Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Gelegaliseerde documenten

Gestart door tbennekik, woensdag 27 januari 2010, 10:30:45

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Malacañang = Office of the President    www.op.gov.ph
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Where can you contact us?

DepEd Complex
Meralco Ave.
Pasig City
Telephone Number: (032)632-1361 to 71


DUMAGUETE CITY
Cervantes Street,
Dumaguete City
deped_dumaguete@yahoo.com
(035) 422-6227
(035) 422-8500

Negros Oriental
ALELI R. ABNE
Superintendent
Dumaguete City
negrosoriental@deped.gov.ph
035-2250667/ 2252838

Dumaguete City
CARMELITA T. DULANGON
OIC-SDS
Dumaguete City
dumaguetecity@deped.gov.ph
035-2250603
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

tbennekik

Hier ben ik nog eens. Sorry als het vervelend wordt maar ik wil onze pleegdochter alle stappen die ze dient te ondernemen goed kunnen uitleggen:

1.  Dus eerst moet ze naar de High school die ze heeft bezocht (Dumaguete). Welke kosten zijjn daar aan verbonden ??? Kan ze wachten op de documenten??

2. Dan moet ze naar DepEd (mag dat in Dumaguete of moet dat in haar huidige woonplaats (Parañaque) Manila , dus in Pasig  City ????) Bij welke dienst moet ze daar juist zijn??? Welk zijn de kosten ongeveer daar ??? Wat gebeurt daar? Kan ze daar op de bewerking wachten of moet ze terugkeren?? Indien ze niet kan wachten hoe lang duurt het dan ?? Indien het in Dumaguete kan is het belangrijk dit te weten omdat, indien ze gaat een vliegticket moet nemen en verblijven bij familie. Ze moet dus weten hoe lang ?

3. Dan moet ze naar Malacañang: waar moet ze daar zijn ??? Zelfde vragen: wat gebeurt daar? hoeveel moet ze daar betalen? Kan ze wachten op de afhandeling ?

4. Ten slotte moet ze naar DFA, bij welk departement moet ze daar wezen en hoe diep moet hier in de buidel worden getast?? Wat gebeurt hier ? Kan ze hier op wachten?

Ge ziet een heleboel vragen waarop ik het antwoord wil kennen zodat ik haar zeer duidelijk instructies kan geven. Anders wordt dit een ramp.

Alvast bedankt voor jullie geduld.

groeten

tbennekik


Luc

Hoe oud is je pleegdochter? Zij woont in Manila. Is ze niet oud en groot genoeg om een jeepney te nemen, naar DepEd in Pasig te gaan en het zelf een keertje te vragen.

Normaal gezien heeft iedereen die afstudeert al een diploma in het bezit van de school. Op graduation day doet iedereen zo een idioot hoedje op zijn hoofd en krijgt zijn diploma in ontvangst op een podium.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

tbennekik


Alhoewel dit zwaar  :offtopic: is:

Dat is het probleem allemaal niet. Ge weet hoe jonge meiden zijn. Ze staan voor een loket en laten zich afschepen door de eerste de beste die op dat ogenblik niet veel zin heeft om een deftig antwoord te formuleren.
Veel Filipino's en Filipina's van rond de 20 hebben nu eenmaal niet zoveel haar op hun tanden. Ze moesten steeds onderdanig zijn. Ze kijken op naar al wie achter dat loket zit.
Heb dit zelf allemaal meegemaakt en telkens was het de blanke die moest zeggen "je niet laten afschepen". Dus wil ik liever op zoveel mogelijk voorbereid zijn.

Ik stel de vragen omdat Mira het allemaal als eens een keertje heeft meegemaakt. Dus waarom nog eens zoveel tijd verspillen met overal te gaan navragen als je hier een veel directer en wellicht juister antwoord kan krijgen.  Ge weet toch dat ge in de Filippijnen iets drie keer moet vragen en als er dan twee dezelfde antwoorden bij zijn heb je kans dat die twee de juiste zijn.

groeten

tbennekik

nils

#25
Citaat van: tbennekik op vrijdag 29 januari 2010, 11:18:25

Alhoewel dit zwaar  :offtopic: is:

Dat is het probleem allemaal niet. Ge weet hoe jonge meiden zijn. Ze staan voor een loket en laten zich afschepen door de eerste de beste die op dat ogenblik niet veel zin heeft om een deftig antwoord te formuleren.
Veel Filipino's en Filipina's van rond de 20 hebben nu eenmaal niet zoveel haar op hun tanden. Ze moesten steeds onderdanig zijn. Ze kijken op naar al wie achter dat loket zit.
Heb dit zelf allemaal meegemaakt en telkens was het de blanke die moest zeggen "je niet laten afschepen". Dus wil ik liever op zoveel mogelijk voorbereid zijn.

Ik stel de vragen omdat Mira het allemaal als eens een keertje heeft meegemaakt. Dus waarom nog eens zoveel tijd verspillen met overal te gaan navragen als je hier een veel directer en wellicht juister antwoord kan krijgen.  Ge weet toch dat ge in de Filippijnen iets drie keer moet vragen en als er dan twee dezelfde antwoorden bij zijn heb je kans dat die twee de juiste zijn.

groeten

tbennekik

Ok nog een keer ter samenvatting en verduidelijking voor je dochter.  :happy:

Ik heb even gegoogled en een interessant documentje bemachtigt.
http://www.ched.gov.ph/policies/CMO%202007/cmo_14_s_2007.pdf
Van de website van de DFA staat zoals ik al eerder aangaf informatie uit de oertijd hoe het ooit eens was!!!!Er verontrustend voor een DFA.

In het bovenstaande pdfje staat er in een notendop wat je dochter allemaal in de Filippijnen moet uitvoeren voor de authenticatie/legalisatie.

Nou is de CHED alleen voor de erkenning van higher education.
Dus allen colleges/universities e.d.

Mocht je dochter een high school Transcript of Record/diploma erkent willen hebben moet ze naar de Department of Education.
Deze zijn verantwoordelijk voor Certification, Authentiation and Verification(CAV) of primary and secondary diploma's/Transcript of Records.
Deze leg ik in een volgende post uit.

Stap 1
Laat je dochter een Transcript of Record(TOR), Diploma of ander school document ophalen bij de Registration Officer(RO) haar school.
In het pdfje noemen ze dit HEI-RO, wat waarschijnlijk Higher Education Institute Registration Office(r) of zoiets betekent.
Welke documenten dit moeten zijn hangt uiteraard af van wat de Belgische instantie die de diploma waardering uitvoert nodig heeft.

Of je dochter dan helemaal naar Damaguette moet weet ik niet, wellicht ligt de oplossing niet aldaar maar in de portomonnee en een envelop.  :lachen:
Dus bel de school op of laat familie aldaar wat vooronderzoek doen.

Stap 2
Breng alle relevante documenten naar de Commisson on Higher Education(CHED). Deze levert ze daar in krijgt ze een soort van bonnetje met behandelnummer, waarmee ze het later op kan halen.
In het document beschrijven hoe 'eenvoudig' de CHED het document eerst erkent en dan doorstuurt naar de authentication office van de Department of Foreign Affairs(DFA) en hoe deze bij de CHED weer terug beland.
Ofterwijl je dochten hoeft niet langs de DFA en de stap van malacanang is per presidentiele order eruit gemieterd voor school documenten.
Het resultaat is dan bijv. een Transcript of Record met een aangebrach a4'tje en letterlijk een rood lint, nog erger dan die van een powerpoint oorkonde.
Zie http://www.ched.gov.ph/services/students/cav.html

Stap3
Maak een afspraak bij de Belgische Ambassade voor legalisatie, lever de documenten in. En haal ze weer op.
Hoe de legalisaties/authenticaties van de Belgische ambassade eruit zien weet ik niet, maar zal waarschijnlijk een stempeltje zijn.

Stap 4
Ga naar de Belgische instantie die de Diploma waardering doet.
Wie wat waar en welke documenten ze nodig hebben weet ik niet, maar is volgens mij al eerder aangegeven.
Waarschijnlijk heb je iig het diploma zelf nodig. En wat de waardering van een Filippijnse diploma is weet ik ook niet.
Maar daarvoor kan je naar de Belgische instantie bellen.

---------
Als laatste nog wat adressen:

CHED:
CHED-NCR
Commission on Higher Education-National Capital Region
6th floor, Pacific Corporate Center,
131 West Avenue, Quezon City
Tel. No. 373-5551 to 53
Authentication fee: P40.00 (Of dit nog klopt geen idee, zal waarschijnlijk 100-200 zijn, dus verwaarloosbaar)
Processing period: Five (5) working days

Nog wat over de procedures bij CHED/HEI's
http://www.ched.gov.ph/policies/CMO2007/cmo_35_s2007.pdf

nils

Procedure Primary/Secondary Dimplomas or Transcript of Records
Dus voor basisschool en middelbare school.

Bron:
http://www.deped.gov.ph/cpanel/uploads/issuanceImg/DM%20No.%20381,%20s.%202007.pdf
Bevat alleen stappen bij DepEd:
Appendix A, de procedure in een notendop
Appendix B, Wat randvoorwaarden
Appendix C, het aanvraagformulier voor authenticatie bij de Department of Education(DepEd)
Appendix D, Voorbeeld van authenticatie/legalisatie verklaring van de DepEd
Appendix E, Voorbeeld van Claim stub, die je krijgt bij inleveren van aanvraagformulier  :thumb:
Appendix F,G wat additonele voorwaarde

Algehele Procedure
Stap 1
Laat je dochter een Transcript of Record(TOR), Diploma of ander school document ophalen bij de Registration Officer(RO) haar school.
Welke documenten dit moeten zijn hangt uiteraard af van wat de Belgische instantie die de diploma waardering uitvoert nodig heeft.

Of je dochter dan helemaal naar Damaguette moet weet ik niet, wellicht ligt de oplossing niet aldaar maar in de portomonnee en een envelop.  
Dus bel de school op of laat familie aldaar wat vooronderzoek doen.

Stap 2
Breng alle relevante documenten naar de Department of Education. Deze levert ze daar in krijgt ze een soort van bonnetje met behandelnummer(claim stub), waarmee ze het later op kan halen.
In het document beschrijven hoe 'eenvoudig' de DepED het document eerst erkent en dan doorstuurt naar de authentication office van de Department of Foreign Affairs(DFA) en hoe deze bij de DepED weer terug beland.
Ofterwijl je dochter hoeft niet langs de DFA en de stap van malacanang is per presidentiele order eruit gemieterd voor school documenten.
Het resultaat is dan bijv. een Transcript of Record met een Certification, Authenticatoin, Verification(CAV) formuliertje die verklaart dan het document is.
Deze kan je afhalen bij de DFA of de DepEd binnen/na 3 werkdagen met de claim stub.

Voor de benodigdheden, vereiste en verloop lees appendix A van het eerder bron document.

Stap3
Maak een afspraak bij de Belgische Ambassade voor legalisatie, lever de documenten in. En haal ze weer op.
Hoe de legalisaties/authenticaties van de Belgische ambassade eruit zien weet ik niet, maar zal waarschijnlijk een stempeltje zijn.

Stap 4
Ga naar de Belgische instantie die de Diploma waardering doet.
Wie wat waar en welke documenten ze nodig hebben weet ik niet, maar is volgens mij al eerder aangegeven.
Waarschijnlijk heb je iig het diploma zelf nodig. En wat de waardering van een Filippijnse high school is weet ik ook niet.
Maar daarvoor kan je naar de Belgische instantie bellen.

---------
Als laatste nog wat adressen:
DepED:
Department of Education
University of Life Complex
Meralco Avenue
Pasig City NCR 1605
+63 (2) 632 1361
http://www.deped.gov.ph

Wellicht zijn er ook lokale offices, daarvoor kan je naar het bovenstaande nummer bellen.

Hopelijk is alles nu iets duidelijker.
Of heb je genoeg leesvoer voor meer details. :)

tbennekik

Nils,

Hartelijk bedankt. Hiermee kan ik vooruit en kan haar alles uitleggen morgen wat ze moet doen. Op hoop van zegen.

groeten

tbennekik

ganda

Citaat van: tbennekik op woensdag 27 januari 2010, 14:33:43
De Belgische school waar ze een opleiding zou volgen vraagt : een gelegaliseerde kopie van haar diploma en een bewijs dat dit diploma in de Filippijnen toegang geeft tot het hoger onderwijs (unief of hoge school).

Ik heb ook wat gegoogled en ben ook bij de CHED uitgekomen. Heb hen nu via mail gevraagd of ze ook een "Certification, Authentication and Verification of Transcript and Diploma" geven voor een high school diploma. Nu maar te hopen dat ze vlug reageren.

Ik ben ook maar zo frank geweest het even te vragen op de Belgische ambassade in Manila. Ik weet niet of ik daar een antwoord ga op krijgen.

Moest 't geld aan de bomen groeien ik ging zelf even naar Manila om dat zaakje daar te regelen. Nu kan ik enkel commando's geven van hier en dat zindt me niet dat ik er geen vat op heb.

Ik hou jullie  in elk geval op de hoogte van mijn resultaten.

groeten

tbennekik

Puur uit interesse,

Aan welke Belgische school zou ze een opleiding willen volgen?


tbennekik

Eerst zou ze een jaaropleiding volgen bij het Antwerpse Linguapolis. Dit is een zeer doorgedreven opleiding nederlands. Indien je hier slaagt kan je daarna elke richting uit ons nederlandstalig onderwijs aan.

Voor het onderwijs dat ze daarna zou volgen zijn er nog een aantal opties, doch de eisen zijn zowat dezelfde.

groeten


tbennekik