Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Trouwen in België - vraag ivm 'invitation'

Gestart door The Dude, donderdag 30 juli 2015, 15:11:06

Vorige topic - Volgende topic

The Dude

Hoi allemaal,

Ik ben 'nieuw' hier op dit forum. Heb al heel wat op dit forum zitten lezen, maar pas onlangs besloten van me lid te maken omdat er mij een paar zaken niet duidelijk zijn en ik hoop dat de ervaringsdeskundigen hier mij beter kunnen helpen dan de onbekwame ambtenaren op het stadhuis.

Ik zou met mijn Filipijnse vriendin in België willen trouwen. De reden is eigenlijk vrij simpel. Indien ik met haar in de Filipijnen trouw en het huwelijk wordt niet erkend dan is zij officieel getrouwd en ik niet. Als ik in België met haar trouw en het huwelijk wordt nadien niet erkend dan is geen van beiden getrouwd en kunnen we dus achteraf 'herkansen' in de Filipijnen. Althans zo meende ik het toch te hebben begrepen. Bijkomende reden is dat zij vanaf onze trouwdag zou gerechtigd zijn om bij mij in België te blijven.

Kan iemand dat laatste gegeven bevestigen of hebben ze me op het stadhuis iets wijs gemaakt.

Mijn hoofdvraag is echter de volgende: mijn vriendin zegt dat zij een uitnodiging nodig heeft om naar België te kunnen komen. Ik heb hier al achter zitten zoeken maar kan niet echt iets terug vinden hierover op het net of op dit forum. Wat houdt zo'n uitnodiging/invitation juist in en kan ik die zelf opmaken en zo ja, wat moet er dan juist in staan of zijn daar standaardformulieren voor? Of wordt er met 'invitation' het formulier 'verbintenis tot tenlasteneming/formal obligation' bedoelt?

Alle informatie of ervaringsverslagen over trouwen in België zijn van harte welkom.

Vriendelijke groeten en fijne dag nog,
The Dude

jiggy

Vooreerst  :welcome: op dit forum , Dude.

Ikzelf heb geen ervaring met de "weg" die jij wenst af te leggen om jouw vriendin hier naar België te halen.
Wellicht hebben anderen dat wel en zullen ongetwijfeld raad kunnen geven. Misschien zelfs tegenstrijdige adviezen die het jou moeilijk maken om door de bomen het bos nog te zien.... ?

De officiële weg is die van het FIANCEE VISUM :

Dit is de link naar de vormvereisten ervan op de website van de Belgische ambassade :

http://countries.diplomatie.belgium.be/en/philippines/visa/visa_belgium/fiance/

Voor zover ik goed gelezen heb is inderdaad geen uitnodiging vereist, maar heel wat meer en andere , meer formele documenten.

Neem alvast die pagina eens door.

The Dude

Hallo Jiggy,

Bedankt voor de verwelkoming. Ik ben bekend met de site die je vermeldt en zie daar ook niets op staan van een uitnodiging.

Op 13 augustus heb ik opnieuw een afspraak op het stadhuis voor een verbintenis tot tenlasteneming en ik hoop dan een ambtenaar te treffen die meer over het onderwerp afweet.

Toen ik mijn huwelijksaangifte wou doen werd dit trouwens ook geweigerd omdat de volmacht die ik mijn vriendin had laten tekenen niet voorzien was van een gelegaliseerde handtekening. Moet die legalisatie verplicht gebeuren in Manila of is een plaatselijke afdeling van 'the Department of Foreign Affairs' ook in staat om een legalisatie (Apostille) uit te voeren? Mijn vriendin woont immers op het eiland Negros Occidental.

MVG Leslie

Pinocchio

Citaat van: The Dude op vrijdag 31 juli 2015, 10:50:55
Moet die legalisatie verplicht gebeuren in Manila of is een plaatselijke afdeling van 'the Department of Foreign Affairs' ook in staat om een legalisatie (Apostille) uit te voeren? Mijn vriendin woont immers op het eiland Negros Occidental.

MVG Leslie

In bijgaande link staat waar u documenten in de Filippijnen kan laten legaliseren, dat kan ondermeer in Cebu.

De twee grote overheidsinstanties die U moet inschakelen om documenten te laten legaliseren zijn:
- National Statistics Office,
- Het Filipijnse Ministerie van Buitenlandse Zaken met afdelingen in Manilla, Cebu, Cagayan de Oro City en nog een aantal andere grote provinciesteden.

http://filipijnen.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/legalisatie-van-documenten/legalisaties-van-documenten.html


mikesdfsdf37

Welkom op het forum dude! :daag:
Ik ben onlangs ook getrouwd (in de filipijnen dan) en ben ook opzoek hoe dat allemaal werkt.
Het is zeker niet altijd duidelijk.
Ik heb dat ook al veel gehoord van die uitnodiging en "petition" enzo.
wees zeker niet bang te e-mailen of bellen naar je gemeente of de embassade of wie dan ook.
Beter te veel vragen stellen dan te weinig.
Ik wens je veel succes! :)

mikesdfsdf37

Ik zie geen edit-knop staan. Excuses voor dubbelpost.

Ik heb hier een gerelateerde vraag gesteld: http://www.filippijnen.org/index.php/topic,15255.0.html
voor de geïnteresseerden :)
Bedankt!

The Dude

Bedankt voor de informatie allemaal. Ik begin een duidelijkere kijk op de hele zaak te krijgen. Heb zowat alle documenten reeds bij elkaar. Alleen de huwelijksaangifte is een beetje een probleem omdat ik daarvoor een volmacht van haar nodig heb met een soort authenticiteitsbewijs.

Effe off topic: tijdens het typen worden sommige woorden die ik typ automatisch gecorrigeerd naar een gelijkaardig word in het engels. Wordt dit door deze website gedaan en kan ik die optie uitschakelen?

Pinocchio

Citaat van: The Dude op dinsdag  4 augustus 2015, 11:01:39
Effe off topic: tijdens het typen worden sommige woorden die ik typ automatisch gecorrigeerd naar een gelijkaardig word in het engels. Wordt dit door deze website gedaan en kan ik die optie uitschakelen?

De autocorrectie naar Engels gebeurt in je eigen computer en is afhankelijk van de instellingen in je besturingssysteem (Microsoft , Apple (IOS), android ) en kan worden uitgeschakeld.

Jan69

Citaat van: The Dude op vrijdag 31 juli 2015, 10:50:55
Hallo Jiggy,

Bedankt voor de verwelkoming. Ik ben bekend met de site die je vermeldt en zie daar ook niets op staan van een uitnodiging.

Op 13 augustus heb ik opnieuw een afspraak op het stadhuis voor een verbintenis tot tenlasteneming en ik hoop dan een ambtenaar te treffen die meer over het onderwerp afweet.

Toen ik mijn huwelijksaangifte wou doen werd dit trouwens ook geweigerd omdat de volmacht die ik mijn vriendin had laten tekenen niet voorzien was van een gelegaliseerde handtekening. Moet die legalisatie verplicht gebeuren in Manila of is een plaatselijke afdeling van 'the Department of Foreign Affairs' ook in staat om een legalisatie (Apostille) uit te voeren? Mijn vriendin woont immers op het eiland Negros Occidental.

MVG Leslie

Die van mij woont daar ook. De brief die onderweg is werd gelegaliseerd door de dienst NGC (gemeentehuis) van Bacolod City. Voor een volmacht zou dat toch voldoende moeten zijn, of niet?

Maar is in het engels, zou de gemeente een vertaling eisen?