VISUM KORTVERBLIJF (VKV type C) Schengen (vrienden/familiebezoek, toerist)

Gestart door jiggy, donderdag 12 februari 2015, 02:24:58

Vorige topic - Volgende topic

joost

Mijnheer de politie.

We zullen voortaan naar het land van herkomst of bestemming kijken  :nederlandsevlag: of  :belgiesmiley:


Groeten.
Joost.

Lorre

Ik repliceerde enkel op de vraag wat de MOMIwet is, de admin kan mijn bijdrage en deze reactie verwijderen.

jiggy

Citaat van: joost op donderdag 12 februari 2015, 16:23:41
Mijnheer de politie.

We zullen voortaan naar het land van herkomst of bestemming kijken  :nederlandsevlag: of  :belgiesmiley:


Groeten.
Joost.

:lachen: :lachen: :lachen:

Ja, ik voel me zelfs eerder VERKEERSpolitie  :biggrinn:
Als ik jou naar "de ambassade" zou sturen in
6805 Ayala Avenue
Makati City
dan heb ik jou ook niet echt geholpen denk ik (doordenkertje..   :daag: )

jiggy

Citaat van: Lorre op donderdag 12 februari 2015, 16:34:24
Ik repliceerde enkel op de vraag wat de MOMIwet is, de admin kan mijn bijdrage en deze reactie verwijderen.

:thumb:

jiggy

"UITNODIGINGSBRIEF"

Tot zojuist meende ik te weten dat een Belg die bv een filipina wenst uit te nodigen voor een KORTVERBLIJF,
hiervoor een uitnodigingsbrief MOEST opstellen als vereist document.
Bij nalezing op de website van de ambassade blijkt dit NIET zo te zijn (met dank aan Stijn54!)

(Een uitnodingsbrief is WEL een vereist document bij een BUSINESS visum. Zo weten de autoriteiten duidelijk waar die man/vrouw naartoe reist in België. Maar dat doet hier verder niet toe.... )

Evenwel kan zo een brief, uitgaande van de uitnodigende persoon (kan verschillend zijn van de garant)
nuttig zijnomdat men daarin, in het Nederlands nog eens  het doel van de reis en ook de relatie met de filipina kan verduidelijken.
Ook kan men , en dan vooral naar DVZ gericht , wijzen op specifieke zaken in het dossier. En moeten zij niet in het Engels lezen maar kunnen direct in het Nederlands denken. Zo gaat het misschien wat vlugger ?  :biggrinn:

LET WEL : HEEL BELANGRIJK :
Een dergelijke uitnodigingsbrief wordt REGELMATIG door de Filippijnse EMIGRATION-officers gevraagd /GEËIST wanneer de filipina de controle op de luchthaven passeert!
WEL DOOR U OP TE STELLEN IN HET ENGELS  EN TE ONDERTEKENEN  met adresgegevens, tel,...
Dit is 2 maal ondervonden in het verleden.
Niet alleen België is argwanend, ook de Filippijnen waken erover dat hun burgers niet in "illegale circuits" zouden terechtkomen. Maar dan wel op zijn "Filippijns : af en toe eens... niet allemaal !

jamietagabundok

Okay, dat is nuttige informatie die zowel voor  :belgiesmiley: als :nederlandsevlag: geld die uitnodigingsbrief toch maar te maken , ten behoeve van de immigration -officers op de luchthaven. :thumb:

Ik lees op andere forums ook regelmatig dat filippijnsen die zonder visum reizen op vakantie naar Thailand of Maleisie,  waar ze zonder visum op vakantie kunnen, worden tegen gehouden omdat ze er niet als toerist uitzien, maar ,, werkkleding ,,  aan zouden hebben.

jiggy

 
Statistieken MIGRATIE

Een nieuwsgierigheid die voortdurend wordt aangewakkerd door ervaringen en of beweringen op het forum
zette mij er toe aan de gaan speuren naar statistieken over visa (kortverblijf).

En inderdaad... je vindt zowat alles op het net, alleen niet steeds volledig.
Maar dit wil ik toch delen, want... het zal wellicht heel wat mensen verheugen of verstommen,
Maar ook beweringen die op dit forum als waarheid worden aangenomen (voorgoed?) in de prullenmand doen belanden.

Het betreft de brochure MIGRATIE (jaarverslag 2013)
van het FEDERAAL MIGRATIECENTRUM.

Pagina 42-43:
Er werden in totaal 222.504 beslissingen genomen voor visa kortverblijf.
Bij 188.019  (84,5 %) van deze aanvragen was de beslissing POSITIEF !

Naar verdeling per land van herkomst staan de
Filippijnen op de 7de plaats met 6.879 AFGELEVERDE VISA  !!!


Ik wreef me ook de ogen uit, toen ik dat cijfer zag, maar... het staat er !
Bij deze ... krijgen we misschien toch een ander beeld ..?

Om het cijferplaatje compleet te maken zocht ik ook nog naar cijfers over
het totale aantal aanvragen kortverblijf te kennen van de Filippijnen, zodat we zouden weten hoe de verhouding is tussen goedkeuringen en weigeringen, maar helaas... niet gevonden...

Tevens, maar wellicht totaal onvindbaar op het net is het cijfer van het aantal Filippijnse burgers dat het Belgisch grongebied NIET verlaat vóór het verstrijken van het visum. Dat wetende zou men kunnen vaststellen of het "ernstige twijfel" gebaseerd is op vooringenomenheid of net gebaseerd op het hoge cijfer van niet-terugkeer.


Afgeleverde visa kortverblijf 2013
India 39.167  
20,8%
Rusland 20.070
10,7%
China 18.630
9,9%
DR Congo 12.737
6,8%
Turkije 10.709
5,7%
Oekraïne 8.338
4,4%

Filippijnen 6.879
3,7%

...........


Hier kan je de ganse brochure lezen :


http://www.emnbelgium.be/sites/default/files/publications/federaal_migratiecentrum_jaarverslag_migratie.pdf

jiggy

Aanvullend op mijn vorig bericht:
Dat cijfer betreft ALLE VISA KORTVERBLIJF die een positieve beslissing kregen in 2013.
Verdere uitsplitsing was niet te vinden ( friends, tourist, family, business, culture/sports, studies)
Dit pas zou een nog duidelijker beeld kunnen geven (eerste 3 types vooral) van wat het raakvlak met (Belgische) leden op dit forum benieuwd en/of aanbelangt.

Verdere beweringen , veronderstellingen zullen nog steeds puur gevoelsmatig blijven.  

Donnie

Citaat van: jiggy op donderdag 12 februari 2015, 22:22:29
Aanvullend op mijn vorig bericht:
Dat cijfer betreft ALLE VISA KORTVERBLIJF die een positieve beslissing kregen in 2013.
Verdere uitsplitsing was niet te vinden ( friends, tourist, family, business, culture/sports, studies)
Dit pas zou een nog duidelijker beeld kunnen geven (eerste 3 types vooral) van wat het raakvlak met (Belgische) leden op dit forum benieuwd en/of aanbelangt.

Verdere beweringen , veronderstellingen zullen nog steeds puur gevoelsmatig blijven.  
Kijk even hier voor Schengen visum kort verblijf statistiek:
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-policy/index_en.htm


Onderaan de pagina staan de statistiekjes, dit zijn excel documenten. Je kunt bovenaan de kolommen met het pijltje een filter openen en activeren en zo de tabel te filteren door bijvoorbeeld alleen alle Belgische ambassades weer te geven of alleen alle Schengenambassades in Manilla. Zo kun je snel per jaar afgifte vergelijken.

Ook de andere documeten op deze EU pagina zijn zeer het lezen waard: schengen wetgeving waaraan alle lidstaten gebonden zijn (de visum code), en handboeken voor de ambasses hoe met de regels moet lezen.




Zie ook mijn bericht hier: http://www.filippijnen.org/index.php/topic,14588.30.html


Citaat van: Donnie op vrijdag 13 februari 2015, 19:09:31
Citaat van: jiggy op dinsdag 10 februari 2015, 19:56:26

Ik ben echter geen jurist , ik weet niet of deze "Visumcode" bindende kracht (dus verplichting) van wet heeft, of enkel een soort "gedragscode" is... ook vond ik nergens sporen van rechtsspraak (bvb veroordeling van een Schengenland dat zich niet houdt aan de termijnen , bepaald in de verordening, noch van enige individuele rechtszaak...)
Er mag tevens gesteld worden dat de geest van deze Verordening evenmin gevolgd wordt wat betreft "nader onderzoek" of "bijkomende documenten".
Indien het doorsturen aan DVZ gelijkstaat met bijkomend onderzoek... dan stel ik mij de vraag WAT en HOE men bijkomend onderzoekt vanop een afstand van 11.000 km en... dat men inderdaad gebruik maakt van de 60 kalenderdagen ZONDER dat bijkomende documenten worden gevraagd.
Men weigert dan doodgewoon, puur burocratisch na ca 50 dagen ZONDER BIJKOMENDE DOCUMENTEN dat er ONVOLDOENDE BEWIJZEN/DOCUMENTEN in het dossier zitten! Van Kafka gesproken ..!!!!!
[/url]

De Visum Code, ook bekend als Verordening 810/2009/EG is binnend EU Schengen beleid, waaraan alle Schengenleden zich verplicht zijn te houden.

De regel is dan ook dat een complete aanvraag die verder geen vragen oproept binnen 15 kalenderdagen wordt goedgekeurd, dat als er toch nadere stukken nodig zijn hier om gevraagd wordt (30 dagen) en als de ambassade zelf geen beslissing kan nemen en deze doorstuurt naar de nationale autoriteiten (DVZ in België, IND in Nederland) men binnen 60 dagen besluit. Standaard bij de eerste naar DVZ sturen zou van de zotte zijn.  

Meer informatie over de Visum Code op de website van de EU Home Affairs:
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-policy/index_en.htm

Hier o.a. de Visum Code (de Eurolex versie is in het NL en alle andere EU talen), een handleiding voor de ambassades hoe de Visum Code gelezen moet worden (vraag en antwoord sectie etc.) en nog een extra handboek met nog wat aanvullingen. Zeer de moeite van het lezen waard:
- http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-policy/docs/20140709_visa_code_handbook_consolidated_en.pdf
- http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/pdf/policies/borders/docs/c_2010_3667_en.pdf

Maar ambassades lappen wel meer aan hun laars naast een spoedige behandeling, zo zijn ze vaak niet blij als je je beroept op je recht op directe toegang (direct access, direct contact), ze hebben liever dat je naar de externe dienstverlener gaat ook al horen ze je de keuze te geven tussen direct (kosteloos) contact met de ambassade of de dienstverener (service kosten om iemand te spreken die minder weet dat de ambassade zelf...  :weetikniet: :happy2: ). Of ze geven geen afspraak binnen 2 weken van zo'n verzoek ook al zijn ze dit verplicht, met het excuus dat het "druk is" terwijl ze moeten opschalen in piekseizoenen.

Op dit moment werkt de EU aan een nieuwe Visum Code, het concept is sinds 1-1-14 beschikbaar en nog in behandeling, visumafgifte moet meer uniform worden en flexibeler:
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/documents/com/com_com(2014)0164_/com_com(2014)0164_nl.pdf


Citaat van: Donnie op vrijdag 13 februari 2015, 19:17:04
Er is iets misgegaan met het bewerken... Ik wou nog toevoegen dat direct access volgt uit artikel 17,k lid 5 van de visum code. Het tweede handboekje meld expliciet:
Citaat4.4. Direct access
Maintaining the possibility for visa applicants to lodge their applications directly at the consulate instead of via an external service provider implies that there should be a genuine choice between these two possibilities.

Even if direct access does not have to be organised under identical or similar conditions to those for access to the service provider, the conditions should not make direct access impossible in practice. Even if it is acceptable to have a different waiting time for obtaining an appointment in the case of direct access, the waiting time should not be so long that it would render direct access impossible in practice.

The different options available for lodging a visa application should be presented plainly to the public, including clear information both on the choice and the cost of the additional services of the external service provider (see Part I, point 4.1).

In de nieuwe concept Visum Code is dit niet langer gewaardborgd want ambassades vinden dit te duur en vegen hun achterste reeds vaak af met dit recht op direct access door naar VFZ te verwijzen voor afspraken etc.


jiggy

Bedankt Donnie voor deze zeer interessante aanvulling !
Perfect aanvullend statistisch materiaal.
In 2013 werden slechts 487 aanvragen VKV C afgekeurd of 7,1 % van alle aanvragen.
Hiermee komt de gangbare mening op dit forum op zeer los zand te staan en zowat ontkracht ( voor de "non believers) dat het bekomen van zo'n visum een quasi onmogelijke missie zou zijn.

Enkel blijft de verdere opdeling in Friend visit - tourist - family visit  (business - sports - study zullen wellicht slechts een verwaarloosbare groep zijn?) onbekend om het inzicht compleet te maken.
Maar ik denk niet dat de statieken zo gedetailleerd worden uitgewerkt.