Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

squatter area (re-upped pictures )

Gestart door ganda, vrijdag 24 februari 2012, 18:47:56

Vorige topic - Volgende topic

ganda

In veel reisverslagen zien we meestal prachtige vakantiekiekjes. Raar of zelden zien we foto's van de dagelijkse leefwereld van duizenden Filipino's.
Hier enkele foto's van squatter area die ik gemaakt nabij Cebu.












innka3


ganda


De squatter was in een uitgedroogde rivierbedding, de rijweg liep er met een brug over. Toen ik er passeerde kon ik het niet laten om te stoppen en wat foto's te nemen.

20 jaar geleden ben ik op smokey mountains in Manila geweest om een paar foto's te nemen. Spijtig genoeg zijn die niet digitaal en is de kwaliteit niet zo best. Het was mijn eerste bezoek aan de Filipijnen en ik wou dat persé gezien hebben. Mijn aanstaande schoonzus en een gewapende guard zijn toen meegegaan. ( die guard was een idee van mijn schoonzus ).
Nu zou ik zoiets niet meer doen, het was levensgevaarlijk om daar als blanke te gaan neuzen.


yepyep

Mijn vader en ik hebben een keer zakken rijst van een kilo uitgedeeld bij de squatter huisjes aan het water vlakbij Smokey Mountain. Dat was ook een gekkenhuis en niet voor reden vatbaar. Er onstond een bedreigende situatie omdat iedereen (mannetje of 40) een zakje rijst wilde wat logisch is.

Amice

In bepaalde gebieden wordt de situatie ook steeds erger en dreigender.

Hier vlakbij is Dakota een squater gebied met veel moslims en drugsverslaafden. Gisteravond werd daar een airport taxi van achteren aangereden door een jeepney.
De zombies kwamen vanuit alle hoeken en zaten zowel bovenop de taxi als op de jeepney om te zien wat er te graaien was. het is altijd al een ongure buurt om door heen te rijden, waarbij de taxi deuren snel op slot gaan.

Als ze de kans krijgen dan gaat het verkeerd daar en er zijn al geregeld vreselijke dingen gebeurd daar. o.a. een kind van 2 jaar die werd gekidnapt en 2 dagen later in een doos terug gevonden werd op de hoek van de straat, zonder ogen,organen en P1000 voor de begrafenis.

Bijkomend is ook nog erg opvallend dat op diezelfe hoek(victoria hotel) een groot reklame muurbeschildering is van MAYOR LIM.

Volgens mij durft die daar zel niet eens te komen.   :biggrinn:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Johan En Elvie

Het staat niet op verbeteren jammer genoeg, wat wij allemaal samen betekenen voor onze families is een druppel op een hete plaat.
Maar wij maken wel heel veel mensen op onze manier gelukkig door hun een normaal leven aan te bieden.
En daar voel ik mezelf dan toch goed bij ondanks al ons geklaag over corruptie en hun mentaliteit die helemaal het omgekeerde is dan de onze.
De cultuur weet je wel en het zijn wij die naar daar gaan dus moeten wij ons aanpassen, wij nemen het ook niet dat moslims in BE of NL een moslim staat willen doorvoeren.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

jiggy

Citaat van: Johan En Elvie op zaterdag 25 februari 2012, 08:53:41
.....
De cultuur weet je wel en het zijn wij die naar daar gaan dus moeten wij ons aanpassen, .....

daar heb je groot gelijk in Johan !! Plaats en zie alles in de context van het gebeuren of de locatie ...

Geen al te moeilijke denkoefening, maar verplaats je in je verbeelding maar eens terug in de tijd, hier in onze contreien :
- 10 jaar geleden zag ik "kartonnen" huizen in Lissabon, doch.. die zijn er ook rond Parijs , Rome, Londen.. neem ik aan...

- 20 jaar geleden (amper)... maakten de "krottenwijken" in Brussel Noord plaats voor kantorenwijken.. (WTC etc..)

- 50 jaar geleden werd huisafval gedumpt... in wat wij nu natuurgebieden noemen....

- 100 jaar geleden, kenden we een ware bevolkingsexplosie in de steden van dorpelingen, op zoek naar werk in de opkomende industrie... Die mensen woonden, woonden bijna zo dicht opeen als in de squaters in Manila (alles in verhouding gezien..)

- in de middeleeuwen werd ook "gekakt" op straat, er was immers geen sanitair, net.. zoals men nog doet in sommige squaters : daar gaat men "zijn gevoeg" doen op de plastic/vuilnisbelt, waar.. ook de kinderen spelen...
Rijke mensen hadden in wintertijd de luxe om gewoon op de (binnen)trap van hun kasteel te kakken (dit is geen fantasie hoor !!) en.. dit werd de volgende dag opgekuist door het huispersoneel..

Zo zie je maar :  .. zie alles in tijd en plaats... want cultuur of beschaving, hoe je het ook noemt.. is slechts een dun laagje vernis....

Amice

 :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Tijd en plaats bepalend leven wij nu in 2012 in zowel europa als de filippijnen dus niet 100 jaar terug.

Als ik derhalve de zaak moet bekijken dan is er idd niet veel veranderd en zal er ook niets veranderen aangezien de "rijken" er wel voor zorgen dat er squaters komen en ter eigen gewin mensen in de verdrukking helpen.

Indien dat iets te maken heeft met cultuur  dan kan ik enkel beamen dat dit inderdaad het geval is en wel de cultuur der rijken, maar als dit ook een vorm van beschaving is daar wil ik dan toch duidelijk afstand van nemen.

Temeer daar ik de baron ken ,en ik wil het toch echt niemand aandoen om zijn behoefte onder de trap op te ruimen.  :lachen:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

josv

Ik moet zeggen dat het er niet slecht uitziet. Mijn zwager woont "slechter" en is niet eens een squatter. Hij woont op een re-location area.

Op de laatste foto staat de rolstoel die Creek zoekt !!
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Fail_over

Deze foto's zijn gemaakt in de squater area in Quezon City, Manila. Mijn schoonbroer en zus hebben daar een huisje. Het is een van de wijken die op de lijst staan om opgeruimd te worden. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat er, sinds ik daar eind 2007 voor het eerst ben geweest, niets verandert is.

De wijk ligt midden tussen de "normale" wijken, heeft echter geen verharde wegen en een open riool.
In het begin mocht ik alleen door de weeks mee, omdat de meeste mannen dan aan het werk waren, later gingen we ook gewoon op de zaterdag en zondag. Ik heb me nooit onveilig gevoelt daar. Zal ook wel komen omdat ik me ook daar low profile behield. Behalve toen ik twee ijsjesverkopers helemaal leeg gekocht had, en alle ijsjes uitgedeeld aan de kinderen daar. pffff php 300,-.  :lachen:







































































.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......