inzake huishuur.

Deze begrippen worden als volgt omschreven in het KB van 8 juli 1997:
de oppervlakte en het volume van de woning moeten voldoende ruim zijn om er te koken, te wonen en te slapen;
De volgende lokalen kunnen geen woonvertrek vormen : de voor- of inkomhallen, de gangen, de toiletten, de badkamers, de wasruimten, de bergplaatsen, de niet voor bewoning ingerichte kelders, zolders en bijgebouwen, de garages en de lokalen voor beroepsbezigheden.

Hoe de voldoende huisvesting concreet bewijzen?

Het gezinslid moet bij de aanvraag, naast de andere vereiste documenten, de voldoende huisvesting aantonen van de verblijfsgerechtigde vreemdeling waarbij hij zich wil voegen. Daarvoor dient hij een van de volgende documenten over te maken:

een geregistreerd huurcontract van de woning die de Belg of de verblijfsgerechtigde vreemdeling huurt en waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft, eventueel aangevuld met een plaatsbeschrijving (dit laatste is niet verplicht);

of een notariële eigendomstitel van de woning waar de Belg of de verblijfsgerechtigde vreemdeling woont en waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft.

Opgelet!

Enkel de DVZ beoordeelt of er voldoende huisvesting is; de gemeente gaat enkel na of de vereiste documenten overgemaakt werden

Wanneer de woning onbewoonbaar verklaard werd, weigert DVZ de aanvraag.

Een geregistreerd huurcontract of notariële eigendomstitel creëert slechts een weerlegbaar vermoeden dat de vreemdeling over voldoende huisvesting beschikt. In theorie kan de DVZ het verblijfsrecht dus toch nog weigeren, ook al werden de vereiste documenten overgemaakt. Bv. uit het huurcontract of de plaatsbeschrijving blijkt dat de woning niet voldoende ruim is om er te koken, te wonen en te slapen (zie KB van 8 juli 1997)
Indien een huurcontract voorgelegd wordt, moet dit geregistreerd zijn op het registratiekantoor. In principe is elke verhuurder verplicht om een huurcontract te laten registreren. Wanneer de verhuurder dit nalaat te doen, kan de huurder het ook zelf laten registreren >> Lees hier meer informatie over registratie van huurcontracten

Indien een eigendomstitel voorgelegd wordt, moet het een notariële akte zijn. Een verkoopakte die niet verleden is voor de notaris wordt niet aanvaard.

Het geregistreerd huurcontract of de notariële eigendomsakte moet de woning betreffen waar de betrokkene nu effectief woont. Het feit dat men op een wachtlijst voor een sociale woning staat, voldoet niet als bewijs van voldoende huisvesting.

Na toekenning van de gezinshereniging moet de gemeente de voorwaarde van voldoende huisvesting volgens de DVZ niet actief blijven controleren. Als de woning onbewoonbaar verklaard zou worden binnen de eerste 3 jaar, of als er fraude aan het licht komt, kan DVZ het verblijfsrecht op basis van gezinshereniging toch nog intrekken: de huisvestingsvereiste geldt, net zoals de andere voorwaarden voor gezinshereniging, tot drie jaar na de gezinshereniging; en zelfs daarna kan fraude een einde maken aan het verblijfsrecht.

http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=12688


gammaracer

ha , nu blijkt dat het inderdaad niet zon domme vraag was ,mijn vriend was ook huiseigenaar , dus nu begrijp ik de weigering van zijn visa al helemaal niet

i veronderstel dan toch dat één slaapkamer voldoende is  :lachen:

toch een disriminerende wet eigenlijk ,leefloners en sociale gehuisvesten vallen hier ook al weg ,fraudeurs dito
en t mag ook geen woning in de aanbouw zijn en akte moet verleden zijn :ikkeniebegrijp:,
Veronderstel dat ook een studio niet wordt aanvaard

kwas net aan men keuken begonnen zeg :jajaja:

heeft er iemand ooit bijkomende documenten of keuringen moeten voorleggen ?

mvg

robert van dijck

Gammaracer, welk soort visa vraag jij aan?

mvgr

Robert

gammaracer

@robert
visum gezinshereniging

mvg

robert van dijck

Citaat van: gammaracer op dinsdag 19 februari 2013, 09:36:54
@robert
visum gezinshereniging

mvg

jij bent dus gehuwd in de Filipijnen? zo ja wanneer

groetjes

Robert

gammaracer

begin januari, in de filipijnen

wat heeft dat er hiermee te maken eigenlijk ?

robert van dijck

Citaat van: gammaracer op dinsdag 19 februari 2013, 15:51:04
begin januari, in de filipijnen

wat heeft dat er hiermee te maken eigenlijk ?

Omdat ik het ook zinnens ben, en alle info die ik vind of dit forum is belangrijk voor mij, zoals het bewijs dat je voldoende huisvesting hebt is nieuw voor mij.

groetjes

Robert 

gammaracer

CitaatOmdat ik het ook zinnens ben, en alle info die ik vind of dit forum is belangrijk voor mij, zoals het bewijs dat je voldoende huisvesting hebt is nieuw voor mij.

groetjes

Robert


ahh , ik dacht dat je met meer dan 220 berichten al voorbij de visa procedure zat Robert , kheb al zoveel negatieve verhalen gehoord en gelezen ,mss toch maar beter eens vragen ook al is de vraag zo stom en vanzelfsprekend . :denk:
We proberen in ieder geval alles volgens de regeltjes te doen  :jajaja:
btw,zijn jullie al getrouwd ?
mvg

gammaracer

en nu de uiteindelijke reden van de visaweigering van men kennis:

zijn huis blijkt op naam te staan van zijn vereniging , zodus moet hij een huurcontract opstellen voor zichzelf


begrijpe wie begrijpe kan  :ikkeniebegrijp:


Kano

Het zal dan waarschijnlijk niet gaan om een feitelijke vereniging zonder juridische grondslag maar om een vereniging als rechtspersoon.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn