Even een vraag.
Weet iemand of vluchtaanbieders gebruik maken van internet cookies en/of ip-adressen om lagere of hogere ticketprijzen aan te bieden. En ook of het in dat geval gunstig kan zijn om cookies te wissen of -indien mogelijk- van ip adres te veranderen. :confused2:
Ik heb dit verhaal wel eens gehoord over de budget maatschappijen hier in europa. Zoals easyjet en ryan air.
Het verklaarde wel gelijk waarom ik het zelf ook merkte bij easyjet. Thuis kijken = prijs x. Even later nogmaals kijken prijs x+. Op werk kijken en prijs was weer x.
Erg vervelend als je afhankelijk bent van internet cafee's denk ik.
Aan je IP address weten ze waar je ISP is gelokaliseerd.
Tenzij je een Proxy server gebruikt ergens in een ander land.
De cookies is vooral om gekozen opties te onthouden. (taal, de vertrek-locatie die je opgegeven had de laatste keer, etc)
Uit ervaring zijn er maatschappijen die de prijs bepalen aan de hamd van de gekozen vertrekplaats....
Met Ryanair krijg ik zo te zien 3 cookies
Xiti
xiti.com is a spyware cookie that tracks your personal information and browsing habits, as you surf the web. This information can be retrieved by the parent company. http://www.xiti.com/
DoubleClick
DoubleClick is a subsidiary of Google that develops and provides Internet ad serving services
SpecificClick
Specificclick cookies store information about a PC user's interaction with a specific website.
Met Firefox blokkeer ik al die cookies door de add-on "Ghostery"
er is ook een plugin voor Internet Explorer
http://www.ghostery.com/download
Bij mij detecteerd AVG deze cookies onmiddelijk en vraagt of het tot de exeptions behoort of direct gedelete moet worden, volgens mij zit daar de ghostery al in het program verwerkt :weetikniet:. IE kun je vervolgens ook instellen om na sluiting van de browser direct de history te deleten.
Verder heb ik bij Zestair de laatste tijd vaker gekeken en constateerde de eerste keer ook het probleem van hogere prijzen bij de 2e check.
Daarna gaf het gewoon de promo prijzen meerdere keren weer.
Bij mijn weten schommelen de prijzen op intercontinentale vluchten omdat tickets worden gecancelled en ze weer vrijkomem (in een lagere prijsklasse).
Of bedoel je dat bezoekers uit de Filippijnen van de website andere prijzen zien dan bezoekers uit Nederland?
Ook komt het weleens voor dat hotel websites gebruik maken van een cookie en de informatie die je op website A hebt gebruikt automatisch op een andere hotel zoek site wordt gebruikt. Hetzelfde geld voor websites waar je kunt zoeken naar vliegtickets. In principe mag dit laatste i.v.m. wet privacy niet.
Doe gewoon de test , boek op de website van etihad lokatie Belgium Bru - Mnl - Bru wordt weergegeven in euro's daarna Mnl - Bru - Mnl en lokatie Phills wordt weergegevn in dollars ....en er zit al een wezelijk verschil . :jajaja: