Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Generator benzine of dieselolie

Gestart door callebaut, dinsdag 6 november 2012, 13:42:37

Vorige topic - Volgende topic

gosternokke




Midden onder op de foto is de waterpomp van een auto goed te zien die het water laat circuleren.

gosternokke

Ik heb bewust gekozen voor een zo simpel mogelijk ding,  mijn motto is ,, hoe geavanceerder het apparaat ,hoe meer er kapot aan kan gaan.
Natturlijk heeft het ook zijn nadelen,  deze simpele generator heeft geen elektrische starter, maar moet je even aanzwengelen, de zwengel is op de eerste foto te zien.   Mijn vrouw krijgt dit ding dus niet aan de praat.

Bij de buren hadden ze jarenlang ook zo een zelfde ding, maar omdat die mensen al op leeftijd zijn hebben ze er nu een met elektrishe starter  op accu gekocht.


Deep Throat

Ik had de vraag prive voorgelegd aan Callebaut en ik heb mijn zwager al het nodige voorwerk laten doen om in ieder geval op basis van veel informatie verantwoord te kunnen kiezen op basis van de mogelijkheden in willen en kunnen.

Op basis vanhet budget wat ik mijzelf heb opgelegd heb ik bepaalde keuzes. Zonder een plafond is het makkelijk, je koopt gewoon de beste diesel met het meeste vermogen. Dat ga ik niet doen. Het is ook om tijdelijke stoomonderbrekingen op te vangen en niet voor permanente stroomvoorziening.

Zoals ik er nu tegenaan kijk heb ik de keuze tussen een Chinese diesel of een Japanse benzine. Een Chinese benzine kan wel maar mijn budget is wat hoger, dus dat hoeft niet.
Volgens mijn zwager geeft de Daishin 3000HA (duurdere modellen passen niet in het budget) een uitgangsvermogen van 2200 W, naar mijn idee voldoende als noodvoorziening.

Hij heeft het ook nog over een Robin Plus met 4400, weer wat duurder, 49000 ongeveer.
Ik ga er nog even op broeden, ondertussen altijd content met visies van andere brainstormers betreffende mijn keuzevraag.

callebaut

Als je gaat voor de DAISHIN ...neem dan het Model SEB-3000Ha ipv Model SEA-3000Ha-E  werken beide met dezelfde HONDA motor maar het eerste model heeft een tankinhoud van 16 liter terwijl het tweede model de SEA een tankinhoud heeft van amper 3,6 liter .  :atyourservice:

basics

Citaat van: callebaut op dinsdag  6 november 2012, 13:42:37
Hallo , kreeg vandaag de vraag , wat zou ik best aanschaffen een diesel of benzine generator .
Is eigenlijk niet op een twee drie te beantwoorden .
Hangt af waarvoor gebruik en de hoeveelheid watt gewenst .

Gaat men naar een zwaarder model of dieselmoter aangedreven generator , staat evenredig met hogere prijs en verbruik , maar welke meer watt kan leveren .
Wat ik als nadeel ervaar met 4 takt benzine , maakt meer lawaai dan diesel en moet toch 2 wekelijks aangezet worden ivm de gum aanslag .



hey
zowiezo is een diesel een goed idee als je het financieel kan opbrengen.
qua motor vermogen een zwaardere motor op laag verbruik gaat minder verbruiken of een kleinere aggregaat .
het verbruik hangt af van het gevraagde vermogen daar een aggregaat een toerental telling doet en deze constand houd.
vraag je meer vermogen dan verlaagd het toerental en gaat de motor versnellen dus meer verbruik.
zwaardere motor gaat zoveel niet vertragen daar hij het vermogen kan opbrengen dus efficienter.
ook heeft diesel ..(als de motor warm is !!  ) een efficienter vermogen / liter diesel.
als een diesel motor koud staat dan vebruikt hij bijna evenveel als een benzine motor voor het zelfde vermogen.

dus qua rendement een grotere nemen is een goede optie voor een laag verbuik te hebben.
qua levensduur en onderhoud raad ik aan om u aggregaat diesel of benzine elke maand minstens 1 maal te laten lopen benzine is n kwartiertje goed en diesel voor een half uurtje.
daarna de brandstof kraan dicht doen zodat deze volledig leeg kan draaien en niet de knop uit leggen.
als je deze uitlegd via knop dan stopt de ontsteking en blijft de zuiger nog even op en neer gaan welke hij brandstof aanzuigd en die dan blijft zitten in de verbrandings kamer en zoals elke brandstof begint deze aan te pappen en koeken en dan krijg je uiteindelijk een ontploffingskamer vol vuil dat aangekoekt zit en mag je beginnen uiteenhalen en uitkuisen.

verder....
diesel (brandstof zelf)  heeft een levensduur van enkele maanden dus om een aggregaat op diesel goed te houden moet je af en toe de tank laten leeg draaien, zeker een maal per jaar de tank volledig leeg laten komen en opnieuw vullen met verse diesel.

verder....
raad ik aan om zeker goed te filteren qua brandstof een extra filter kan geen kwaad.



ik zie op de foto da je een regenton gebruikt om af te koelen ..dit is een goed idee ..maar....
opletten voor algengroei of andere bacteriele omstandigheden daar deze de dunnen buisjes die door de motor lopen kunnen verstoppen.
begin die dan maar open te smijten en uit te kuisen hier ook is een grote filter geen slecht idee.

voila das mijn gedacht.
groetjes

O.B.Bommel

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de benzineuitvoering van Daisin, de 3000. 36000 P. Het gaat maar om het opvangen van stroomuitval en voor de basic voorzieningen als koelkast, fan en wat licht.
Had zelfs met een Chinees gekund maar er was wat meer budget.
De diesel viel buiten dat budget, tenminste in overweging genomen waar ik hem voor nodig had.

Past weer een leuke annekedote bij (altijd weer tekenend voor daar): Mijn zwager geeft dan de prijs door en die maak ik over.
Als mijn vrouw dan belt vertelt hij dan dat er ook nog een kabel bij moet en zo. Dat soort dingen nemen ze nooit mee in hun planning, het is altijd hetzelfde liedje.
Natuurlijk kan ik dan van te voren vragen of het inclusief kabels is, maar dat ben ik al lang afgeleerd, ik begroot het er zelf wel bij en wacht wel af, in de hoop dat ze het ooit leren. Ik vrees echter dat ik dit mijn lang zal ze leven zal moeten meemaken.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

basics

wat voor kabel bedoel je ?
voor transport electriciteit ?
hoeveel KW en wat is de kabeldikt ?

kabel moet zwaar genoeg zijn anders warmt deze op en krijg je spanningsval welke u toestellen kan beschadigen zeker daar waar spoelen inzitten zoals electrische motoren..ijskast..ventilator..airco.
als n spoel te weinig spaning krijgd zal die meer stroom vragen voor zijn magnetisch veld op peil te houden als die spanningsval te groot is vraagt die teveel stroom en brand die zichzelf door.

belangerijke factoren...
-kabeldikte
-afstand
-vermogen in KW kilowat (1kilowat = 1000 watt)  of ,A ampere

groetjes

Deep Throat

Nou kom ik op glad ijs want ik ben volledig a-technisch, gelukkig is mijn zwager wat meer op de hoogte dus geef ik die maar het vertrouwen dat die de juiste kabel koopt om hem op het net aan te sluiten.
Uitgangsvermogen is 2400 watt dat is het enige wat ik weet.

gosternokke

Ja, als het toch maar bedoeld is als standby generator kan je met een bezine wel uit de voeten.


Bij mij ligt het wat anders,  in dit deel van Palawan is er geen 24 uur per dag stroom.  Dat ding moet dus iedere dag een aantal uren draaien.

Ben dan ook niet bang dat de diesel in de tank oud word, want daar krijgt het geen kans voor.

Ook geen last van algen in het open koelsysteem,  dat water komt na een aantal uren draaien behoorlijk op temperatuur, zo tussen de 70 en 80 graden.   

Daardoor verdamt een deel van het water ,zodat het regelmatig met vers water moet worden bijgevuld.

basics

Citaat van: Deep Throat op dinsdag 27 november 2012, 08:42:30
Nou kom ik op glad ijs want ik ben volledig a-technisch, gelukkig is mijn zwager wat meer op de hoogte dus geef ik die maar het vertrouwen dat die de juiste kabel koopt om hem op het net aan te sluiten.
Uitgangsvermogen is 2400 watt dat is het enige wat ik weet.


2400 watt / 220 volt = 10.9 ampere

kan je sturen met "xvb 2.5" als t minder is dan 100 meter.

groetjes